Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nog maar eens spoorstakingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220841)

jodewa 5 juli 2015 18:01

Nog maar eens spoorstakingen
 
bron;http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2015...3-a4b5dc514e6b

Ik vraag mij af wanneer men nu eindelijk eens deftig gaat optreden tegen die ongebreidelde stakingsaanzeggingen bij de spoorwegen.
Nòg eens over meer loon, nòg eens over de "bijzonder moeilijke" arbeidsomstandigheden van de treinbestuurders.
Ik vraag mij af wat" bijzonder moeilijke" omstandigheden inhouden??
Voor 1 nacht werken zijn ze drie dagen thuis.

Trouwens.. een trein besturen is GEEN zwaar werk, dat staat als een paal boven water.
De volledige concentratie...?
Hoe komt het anders dat ze allemaal nog tijd hebben om hun klapke te doen tegen collega's of de conducteur tijdens het rijden of dat er een radio'je kan spelen om de voetbal of de koers te volgen (allemaal véél meegemaakt als pendelaar).

Ik denk dat per auto of vrachtwagen rijden in het huidige verkeer 10 X zwaarder is én meer concentratie vergt.

Maar ja...de term "zwaar werk" bij de spoorwegen staat eigenlijk gelijk aan normaal werk in de prive.

Alle zaterdag staken in de zomer... dus de reiziger die uitzonderlijk de trein eens neemt naar zee met zijn gezinnetje, die zal ook eens de dupe zijn. Het moeten niet altijd de pendelaars zijn zeker.....:evil:

Ik hoop van ganser harte dat die monopolie zo snel mogelijk doorbroken wordt en dat andere spelers eveneens de passagiersmarkt kunnen betreden.
Een beetje échte conurrentie voor de NMBS zou zeker en vast geen kwaad kunnen.
Dan is het binnen de kortste keren adieu NMBS en geen hond die daar om zou klagen.

Klojo eerste klas 5 juli 2015 19:03

Ik hoop dat er hier eens een treinbestuurder uitgebreid komt uitleggen wat er precies zo zwaar is aan dat beroep...mét bijv. ook een dienstrooster van 1 maand. Zo kunnen we meespreken....
(Vorige week nog een klappeke gedaan met iemand die een ganse dag in zo'n hoge kraancabine had gewerkt..... D�*t leek me een zwaar beroep....... :twisted:)

Rahowa 5 juli 2015 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7727802)
Ik hoop dat er hier eens een treinbestuurder uitgebreid komt uitleggen wat er precies zo zwaar is aan dat beroep...mét bijv. ook een dienstrooster van 1 maand. Zo kunnen we meespreken....
(Vorige week nog een klappeke gedaan met iemand die een ganse dag in zo'n hoge kraancabine had gewerkt..... D�*t leek me een zwaar beroep....... :twisted:)

1 machinist die nog nooit had meegestaakt vertelde mij dat hij 1200 overuren had staan en meer dan 70 nog te nemen vakantiedagen,hoeveel mensen in de privee zouden dan niet staken vroeg hij?Tevens dat hij soms ergens diep in de Ardennen 's avonds laat zijn trein moest parkeren,daar dan een uur of 6 vrij had en daarna aan een nieuwe shift begon.Soms niet tee snel veroordelen mensen.

Vrijheideerst 5 juli 2015 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7727815)
1 machinist die nog nooit had meegestaakt vertelde mij dat hij 1200 overuren had staan en meer dan 70 nog te nemen vakantiedagen,hoeveel mensen in de privee zouden dan niet staken vroeg hij?Tevens dat hij soms ergens diep in de Ardennen 's avonds laat zijn trein moest parkeren,daar dan een uur of 6 vrij had en daarna aan een nieuwe shift begon.Soms niet tee snel veroordelen mensen.

Ja en, dat is de schuld van de reizigers ofzo?

