Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   11 juli: nationaal feestdagje spelen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220856)

marie daenen 6 juli 2015 14:30

11 juli: nationaal feestdagje spelen

Citaat:

http://www.doorbraak.be/nl/nieuws/11...stdagje-spelen

In Kortrijk hebben ze lang in hun maag gezeten met de toespraak die ik daar op 10 juli 2010 heb gehouden. Men was toen gechoqueerd omdat ik België een ‘institutionele vuilnisbelt’ durfde te noemen. Minister-president Kris Peeters was misnoegd omdat ik meer applaus kreeg dan hij. Bij wijze van revanche heeft hij de daaropvolgende jaren geweigerd om nog het woord te voeren aan het Groeningemonument. Meer applaus krijgen dan de minister-president op een 11 juliviering kan nochtans bezwaarlijk als een grote prestatie worden beschouwd. Want op de ‘hoogwaardigheidsbekleders’ na bestaat het publiek bijna uitsluitend uit radicale flaminganten. Nogal wiedes dat die enthousiaster reageren op een uitgesproken Vlaamsgezinde toespraak dan op het meer voorzichtige discours van een minister-president.

En dat is nu net het probleem. Op 11 juli worden de flaminganten vooral gebruikt als figuranten. Ze dienen om de zaal of het plein te vullen. Maar ze krijgen niet meer te horen waar ze eigenlijk voor komen: radicale Vlaamsgezinde taal. Want 11 juli is het feest van alle Vlamingen en niet enkel van de flaminganten, weet je wel. Alleen komen die ‘andere’ Vlamingen niet opdagen. Terwijl de flaminganten wel hun strijddag kwijt zijn. Dat is de paradox waarin 11 juli gevangen zit.

Misschien moeten we ons gewoon niet te veel aantrekken van dat officiële gedoe rond 11 juli. Misschien steken we beter wat meer energie in de organisatie van niet-officiële radicale 11 juli-vieringen. Vieringen die veel meer aansluiten bij de geest van de oorspronkelijke Guldensporenfeesten: niet doen alsof Vlaanderen al een échte nationale feestdag heeft, maar ervoor strijden.
Volgens mij een hele juiste omschrijving.

Klein Licht 6 juli 2015 14:55

Inderdaad een correcte analyse. Als flaminganten nood hebben aan hun portie 'radicale Vlaamsgezinde taal', waarom gaan ze dan gaan luisteren naar, of all people, Kris Peeters?

Dit vond ik persoonlijk het grappigst:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Madder Bart
Of het zou moeten zijn dat de Vlaams-nationalisten hun nooit geziene machtspositie in de federale regering zouden gebruiken om van 11 juli een wettelijke feestdag te maken. Maar dan gaat er opeens een loeihard alarm af op de ministerraad en steken de coalitiepartners prompt hun bordje omhoog: ‘Communautaire thema’s streng verboden’.

Hij verwacht dus van de NVA dat die de MR gaat overtuigen om de Vlaamsche Nationale Feestdag uit te roepen tot een officiële feestdag voor alle Belgen?

De Brabander 6 juli 2015 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 7728978)
Volgens mij een hele juiste omschrijving.

11 juli is het feest van de Vlamingen, de echte weliswaar, niet de Brabanders, Antwerpenaren of Limburges, maar de West-, Oost-, Zuid- en Noord-Vlamingen. Maar 11 juli is gekaapt door een handvol maffieuze flaminganten.

marie daenen 6 juli 2015 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 7729084)
11 juli is het feest van de Vlamingen, de echte weliswaar, niet de Brabanders, Antwerpenaren of Limburges, maar de West-, Oost-, Zuid- en Noord-Vlamingen. Maar 11 juli is gekaapt door een handvol maffieuze flaminganten.

Ik zie dat u klaar bent om de grote francofonie te omhelzen...

