Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Treinbestuurders ASTB gaan elke zaterdag van zomervakantie staken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220835)

SanderK 5 juli 2015 16:11

Treinbestuurders ASTB gaan elke zaterdag van zomervakantie staken
 
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2383724


hoe ver kunnen ze het drijven...

kunnen we heel die NMBS niet gewoon afschaffen? Wat een bende incompetente stakende luieriken daar....

brother paul 6 juli 2015 08:50

Het is tijd dat de ambtenaren hun gratis treinabonnement als voordeel in natura belast worden. Het is ook tijd dat de abonnementen vrijwillig kunnen gekozen worden. Het is ook tijd dat de burger minimaal 30% van de kostprijs van de totale dienstverlening betaalt. En voor mij mogen er ook dynamische prijzen ingevoerd worden zodat gepensioneerden dan goedkoper in de daluren reizen en de werkende burger op depiekuren met zijn abonnement reist;

Zwitser 6 juli 2015 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7727461)

hoe ver kunnen ze het drijven...

kunnen we heel die NMBS niet gewoon afschaffen? Wat een bende incompetente stakende luieriken daar....

Het probleem is niet de NMBS. Het zijn de andere vakbonden.

ASTB stelt een vraag aan de directie. Vervolgens negeert die directie de ASTB compleet.
Waarom negeert de directie de ASTB, in plaats van met ze te praten? Omdat van zodra de directie ook maar het bestaan van de ASTB erkent de ander vakbonden gaan staken...

Patrick M. 10 juli 2015 12:55

Eindelijk wilt de directie van de NMBS onderhandelen met de ASTB.
Maar ik hoop dat de stakingen die aangekondigd zijn doorgaan.
Staken is en blijft een recht, staat in de Belgische grondwet.

Micele 10 juli 2015 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7727461)
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2383724

hoe ver kunnen ze het drijven...

kunnen we heel die NMBS niet gewoon afschaffen? Wat een bende incompetente stakende luieriken daar....

`t wordt tijd dat er (bovengronds) zelfrijdende treinen komen, in Duitsland denkt men er al luider over na, sinds menige staking en bepaalde metrolijnen hebben sowieso al zelfrijdende loks (sinds 2008).
Citaat:

http://www.welt.de/videos/article140...okfuehrer.html
SELBSTFAHRENDE ZÜGE

Brauchen wir eigentlich noch Lokführer?
In D worden ze spoortstakingen ook beu, en daar zijn er veel minder als hier.
Citaat:

http://www.tagesspiegel.de/wirtschaf.../10865356.html

Apropos Bahn-Streiks
Züge ohne Lokführer sind technisch kein Problem

Brauchen Züge heute noch Personal, oder kann der Computer die Steuerung übernehmen? Bei U-Bahnen ist der automatische Betrieb längst Alltag - vielleicht auch bald im ICE. ...]
:-P

Dadeemelee 10 juli 2015 20:19

Die gasten hebben toch ook recht op vakantie, wat is dat nu.

SanderK 12 juli 2015 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7734852)
Eindelijk wilt de directie van de NMBS onderhandelen met de ASTB.
Maar ik hoop dat de stakingen die aangekondigd zijn doorgaan.
Staken is en blijft een recht, staat in de Belgische grondwet.

Is dat zo?
Is iedereen gelijk voor de grondwet dan?
Want volgens mij mogen artsen niet zo maar allemaal staken, bijvoorbeeld.

Micele 12 juli 2015 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7737003)
Is dat zo?
Is iedereen gelijk voor de grondwet dan?
Want volgens mij mogen artsen niet zo maar allemaal staken, bijvoorbeeld.

En het leger ook niet (beroepsmilitairen zijn in feite staatsambtenaren)

meer details van de wetten:
http://www.law.ugent.be/social/nl/pe...kingsrecht.pdf
2. STAKINGSAANZEGGING
De stakingsaanzegging wordt ingediend door een verantwoordelijke leider
van een erkende vakorganisatie bij de minister van Binnenlandse Zaken.
...

De stakingsaanzegging kan maar gebeuren door een erkende
organisatie
en de onderhandelingen in het Onderhandelingscomité
gebeuren enkel tussen de representatieve vakorganisaties [28].
[28] Wat de terminologie betreft, verwijzen we naar de Wet 24 maart 1999 tot regeling van de
betrekkingen tussen de overheid en de vakverenigingen van het personeel van de politiediensten,
B.S. 8 mei 1999 (“representatieve vakorganisatie”: artikel 6 en “erkenning”: artikel 13).


