Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bart Staes wil De Lijn op plantaardige olie laten rijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=22042)

Bloxbuster 14 oktober 2004 20:22

Bart Staes wil De Lijn op plantaardige olie laten rijden
 
Bart Staes wil De Lijn op plantaardige olie laten rijden
14/10/2004 19:36 -->(Belga) Bart Staes, Europees Parlementslid voor Groen!, stelt voor om alle bussen van De Lijn in de toekomst op plantenolie te laten rijden. Dat opvallende voorstel maakt deel uit van Staes' "Zespuntenplan voor Groen Tanken" waarmee de Groen!-politicus de verschillende regeringen in België wil aansporen om biobrandstoffen te promoten. Volgens de Europese richtlijn over biobrandstoffen moet België ervoor zorgen dat volgend jaar 2 procent van alle verkeersbrandstof bestaat uit biobrandstoffen. Tegen 2010 moet dat 5,75 procent zijn. Dat kan gaan van biodiesel uit koolzaad over benzine vermengd met alcohol tot LPG gewonnen uit de vergassing van bomen. Bart Staes stelt dat België die Europese richtlijn nog niet heeft omgezet. "We hebben momenteel een proefproject met een bus op plantaardige olie in Hasselt. Dat project moet nog geëvalueerd worden. Het is dan ook wat vroeg om nu al iets te zeggen over het voorstel", zegt Astrid Hulhoven, woordvoerster bij De Lijn. (dwm)






Goed voor de toekomstige generatie , nog meer van die ideeen en brandstof moet onbetaal worden, want Belgie is nu al onleefbaar, geen zuurstof , geen ruimte...

pibo® 14 oktober 2004 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bloxbuster
Bart Staes wil De Lijn op plantaardige olie laten rijden
14/10/2004 19:36 -->(Belga) Bart Staes, Europees Parlementslid voor Groen!, stelt voor om alle bussen van De Lijn in de toekomst op plantenolie te laten rijden. Dat opvallende voorstel maakt deel uit van Staes' "Zespuntenplan voor Groen Tanken" waarmee de Groen!-politicus de verschillende regeringen in België wil aansporen om biobrandstoffen te promoten. Volgens de Europese richtlijn over biobrandstoffen moet België ervoor zorgen dat volgend jaar 2 procent van alle verkeersbrandstof bestaat uit biobrandstoffen. Tegen 2010 moet dat 5,75 procent zijn. Dat kan gaan van biodiesel uit koolzaad over benzine vermengd met alcohol tot LPG gewonnen uit de vergassing van bomen. Bart Staes stelt dat België die Europese richtlijn nog niet heeft omgezet. "We hebben momenteel een proefproject met een bus op plantaardige olie in Hasselt. Dat project moet nog geëvalueerd worden. Het is dan ook wat vroeg om nu al iets te zeggen over het voorstel", zegt Astrid Hulhoven, woordvoerster bij De Lijn. (dwm)






Goed voor de toekomstige generatie , nog meer van die ideeen en brandstof moet onbetaal worden, want Belgie is nu al onleefbaar, geen zuurstof , geen ruimte...



awel daar kan ik nog inkomen , weg met de produkten op basis van petrolium , beter voor 't milieu en zo steunen we geen islamteroristen

Alvader 14 oktober 2004 22:04

Zulke zaken zijn al heel lang uitgevonden. De toepassing zal er enkel komen wanner economische motieven de politici en producenten zullen dwingen tot ommekeer .

jusbou 14 oktober 2004 22:46

momenteel os het enige haalbare waterstof.
dit produkt staat al reeds op punt en dient enkel nog maar ingevoerd te worden.
als de tijd rijp is (en de olie prijs nog verder de pan uit swingt) kunnen we dit invoeren, wel moeten we er op letten dat er voldoende aanbod is (aan elke pomp verkrijgbaar)
de wagen is geen uitstervend ras, de brandstof daarentegen is aan vervanging toe.
bij gebrek aan invoering van dit systeem zijn al geruime tijd andere initiatieven genomen in europa, denk maar aan de bussen in parijs waar er al veel op gas of electrique rijden, ook in rome rijden er zeer veel van deze "stille busjes"(voor in de kleinere srtaten) rond. een produkt als biobrandstof is meer uitstel van executie dan een oplossing.

trouwens zo van die geluidsarme bakken die voorbij zoeven hebben wel iets chique.

voicelesscharlie 15 oktober 2004 02:34

Goed,dan zal ik straks frieten kunnen bakken in mijne tank.

Knuppel 15 oktober 2004 05:43

Weet er iemand hoeveel miljoenen de regering de laatste tijd verdiende, alleen al aan accijnzen op de duurdere olie?

En wie weet dat die acijnzen niet meer naar beneden gaan als de olieprijzen zelf weer zakken?

