Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bestuurders bedrijfswagens krijgen boete nu pesroonlijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=220878)

fred vanhove 7 juli 2015 07:54

Bestuurders bedrijfswagens krijgen boete nu pesroonlijk
 
Snelheidsduivels met bedrijfswagens krijgen vanaf binnenkort nu ook de boete doorgestuurd rechtstreeks naar de vaste bestuurder

Ik wist niet dat voorheen gebruikers van bedrijfswagens geen boetes moesten betalen......Weer zo'n interessant voordeeltje van de mensen uit de privé:roll:

Bartjeuh 7 juli 2015 08:15

Niet veralgemenen, hee. De meeste gebruikers van bedrijfswagens krijgen hun boetes wel degelijk netjes op hun bord, via hun werkgever (eventueel mits een ommetje langs de leasingmaatschappij).

Wat wel nog het geval is, is dat de Staat zich niet verder informeert dan wie de eigenaar van het voertuig is, en dus praktisch altijd bij een leasingmaatschappij uitkomt. Op die manier is recidive onmogelijk bij te houden, en kan dus nooit de invoering van een systeem met strafpunten overwogen worden.

Het zal wel zo zijn dat hier en daar in een KMO'otje de Baas zijn goed (commercieel) hart laat spreken, en de spons veegt over de zoveelste snelheidsboete van zijn favoriete verkoper, als hij weet dat door die snelheid een extra verkoop is kunnen doorgaan, bijvoorbeeld...

fred vanhove 7 juli 2015 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 7729954)
Niet veralgemenen, hee. De meeste gebruikers van bedrijfswagens krijgen hun boetes wel degelijk netjes op hun bord, via hun werkgever (eventueel mits een ommetje langs de leasingmaatschappij).

Wat wel nog het geval is, is dat de Staat zich niet verder informeert dan wie de eigenaar van het voertuig is, en dus praktisch altijd bij een leasingmaatschappij uitkomt. Op die manier is recidive onmogelijk bij te houden, en kan dus nooit de invoering van een systeem met strafpunten overwogen worden.

Het zal wel zo zijn dat hier en daar in een KMO'otje de Baas zijn goed (commercieel) hart laat spreken, en de spons veegt over de zoveelste snelheidsboete van zijn favoriete verkoper, als hij weet dat door die snelheid een extra verkoop is kunnen doorgaan, bijvoorbeeld...

Ik hoorde nochtans al via een goede bron dat veel onbetaalde boetes van grote bedrijven.....multinationals...onbetaald blijven....en wegens te omslachtige procedures dan maar gewoon worden geklasseerd.

Bartjeuh 7 juli 2015 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7729977)
Ik hoorde nochtans al via een goede bron dat veel onbetaalde boetes van grote bedrijven.....multinationals...onbetaald blijven....en wegens te omslachtige procedures dan maar gewoon worden geklasseerd.

In de multinationals waar IK voor gewerkt heb, kreeg ik nochtans telkens mijn boetes op mijn bureau, hoor. Dat "van horen zeggen", is meestal van iemand die zichzelf belangrijk wil laten overkomen (zo van "Pfff, bij ons zorgde "men" ervoor dat geen boetes dienen betaald te worden").

In forumtaal noemt men zo iemand... een trol.

fred vanhove 7 juli 2015 08:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 7729997)
In de multinationals waar IK voor gewerkt heb, kreeg ik nochtans telkens mijn boetes op mijn bureau, hoor. Dat "van horen zeggen", is meestal van iemand die zichzelf belangrijk wil laten overkomen (zo van "Pfff, bij ons zorgde "men" ervoor dat geen boetes dienen betaald te worden").

In forumtaal noemt men zo iemand... een trol.

Misschien wel....maar stel dat jij je boete niet betaalde....Of dat die multinational geen gevolg gaf.....wie gaat die dan uiteindelijk betalen ? waar komt die dan uiteindelijk terecht....bij de strafrechterlijke verantwoordelijke ? Die in de meeste gevallen in een ander continent woont ?