Merk daarbij op dat ASTB een niet-erkende vakbond is, de representatieve erkende vakbonden zijn immers tegen die staking.

Het gaat er zeker ooit van komen...
Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150528_01702142

Open VLD-Kamerlid Egbert Lachaert dient donderdag een resolutie in waarin hij vraagt om het stakingsrecht tegen het licht te houden.
De sociale partners krijgen van de liberaal zes maanden de tijd om een evaluatie te maken. Dat moet volgens het Kamerlid uitmonden in een nieuw regelgevend kader 'waarbij het recht op staken, het recht op werken, het recht om zich vrij te bewegen en het eigendomsrecht evenwichtig worden beschermd'. Volgens Lachaert is het stakingsrecht immers fundamenteel 'maar niet absoluut'.

Als de sociale partners er niet uitraken, dan moet de regering een stakingswet opstellen.

De aanleiding van het initiatief is de staking van de kleinere machinistenbond ASTB, waardoor er donderdag opnieuw problemen op het spoor worden verwacht. Lachaert ontkent dat dit een provocatie is aan het adres van de vakbonden.

Meerderheidspartijen N-VA en MR hebben eerder al vraagtekens geplaatst bij de uitoefening van het stakingsrecht. Voor CD&V ligt het dossier gevoeliger.
Het ASTB vertegenwoordigt 1/3 van de treinbestuurders naar eigen zeggen:
Citaat:

http://www.knack.be/nieuws/belgie/tr...al-586141.html

Het ASTB vertegenwoordigt naar eigen zeggen een derde van de 3.800 treinbestuurders. (TE)
Volgens andere bronnen hebben ze maar 500 leden, maar wel 500 leden die al eerder het ganse treinverkeer platgelegd hebben.
Of hoe een zeer kleine groep "specialisten" alles kan platleggen, bij andere diensten kan dat immers ook, bij bepaalde techniekers is soms een tiental al genoeg...

Citaat:

http://newsmonkey.be/article/26272
Minivakbond ASTB legt morgen met haar amper 500 leden heel de NMBS lam

10 december 2014

ASTB: 500 leden, ACOD: 22.000 leden. Maar de boel gaat wel plat

Wat is die ASTB dan, dat ze zoveel macht heeft? Het gaat om een niet-erkende vakbond, met een 500-tal, vooral Waalse, leden. Ter vergelijking, de ACOD Spoor heeft 22.000 leden. Bij ASTB handelen ze vaak op eigen houtje, maar doordat het treinbestuurders zijn hebben ze een grote impact. De ASTB veroorzaakte vooral in Wallonië voor heel wat hinder de vorige keren dat ze actie voerden.

Patrick M. 13 juli 2015 09:35

1/3 van de machinisten in België zijn aangesloten met de ASTB. Maar als de top van de NMBS niet wilt onderhandelen met de ASTB dan moeten ze het maar zelf weten. Ik denk dat die zaterdagstakingen voor héél véél overlast gaat zorgen.

fox 13 juli 2015 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7738401)
1/3 van de machinisten in België zijn aangesloten met de ASTB. Maar als de top van de NMBS niet wilt onderhandelen met de ASTB dan moeten ze het maar zelf weten. Ik denk dat die zaterdagstakingen voor héél véél overlast gaat zorgen.

Dat klopt. De kust, de ardennen, de reizigers. Allemaal moeten ze bloeden, behalve de NMBS natuurlijk, want de factuur van de staking wordt integraal bijgeschreven bij onze staatsschuld. En dat allemaal georchestreerd door een niet erkende vakbond. Chapeau jongens.

Patrick M. 13 juli 2015 17:01

De top van de NMBS heeft nog altijd een paar dagen de tijd om te onderhandelen met het ASTB. Dus als ze voor zaterdag niet onderhandeld hebben dan is het niet de fout van het ASTB maar de fout van de top van de NMBS want als mensen met elkaar willen spreken dan kan er misschien een compromis uit de bus of trein komen.
Maar als één kant blijft weigeren dan gaan de stakingen door.

Micele 13 juli 2015 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7738401)
1/3 van de machinisten in België zijn aangesloten met de ASTB. Maar als de top van de NMBS niet wilt onderhandelen met de ASTB dan moeten ze het maar zelf weten. Ik denk dat die zaterdagstakingen voor héél véél overlast gaat zorgen.

De meeste mensen rijden quasi nooit met de trein omdat ze een auto hebben...

Bij mij is het al ca. tien jaar geleden omdat de kleinkinderen absoluut eens met zo´n ijzeren ding wilden meerijden.

