Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Betoging vrachtwagens tegen kilometerheffing (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220016)

PORSCHE 18 juni 2015 12:39

Betoging vrachtwagens tegen kilometerheffing
 
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150618_01736988

Schandalig hoe weer veel slachtoffers -de mensen die daar met hun wagen moeten zijn- op een criminele manier worden gegijzeld. Transportfederaties Febetra, TLV en PTR voelen zich weer oppermachtig omdat ze de "grootste" hebben. Maar hoor ik Willy Van Loon of Isabelle De Maegt een alternatief voorstellen? Neen gewoon een stad gijzelen en wat toeterend alles gaan blokkeren. Het zegt weer veel over het IQ van een vrachtwagenchauffeur.

Mijn voorstel -dat ik ook aan een pak leveranciers en klanten heb doorgemaild- is: met elk transportbedrijf dat actief mee aan die blokkade heeft deelgenomen onmiddellijk alle samenwerkingscontracten mee verbreken.

Patrick M. 18 juni 2015 17:31

Chauffeurs hebben gelijk, komen op voor hun recht en hun werk. Mijn steun hebben ze voor 100%.

Libro 18 juni 2015 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7704242)
Chauffeurs hebben gelijk, komen op voor hun recht en hun werk. Mijn steun hebben ze voor 100%.

De mijne ook: ik ben tegen elke vorm van kilometerheffing.

Leopold de halve 18 juni 2015 20:09

Ben Weyts in het Journaal van 19u:

Citaat:

We gaan het budget voor wegeninfrastructuur met 100 miljoen verhogen. Momenteel is het totaalbudget 450 miljoen. Dat is dus een verhoging met een derde.
Kan al even goed tellen als zijn partijgenoot Muyters.

Patrick M. 18 juni 2015 20:48

Muyters: ik kan nog wel tellen, dat is 117 miljoen. Dus volgens Muytens is 72+35=...
Porsche: die mensen komen op voor hun werk. Moet je ook eens proberen.ik heb het ook gedaan op mijn werk en zoiets werkt heel ontspannend en bevrijdend.

PeterCC 20 juni 2015 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7704242)
Chauffeurs hebben gelijk, komen op voor hun recht en hun werk. Mijn steun hebben ze voor 100%.

Ik begrijp het toch niet goed.
Ik heb hier gelezen dat de transporteurs de kost van de kilometerheffing mogen inbrengen in hun belastingen.
Citaat:

Kilometerheffing levert 310 miljoen euro op
20 mei 2015 | sco

Tussen 0,074 en 0,20 euro. Zo veel zal de kilometer-heffing voor vrachtwagens bedragen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft gisteren de tarieven voor de kilometerheffing voor vrachtwagens bekendgemaakt. Ze worden berekend op basis van het tonnage, het wegtype en de gewichtsklasse. Een vrachtwagen van minder dan twaalf ton en met de kleinste uitstoot, de zogenoemde Euronorm 6, betaalt 0,074 euro per kilometer. De grootste vervuilers zien 20 cent van hun rekening verdwijnen. Een veertigtal portieken boven de weg registreren automatisch het traject van de trucks, op basis van een OBU (On Board Unit) in het voertuig.

De heffing is niet van toepassing op het hele wegennet, maar wel op een aantal belangrijke corridors (zie kaart). ‘Het gaat om de belangrijkste en meest filegevoelige verkeersassen’, zei Weyts. Er zijn wel vrijstellingen in functie van onze concurrentiepositie, zoals voor de havengebieden.

Tegenover de invoering van de kilometerheffing staat een reeks maatregelen om de binnenlandse transportsector te ondersteunen. Zo wordt onder meer de heffing aftrekbaar van de vennootschaps- en personenbelasting en verdwijnt de verkeersbelasting voor kleine vrachtwagens.

Weyts verwacht dat de kilometerheffing jaarlijks 310 miljoen euro zal opleveren na de invoering in april 2016. Een honderdtal miljoen gaat naar de compenserende maatregelen, een honderdtal miljoen wordt gebruikt voor bijkomende investeringen in het wegennet en de rest gaat naar de Vlaamse begroting.

Weyts verklaarde nog dat er ook een onderzoek komt naar de kilometerheffing voor personenwagens. ‘Maar de invoering is niet meer voor deze regeerperiode.’

De grote transportfederaties TLV, Febetra en UTPR waarschuwen dat de heffing ‘een zeer zware impact zal hebben op de transportbedrijven en op de economie’.
Dat betekent toch dat de transporteurs de uiteindelijk die kilometerheffing alleen voorschieten maar niet betalen. Netto zullen alleen de buitenlandse transporteurs echt betalen.
Of zie ik dat verkeerd.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be