Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   hoe onze taal van bovenuit verbasterd wordt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220594)

marie daenen 29 juni 2015 09:42

hoe onze taal van bovenuit verbasterd wordt
 
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/sc...t-aan-spelling

Eerst het verzwakken van het ABN naar het AN waarbij het algemeen beschaafd Nederlands vervangen wordt door een streekgebonden standaardtaal, vooral wat de tonaliteit betreft.
Daarna het practisch verbieden van de leraren om, buiten de grammaticalessen om, op de spelfouten te letten zodat we nu de stomste teksten voor ogen krijgen.

En maar spreken over het onderwijs en dat het absoluut hervormd moet worden, terwijl het enige dat we constateren is dat het van kwaad naar erger gaat...

Sneaky 29 juni 2015 10:03

De debilisering van het onderwijs is reeds lange tijd aan de gang.

Toen ik in het middelbaar zat was er een lerares Nederlands die op een examen of toets 10% aftrok voor elke DT-fout. Een vriend van mij haalde 69% op zijn examen, maar had 2 dt-fouten en dus ook gebuisd met 49%. Op andere vlakken was ze minstens even streng. Ik heb van die leerkracht enorm veel geleerd omdat ze zo streng was. Als ik naar de leraars tegenwoordig kijk, is alle vorm van strengheid en discipline verdwenen.

Als iemand een fout maakt dan moeten we hem vriendelijk op de schoot nemen en over zijn bolleke aaien. Een serieuze terechtwijzing zit er niet meer bij.

Maar een deel van de schuld ligt ook bij de ouders. Als je de ouders ziet die naar de leerkracht gaan om uitleg als zoonlief straf krijgt, dan wordt ik daar ziek van. Als die van mij met straf thuis komt, dan krijgt hij van mij nog eens een extra straf.

quercus 29 juni 2015 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7719293)
De debilisering van het onderwijs is reeds lange tijd aan de gang.

Toen ik in het middelbaar zat was er een lerares Nederlands die op een examen of toets 10% aftrok voor elke DT-fout. Een vriend van mij haalde 69% op zijn examen, maar had 2 dt-fouten en dus ook gebuisd met 49%. Op andere vlakken was ze minstens even streng. Ik heb van die leerkracht enorm veel geleerd omdat ze zo streng was. Als ik naar de leraars tegenwoordig kijk, is alle vorm van strengheid en discipline verdwenen.

Als iemand een fout maakt dan moeten we hem vriendelijk op de schoot nemen en over zijn bolleke aaien. Een serieuze terechtwijzing zit er niet meer bij.

Maar een deel van de schuld ligt ook bij de ouders. Als je de ouders ziet die naar de leerkracht gaan om uitleg als zoonlief straf krijgt, dan wordt ik daar ziek van. Als die van mij met straf thuis komt, dan krijgt hij van mij nog eens een extra straf.

Grammatica en spelling vergt vanwege leerlingen een beetje discipline in het denken evenals een zekere inspanning van het geheugen t.a.v. de leerstof. Voor de hedendaagse pedagogen is dat volstrekt af te wijzen. Alles moet ludiek, spelenderwijs worden benaderd. Het resultaat is natuurlijk dat de vaardigheid van veel kinderen inzake het schrijven van een correcte tekst sterk tekort schiet, in veel gevallen zelfs een volslagen ramp is.

Ik vraag mij af wat die pedagogische oelewappers die ons onderwijs teisteren dan doen t.a.v. meer abstracte vakken zoals wiskunde of boekhouden. Wanneer je als leraar ook daar "ludiek" wil in zijn kun je net zo goed staan moppen tappen i.p.v. les te geven.

De schoofzak 29 juni 2015 10:40

Pedagoochelaars ....

.

Spitting Image 29 juni 2015 10:46

De huidige onderwijsbenadering wijst structuren van de hand, minimaliseert het heuristiek denken en gaat zonder blikken en blozen over het correct taalgebruik heen. Communicatie is belangrijk niet de vorm waarop je communiceert. Gevolg is dat weinig afgestudeerden vandaag nog een courante zin zonder fouten kunnen schrijven. En dan spreek ik nog over ASO-niveau. Naar school gaan moet plezant zijn en structuren zijn onbelangrijk. Vroeger waren die structuren wel belangrijk en mocht naar school gaan plezant zijn. Maar het eerste woog veel meer door dan het laatste. Niet alleen op gebied van taal stel ik een achteruitgang vast, ook op het gebied van algemene kennis.