En dan dacht ik waar kan men eens best naartoe met zo´n trein en ook niet te ver vanuit Limburg ? Mmmh de zoo van Antwerpen want daar weet ik dat het station direct aan de zoo ligt. Tja dat was het dan, sindsdien hebben we al de verplaatsingen met (klein)kinderen met de auto gemaakt omdat de trein enkel in zeer zeldene gevallen praktisch is.

Aja de Thalys heb ik ook eens gebruikt van Brussel naar Parijs voor een voordelige citytrip omdat het enkel zo aangeboden werd (maar dan zonder kinderen).

55-60 jaar geleden ja toen reed ik met mijn broers en ouders elke grote vakantie dikwijls naar de kust met de trein, toen hadden we namelijk geen auto. En weet je wat toen was als ik me goed herinner de trein sneller in Blankenberge of Oostende als nu, ook met overstappen natuurlijk. We vertrokken zelfs uit een station dat al lang niet meer gebruikt wordt (Waterschei). Ik haatte het sleurwerk vanuit het station van Blankenberge/of Oostende tot aan het strand en terug, dat herinner ik me ook nog goed. ;-)

Zwitser 14 juli 2015 05:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7734852)
Eindelijk wilt de directie van de NMBS onderhandelen met de ASTB.
Maar ik hoop dat de stakingen die aangekondigd zijn doorgaan.
Staken is en blijft een recht, staat in de Belgische grondwet.

De ASTB heeft aangekondigd dat ze enkel zullen staken. Ze zullen geen sabotage plegen, geen sporen blokkeren of seinhuizen bezetten.
Enkel gewoon het werk neerleggen, en dat is inderdaad precies hoe ver het stakingsrecht gaat.
Een vakbond die opkomt voor de belangen van zijn leden, en die het stakingsrecht correct interpreteert. Daar zouden we er eigenlijk meer van moeten hebben. Hallo ABVV?

Zwitser 14 juli 2015 05:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7738982)
Bij mij is het al ca. tien jaar geleden omdat de kleinkinderen absoluut eens met zo´n ijzeren ding wilden meerijden.

Je auto is natuurlijk niet van ijzer...

SanderK 14 juli 2015 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7739479)
De ASTB heeft aangekondigd dat ze enkel zullen staken. Ze zullen geen sabotage plegen, geen sporen blokkeren of seinhuizen bezetten.
Enkel gewoon het werk neerleggen, en dat is inderdaad precies hoe ver het stakingsrecht gaat.
Een vakbond die opkomt voor de belangen van zijn leden, en die het stakingsrecht correct interpreteert. Daar zouden we er eigenlijk meer van moeten hebben. Hallo ABVV?

Ik dacht dat iedereen gelijk was voor de wet?
Waarom mogen dan alle dokters in een ziekenhuis dan niet het werk neerleggen?

Micele 14 juli 2015 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7739480)
Je auto is natuurlijk niet van ijzer...

Hoe wist je dat ?

Zwitser 15 juli 2015 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7740133)
Ik dacht dat iedereen gelijk was voor de wet?
Waarom mogen dan alle dokters in een ziekenhuis dan niet het werk neerleggen?

Kan je mij zeggen in welke wet staat dat dokters niet mogen staken?

Aurora_Borealis 15 juli 2015 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7740775)
Kan je mij zeggen in welke wet staat dat dokters niet mogen staken?

Er is iets als Art. G van het Europees Sociaal Handvest (geratificeerd door België) waarbij het recht tot collectief staken kan ingeperkt worden als o.a. volksgezondheid in het gedrang zou komen...

manta 15 juli 2015 10:41

Wat is nu eigenlijk het probleem? Als je met een treinbaantje van Marklin speelt zit er ook geen machinist in dat treintje. Binnenkort rijden de treinen hier ook rond met zo'n systeem. De computers zullen wel rijden, veel veiliger en goedkoper...

Zwitser 15 juli 2015 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7740955)
Wat is nu eigenlijk het probleem? Als je met een treinbaantje van Marklin speelt zit er ook geen machinist in dat treintje. Binnenkort rijden de treinen hier ook rond met zo'n systeem. De computers zullen wel rijden, veel veiliger en goedkoper...

Ik herinner mij van mijn Märklin treinbaantje dat daar vooral veel ongelukken gebeurden...

Treinen automatisch laten rijden is zo eenvoudig nog niet. En de machinisten zijn eigenlijk ook niet zo een grote kostenpost. Het probleem is echter dat enkel de machinisten opslag geven (wat ze volgens mij verdienen) niet mag van de traditionele vakbonden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be