Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Uber koopt evtl 500.000 zelfrijdende Tesla´s in 2020 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220768)

Micele 3 juli 2015 18:55

Uber koopt evtl 500.000 zelfrijdende Tesla´s in 2020
 
https://chargedevs.com/newswire/uber...uy-all-500000/

Ook niet slecht, met zo´n extra omzetdoel voor ogen zullen de $ en € wel "gemakkelijker" rollen.

Tesla´s als ideale zelfrijdende taxi´s, uiteraard vergt dat deftige weginfra...

Zoals geweten bestaan 167 normale Tesla-taxi´s (met chauffeur) al in Schiphol:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuw...laats-schiphol

edit: of gaat de voorkeur verder voor onze fijnstoftaxi´s en -bussen# ? :roll:

# http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...selbussen-voor

er is hoop...:
Citaat:

http://www.express.be/sectors/nl/aut...sel/208566.htm

Elektrische taxi Chinese groep Byd operationeel in Brussel
16 OKT 2014

SanderK 3 juli 2015 21:39

En onlangs lachten een paar individuen mij uit, op een ander forum, wanneer ik verkondigde dat het openbaar vervoer zoals we dat nu kennen (met bussen en treinen en treinsporen) op uitsterven is en vervangen zou worden door zelfrijdende auto's.....
(en dat we dus ook in de weg moeten investeren en niet in het openbaar vervoer)

Patrick M. 5 juli 2015 11:36

Uber is toch niet wettelijk. Uber is in heel Europa niet wettelijk maar hier in België tracht men Uber toch wettelijk te maken.

SanderK 5 juli 2015 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7727042)
Uber is toch niet wettelijk. Uber is in heel Europa niet wettelijk maar hier in België tracht men Uber toch wettelijk te maken.

Is het bedrijf Uber niet wettelijk?
Of is de werkmethode van de Uber-chauffeurs niet wettelijk?

Het is het tweede: de chauffeurs verdienen geld door taxi te spelen, terwijl ze niet moeten voldoen aan alle vergunningen waaraan 'echte' taxi-chauffeurs moeten voldoen.


Deze hindernis betekent echter niet dat Uber geen goed concept is.

circe 5 juli 2015 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7725542)
En onlangs lachten een paar individuen mij uit, op een ander forum, wanneer ik verkondigde dat het openbaar vervoer zoals we dat nu kennen (met bussen en treinen en treinsporen) op uitsterven is en vervangen zou worden door zelfrijdende auto's.....
(en dat we dus ook in de weg moeten investeren en niet in het openbaar vervoer)

U zou best wel eens serieus gelijk kunnen hebben in deze.

Vraagje: mag men met een glaasje op in een zelfrijdende taxi stappen?

SanderK 5 juli 2015 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7727140)
Vraagje: mag met met een glaasje op in een zelfrijdende taxi stappen?


Is de man met een glaasje op enkel en alleen een passagier, of wordt er verwacht dat hij nog kan ingrijpen bij een noodgeval of technisch defect?
Het zal dus voornamelijk afhangen van wat de zelfrijdende taxi werkelijk gaat zijn, denk ik.

Patrick M. 5 juli 2015 13:28

Kijk maar naar Duitsland, daar is Uber niet wettelijk en word zelf verboden.
Kijk ook maar wat er in Frankrijk gebeurd is.

Micele 5 juli 2015 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7727121)
Is het bedrijf Uber niet wettelijk?
Of is de werkmethode van de Uber-chauffeurs niet wettelijk?

Het is het tweede: de chauffeurs verdienen geld door taxi te spelen, terwijl ze niet moeten voldoen aan alle vergunningen waaraan 'echte' taxi-chauffeurs moeten voldoen.


Deze hindernis betekent echter niet dat Uber geen goed concept is.

Als het om de niet-wettelijkheid van de taxi chauffeur gaat... wat natuurlijk vervalt als de zelfrijdende auto geen taxichauffeur nodig heeft.
(daarenboven kan er één persoon meer meegnomen worden)

Micele 5 juli 2015 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7727042)
Uber is toch niet wettelijk. Uber is in heel Europa niet wettelijk maar hier in België tracht men Uber toch wettelijk te maken.