marie daenen 29 juni 2015 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7719350)
De huidige onderwijsbenadering wijst structuren van de hand, minimaliseert het heuristiek denken en gaat zonder blikken en blozen over het correct taalgebruik heen. Communicatie is belangrijk niet de vorm waarop je communiceert. Gevolg is dat weinig afgestudeerden vandaag nog een courante zin zonder fouten kunnen schrijven. En dan spreek ik nog over ASO-niveau. Naar school gaan moet plezant zijn en structuren zijn onbelangrijk. Vroeger waren die structuren wel belangrijk en mocht naar school gaan plezant zijn. Maar het eerste woog veel meer door dan het laatste. Niet alleen op gebied van taal stel ik een achteruitgang vast, ook op het gebied van algemene kennis.

Wat wil je; het is natuurlijk veel gemakkelijker om idioten achter hun nepplannen te krijgen en het bedrog dat op grote schaal boven de hoofden van de mensen gepleegd wordt, 'democratisch' door de strot van de modale "domme" burger te rammen.
Verloedering op alle gebied; het enige dat we met zekerheid weten is dat we tegen een schuldenberg om U tegen te zeggen opzien en dat die schuldenberg de toekomst van onze burgers tot ver in de toekomst zal teisteren...
En dat werd en wordt ons verkocht onder het mom van 'sociaal zijn' zodat met zekerheid iedereen, buiten natuurlijk een bevoorrechte elite, arm zal worden...

Dadeemelee 29 juni 2015 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7719271)
http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/sc...t-aan-spelling

Eerst het verzwakken van het ABN naar het AN waarbij het algemeen beschaafd Nederlands vervangen wordt door een streekgebonden standaardtaal, vooral wat de tonaliteit betreft.
Daarna het practisch verbieden van de leraren om, buiten de grammaticalessen om, op de spelfouten te letten zodat we nu de stomste teksten voor ogen krijgen.

En maar spreken over het onderwijs en dat het absoluut hervormd moet worden, terwijl het enige dat we constateren is dat het van kwaad naar erger gaat...

Hangt ervan af, taalfouten zoals het verschil tussen 'u' en 'uw' vind ik wel erg. Spellingsfouten ook als het gaat over woorden waarvan de spelling reeds lang vastligt.

Spellingsfouten tegen spellingsregels die om de haverklap gewijzigd worden: eerlijk gezegd je m'en fou.

Tussen-n of niet, k of c, allemaal mierengeneuk :lol:

Edit: spelfout :oops::lol::lol::lol:

marie daenen 29 juni 2015 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7719410)
Hangt ervan af, taalfouten zoals het verschil tussen 'u' en 'uw' vind ik wel erg. Spellingsfouten ook als het gaat over woorden waarvan de spelling reeds lang vastligt.

Spellingsfouten tegen spellingsregels die om de haverklap gewijzigd worden: eerlijk gezegd je m'en fou.

Tussen-n of niet, k of c, allemaal mierengeneuk :lol:

Edit: spelfout :oops::lol::lol::lol:

Niemand zal erover vallen als je mieregeneuk of mierengeneuk zegt; een c of een k gebruikt, maar velen zullen vreemd opkijken als je 'zei zeggen' schrijft in plaats van 'zij zeggen'

Er is inderdaad een verschil tussen mierenneuken en en alles maar gewoon aan zijn laars lappen...

Xenophon 29 juni 2015 11:57

Dat is allemaal maar bijzaak, het grotere probleem vertoond zich daar waar de Vlaming niet eens meer weet dat hij Vlaming is maar Nederlandstalige.

Een land vol met Franstaligen en Nederlandstaligen in plaats van Vlamingen en Walen.

cookie monster 29 juni 2015 12:20

Dit lijkt me wel leuk:
http://www.encyclo.nl/lokaal/10210
http://forum.scholieren.com/archive/.../t-855103.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Chattaal
http://taalislol.classy.be/sms_afkortingen.htm
http://www.sms-taal.nl

Nou , ik ben er ook wel ff schuldig aan , maar ....
sommige overdrijven , het gaat bijna zodanig ,
dat je een nieuwe taal moet gaan leren !!!!

---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7719293)
Toen ik in het middelbaar zat was er een lerares Nederlands die op een examen of toets 10% aftrok voor elke DT-fout.

dan wordt ik daar ziek van.

Ik ben die juffrouw , foei , 10% punten van uw examen ;)

omaplop 29 juni 2015 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7719425)
Dat is allemaal maar bijzaak, het grotere probleem vertoond zich daar waar de Vlaming niet eens meer weet dat hij Vlaming is maar Nederlandstalige.