Klojo eerste klas 5 juli 2015 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7727815)
1 machinist die nog nooit had meegestaakt vertelde mij dat hij 1200 overuren had staan en meer dan 70 nog te nemen vakantiedagen,hoeveel mensen in de privee zouden dan niet staken vroeg hij?Tevens dat hij soms ergens diep in de Ardennen 's avonds laat zijn trein moest parkeren,daar dan een uur of 6 vrij had en daarna aan een nieuwe shift begon.Soms niet tee snel veroordelen mensen.

Daarom ook mijn vraag om een machinist het te laten uitleggen, hé.....
Aan de andere kant.....wat voor nut hebben die vakbonden eigenlijk als ze nog niet capabel zijn om zo'n toestanden in te dijken ??????? Hoeveel jaar horen we die verhalen al ?????? :twisted: En dit is wel degelijk een serieuze vraag !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
(En dan is het nog moeilijker te begrijpen dat een kennis van mij geflest werd in een mondelinge (voor)proef omdat hij de negenproef aan 't bord niet kende.... :roll::roll::roll: Vertaling : zijn niveau was te hoog en ze moesten toch iets verzinnen om hem te weigeren.... :twisted: )

demonen 5 juli 2015 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7727815)
1 machinist die nog nooit had meegestaakt vertelde mij dat hij 1200 overuren had staan en meer dan 70 nog te nemen vakantiedagen,hoeveel mensen in de privee zouden dan niet staken vroeg hij?

In de privé heb je 20 wettelijke verlofdagen. Hoeveel heeft de nmbs-man er?
Tel eens uit op een volle loopbaan.

jodewa 5 juli 2015 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7727815)
1 machinist die nog nooit had meegestaakt vertelde mij dat hij 1200 overuren had staan en meer dan 70 nog te nemen vakantiedagen,hoeveel mensen in de privee zouden dan niet staken vroeg hij?Tevens dat hij soms ergens diep in de Ardennen 's avonds laat zijn trein moest parkeren,daar dan een uur of 6 vrij had en daarna aan een nieuwe shift begon.Soms niet tee snel veroordelen mensen.

En langs de andere zitten ze in Brussel met 10 "reserve" machinisten te wachten tot er een ziek valt, en als dit niet gebeurt zijn ze na een uurtje al de piste in --> dag betaald en indien WE of nacht de nodige compensatie + premies.

Als je 60 dagen verlof hebt + 60 dagen recuperatie, dan maak je héél snel "overuren".
Geen die mensen 20 verlofdagen/jaar + ancienniteitsverlof en ze zullen véél minder overuren (moeten) doen want ze zijn véél meer beschikbaar.

Een vicieuze cirkel van voordelen werkt overuren in de hand....hoe pervers kan het zijn.

4x10E6 5 juli 2015 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jodewa (Bericht 7727696)
bron;http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2015...3-a4b5dc514e6b

Ik vraag mij af wanneer men nu eindelijk eens deftig gaat optreden tegen die ongebreidelde stakingsaanzeggingen bij de spoorwegen.
Nòg eens over meer loon, nòg eens over de "bijzonder moeilijke" arbeidsomstandigheden van de treinbestuurders.
Ik vraag mij af wat" bijzonder moeilijke" omstandigheden inhouden??
Voor 1 nacht werken zijn ze drie dagen thuis.

Trouwens.. een trein besturen is GEEN zwaar werk, dat staat als een paal boven water.
De volledige concentratie...?
Hoe komt het anders dat ze allemaal nog tijd hebben om hun klapke te doen tegen collega's of de conducteur tijdens het rijden of dat er een radio'je kan spelen om de voetbal of de koers te volgen (allemaal véél meegemaakt als pendelaar).

Ik denk dat per auto of vrachtwagen rijden in het huidige verkeer 10 X zwaarder is én meer concentratie vergt.

Maar ja...de term "zwaar werk" bij de spoorwegen staat eigenlijk gelijk aan normaal werk in de prive.