Héél Europa al zeker niet, in meer als de helft van de EU-landen is het toegelaten.
of volgens wikipedia:

Stand Januari 2015
https://de.wikipedia.org/wiki/Uber_(Unternehmen)

Volgens Uber, steden wereldwijd incl Europa:
https://www.uber.com/cities

En wat niet wettelijk is kan het nog worden (onder bepaalde -afwijkende- voorwaarden)

Zwitser 6 juli 2015 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7725542)
En onlangs lachten een paar individuen mij uit, op een ander forum, wanneer ik verkondigde dat het openbaar vervoer zoals we dat nu kennen (met bussen en treinen en treinsporen) op uitsterven is en vervangen zou worden door zelfrijdende auto's.....
(en dat we dus ook in de weg moeten investeren en niet in het openbaar vervoer)

Alleen zijn die zelfrijzende autos er nog niet. En in 2020 zullen die er ook nog niet zijn.

Bartjeuh 6 juli 2015 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7728618)
Alleen zijn die zelfrijzende autos er nog niet. En in 2020 zullen die er ook nog niet zijn.

Nee, inderdaad, ook in 2020 zullen er nog geen zelfrijzende auto's zijn. Stel je immers voor: je parkeert je zelfrijzende auto 's avonds in je garage, en tegen 's morgens is hij zo erg gerezen dat je hem er niet meer uitkrijgt!

Dat zou geen zicht zijn, hee...

Zwitser 6 juli 2015 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 7728637)
Nee, inderdaad, ook in 2020 zullen er nog geen zelfrijzende auto's zijn. Stel je immers voor: je parkeert je zelfrijzende auto 's avonds in je garage, en tegen 's morgens is hij zo erg gerezen dat je hem er niet meer uitkrijgt!

Verdomde ipad autocorrect. Daar hoorde natuurlijk "zelfrijdend" te staan.

Ik zie zelfrijdende auto's not niet zo gauw in het dagelijkse verkeer verschijnen. Op dit moment mogen de autonome auto's van Google nog steeds niet harder dan 30 kph, en raken ze nog steeds voortdurend in de war van voetgangers.

Ik bedoel maar, hoe leer je een computer de lichaamstaal van een kleuter te herkennen zodat je weet dat die wil oversteken...

Libro 6 juli 2015 18:40

500000 tesla's: 50.000.000.000 (50 miljard) euro. Wauw, Uber moet nogal een omzet hebben voor een taxibedrijf om zo'n investering te kunnen doen.

Micele 6 juli 2015 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7729228)
Verdomde ipad autocorrect. Daar hoorde natuurlijk "zelfrijdend" te staan.

Ik zie zelfrijdende auto's not niet zo gauw in het dagelijkse verkeer verschijnen. Op dit moment mogen de autonome auto's van Google nog steeds niet harder dan 30 kph, en raken ze nog steeds voortdurend in de war van voetgangers.

Ik bedoel maar, hoe leer je een computer de lichaamstaal van een kleuter te herkennen zodat je weet dat die wil oversteken...

Echt ? Bron ?
Waarom zou een camera een voetganger niet zien oversteken en waardoor een google-car-systeem onmiddellijk kan remmen integendeel tot een mens ?

Of ik zou op de voorruit van die zelfrijdende auto een goed zichtbaar signaal aan brengen "STOPT niet voor voorrangsnegerende voetgangers" of "deze auto is een TRAM" of zoiets (de fysica laat dit nooit toe onmiddellijk stil te staan...).
Ik bedoel maar ;-), trams en bepaalde voertuigen kunnen ook niet rechttijdig stoppen voor overstekende "kleuters", en dat met aanwezige tram- of voertuigbestuurder, denk je echt een punt te hebben met "lichaamstaal", het verkeersreglement blijft de basis toch ? En die zal men toch moeten aanpassen.

Uiteraard kan men de infrastruktuur navenant aanpassen en meer verplichte oversteekplaatsen voorzien (die zijn er nu al). (onder andere ook lichten aan zebrapaden). Desnoods legt men slagbomen aan, maar ook die houden voetgangers en andere niet tegen zelfdoding te plegen (op het spoor).

