Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   16000 snelheidsovertreden in 1 week in wegenwerken E40 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220521)

SanderK 27 juni 2015 17:02

16000 snelheidsovertreden in 1 week in wegenwerken E40
 
Trajectcontrole? Nee dank u:
Citaat:

16.000 snelheidsduivels gepakt al!
Kunnen we nu ook eventjes nagaan voor hoe veel 'onveiligheid' en 'ongevallen' deze 'snelheidsduivels' gezorgd hebben?

Ah ja, dat is simpel: 0

Met een kans van minder dan 0,00625% op ongevallen (aangezien er geen ongevallen gebeurd zijn ondanks de 16.000 hardrijders) blijft de overheid geld uit de zakken van de burger slaan onder het mom van veiligheid.

Stop deze waanzin!

Hervorm de rijopleiding, verbeter de infrastructuur en voorkom op die manier het aantal verkeersdoden.

http://www.demorgen.be/binnenland/-a...-e40-a2377289/

Blue Sky 27 juni 2015 18:33

Zo zie je maar hoe nauw automobilisten het met de verkeersregels nemen. Is dat nu zo moeilijk om gewoon de snelheidslimiet te respecteren?

IanVD 27 juni 2015 19:16

Handig zou zijn om in het artikel ook te vermelden hoeveel auto's er toen passeerden. 16.000 kan veel of weinig zijn.

SanderK 27 juni 2015 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7717044)
Zo zie je maar hoe nauw automobilisten het met de verkeersregels nemen. Is dat nu zo moeilijk om gewoon de snelheidslimiet te respecteren?

Blijkbaar is de wereld nog niet vergaan, noch is er iets gebeurd.
Waarom dan heel de tijd deze strikte snelheidslimiet die duidelijk niet gedragen en gerespecteerd wordt door de bevolking?

Is men 24/7 daar aan het werk?
Is het daar altijd even druk?

Wanneer de automobilist weet dat snelheidslimieten er zijn voor de veiligheid, gaat hij zich er aan houden. Echter, wanneer deze snelheidslimiet er altijd staat, zelfs wanneer hij bijna alleen op het stuk rijdt en er geen mensen werken, is het onbegrijpelijk voor deze automobilist waarom de zo strikte limiet nog geldt. Dan gaat hij een verkeersovertreding maken.
In heel België gelden belachelijk lage snelheidslimieten, niet moeilijk dat er zo los mee wordt omgesprongen.


Dus, nu mijn vraag aan u, is het dan zo moeilijk om normale snelheidslimieten te maken overal die de automobilist respecteren?



Trouwens, dit toont nog maar eens aan dat trajectcontroles er staan om geld in het laatje te brengen en NIET voor de verkeersveiligheid. Anders hadden ze wel duidelijk aangegeven dat er trajectcontrole stond zodat iedereen de snelheid zou respecteren. Door de heimelijkheid en achterbaksheid van trajectcontroles, wordt dit echter niet opgemerkt. Daardoor doet de natuur zijn werk (zie eerste alinea) waardoor het geld in het laatje komt en de hardrijder zijn weg kan vervolgen en, volgens de filosofie van de staat, mensen in gevaar brengt (wat natuurlijk niet zo is....).

SanderK 27 juni 2015 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7717121)
Handig zou zijn om in het artikel ook te vermelden hoeveel auto's er toen passeerden. 16.000 kan veel of weinig zijn.

Absoluut is het sowieso een groot getal!
Reken eens uit: stel dat ze alle 16.000 77 kmh reden (dus 71 gecorrigeerd), dat is via een minnelijke schikking dan 60*16.000 = 960000
Dus een kleine miljoen aan koopkracht die net uit de economie is gehaald (om het in de populaire vakbondstermen te zeggen)

Maar speciaal voor jou heb ik het even opgezocht:
http://www.gva.be/cnt/aid1034427/ant...aanderen-video
Op de Brusselse Ring passeren tussen Jette en Zellik 186.000 voertuigen per dag.