Alle zaterdag staken in de zomer... dus de reiziger die uitzonderlijk de trein eens neemt naar zee met zijn gezinnetje, die zal ook eens de dupe zijn. Het moeten niet altijd de pendelaars zijn zeker.....:evil:

Ik hoop van ganser harte dat die monopolie zo snel mogelijk doorbroken wordt en dat andere spelers eveneens de passagiersmarkt kunnen betreden.
Een beetje échte conurrentie voor de NMBS zou zeker en vast geen kwaad kunnen.
Dan is het binnen de kortste keren adieu NMBS en geen hond die daar om zou klagen.

.. 't is altijd wat .. staakt men tijdens de week .. niehoe .. staakt men 's maandags of 's vrijdags .. niehoe .. staakt men in de weekends .. niehoe .. mag een mens nog wel staken ?

jodewa 5 juli 2015 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 7727876)
.. 't is altijd wat .. staakt men tijdens de week .. niehoe .. staakt men 's maandags of 's vrijdags .. niehoe .. staakt men in de weekends .. niehoe .. mag een mens nog wel staken ?

Snachts..? tussen 23.00 uur en 04.00 uur?
Dan staken ze zoveel ze willen.

sepper 5 juli 2015 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 7727876)
.. 't is altijd wat .. staakt men tijdens de week .. niehoe .. staakt men 's maandags of 's vrijdags .. niehoe .. staakt men in de weekends .. niehoe .. mag een mens nog wel staken ?

Niet als je een monopoliepositie hebt.

Demper 5 juli 2015 20:41

Gewoon ziekelijk. Zelfs de zomer weten ze te verkloten.

Patrick M. 5 juli 2015 22:10

Als ik de nacht moet doen dan doe ik zeven nachten op een rij en ben dan twee dagen thuis. Natuurlijk ben ik twee dagen thuis, ik heb het weekend ook gewerkt. Ik kom maandagmorgen om 06h00 thuis van zeven nachten en moet dan woensdag om 14h00 terug beginnen. Heb ooit meegemaakt dat ik maandagmorgen om 06h00 thuis kwam van zeven nachten en ik kon dinsdag om 14h00 terug beginnen.
Iedereen bij ons staat 35 kredietdagen achter en dagen achter van zaterdag en zondag te werken.
Maar van al diegene die hier klagen zijn 80% mensen die ergens op een bureau werken van 08h00 tot 17h00 en nooit zaterdag, zondag of feestdagen moeten werken.
Ik werk in de week, zaterdag, zondag en feestdagen en daarom sta ik zoveel dagen achter.
Als je het zelf niet doet kun je er ook geen mening over hebben.

rookie 5 juli 2015 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7727802)
Ik hoop dat er hier eens een treinbestuurder uitgebreid komt uitleggen wat er precies zo zwaar is aan dat beroep...mét bijv. ook een dienstrooster van 1 maand. Zo kunnen we meespreken....
(Vorige week nog een klappeke gedaan met iemand die een ganse dag in zo'n hoge kraancabine had gewerkt..... D�*t leek me een zwaar beroep....... :twisted:)