Of denk je dat voetgangers het verkeersreglement niet hoeven te respecteren ?
Neen als je dat utopische wil zullen er nooit zelfrijdende auto´s komen, of ze moeten de gedachten kunnen lezen van de zelfdoders. En dat zie ik nog niet voor morgen. Wat ik wel weet is dan bestuurders een reactietijd hebben (tot 1 sec als ze opletten en dan pas remmen), computers in verbinding met camera´s letten altijd op en hebben een verwaarloosbare reactietijd. Camera´s kunnen ook in het donker zien enz...

Citaat:

Op dit moment mogen de autonome auto's van Google nog steeds niet harder dan 30 kph, en raken ze nog steeds voortdurend in de war van voetgangers.
En wat is hun max-snelheid op wegen waar er geen voetgangers zijn of überhaupt ander langzaam verkeer mag rijden ?

Ik weet niet 100 % zeker maar volgens internetartikels is de zelfrijdende auto wslk enkele jaren geleden al veiliger als een menselijke bestuurder:
http://deutsche-wirtschafts-nachrich...en-autofahrer/

toch maar eens volledig lezen.

Citaat:

Google ist nicht das einzige Unternehmen, das an führerlosen Fahrzeugen arbeitet. Der Elektroauto-Hersteller Tesla kündigte an, bis zum Jahr 2016 die ersten autonomen Fahrzeuge zu produzieren, wie die Daily Mail berichtet. Auch BMW, Mercedes, Nissan und General Motors forschen intensiv an der Technologie, wie der MIT Technology Review berichtet.

Rahowa 6 juli 2015 19:07

Ik geloof er in,5 jaar is een eeuwigheid op technisch gebied,duizenden auto's zonder chauffeur die op vloeibare batterijen rijden.

Micele 6 juli 2015 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7729284)
Echt ? Bron ?
Waarom zou een camera een voetganger niet zien oversteken en waardoor een google-car-systeem onmiddellijk kan remmen integendeel tot een mens ?

vervolg... hallo @Zwitser ?
Citaat:

A pedestrian gets Googled

https://www.youtube.com/watch?v=a93xjkQFDyM
Dus helemaal niet in de war van een overstekende voetganger.

Denken sommige nu echt dat men dit alles niet tot in den treure gaat uittesten vooraleer de produktie vrij te geven zonder bestuurder -die bij defect kan overnemen - ?
vorige link spreekt van 1,2 miljoen ongevalvrije kilometers als redelijk bewijs:
Citaat:

Um die Sicherheit der autonomen Fahrzeuge unter Beweis zu stellen, müssten die Google Autos mindestens 1,2 Millionen Kilometer unfallfrei im Straßenverkehr zurücklegen. Zu diesem Schluss kommt Bryan Walker Smith vom Center of Internet and Society in seiner Analyse. Erst dann könnte mit Sicherheit gesagt werden, dass die autonomen Fahrzeuge sicherer fahren als konventionelle Autofahrer. Das Unternehmen gab im August 2012 an bereits knapp die Hälfte dieser Strecke unfallfrei zurückgelegt zu haben.
Meer op YT, selfdriving cars 2015 :
https://www.youtube.com/watch?v=9CoyKEttxNk

Zwitser 6 juli 2015 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7729284)
Echt ? Bron ?
Waarom zou een camera een voetganger niet zien oversteken en waardoor een google-car-systeem onmiddellijk kan remmen integendeel tot een mens ?

Het gaat om het herkennen van een bijvoorbeeld een voetganger die aanstalten maakt om over te steken. Hoe leer je een autonome auto het verschil tussen een voetganger die op het punt staat om over te steken, en een voetganger die doet also ie op het punt staat om over te steken om dat het zo grappig is om die google auto een noodstop te zien maken.

Citaat:

Of denk je dat voetgangers het verkeersreglement niet hoeven te respecteren ?
Het verkeersreglement geeft voetgangers absolute voorrang in bepaalde gebieden. Als een autonome auto daar niet mee kan omgaan dan komt hij niet in aanmerking om taxis te gaan vervangen. Want een taxi die je afzet aan de dichtstbijzijnde autosnelwegafrit, daar heb je niks aan.