De E40 sluit op dit stuk aan.
Ik neem volgende zaken in overweging:
-De trajectcontrole staat in één richting: 93.000 per dag
-De werken zijn int lang en breed aangekondigd: sommigen hebben alternatieve route
-De ring rond de hoofdstad is sowieso drukker, aangezien deze verkeer kan bevatten binnen Brussel zelf, en ook Noord-Zuid verkeer.
-Er staat nu vaak file op dit stuk, dus moeten we eigenlijk ook alle stilstaande voertuigen en voertuigen in file (die de snelheidslimiet sowieso niet kunnen breken) kunnen aftrekken.

Ik stel voor om het bedrag indicatief af te ronden tot 60.000 per dag.
Dan passeerden er van maandag tot vrijdag 300.000 voertuigen.

Dit betekent dat 5,33 % van alle bestuurders te snel reed in deze trajectcontrole. Dit is toch wel substantieel.

cookie monster 27 juni 2015 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7717134)
Dus, nu mijn vraag aan u, is het dan zo moeilijk om normale snelheidslimieten te maken overal die de automobilist respecteren?

Wat beschouwt u als normaal ??

Blue Sky 27 juni 2015 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7717134)
Blijkbaar is de wereld nog niet vergaan, noch is er iets gebeurd.
Waarom dan heel de tijd deze strikte snelheidslimiet die duidelijk niet gedragen en gerespecteerd wordt door de bevolking?

Wanneer de automobilist weet dat snelheidslimieten er zijn voor de veiligheid, gaat hij zich er aan houden. Echter, wanneer deze snelheidslimiet er altijd staat, zelfs wanneer hij bijna alleen op het stuk rijdt en er geen mensen werken, is het onbegrijpelijk voor deze automobilist waarom de zo strikte limiet nog geldt. Dan gaat hij een verkeersovertreding maken.
In heel België gelden belachelijk lage snelheidslimieten, niet moeilijk dat er zo los mee wordt omgesprongen.

Dat is een goede grap, u overschat duidelijk de automobilisten.
Je moet eens gaan klappen met de arbeiders die op zo'n werf werken, uw ogen zouden nogal open gaan. Je zou toch moeten weten dat de meeste automobilisten met oogkleppen rondrijden en zich als egoïsten gedragen in het verkeer. Defensief rijden kennen ze niet en ze hebben geen flauw benul van de gevaren in het verkeer. Zo snel mogelijk vlammen van A naar B en daarbij af en toe nog wat sms'en, daar draait het hen om. Het gevolg van dat gedrag kennen we al en zien we dagelijks opnieuw in het verkeer.

De GSM mag je ook niet gebruiken in de auto, als je buiten komt zie je de ene na de andere met de GSM in de hand rijden.

Nee, automobilisten weten dus zelf niet wat veilig is en wat niet. Harde repressie met hogere boetes is de enige taal die ze verstaan.

SanderK 27 juni 2015 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7717256)
Dat is een goede grap, u overschat duidelijk de automobilisten.
Je moet eens gaan klappen met de arbeiders die op zo'n werf werken, uw ogen zouden nogal open gaan. Je zou toch moeten weten dat de meeste automobilisten met oogkleppen rondrijden en zich als egoïsten gedragen in het verkeer. Defensief rijden kennen ze niet en ze hebben geen flauw benul van de gevaren in het verkeer. Zo snel mogelijk vlammen van A naar B en daarbij af en toe nog wat sms'en, daar draait het hen om. Het gevolg van dat gedrag kennen we al en zien we dagelijks opnieuw in het verkeer.

De GSM mag je ook niet gebruiken in de auto, als je buiten komt zie je de ene na de andere met de GSM in de hand rijden.

Nee, automobilisten weten dus zelf niet wat veilig is en wat niet. Harde repressie met hogere boetes is de enige taal die ze verstaan.

Dat rijden met de gsm in de hand gevaarlijk is, weten de meesten hopelijk ondertussen al.
Het snelheidsbeleid is echter anders. Alhoewel dat onderzoek aantoont dat niet de gsm in de hand houden gevaarlijk is, maar dat het net de gesprekken voeren dat gevaarlijk is (aangezien praten een groot deel van ons redeneervermogen in beslag neemt); is er toch nog geen verbod op gesprekken voeren in de auto. Ik mag vrij met iedereen in de auto zeer hard discussiëren over van alles en nog wat, ook al beïnvloed dit mijn rijgedrag.
Waarom is er geen verbod op praten? Omdat dit gewoon idioot zou zijn.
Dit zou nooit nageleefd worden.
En nu trek ik de parallel met het snelheidsbeleid. De limieten zijn op verschillende plaatsen idioot laag, het is op het niveau van praten in de auto verbieden. Geef de limieten terug aan de autobestuurder, en de limieten gaan meer gerespecteerd worden.

