Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Regering neemt NMBS 1 miljoen euro af per stakingsdag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220093)

De schoofzak 19 juni 2015 14:09

Regering neemt NMBS 1 miljoen euro af per stakingsdag
 
Slimme maatregel.

Het volstaat nu dat de leiding van de nmbs zegt, per stakingsdag, hoeveel minder mensen zullen aangeworven kunnen worden in het lopend jaar, omdat er minder centen zijn.

En als ze nu heel slim zijn bij de vakbonden, dan staken ze nooit zodanig dat er meer dan 1 op 5 treinen afgeschaft moet worden.
Dan is meteen de discussie over de minimumdiensten van de baan.

Misschien moeten ze dan meer stakingsdagen organiseren, om aan hun communistische verslaving te voldoen, maar tenminste zullen de reizigers niet zo gekloot worden.

titel: Regering neemt NMBS 1 miljoen euro af per stakingsdag

link: http://www.standaard.be/plus/20150619/ochtend/8



Citaat:

Als het spoor platligt, krijgt de NMBS één miljoen euro minder dotatie. Dat blijkt uit een voorstel dat vandaag op de ministerraad voorligt.

sco, dds

Als de treinen niet rijden, voelt de NMBS dat in haar portefeuille. Niet alleen worden er die dag geen tickets verkocht, maar de regering houdt ook een stuk van de dotatie in.

Sinds vorig jaar is een deel van de overheidssubsidie afhankelijk van het aantal reizigers

Sinds vorig jaar is een deel van de overheidssubsidie afhankelijk van het aantal reizigers. Een staking vermindert uiteraard dat aantal. Alleen was nooit wettelijk vastgelegd hoe dat berekend moest worden. Door het groot aantal abonnees weet de NMBS immers niet precies hoeveel reizigers er per dag zijn.

Daar wordt nu een mouw aangepast. De rekenregel, die vandaag ter goedkeuring voorligt op de ministerraad, bepaalt dat de NMBS op een stakingsdag geen variabele dotatie krijgt als er minder dan één op de vijf treinen rijdt. Rijden vier op de vijf treinen, dan wordt de dotatie niet verminderd. Tussen die twee cijfers geldt: hoe minder treinen, hoe minder dotatie.

De variabele dotatie bedraagt bijna 250 miljoen euro per jaar. Als het spoor op een werkdag volledig platligt, verliest de NMBS ongeveer één miljoen euro. Als de helft van de treinen rijdt, bedraagt de vermindering een half miljoen.

Die bedragen zijn aanzienlijk. Ter vergelijking: NMBS-topman Jo Cornu liet vorig jaar berekenen wat de staking van eind juni hem aan ticketinkomsten kostte. Dat bleek 1,3 miljoen euro te zijn.

Ook toen kwam daar een verlies van dotatie bovenop, want de NMBS verrekende de staking al in de reizigerscijfers, ook al was er nog geen wettelijk kader voor.

Op de dotatie van infrastructuurbeheerder Infrabel hebben stakingen geen invloed. Die ontvangt op een stakingsdag wel minder vergoedingen van de NMBS zelf.

Loketten vandaag dicht

Vandaag staakt het personeel dat achter de loketten zit. Maar omdat er niet minder treinen zullen rijden, heeft die staking geen invloed op de dotatie.

Het loketpersoneel staakt omdat de NMBS vorige maand besliste om 33 loketten te sluiten. In 2014 waren er nog 924 loketbedienden. Dat aantal zou tegen 2020 dalen tot 374, aldus de vakbonden.

De NMBS sluit die loketten omdat ze niet rendabel zijn. Uit interne cijfers blijkt dat er meer dan 60 procent van de tijd geen reizigers aan de loketten stonden. Doordat reizigers steeds meer tickets kopen via een automaat of het internet zou die ‘dode tijd’ de komende jaren zelfs oplopen tot 80 procent.

Dadeemelee 19 juni 2015 15:38

Maar het verlies van de NMBS wordt toch door de staat bijgepast of anders komt het toch gewoon maar bij de schulden van de NMBS (die de staat uiteindelijk toch zal moeten betalen).