Zwitser 6 juli 2015 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7729346)
vervolg... hallo @Zwitser ?

http://www.technologyreview.com/news...-driving-cars/


Het blijkt genoeg te zijn dat er ergens een verkeersbord bijgekomen is, en de auto is al in de war...

Micele 6 juli 2015 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7729352)
Het gaat om het herkennen van een bijvoorbeeld een voetganger die aanstalten maakt om over te steken.

Mag hij/zij oversteken ? Op een zebrapad... en een kijkende voetganger (gezicht) dat zal herkenbaar zijn voor een google car en een wachtende voetganger die aanstalten maakt aan een zebrapad ook.

Citaat:

Hoe leer je een autonome auto het verschil tussen een voetganger die op het punt staat om over te steken, en een voetganger die doet also ie op het punt staat om over te steken om dat het zo grappig is om die google auto een noodstop te zien maken.
Ah je wilt het wat belachelijk maken. Tja. Een kamera kan een draaiend hoofd of het gezicht van een mens wel onderscheiden van het achterhoofd hoor, ook aan het lichaam kan een camera dat met de nodige herkenningssoftware.

Citaat:

Het verkeersreglement geeft voetgangers absolute voorrang in bepaalde gebieden.
Die verkeersborden zal een google car identificeren en zal dan steeds stoppen voor elke voetganger die aanstalten maakt over te steken, ik neem dan wel aan dat de voetganger dan niet met zijn rug naar het verkeer plots over de weg loopt.

Citaat:

Als een autonome auto daar niet mee kan omgaan dan komt hij niet in aanmerking om taxis te gaan vervangen. Want een taxi die je afzet aan de dichtstbijzijnde autosnelwegafrit, daar heb je niks aan.
Toch maar wat YT bekijken, google cars rijden heus ook wel in de steden hoor.

https://www.youtube.com/watch?v=9CoyKEttxNk

Een computerauto zal altijd sneller reageren als een mens daar zul je toch wel geen probleem mee hebben ?

Citaat:

Het blijkt genoeg te zijn dat er ergens een verkeersbord bijgekomen is, en de auto is al in de war...
Dat vind ik positief, ook eindelijk gedaan met ongeplande willekeurige verkeersborden. :-)

Wat denk je hoeveel bestuurders er "in de war zijn" door absurde verkeersborden en wegmarkeringen ?

@Zwitser je kunt denken wat je wilt, men is bezig.
Google denkt tegen 2018 klaar te zijn, constructeurs zullen volgen (2020 ?)
http://www.rp-online.de/digitales/in...-aid-1.4205805 gewoon eens lezen.

Zwitser 6 juli 2015 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7729366)
Ah je wilt het wat belachelijk maken. Tja. Een kamera kan een draaiend hoofd of het gezicht van een mens wel onderscheiden van het achterhoofd hoor, ook aan het lichaam kan een camera dat met de nodige herkenningssoftware.

De google auto kan dit alleszins op dit moment nog niet. Met als gevolg dat hij bij afslagmanouevres inderdaad soms blijft steken, omdat hij de intenties van een voetganger niet kan interpreteren.

Citaat:

Die verkeersborden zal een google car identificeren en zal dan steeds stoppen voor elke voetganger die aanstalten maakt over te steken, ik neem dan wel aan dat de voetganger dan niet met zijn rug naar het verkeer plots over de weg loopt.
Mijn punt is dat ook hij ook moet stoppen voor een voetganger die met zijn rug naar het verkeer plots de weg oversteekt. Doet hij dat niet kan hij immers niet claimen veiliger te zijn dan een menselijke chauffeur.

Citaat:

Toch maar wat YT bekijken, google cars rijden heus ook wel in de steden hoor.

https://www.youtube.com/watch?v=9CoyKEttxNk
En in die steden rijden ze a) traag, en b) enkel op wegen die speciaal in kaart gebracht zijn. Ze mogen nog lang niet overal rijden. De route die ze rijden wordt op voorhand in geprogrammeerd.

Citaat:

Een computerauto zal altijd sneller reageren als een mens daar zul je toch wel geen probleem mee hebben ?
Het gaat niet om snel reageren, het gaat om correct interpreteren. Want anders gaan een dergelijk auto bij het eerste het beste woonerf gewoon blijven steken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be