PORSCHE 7 juli 2015 09:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7729919)
Snelheidsduivels met bedrijfswagens krijgen vanaf binnenkort nu ook de boete doorgestuurd rechtstreeks naar de vaste bestuurder

Ik wist niet dat voorheen gebruikers van bedrijfswagens geen boetes moesten betalen......Weer zo'n interessant voordeeltje van de mensen uit de privé:roll:

Is enkel zo bij full lease. En dan stuurt de leasemaatschappij de PV en invulbrief naar de -indien bekend gemaakt- de vaste bestuurder. En die moet dan de invulbrief nog invullen en terugsturen. Bij financiële leasing staat de nummerplaat op het bedrijf. En tot en met vandaag is er nog geen verplichting om de brief voor identiteit bestuurder in te vullen en terug te sturen.

En wat Bartjeuh een trol en forumtaal noemt: indien de vennootschap niet reageert en geen identiteit van de bestuurder bekend maakt noch de minnelijke schikking betaalt dan komt er uiteindelijk -maar wel heel zelden- een voorstel tot het betalen van de minimum boete van 50 euro. En die staat dan ook effectief op de vennootschap en kan deze als onkost ingeboekt worden. Waarschijnlijk zal die dan bij een controle -meer kans op lotto winnen- verworpen worden. Maar uiteindelijk heeft de vennootschap de boete betaald en niemand anders. In de meeste gevallen wordt het gewoon geseponeerd (bij boetes minder dan 150 euro). En dat is geen forumtaal maar al meerdere malen zwart op wit bewezen!

fred vanhove 7 juli 2015 09:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 7730023)
Is enkel zo bij full lease. En dan stuurt de leasemaatschappij de PV en invulbrief naar de -indien bekend gemaakt- de vaste bestuurder. En die moet dan de invulbrief nog invullen en terugsturen. Bij financiële leasing staat de nummerplaat op het bedrijf. En tot en met vandaag is er nog geen verplichting om de brief voor identiteit bestuurder in te vullen en terug te sturen.

En wat Bartjeuh een trol en forumtaal noemt: indien de vennootschap niet reageert en geen identiteit van de bestuurder bekend maakt noch de minnelijke schikking betaalt dan komt er uiteindelijk -maar wel heel zelden- een voorstel tot het betalen van de minimum boete van 50 euro. En die staat dan ook effectief op de vennootschap en kan deze als onkost ingeboekt worden. Waarschijnlijk zal die dan bij een controle -meer kans op lotto winnen- verworpen worden. Maar uiteindelijk heeft de vennootschap de boete betaald en niemand anders. In de meeste gevallen wordt het gewoon geseponeerd (bij boetes minder dan 150 euro). En dat is geen forumtaal maar al meerdere malen zwart op wit bewezen!

Inderdaad alles hangt af van de Goodwill van de leasingmaatschappij en later van het bedrijf in kwestie.

Of zoals een heel grote multinational woordvoeder ooit zei.....als wij die niet betalen betalen we niet......Indien nodig kopen we wel gans België en is alles sowieso van ons:roll:

Bartjeuh 7 juli 2015 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7730061)
Inderdaad alles hangt af van de Goodwill van de leasingmaatschappij en later van het bedrijf in kwestie.

Of zoals een heel grote multinational woordvoeder ooit zei.....als wij die niet betalen betalen we niet......Indien nodig kopen we wel gans België en is alles sowieso van ons:roll:

Gans België kopen? Worden we dan allemaal Coca-Colianen of Unileverianen?
Klinkt tof! Waarop wachten ze?

brother paul 7 juli 2015 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7730005)
Misschien wel....maar stel dat jij je boete niet betaalde....Of dat die multinational geen gevolg gaf.....wie gaat die dan uiteindelijk betalen ? waar komt die dan uiteindelijk terecht....bij de strafrechterlijke verantwoordelijke ? Die in de meeste gevallen in een ander continent woont ?