Jan van den Berghe 19 juni 2015 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7705684)
Maar het verlies van de NMBS wordt toch door de staat bijgepast of anders komt het toch gewoon maar bij de schulden van de NMBS (die de staat uiteindelijk toch zal moeten betalen).

Als de staat iedere keer het verlies bijpast, waar komen dan al die schulden vandaan?

Zeus 19 juni 2015 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7705935)
Als de staat iedere keer het verlies bijpast, waar komen dan al die schulden vandaan?

Dat zijn voornamelijk schulden aan de staat.

Jan van den Berghe 19 juni 2015 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7705959)
Dat zijn voornamelijk schulden aan de staat.

Ja?

Dadeemelee 19 juni 2015 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7705963)
Ja?

Die schulden horen simpelweg bij de staatsschuld. Dus als de NMBS schulden maakt, maakt zij gewoon de staatschuld groter.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...tsschuld.dhtml

Micele 19 juni 2015 20:35

Nmbs = > = > Sabena ? ...

Jan van den Berghe 19 juni 2015 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7705985)
Die schulden horen simpelweg bij de staatsschuld. Dus als de NMBS schulden maakt, maakt zij gewoon de staatschuld groter.

De NMBS heeft schulden op haar naam staan. Dus, ik blijf me de vraag stellen waar die schulden vandaan komen als hier toch beweerd wordt dat de overheid ieder tekort toch steevast bijpast.

kelt 20 juni 2015 06:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7706036)
De NMBS heeft schulden op haar naam staan. Dus, ik blijf me de vraag stellen waar die schulden vandaan komen als hier toch beweerd wordt dat de overheid ieder tekort toch steevast bijpast.

Voor zover ik kan herinneren heeft de Belgische Overheid in 2004/2005 de schulden en de rentes er op overgenomen.

Dit staat geheel los van de "dotatie" die de NMBS jaarlijks krijgt om een personen-vervoersdienst te garanderen.

Sedertdien heeft de NMBS weeral enkele miljarden Euros schuld opgebouwd die ze zelf moet zien te delgen.

Als,alweer,de overheid deze nieuwe schuldenpot zou overnemen dan moeten deze miljarden niet alleen in de overheidscijfers opgenomen worden,en is bijgevolg het overheidstekort-afbouwplan,(zoals afgesproken met de EU),ontspoord,maar zal er bovendien een zware rel zijn met diezelfde EU,met andere spoormaatschappijen,en de transportsector in het algemeen.

De NMBS mag en kan niet op dergelijke manier bevoordeeld blijven worden.Die vroegere schuldovername (het was toen,in 2004, meer als 7 miljard euro) mag als een eenmalige maneuvertje beschouwd worden dat toen nog "onder de EU-radar" kon...

Eigenlijk,laat het ons maar stellen,riskeert de NMBS ons "interne Griekenland" te worden.Drastischer maatregelen dienen zich aan....:-(


Om te beginnen moet inderdaad het idee van de "jaarlijkse dotatie",ongeacht de geleverde dienstverlening,verlaten worden.Als er gestaakt wordt,wordt er geen dienst verleend en kan inderdaad geen dotatie toegekend worden.Als in de privé er stakingsdagen zijn,derft de getroffen firma die dag ook inkomsten ,maar blijven ze welzitten met kosten,die ze mogelijk zelfs in de rest van het boekjaar niet meer kan compenseren.

PeterCC 20 juni 2015 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7705576)
Slimme maatregel.
(...)

Slimme maatregel?
Ik weet het zo niet.
Je moet dit artikel uit DS van 19 juni 2015 eens lezen:
Citaat:

NMBS financieel bestraft als treinen niet rijden

Gisteren om 06:03 door sco, dds

Als het spoor platligt, krijgt de NMBS één miljoen euro minder dotatie. Dat blijkt uit een voorstel dat vandaag op de ministerraad voorligt.