R1 R2 R3 R4 R5 R6 R7
s1 4:00 11:05 5:35 13:00 c 13:45 19:45 r 6:20 15:00 r
s2 6:05 12:10 5:35 11:35 5:35 13:00 6:05 12:10 4:40 11:50 r r/c
s3 r/c 6:05 12:10 4:00 10:30 r 15:35 0:30 14:35 23:10 14:10 22:45
s4 13:45 19:45 10:40 19:00 c 5:35 11:35 3:00 10:30 r c
s5 5:35 11:35 5:05 13:45 4:00 11:05 3:00 10:30 4:00 10:30 r r/c
s6 r/c 16:25 1:10 15:30 0:30 14:30 22:35 13:45 19:45 10:45 18:35 9:35 18:00
s7 r c 6:05 12:10 4:10 11:05 5:45 13:45 r r/c
s8 13:00 19:00 13:45 19:45 12:45 19:05 13:50 21:45 13:00 20:00 r r/c
s9 11:45 19:25 12:20 19:00 10:40 19:00 c 5:35 13:00 r r
s10 5:00 13:10 r 11:20 19:45 11:15 19:25 13:50 20:25 c r
s11 13:00 19:00 14:15 22:30 16:25 1:10 15:35 0:30 14:30 22:35 c r/c
s12 r 11:40 19:10 c 5:35 13:00 4:10 11:05 5:25 12:00 7:15 16:00
s13 r 12:45 19:05 12:25 19:00 15:00 0:15 14:15 22:30 c r
s14 12:45 19:05 13:50 21:45 13:00 19:00 13:00 19:00 12:20 19:00 r o
s15 4:30 11:40 r 6:00 14:05 5:05 13:45 5:35 11:35 r R/C
s16 15:20 0:15 15:30 0:30 15:20 0:15 14:15 22:30 13:00 19:00 r/c r
s17 11:45 19:10 r/c 12:20 19:00 c 6:05 12:10 3:05 10:05 5:55 13:00
s18 3:00 10:30 r 14:15 22:30 13:45 19:45 13:45 19:45 c r
s19 14:30 22:35 13:45 19:45 13:50 21:45 13:45 19:45 10:40 19:00 r o
s20 4:40 11:50 4:00 10:30 4:40 12:50 c 5:00 13:10 r c
s21 5:00 12:30 3:00 10:30 r 16:25 1:10 16:25 0:40 14:45 22:45 14:35 23:35
s22 14:15 22:30 13:45 19:45 r 12:20 19:00 12:45 19:05 c c
s23 6:00 14:00 4:00 11:05 r 12:45 19:05 13:45 19:45 r r/c
s24 13:45 19:45 13:00 19:00 11:15 19:25 10:40 19:00 r 7:15 16:00 6:20 15:00
s25 RES 6:00 14:00 c 5:00 13:10 4:30 11:40 r c
s26 5:05 13:45 4:40 11:50 3:00 9:45 4:00 10:30 r 17:35 0:40 15:40 0:40
s27 16:25 1:10 15:20 0:15 14:30 22:35 13:00 19:00 r/c c r
s28 12:20 19:00 c 5:00 13:10 5:00 12:30 6:00 14:00 c r
s29 13:50 21:45 13:00 19:00 11:45 19:10 c r 9:35 18:00 10:45 18:35
s30 c 5:00 13:10 4:30 11:40 4:40 11:50 5:00 12:30 r o
s31 4:00 10:30 5:00 12:30 5:05 14:00 r 15:20 23:55 15:40 0:40 17:35 0:40
s32 15:30 0:30 14:30 22:35 13:45 19:45 r 11:45 19:10 c c
s33 5:35 13:00 4:30 11:40 5:00 13:45 6:00 14:00 r r r/c
s34 13:45 19:45 11:15 19:25 13:20 19:45 11:45 19:10 11:15 19:25 r r/c
s35 10:40 19:00 c 5:35 11:35 4:30 11:40 r 5:55 13:00 5:25 11:55

ik hoop dat het leesbaar is (tabellen is blijkbaar niet voorzien :-( ).
Je leest het zo : je begint met dienst S1 op een maandag (R1) dan ga je naar dienst S2 op een dinsdag(R2)enz. na R7(zondag) begin je terug op R1 (maandag).het eerste is het beginuur het tweede het einduur. Tijdens je uren heb je GEEN onderbreking dus eten is terwijl je rijdt of terug meenemen naar huis
Dit systeem volg je 2 - 3 maand dan ben je een maand "buiten reeks" dwz men zegt u op het eind van de dienst wanneer/of je 's anderendaags moet komen. Verlof (dat volgens de NMBS een gunst is) kan enkel toegekend worden als alle diensten verzekerd zijn, dus min. 3 maand op voorhand aanvragen.(kan dan nog de laatste dag terug ingetrokken worden).de R is rust equivalent van zondag, C is compensatie equivalent van zaterdag. In de RTP periode (verlofperiode) worden verschillende C en R omgezet naar een speciale dienst voor seizoenstreinen(toeristentreinen)
P.S. de reeks is van 2009 : vanaf 7 september 2009 verplicht thuis om al het achterstallig verlof op te nemen tegen 1 mei 2010 (pensioen) Sindsdien is het nog verslechterd zowel qua uren als verlof (personeelstekort.
verlof : 24 dagen + 13 KD dagen(omdat men indertijd te lam was om de reeksen aan te passen naar de nieuwe werktijden.
uw arbeidsperiode wordt berekend over 3 maand en dan gemiddelede per week. een O overgang is een fopspeen omdat de ir's geen opeenvolging van diensten kunnen opstellen waarin de rusttijden(tussen 2 diensten) kunnen gerealiseerd worden, men is wel zo vriendelijk om hiervoor 9 h van de gepresteerde uren af te trekken