Kijk: een vrachtwagen is ook een bedrijfswagen. Ik denk dat het duidelijk is dat mensen die met 'echte bedrijfswagens' rijden inderdaad nogal dikwijls ontsnappen aan de boete en dat de baas die op zich neemt, al is het maar dat soms niet duidelijk is wie er op dat moment met de wagen reed...

; Maar de 'persoonlijke lease' wagens zijn de boetes nogal redelijk duidelijk te betalen door het personeel zelf. Ik heb het dus ook NOG NOOIT ANDERS GEWETEN anders zou ik al ieder jaar 2 boetes minder hebben dan wat ik nu jaarlijks erin slaag om te rijden. En nee ik ben geen snelheidsduivel. Ik rij gewoon me met de vloot

araneus 7 juli 2015 11:24

Bij de firma's waar ik gewerkt heb (waaronder enkele multi-nationals) werden de boetes en retributies keurig naar de gebruiker van het voertuig doorgestuurd. Het is een lange procedure, eerst wordt de gebruiker gevraagd aan de leasingfirma, die stuurt de vraag door naar het bedrijf en daar geeft men de gebruikelijke bestuurder door. Helaas kan de eerste stap heel lang duren. Waar de parkingbedrijven slechts enkele weken voor nodig hebben, duurt het bij de politie al snel maanden tot een half jaar.

Drosamadaris 7 juli 2015 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7729919)
Snelheidsduivels met bedrijfswagens krijgen vanaf binnenkort nu ook de boete doorgestuurd rechtstreeks naar de vaste bestuurder

Ik wist niet dat voorheen gebruikers van bedrijfswagens geen boetes moesten betalen......Weer zo'n interessant voordeeltje van de mensen uit de privé:roll:

Lol

Wie werkelijk denkt dat bestuurders van een bedrijfswagen geen boetes moeten betalen, die is ofwel compleet achterlijk, of is een trol-construct. Andere opties zijn er niet. Het enige verschil tov voordien is dat leasing-maatschappijen de boete niet meer door moeten sturen.

fox 7 juli 2015 12:01

Bij ons is het zo dat het bedrijf de boete meteen betaalt als deze binnenkomt. Dat wordt achteraf verrekend in het loon. Ik heb eigenlijk wel vragen bij de wettelijkheid van deze manier van werken, maar er is eigenlijk niemand die klaagt.

En voor de rest moet ik eens goed lachen met die indianenverhalen over onbetaalde boetes. De fleetverantwoordelijken in de bedrijven waar ik vroeger aan de slag was, vonden het alvast niet leuk als ze 3 keer een reminder moesten doorsturen bij niet betaalde boetes...

Tavek 7 juli 2015 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7730333)
Bij ons is het zo dat het bedrijf de boete meteen betaalt als deze binnenkomt. Dat wordt achteraf verrekend in het loon. Ik heb eigenlijk wel vragen bij de wettelijkheid van deze manier van werken, maar er is eigenlijk niemand die klaagt.

En voor de rest moet ik eens goed lachen met die indianenverhalen over onbetaalde boetes. De fleetverantwoordelijken in de bedrijven waar ik vroeger aan de slag was, vonden het alvast niet leuk als ze 3 keer een reminder moesten doorsturen bij niet betaalde boetes...

Daar is niks wettelijks aan, en jouw bedrijf kan daardoor fors in de problemen komen. Je ontneemt de bestuurder iedere vorm van beroep indien hij/zij meent onterecht geflitst te zijn.

Athelas 7 juli 2015 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7729977)
Ik hoorde nochtans al via een goede bron dat veel onbetaalde boetes van grote bedrijven.....multinationals...onbetaald blijven....en wegens te omslachtige procedures dan maar gewoon worden geklasseerd.

Dat zijn uitzonderingen. Ik heb ook al gehoord dat sommige bedrijven de eerste boete elk jaar voor jou betalen. Vanaf de tweede betaal je zelf. De meeste bedrijven, klein of groot, betaalt de bestuurder.

Anekdotisch bewijs is zelden betrouwbaar of te extrapoleren.

fox 7 juli 2015 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7730392)
Daar is niks wettelijks aan, en jouw bedrijf kan daardoor fors in de problemen komen. Je ontneemt de bestuurder iedere vorm van beroep indien hij/zij meent onterecht geflitst te zijn.

