![]() |
Belgische staatsschuld stijgt boven de 110%
Renteswaps kosten België 1,3 miljard euro en tel daar ook nog eens de miljarden bij die Michel gisteren aan Griekenland heeft beloofd.
In een economische realiteit met nauwelijks groei en een schuld van 110%BBP en meer ... is het belachelijk om naar de grieken te wijzen. Beter ware het in de spiegel te kijken. De schatkist verwacht dat ze in 2015 en 2016 samen bijna 1,3 miljard euro verlies zal boeken op swapcontracten. Dat blijkt uit het rapport van het Monitoringcomité. Dat betekent dat ze nu op zoek moet naar 3 miljard Euro om haar begrotingsdoelstelling (een TEKORT van 2,9%BBP) te behalen. Een taxshift zit er nu niet meer in. Hierdoor zal onze arbeidskost de duurste vd wereld blijven. ‘We hebben van de lage rente gebruik willen maken om de risico’s te beperken’, zei Marc Monbaliu, administrateur-generaal van de schatkist, begin juli bij de voorstelling van het jaarverslag van de staatsschuld. Maar ze hebben verkeerd gegokt. Maar de langetermijnrente is eind 2014 en begin 2015 voort gedaald. Dat verlies van 1,3 miljard Euro is nog maar voorlopig. Het uiteindelijke verlies kan veel hoger oplopen! http://www.tijd.be/politiek_economie...&ts=1436857293 |
Demonen en solidariteit gaat niet samen, enkel als die solidariteit in de eigen zakken terecht komt , is ze bespreekbaar.:roll:
|
Citaat:
Willen we een referendum houden onder de zelfstandigen en werknemers en werkgevers uit de privé of zij nog willen bijdragen aan de massieve ambtenarij en haar uitgestelde lonen? |
Citaat:
|
Citaat:
Het gevolg kennen we: klagen over lage zelfstandigen pensioentjes waar de 'staat' nu al ferm bijpast. Stop toch met zeveren. Na 10.000 keer hetzelfde te hebben gezegd wordt het vervelend. Omdat het niet juist is. Je betaalt overgiens ook niet de helft van je pensioen aan 'uitgestelde lonen'. |
@Demonen: Wat betreft die uitgestelde lonen van de ambtenaren heeft de pensioencommissie het volgende vastgesteld: de ambtenaren niveau D(geen diploma), niveau C(middelbaar diploma) en niveau B(Bachelors) verdienen hun ganse loopbaan minder dan in de privé, het is pas helemaal op het einde dat ze gelijk komen met de privé. Vandenbroucke en DeCroo geven toe dat voor de niveau's D, C en B een uitgesteld loon nog steeds gerechtvaardigd is. Het is alleen niveau A(masters diploma) dat de lonen als ambtenaar onmiddellijk gelijk liggen met de privé. En beste demonen, als je dan toch onze pensioenen wil gelijk trekken met de privé dan graag had ik als ambtenaar volgende extraatjes bekomen: groepsverzekering, maaltijd,cultuur,sport en ecocheques, firma of salariswagen met tankkaart. En om u de perverse toestanden met die salariswagens eens duidelijk te maken graag volgende anekdote: mijn zoon verkocht een ganse tijd geleden een tentje voor 25 euro via kapaza. We wonen in limburg. Op een zaterdagmorgen, dingdong, staat daar een man die het tentje komt kopen, ik hoor aan zijn stem dat hij van West-Vlaanderen is waarop ik hem vraag: helemaal van West-Vlaanderen gekomen voor een tentje van 25 euro????????? Jazeker antwoordde hij trots en hij wees naar zijn wagen en zei, tja, firma wagen en tankkaart van den baas, hij deed dit blijkbaar elk weekend naar de andere kant van het land rijden om één of andere prul te kopen. Dus beste Demonen, kom hier niet af met uw achtergestelde privé, wij als ambtenaren hebben nog heel wat in te lopen op de privé qua krijgen van allerlei bijna taksvrije snoepjes.
|
Citaat:
|
@Zonnenblusser: hoeveel zou een ambtenaar gedurende de ganse loopbaan meer hebben afgedragen dan die zelfstandige. Nu over zelfstandigen gesproken ik ken er zo enen en die heeft het als volgt aangepakt. Hij is weduwnaar geworden(tot zover het jammerlijke lot) , trekt nu pensioen als weduwnaar en omdat hij een laag pensioen heeft krijgt hij allerlei sociale voordelen waaronder stookoliecheques. Nu komt het perverse van het verhaal, onze weduwnaar is eigenaar van 3 wassalons, heeft een zodanige constructie opgezet(idee opgedaan in de rotaryclub) waarbij hij zichzelf geen enkel loon uitkeert. De firmaconstructie koopt voor hem wel een poepsjiek buitenverblijf aan onze kust, de firmaconstructie koopt voor hem wel een poepsjieke jaguar die hij mag gebruiken van de firma maar op papier, krijgt hij niks nadda, zerro zerro zerro(zou contador zeggen). En we eindigen terug met het feit dat deze arme sukkelaar maar een armzalig pensioentje heeft OFFICIEEL.