DewareJakob 6 juli 2015 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rookie (Bericht 7728293)
ik hoop dat het leesbaar is (tabellen is blijkbaar niet voorzien :-( ).

Maak een tabel zet om naar JPG, dan kan je het leesbaar maken. Nu is het bijna niet te doen.

Athelas 6 juli 2015 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7728195)
Als ik de nacht moet doen dan doe ik zeven nachten op een rij en ben dan twee dagen thuis. Natuurlijk ben ik twee dagen thuis, ik heb het weekend ook gewerkt. Ik kom maandagmorgen om 06h00 thuis van zeven nachten en moet dan woensdag om 14h00 terug beginnen. Heb ooit meegemaakt dat ik maandagmorgen om 06h00 thuis kwam van zeven nachten en ik kon dinsdag om 14h00 terug beginnen.
Iedereen bij ons staat 35 kredietdagen achter en dagen achter van zaterdag en zondag te werken.
Maar van al diegene die hier klagen zijn 80% mensen die ergens op een bureau werken van 08h00 tot 17h00 en nooit zaterdag, zondag of feestdagen moeten werken.
Ik werk in de week, zaterdag, zondag en feestdagen en daarom sta ik zoveel dagen achter.
Als je het zelf niet doet kun je er ook geen mening over hebben.

Er is toch iets dat ik niet echt snap. Je werkt 7 dagen op rij, dus heb je twee dagen teveel gewerkt. Worden dat recuperatiedagen? Die 'twee' dagen thuis, dat is dan die recuperatiedagen die je opneemt? Of zie ik dat verkeerd? Dus op 63 dagen, had je 18 dagen thuis moeten zijn maar ben je in het beste geval er maar 14 thuis?

Ik neem aan dat je premies krijgt voor feestdagen en zondagen, eventueel ook voor avondshiften (of gewoon een hoger loon). Is het daarvoor dat er nu gestaakt wordt? Is het omdat de werkdruk te hoog wordt? Of is het zoals hieronder vermeld wordt de werkdruk die ondraaglijk is?

Je zegt dat de mensen die kantoorjobs doen, het meeste klagen. Is dat dan over jullie functies of omdat zij ook zo'n werkdruk hebben/andere redenen?

Vrijheideerst 6 juli 2015 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7728195)
Als ik de nacht moet doen dan doe ik zeven nachten op een rij en ben dan twee dagen thuis. Natuurlijk ben ik twee dagen thuis, ik heb het weekend ook gewerkt. Ik kom maandagmorgen om 06h00 thuis van zeven nachten en moet dan woensdag om 14h00 terug beginnen. Heb ooit meegemaakt dat ik maandagmorgen om 06h00 thuis kwam van zeven nachten en ik kon dinsdag om 14h00 terug beginnen.
Iedereen bij ons staat 35 kredietdagen achter en dagen achter van zaterdag en zondag te werken.
Maar van al diegene die hier klagen zijn 80% mensen die ergens op een bureau werken van 08h00 tot 17h00 en nooit zaterdag, zondag of feestdagen moeten werken.
Ik werk in de week, zaterdag, zondag en feestdagen en daarom sta ik zoveel dagen achter.
Als je het zelf niet doet kun je er ook geen mening over hebben.