Nu ja, ik heb hier nog geen enkele boete gekregen, dus misschien vragen ze eerst of je in beroep wenst te gaan ofzo, maar dan kan je even goed de boete gewoon doorspelen denk ik zo. Ik vind het alleszins een vreemde situatie, want het is nu niet dat ik een KMO of zo werk...

fred vanhove 7 juli 2015 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 7730096)
Gans België kopen? Worden we dan allemaal Coca-Colianen of Unileverianen?
Klinkt tof! Waarop wachten ze?

Nu je het zegt....wel het was de topman van Coca Cola die dat beweerde...maar volgens mij is coca-cola tot veel meer in staat dan alleen het opkopen van Belgie

fred vanhove 7 juli 2015 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 7730287)
Bij de firma's waar ik gewerkt heb (waaronder enkele multi-nationals) werden de boetes en retributies keurig naar de gebruiker van het voertuig doorgestuurd. Het is een lange procedure, eerst wordt de gebruiker gevraagd aan de leasingfirma, die stuurt de vraag door naar het bedrijf en daar geeft men de gebruikelijke bestuurder door. Helaas kan de eerste stap heel lang duren. Waar de parkingbedrijven slechts enkele weken voor nodig hebben, duurt het bij de politie al snel maanden tot een half jaar.

Volgens politiebronnen moeten ze tot in het oneindige aan bedrijven vragen wie de bestuurder was op het ogeblik der feiten.Heel veel bedrijven vertikken het te antwoorden waarop het dossier onverichterzake terug wordt gestuurd naar het parket.
Wat er nadien mee gebeurd laat ik in het midden.....Coca cola voor de rechtbank ? En indien van wel maar Coca cola betaalt nadien nog niet ?

fred vanhove 7 juli 2015 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7730234)
Kijk: een vrachtwagen is ook een bedrijfswagen. Ik denk dat het duidelijk is dat mensen die met 'echte bedrijfswagens' rijden inderdaad nogal dikwijls ontsnappen aan de boete en dat de baas die op zich neemt, al is het maar dat soms niet duidelijk is wie er op dat moment met de wagen reed...

; Maar de 'persoonlijke lease' wagens zijn de boetes nogal redelijk duidelijk te betalen door het personeel zelf. Ik heb het dus ook NOG NOOIT ANDERS GEWETEN anders zou ik al ieder jaar 2 boetes minder hebben dan wat ik nu jaarlijks erin slaag om te rijden. En nee ik ben geen snelheidsduivel. Ik rij gewoon me met de vloot

Wie is de baas van Inbev ? Of van Dieteren NV ?

De schoofzak 7 juli 2015 15:00

De regering Di Rupo en de regeringen voor hem waren toch ontiegelijk mild voor dat soort toestanden.

Ra ra .. hoe zou dat komen ?


Ik heb me eens laten wijsmaken dat ze dat al zeer lang in Duitsland mooi aangepakt hebben. Als ze binnen de kortste keren de chauffeur niet kunnen aanduiden, dan krijgt niemand een boete, maar dan moet een "Fahrbuch" verplicht bijgehouden worden in de auto. Als dat boek niet mooi bijgehouden wordt .... auto in beslag.

.

fred vanhove 7 juli 2015 15:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7730584)
De regering Di Rupo en de regeringen voor hem waren toch ontiegelijk mild voor dat soort toestanden.

Ra ra .. hoe zou dat komen ?


Ik heb me eens laten wijsmaken dat ze dat al zeer lang in Duitsland mooi aangepakt hebben. Als ze binnen de kortste keren de chauffeur niet kunnen aanduiden, dan krijgt niemand een boete, maar dan moet een "Fahrbuch" verplicht bijgehouden worden in de auto. Als dat boek niet mooi bijgehouden wordt .... auto in beslag.

.

Een leasewagen in beslag ? Die behoort de leasemaatschappij toe.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be