Een land vol met Franstaligen en Nederlandstaligen in plaats van Vlamingen en Walen.

VertoonT zich

Libro 29 juni 2015 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7719293)
De debilisering van het onderwijs is reeds lange tijd aan de gang.

Toen ik in het middelbaar zat was er een lerares Nederlands die op een examen of toets 10% aftrok voor elke DT-fout. Een vriend van mij haalde 69% op zijn examen, maar had 2 dt-fouten en dus ook gebuisd met 49%. Op andere vlakken was ze minstens even streng. Ik heb van die leerkracht enorm veel geleerd omdat ze zo streng was. Als ik naar de leraars tegenwoordig kijk, is alle vorm van strengheid en discipline verdwenen.

Als iemand een fout maakt dan moeten we hem vriendelijk op de schoot nemen en over zijn bolleke aaien. Een serieuze terechtwijzing zit er niet meer bij.

Maar een deel van de schuld ligt ook bij de ouders. Als je de ouders ziet die naar de leerkracht gaan om uitleg als zoonlief straf krijgt, dan wordt ik daar ziek van. Als die van mij met straf thuis komt, dan krijgt hij van mij nog eens een extra straf.

1.Als die van ons thuiskomen met goede punten omdat de spelfouten niet werden aangerekend, dan moeten ze de foute woorden drie keer juist schrijven.
2.Alvorens te straffen luisteren wij eerst even naar onze kinderen om hun kant van het verhaal te horen en als blijkt dat de straf gerechtvaardigd was, krijgen ze nog een bolwassing van ons erbij. Blijkt het niet gerechtvaardigd, dan mag de school het gaan uitleggen. We hebben ooit meegemaakt dat onze dochter voor een klein vergrijp een hele tijd in de hoek heeft moeten staan én nog eens een strafwerk moest schrijven. We hebben haar verboden het strafwerk te maken en er is een briefje mee naar school gegaan dat ze voor dat kleine vergrijp genoeg gestraft was en dat ze het strafwerk daarom van ons niet mocht maken.

cookie monster 29 juni 2015 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7719475)
dat ze het strafwerk daarom van ons niet mocht maken.

En hoe reageerde de school / juf / leraar ??

Libro 29 juni 2015 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7719481)
En hoe reageerde de school / juf / leraar ??

Die zijn daar niet meer op teruggekomen. Onze dochter heeft daar nooit nog iets over gehoord.

Libro 29 juni 2015 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7719350)
De huidige onderwijsbenadering wijst structuren van de hand, minimaliseert het heuristiek denken en gaat zonder blikken en blozen over het correct taalgebruik heen. Communicatie is belangrijk niet de vorm waarop je communiceert. Gevolg is dat weinig afgestudeerden vandaag nog een courante zin zonder fouten kunnen schrijven. En dan spreek ik nog over ASO-niveau. Naar school gaan moet plezant zijn en structuren zijn onbelangrijk. Vroeger waren die structuren wel belangrijk en mocht naar school gaan plezant zijn. Maar het eerste woog veel meer door dan het laatste. Niet alleen op gebied van taal stel ik een achteruitgang vast, ook op het gebied van algemene kennis.

Wees eens eerlijk: wanneer is school plezant? Toch als je goede resultaten boekt en dingen onder knie krijgt, niet waar? Wanneer gaat men inzien dat doelen halen bloed, zweet en tranen vergen (allez, zweet alleen kan ook volstaan)?

cookie monster 29 juni 2015 13:02

Ondanks dat ik geen kinderen heb , kan ik enkel maar zeggen
dat nodeloos/overdreven straffen inderdaad niet zinvol zijn !!

Xenophon 29 juni 2015 14:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 7719465)
VertoonT zich

Je gaat toch geen punten aftrekken op mijn rapport?

Anna List 29 juni 2015 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7719601)
Je gaat toch geen punten aftrekken op mijn rapport?

erger, gij krijgt helemaal geen rapport !

Anna List 29 juni 2015 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7719425)
Dat is allemaal maar bijzaak, het grotere probleem vertoond zich daar waar de Vlaming niet eens meer weet dat hij Vlaming is maar Nederlandstalige.

Een land vol met Franstaligen en Nederlandstaligen in plaats van Vlamingen en Walen.

Vlamingen zouden idd beter streven naar hereniging, zoals de Duitsers deden, of begreep ik je nu verkeerd ?

Drukazz 29 juni 2015 14:30

Bs'd

We zijn helaas een bende losers aan 't groot brengen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be