Vadertje staat kan de accijnzen op olie niet missen dus een wagenpark dat op schone en écht alternatieve brandstof rijdt zal niet voor morgen zijn.

maddox 15 oktober 2004 06:31

Je mag trouwens niet eens op frituurvet ofzo rijden. Dat word gelijkgesteld aan het rijden op rode mazout.Oftewel huishoudstookolie.

Je voertuig mag alleen gebruik maken van de op het inschrijvingsbewijs aangeduide brandstoffen.

Tot op heden ten dage heb je als particulier niet veel keuze. benzine, diesel, LPG, en electriciteit.
Er zijn uitzonderingsmaatregelen van kracht voor kleinschalige experimenten met aardgas ,waterstof-in welke vorm dan ook- of bio brandstoffen, zoals de biodiesel- oftewel nog niet gebruikt frituurvet of alcohol/methanol.

Stel dat je een paar honder liter vervallen frituurvet op de kop kan tikken, en daar je oudere diesel op laat karren, en je hebt per ongeluk die zeldzame douanecontrole, dan word er vrolijk gekeken naar de kilometerstand, de ouderdom van de wagen en het geschatte verbruik, en da's doorgerekend. Dan mag je daar alvast de accijns op de zogenaamd verbruikte brandstoffen op betalen, de veroordeling en de boete volgen later wel.

Turkje 15 oktober 2004 09:10

Als ge nu al eens begint met katalysatoren verplicht te maken voor bussen, want toen ik vanmorgen achter zo'n geval reed, kon het me eigenlijk weinig schelen of die roet nu van petroleum dan wel van koolzaad kwam.

Bobke 15 oktober 2004 10:02

Allemaal mooi, koolzaad, waterstof enz..
Maar hoe maakt ge dat ?
Daarvoor hebt ge ook energie nodig.

CutTheCrap 15 oktober 2004 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pibo®
awel daar kan ik nog inkomen , weg met de produkten op basis van petrolium , beter voor 't milieu en zo steunen we geen islamteroristen

Energie is niet zozeer een probleem, zelfs in een regenland als Vlaanderen is er voldoende zonlicht om in al onze energie behoeften te vorzien indien we alle daken zouden volledig voorzien van zonnecellen. Echter het is nog steeds veel goedkoper om de olie uit de grond te pompen.

luc broes 15 oktober 2004 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
momenteel is het enige haalbare waterstof.
dit produkt staat al reeds op punt en dient enkel nog maar ingevoerd te worden.

Dat waterstof 'op punt staat' is juist. Dat het enkel maar moet ingevoerd worden is meer dan simplistisch. De economische realiteit is wel iets meer ingewikkeld.
De productie van enorme hoeveelheden waterstof, de compressie, het veilig vervoer en het veilig opslaan in de auto is niet te onderschatten.
Zolang er voor het ogenblik voldoende aardolie ter beschikking is is denkelijk niets haalbaar.

Celebfin 15 oktober 2004 21:06

Volledig akkoord met dit voorstel. Strengere mileuwetgeving (of beter nog efficientere) is allemaal goed en wel. Het is aan de overheid om het goede voorbeeld te geven. Zo'n ouwe dieselbus kan fameus stinken, in het midden van een stadscentrum. Als de Lijn op grote schaal op biobrandstof rijdt dan zal dit de technologie fel verbeteren en ook veel bedrijven aansporen dit te gebruiken.
Tklopt dat de overheid alles behalve haar best doet om te investeren in nieuwe technologie gewoon omdat zij geweldig goed profiteren aan al die accijnzen en de macht van de olieindustrie.
Het land dat tenminste enige onderzoek naar waterstofenergie doet is wonderwel de VS, wat hen in de toekomst wederom voordeel zal verschaffen op het logge, steeds achterlopende Europa

Jazeker 15 oktober 2004 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jusbou
trouwens zo van die geluidsarme bakken die voorbij zoeven hebben wel iets chique.

Ik ben ook wel voor het gebruik van plantaardige olie. Het zou misschien onze boeren kunnen afbrengen van het dag en nacht verwarmen van hun veld voor het kweken van een drie keer te dure tomaat die ze daarna moeten vernietigen omdat ze er niet genoeg geld van krijgen door de goedkopere uit landen waar de zon wel schijnt.

Echter (kleine opmerkingen)
* geluidsarme bakken : de eerste accidenten staan eraan te komen omdat voetgangers en fietsers totaal niet meer opletten omdat ze de wagens ook niet meer horen.
* biodiesel is goedkoop. Maar dat is stookolie ook tot je die in de tank van je wagen wil gieten. Dit is belgië en dus gaat dat even zwaar worden belast.