|
Citaat:
Bij mijn overgang steeg mijn netto loon met meer dan 50%, onafgezien nog van de vele voordelen waarvan voor een stukje sprake is in je posting. En toen begon ik op een niveau een stuk lager dan ik was in overheidsdienst. Ik zou ook wat graag mijn vet ambtenarenpensioen in willen ruimen voor het 'belachelijke' bediendenpensioen op voorwaarde dat ik de matras meekrijg van de 2e pijler op dat niveau. En, pikant detail, mijn zuiver volledig ambtenarenpensioen, ligt lager dan dat van vroegere collega's uit het buitenland. Dan ALLE gelijkwaardige collega's. Zo zijn de zaken. Ambtenaren zijn gewone en dikwijls hardwerkende mensen. Het is niet hun probleem noch schuld dat de politiek de zaak in aantallen heeft laten ontsporen vooral in het zuiden van het land. Het stoort me onmatig dat die mensen ten onrechte zo vaak worden geviseerd met valse argumenten. |
Citaat:
Next question please. |
Ik ga hier eens een Demoontje doen: de stelling luidt als volgt: de opwarming van de aarde is volledig de schuld van de gepensioneerde ambtenaar met zijn uitgesteld loon. Hoe is dit te verklaren: Door het hoge pensioen als uitgesteld loon van de ambtenaar en door het feit dat hij niet meer moet gaan werken kan hij ganse dagen met zijn wagen rondrijden en zodoende ettelijke keren meer CO uitstoten dan de privégepensioneerde en de straatarme zelfstandig gepensioneerde. Dus als we de opwarming van de aarde een halt willen toeroepen, onmiddellijk alle ambtenaren pensioenen verminderen met minstens 60%.
|
Citaat:
|
Maar beste Sukkelaar, die zelfstandige van in mijn verhaal krijgt niks van de firma hij mag het van de firma gebruiken ttz, hij mag rondrijden met de jaguar en mag zoveel als hij wil het buitenverblijf aan de kust betreden en er verblijven. Ik ken betrokkene trouwens al jaren en elk jaar krijgt onze arme sukkelaar beste Sukkelaar zijn stookoliecheque's om de harde winter door te komen, snik......
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar toch zal hij onder VVAA vallen. Maar in zijn snoeverij zal hij "vergeten" zijn je dat te vertellen. |
Citaat:
Demonen, geef ons aub goede raad ! Welke politieke partij verdient onze stem bij de volgende verkiezingen, en waarom precies ? Dank !!!!! . |
Citaat:
Noem mij de grote veranderingen eens op? En niet die pas over 10 of 15 jaar ingaan! ps Nog iets gehoord van dat ammoniakfabriek in A.? ps2 DIT ZIJN GEEN BELASTINGSVERHOGINGEN WANT DAT STAAT NIET IN MIJN AGENDA! De vennootschapsbelasting die de intercommunales voortaan ook moeten betalen, een beslissing van de federale regering, maakt de totale elektriciteitsfactuur voor een doorsnee Vlaams gezin gemiddeld 1,5 procent duurder. Voor de gasfactuur is dat +2 procent, zo becijferde de Vlaamse energieregulator VREG donderdag. Wie gelooft die mensen nog, U? |
Spartel spartel blijkbaar. Privémensen en zelfstandigen zijn het blijkbaar niet gewend dat we op de hoogte zijn van de waarheid achter hun geklaag. Om af te sluiten nog een laatste waargebeurd verhaal.We krijgen op de dienst een nieuwe collega ambtenaar die uit de privé komt, meer bepaald het toenmalige Siemens Lanklaar. Op dat moment had ik als ambtenaar zonder gezinslast 21000bfr netto per maand. Dus de nieuwe collega komende uit de privé krijgt net zoals ons zijn eerste loon uitgekeerd, met 1 dochtertje ten laste meerbepaald 23000Bfr. Rond de 20ste van de maand komt hij naar ons, wat bleekjes, en vraagt of wij ons voorschot al hebben gekregen. Waarop wij, hoe??? welk voorschot???? Wel ja, het voorschot op het loon, waarop wij de nieuweling inlichten dat dit niet bestaat maar dat hij best eens naar de personeelsdienst kan gaan als hij denkt dat hij te weinig kreeg. Onze nieuweling gaat naar de personeelsdienst en komt lijkbleek terug, want zijn loon bleek te kloppen. Waarop wij vragen, wat dacht je dan te verdienen , waarop hij antwoordt , wel mijn loon bij Siemens was 41 knotsen per maand, maw 41 000 Bfr. Waarop wij vragen en zeggen, 41000 Bruto, nee nee zegt hij, 41 000 Bfr netto, s'anderendaags had hij zijn loonstrook mee, inderdaad 41000 Bfr netto, meneer was equivalent niveau C. Dus tot daar de achterstand van een ambtenaar tov de privé.
|
Citaat:
U bent hooguit een dommerik die vergeten is bij 'de staat' te gaan werken en daar een ongelooflijke frustratie aan heeft overgehouden. |
Citaat:
mijn vraag was niet op welke partij ik NIET moet stemmen, maar WEL op welke partij ik, volgens jou, WEL best kan stemmen. (post scrotum: de veranderingen die mijn partij teweeg brengt, staan dagelijks in onze Vlaamse gazetten) . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be