Sinds vorig jaar is een deel van de overheidssubsidie voor de NMBS afhankelijk van het aantal reizigers. Een staking vermindert uiteraard dat aantal. Alleen was nooit wettelijk vastgelegd hoe dat berekend moest worden. Door het groot aantal abonnees weet de NMBS immers niet precies hoeveel reizigers er per dag zijn.

Daar wordt nu een mouw aangepast. De rekenregel, die vandaag ter goedkeuring voorligt op de ministerraad, bepaalt dat de NMBS op een stakingsdag geen variabele dotatie krijgt als er minder dan één op de vijf treinen rijdt. Rijden vier op de vijf treinen, dan wordt de dotatie niet verminderd. Tussen die twee cijfers geldt: hoe minder treinen, hoe minder dotatie.

De variabele dotatie bedraagt bijna 250 miljoen euro per jaar. Als het spoor op een werkdag volledig platligt, verliest de NMBS ongeveer één miljoen euro. Als de helft van de treinen rijdt, bedraagt de vermindering een half miljoen.
Die variabele dotatie (dotatie is een mooier woord voor wat eigenlijk gewoon subsidie is) bedraagt dus 250 miljoen € per jaar. De totale subsidie aan de NMBS per jaar bedraagt een 3.000 miljoen € per jaar. Die 250 miljoen betekent dus niet zo veel.
Die paar miljoen € die de NMBS eventueel kan verliezen? Daar ligt die NMBS niet van wakker. De verliezen worden uiteindelijk altijd op de overheid afgewenteld.

PeterCC 20 juni 2015 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7706036)
De NMBS heeft schulden op haar naam staan. Dus, ik blijf me de vraag stellen waar die schulden vandaan komen als hier toch beweerd wordt dat de overheid ieder tekort toch steevast bijpast.

Dat is niet zo moeilijk te begrijpen.
De overheid en de NMBS werken met jaarbegrotingen. Binnen een jaarbegroting wordt beslist om bijvoorbeeld 3 miljard € subsidie aan de NMBS te betalen.
Kan de NMBS binnen dat bedrag draaien dan is er geen tekort en maakt de NMBS zogezegd winst.
Kan de NMBS niet binnen dat bedrag draaien dan is er een tekort en maakt de NMBS zogezegd verlies wat zich uit als een schuld.
Typisch blijft de NMBS bijna nooit binnen het voorziene subsidiebudget. En zo wordt jaar na jaar meer schuld opgebouwd.
Typisch is ook dat de overheid na verloop van een aantal jaren dan besluit om die schuld op zich te nemen want ze kan de NMBS niet gewoon failliet laten gaan.
Zo werkt dat.

Neemt de overheid nu een bedrag subsidie af per stakingsdag dan heeft dat eigenlijk uiteindelijk niets tot gevolg.

fox 24 juni 2015 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7706994)
Dat is niet zo moeilijk te begrijpen.
De overheid en de NMBS werken met jaarbegrotingen. Binnen een jaarbegroting wordt beslist om bijvoorbeeld 3 miljard € subsidie aan de NMBS te betalen.
Kan de NMBS binnen dat bedrag draaien dan is er geen tekort en maakt de NMBS zogezegd winst.
Kan de NMBS niet binnen dat bedrag draaien dan is er een tekort en maakt de NMBS zogezegd verlies wat zich uit als een schuld.
Typisch blijft de NMBS bijna nooit binnen het voorziene subsidiebudget. En zo wordt jaar na jaar meer schuld opgebouwd.
Typisch is ook dat de overheid na verloop van een aantal jaren dan besluit om die schuld op zich te nemen want ze kan de NMBS niet gewoon failliet laten gaan.
Zo werkt dat.

Neemt de overheid nu een bedrag subsidie af per stakingsdag dan heeft dat eigenlijk uiteindelijk niets tot gevolg.

Het is niet de NMBS die daar niet wakker van ligt. Het zijn de vakbonden die er niet wakker van liggen. De schulden van dit staatsvehikel worden toch afgewend op latere generaties en zoals we al langer weten, creperen onze kinderen voor hun part maar.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be