Henri1 28 juni 2015 07:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7717044)
Zo zie je maar hoe nauw automobilisten het met de verkeersregels nemen. Is dat nu zo moeilijk om gewoon de snelheidslimiet te respecteren?

Wellicht zien verstandige burgers er het nut niet van in ?
Misschien zijn de in de jaren '70 van de vorige eeuw opgelegde limieten vandaag de dag onrealistisch ?

fbpolitics 28 juni 2015 20:26

Correct, de snelheidscontrole is enkel om geld in het laatje te brengen, en heeft allang niets meer te maken met veiligheid.

Het is inderdaad opvallend dat er geen percentage bij staat. Doet mensen neigen te denken dat dit een hoog percentage moet zijn, wat bovenstaand puntje alleen zou bevestigen.

.

Jan van den Berghe 28 juni 2015 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7717134)
Blijkbaar is de wereld nog niet vergaan, noch is er iets gebeurd.
Waarom dan heel de tijd deze strikte snelheidslimiet die duidelijk niet gedragen en gerespecteerd wordt door de bevolking?

Omdat regels, regels zijn. Zo eenvoudig ligt het.

Jan van den Berghe 28 juni 2015 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7717256)
Dat is een goede grap, u overschat duidelijk de automobilisten.
Je moet eens gaan klappen met de arbeiders die op zo'n werf werken, uw ogen zouden nogal open gaan. Je zou toch moeten weten dat de meeste automobilisten met oogkleppen rondrijden en zich als egoïsten gedragen in het verkeer. Defensief rijden kennen ze niet en ze hebben geen flauw benul van de gevaren in het verkeer. Zo snel mogelijk vlammen van A naar B en daarbij af en toe nog wat sms'en, daar draait het hen om. Het gevolg van dat gedrag kennen we al en zien we dagelijks opnieuw in het verkeer.

Was het niet onlangs nog in het nieuws? Arbeiders uitten hun verontwaardiging dat er zovele automobilisten de snelheidsbeperkingen zelfs tijdens de werkuren niet respecteren en dat voor die arbeiders vaak gevaarlijke situaties oplevert.

Daar gaat SanderK's bewering dat automobilist wel hun snelheid uit verantwoordelijkheid kunnen aanpassen.

fred vanhove 28 juni 2015 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7717044)
Zo zie je maar hoe nauw automobilisten het met de verkeersregels nemen. Is dat nu zo moeilijk om gewoon de snelheidslimiet te respecteren?

Als die snelheidslimieten realistisch zijn wel ja.Ga eens een rondje rijden in Duitsland en ondervind het zelf.
Of zijn die 16000 chauffeurs allemaal snelheidsduivels ? Dat weiger ik te geloven...Maar 30 per uur op een viervaksweg daar hou ook jij je niet aan en al evenmin diezelfde wegenwerker als hij er tijdens een vrije dag voorbijkomt gereden....daar ben ik 100% zeker van gewoon opdat het onmogelijk is en onrealistisch is.

fred vanhove 28 juni 2015 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7718750)
Was het niet onlangs nog in het nieuws? Arbeiders uitten hun verontwaardiging dat er zovele automobilisten de snelheidsbeperkingen zelfs tijdens de werkuren niet respecteren en dat voor die arbeiders vaak gevaarlijke situaties oplevert.

Daar gaat SanderK's bewering dat automobilist wel hun snelheid uit verantwoordelijkheid kunnen aanpassen.

Diezelfde arbeider zal zich daar ook niet aan die snelheidsbeperking houden wees daar maar van overtuigd.Als de politie controleert in een straat waar de buurtbewoners klagen dat er te snel wordt gereden dan blijkt nadien dat na de controle ook de buurtbewoners zelf meestal zijn geflitst.....Als je stilstaat op straat is een auto die 50 per uur rijdt precies een raket....terwijl dat helemaal niet zo is als je zelf rijdt;

Jan van den Berghe 28 juni 2015 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7718762)
Diezelfde arbeider zal zich daar ook niet aan die snelheidsbeperking houden.