Dus dan moet het maar uitgewerkt worden op de reiziger?

Dat de NMBS vierkant draait is de schuld van de bonden, niet van "ons".

Vrijheideerst 6 juli 2015 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Athelas (Bericht 7728657)
Er is toch iets dat ik niet echt snap. Je werkt 7 dagen op rij, dus heb je twee dagen teveel gewerkt. Worden dat recuperatiedagen? Die 'twee' dagen thuis, dat is dan die recuperatiedagen die je opneemt? Of zie ik dat verkeerd? Dus op 63 dagen, had je 18 dagen thuis moeten zijn maar ben je in het beste geval er maar 14 thuis?

Ik neem aan dat je premies krijgt voor feestdagen en zondagen, eventueel ook voor avondshiften (of gewoon een hoger loon). Is het daarvoor dat er nu gestaakt wordt? Is het omdat de werkdruk te hoog wordt? Of is het zoals hieronder vermeld wordt de werkdruk die ondraaglijk is?

Je zegt dat de mensen die kantoorjobs doen, het meeste klagen. Is dat dan over jullie functies of omdat zij ook zo'n werkdruk hebben/andere redenen?

Die mensen met kantoorjobs verdienen minder dan zo'n treinbestuurder, er zijn er zelfs met een universitair diploma die minder verdienen.

Dan komen kankeren en wenen, terwijl men in de jobdescriptie voor treinbestuurder zéér duidelijk is, gaat er bij mij niet in. De ware schuldigen blijven buiten schot, want o wee Jean Pierre Goossens.

vrijzinnige 6 juli 2015 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7727802)
Ik hoop dat er hier eens een treinbestuurder uitgebreid komt uitleggen wat er precies zo zwaar is aan dat beroep...mét bijv. ook een dienstrooster van 1 maand. Zo kunnen we meespreken....
(Vorige week nog een klappeke gedaan met iemand die een ganse dag in zo'n hoge kraancabine had gewerkt..... D�*t leek me een zwaar beroep....... :twisted:)


Niemand van dit forum zal kunnen ontkennen dat er ONVREDE is bij die groep mensen. Het is dan aan de werkgever om die onvrede weg te nemen. Ofwel praat je met die mensen en kom je tot oplossingen, ofwel moet je de procedure opstarten om deze mensen te ontslaan, maar......de NMBS doet geen enkel van de twee.
De politiekers, twee vroegere NMBS bazen, nl E Schouppe CD&V en Marc Descheemaecker NVA voeren nu het hoge woord. Maar toen zij het voor het zeggen hadden bij de NMBS was de chaos nog kompleter !
En wat de uitleg over ZWAAR beroep betreft: dat JAN JAMBON eerst eens komt uitleggen WAAROM politieagent een zwaar beroep is, en bijgevolg 8 jaar eerder op pensioen mag gaan dan bv een bouwvakker, en WAAROM parlementaire op 52 op pensioen mogen, en of dit een NOG ZWAARDER beroep is dan politieagent ?
Dat zou heel veel duidelijk maken.

vrijzinnige 6 juli 2015 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7728659)
Dus dan moet het maar uitgewerkt worden op de reiziger?

Dat de NMBS vierkant draait is de schuld van de bonden, niet van "ons".

"Dat de NMBS vierkant draait is de schuld van de bonden, niet van ons "
E Schouppe CD&V en Marc Descheemaecker NVA treffen hierin natuurlijk geen ENKELE schuld.
Bovendien betreft het hier een NIET erkende vereniging ! !

Vrijheideerst 6 juli 2015 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7728682)
"Dat de NMBS vierkant draait is de schuld van de bonden, niet van ons "
E Schouppe CD&V en Marc Descheemaecker NVA treffen hierin natuurlijk geen ENKELE schuld.
Bovendien betreft het hier een NIET erkende vereniging ! !

Alle hop, alweer de N-VA. Descheemaeker was toen nog niet bij ons, maar kom.

Ja ook zij, maar vooral de bonden. Kunt u ook echt counteren?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be