Turkje 17 oktober 2004 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin
Volledig akkoord met dit voorstel. Strengere mileuwetgeving (of beter nog efficientere) is allemaal goed en wel. Het is aan de overheid om het goede voorbeeld te geven. Zo'n ouwe dieselbus kan fameus stinken, in het midden van een stadscentrum. Als de Lijn op grote schaal op biobrandstof rijdt dan zal dit de technologie fel verbeteren en ook veel bedrijven aansporen dit te gebruiken.

Kan u mij eens uitleggen waarom een dieselbus stinkt en een bus op koolzaadolie niet?

BartP 17 oktober 2004 10:54

En waar gaat Bart Staes al die koolzaadplantjes planten?

Olivier 17 oktober 2004 11:17

Waterstof is no go voor gewone autos. Misschien voor bussen....

Waarom ?

Kijkt eens naar de energiedichtheid van waterstof. Zelfs op 200 Bar heb je een tank die vele malen groter is als de huidige nodig om dezelfde afstand af te leggen.....

Ibeke 17 oktober 2004 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bloxbuster
Bart Staes wil De Lijn op plantaardige olie laten rijden
14/10/2004 19:36 -->(Belga) Bart Staes, Europees Parlementslid voor Groen!, stelt voor om alle bussen van De Lijn in de toekomst op plantenolie te laten rijden. Dat opvallende voorstel maakt deel uit van Staes' "Zespuntenplan voor Groen Tanken" waarmee de Groen!-politicus de verschillende regeringen in België wil aansporen om biobrandstoffen te promoten. Volgens de Europese richtlijn over biobrandstoffen moet België ervoor zorgen dat volgend jaar 2 procent van alle verkeersbrandstof bestaat uit biobrandstoffen. Tegen 2010 moet dat 5,75 procent zijn. Dat kan gaan van biodiesel uit koolzaad over benzine vermengd met alcohol tot LPG gewonnen uit de vergassing van bomen. Bart Staes stelt dat België die Europese richtlijn nog niet heeft omgezet. "We hebben momenteel een proefproject met een bus op plantaardige olie in Hasselt. Dat project moet nog geëvalueerd worden. Het is dan ook wat vroeg om nu al iets te zeggen over het voorstel", zegt Astrid Hulhoven, woordvoerster bij De Lijn. (dwm)






Goed voor de toekomstige generatie , nog meer van die ideeen en brandstof moet onbetaal worden, want Belgie is nu al onleefbaar, geen zuurstof , geen ruimte...

Weet je nog toen ze zeiden dat tegen 2005 (+/-) alle auto's op elektriciteit zouden rijden?

kelt 17 oktober 2004 11:26

Het is inderdaad zo dat http://www.ballard.com/ ,uit de VS momenteel de best beschikbare waterstoftechnologie in huis heeft ,NA 25 JAAR PRIVAAT ONDERZOEK.De autofabrikanten zijn daar ondertussen gepasseerd,de vervanger voor de verbrandingsmotor is bekend!

Dergelijke zaken laten mij de technische departementen van onze Europese universiteiten plotselijk in een heel ander licht zien.Wat DOEN ze daar eigenlijk,in onze staatsgesubsidieerde instellingen,wat onderzoeken ze daar eigenlijk??????? :|
Is een aandrijving op niet-fossiele brandstoffen al 25 jaar niet meer van belang of hoe zit het nu?


Zijn onze professoren dan toch dommer dan wat koppige Amerikanen en Canadezen ?

Raven 17 oktober 2004 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Waterstof is no go voor gewone autos. Misschien voor bussen....

Waarom ?

Kijkt eens naar de energiedichtheid van waterstof. Zelfs op 200 Bar heb je een tank die vele malen groter is als de huidige nodig om dezelfde afstand af te leggen.....

Ik zou niet graag willen botsen met een bus wiens branstofstank vol waterstofgas op 200 bar staat.

Ibeke 17 oktober 2004 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Het is inderdaad zo dat http://www.ballard.com/ ,uit de VS momenteel de best beschikbare waterstoftechnologie in huis heeft ,NA 25 JAAR PRIVAAT ONDERZOEK.De autofabrikanten zijn daar ondertussen gepasseerd,de vervanger voor de verbrandingsmotor is bekend!

Dergelijke zaken laten mij de technische departementen van onze Europese universiteiten plotselijk in een heel ander licht zien.Wat DOEN ze daar eigenlijk,in onze staatsgesubsidieerde instellingen,wat onderzoeken ze daar eigenlijk??????? :|
Is een aandrijving op niet-fossiele brandstoffen al 25 jaar niet meer van belang of hoe zit het nu?


Zijn onze professoren dan toch dommer dan wat koppige Amerikanen en Canadezen ?

De Amerikanen zijn alleen maar slim omdat ze de slimste wetenschappers uit de Sovjet en Israël naar de VS hebben gelokt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be