Dat is uw bewering. En ook niet bijster relevant. Wel relevant is dat dergelijke snelheidsbeperkingen bij werken hun nut hebben. Ze niet opvolgen getuigt van een ongelooflijke vorm van egoïsme.

Jan van den Berghe 28 juni 2015 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7718754)
Als die snelheidslimieten realistisch zijn wel ja.Ga eens een rondje rijden in Duitsland en ondervind het zelf.
Of zijn die 16000 chauffeurs allemaal snelheidsduivels ? Dat weiger ik te geloven...Maar 30 per uur op een viervaksweg daar hou ook jij je niet aan en al evenmin diezelfde wegenwerker als hij er tijdens een vrije dag voorbijkomt gereden....daar ben ik 100% zeker van gewoon opdat het onmogelijk is en onrealistisch is.

Lees het artikel. Het gaat om een snelheidsbeperking van 70 km/u.

fred vanhove 28 juni 2015 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7717134)
Blijkbaar is de wereld nog niet vergaan, noch is er iets gebeurd.
Waarom dan heel de tijd deze strikte snelheidslimiet die duidelijk niet gedragen en gerespecteerd wordt door de bevolking?

Is men 24/7 daar aan het werk?
Is het daar altijd even druk?

Wanneer de automobilist weet dat snelheidslimieten er zijn voor de veiligheid, gaat hij zich er aan houden. Echter, wanneer deze snelheidslimiet er altijd staat, zelfs wanneer hij bijna alleen op het stuk rijdt en er geen mensen werken, is het onbegrijpelijk voor deze automobilist waarom de zo strikte limiet nog geldt. Dan gaat hij een verkeersovertreding maken.
In heel België gelden belachelijk lage snelheidslimieten, niet moeilijk dat er zo los mee wordt omgesprongen.


Dus, nu mijn vraag aan u, is het dan zo moeilijk om normale snelheidslimieten te maken overal die de automobilist respecteren?



Trouwens, dit toont nog maar eens aan dat trajectcontroles er staan om geld in het laatje te brengen en NIET voor de verkeersveiligheid. Anders hadden ze wel duidelijk aangegeven dat er trajectcontrole stond zodat iedereen de snelheid zou respecteren. Door de heimelijkheid en achterbaksheid van trajectcontroles, wordt dit echter niet opgemerkt. Daardoor doet de natuur zijn werk (zie eerste alinea) waardoor het geld in het laatje komt en de hardrijder zijn weg kan vervolgen en, volgens de filosofie van de staat, mensen in gevaar brengt (wat natuurlijk niet zo is....).

En dan staat er iedere 20 meter een andere limiet 30 dan 70 en 15 meter verder nog is 50 ...zonder dan nog de borden te vermelden die er nog stonden van de vorige werken en die van de werken die nog moeten beginnen en al die bijgeteld waar ze een vod hebben rondgedraaid en een kleefband hebben overgeplakt.....ga maar eens in Duitsland rondrijden en zie hoe het er daar aan toe gaat.

fred vanhove 28 juni 2015 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7718766)
Lees het artikel. Het gaat om een snelheidsbeperking van 70 km/u.

Ik had het niet specifiek over die snelheidslimiet maar één van de vele absurde onrealistische overal in Vlaanderen.
Eigenlijk is het hier simpel ..altijd en overal kan je hier iedereen beboeten....zelfs een slak als mijn zwager werd al geflitst.

Jan van den Berghe 28 juni 2015 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7718771)
Ik had het niet specifiek over die snelheidslimiet ...

Ik wel. Daar gaat het tenslotte over. Snelheidsbeperkingen bij werken in uitvoer.

fred vanhove 28 juni 2015 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7718765)
Dat is uw bewering. En ook niet bijster relevant. Wel relevant is dat dergelijke snelheidsbeperkingen bij werken hun nut hebben. Ze niet opvolgen getuigt van een ongelooflijke vorm van egoïsme.

Jij bent dus nummer 16001 ...de enige die ze wel opvolgt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be