De Brabander 6 juli 2015 15:54

Ik ben klaar voor het nieuwe unitaire en drietalige België van morgen.

marie daenen 6 juli 2015 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 7729104)

Enkel op papier dan; hoe lang schat u dat de Nederlandse taal het nog uithoudt in zo'n land voordat het volledig door de grote francofonie onder de voeten zal worden gelopen???

De Brabander 6 juli 2015 15:58

Als de B.U.B. het nieuwe unitaire België bestuurt, is het Nederlands niet in gevaar.

manta 6 juli 2015 16:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 7729118)
Als de B.U.B. het nieuwe unitaire België bestuurt, is het Nederlands niet in gevaar.

Is dat het partijachtig groepje dat oproept om op de pvda te stemmen zodat ze dat lelijke koningshuis wegkrijgen?

marie daenen 6 juli 2015 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 7729118)

En dat geloof jij zelf, met mensen zoals luc van der keelen die er blijkbaar een genoegen in vinden om zelfs op de franstalige zenders de Vlamingen nog meer af te breken dan de franstaligen zelf...

Bolleke Wol 6 juli 2015 16:37

Onze enige echte feestdag zou natuurlijk 26 juli moeten zijn, de dag waarop de Nederlanden zichzelf soeverein verklaarden in de zestiende eeuw en een modern en voor die tijd progressief land werd geboren.

Mijn voorstel is dan ook om een doorlopende feestperiode van 11 tot 26 juli in te lassen. Met een dag van bezinning en rouw tussendoor, op 21 juli, om de slachtoffers van de terroristische staatsgreep te herdenken.

4x10E6 6 juli 2015 18:10

.. 11 juli moet ik altijd werken ( en schijten ) ..

Bolleke Wol 6 juli 2015 18:39

Hoe zit het met de Duitse vertaling van de BUBbelwebstek?

Rahowa 6 juli 2015 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 7729084)

21 juli,rouwdag van de afgeperste en onderdrukte bevolking van Vlaanderen.:-(

dalibor 6 juli 2015 18:48

heeft marie daenen gespeecht op de 11 juli-viering van 2010?

lombas 6 juli 2015 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7729161)
Onze enige echte feestdag zou natuurlijk 26 juli moeten zijn, de dag waarop de Nederlanden zichzelf soeverein verklaarden in de zestiende eeuw en een modern en voor die tijd progressief land werd geboren.

Mijn voorstel is dan ook om een doorlopende feestperiode van 11 tot 26 juli in te lassen. Met een dag van bezinning en rouw tussendoor, op 21 juli, om de slachtoffers van de terroristische staatsgreep te herdenken.

Ik vind 11 februari ook een leuke.

marie daenen 6 juli 2015 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7729282)
heeft marie daenen gespeecht op de 11 juli-viering van 2010?

Een naamgenote?

4x10E6 6 juli 2015 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7729274)

.. tsk .. tsk .. afgeperst .. onderdrukt .. overdrijft u nu niet een beetje .. waarde draamakwien ..

Bolleke Wol 6 juli 2015 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 7729299)
Ik vind 11 februari ook een leuke.

't een sluit het ander niet uit :mrgreen:

nabat54 6 juli 2015 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander (Bericht 7729104)

Nu nog een meerderheid vinden van politieke partijen die dan terug wil naar dat federale gedrocht van voor de staatshervormingen.

Mss dat als de BUB samen opkomt met de kommunisten van de PVDA er in Antwerpen een zetel inzit. pfttttttt :twisted:
Al eens overwogen om standup comedian te worden ? (ge moet niet antwoorden...het is een retorische vraag)

Het Oosten 6 juli 2015 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7729274)

Onderdrukte bevolking... Een van de rijkste bevolking van Europa, zult u bedoelen.

Elf juli... Er is bijna geen kat meer die nog weet waarvoor dat die datum staat. En zeker de jeugd niet meer. De tijd van Conscience en fantasieverhalen is voorbij. Over en out.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be