![]() |
Wat is de kern van Jezus leer voor u
We zitten hier heel veel naast elkaar door te praten.
Termen als god, godsdienst, taal, woorden hebben niet voor iedereen dezelfde betekenis. Laten we naar de kern gaan en alle bijkomstigheden, voor de ene al meer dan voor de andere, naast ons neerleggen. Wat in Jezus leer, zonder over het woord geloven te vallen, is voor u de kern of kan voor u de kern zijn van wat hij ons is komen meedelen? En wat hij is komen meedelen is het inderdaad nieuw of is het een herhaling van wat al in oudere godsdiensten geleerd werd? |
Citaat:
Klaar: slotje. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Dat is geen leer. Dat is gewoon het religieuze doen en laten van een toenmalige gelovige jood. Jezus was een Jood die in de ban was van de zogezegde 'eschatologie'. Zoals velen in zijn tijd dit waren. Met alle morele precepten die daar uit voortvloeiden. Meer moet men daar niet achter zoeken. Natuurlijk vergiste hij zich: er kwam geen 'Eindtijd' tijdens zijn generatie zoals hij had voorspeld. Net zoals er voor de gelovige Joden van vandaag geen 'Eindtijd' noch 'Messias' zal komen. Dat zijn fabeltjes, hoe goedbedoeld ook. |
Citaat:
Mijn vraag is niet of het Jezus en/of Paulus is die deze boodschap uitstuurde; mijn vraag is ook niet of de kerk haar rol wel of niet goed vervuld; mijn vraag is of u iets heeft opgestoken met dat wat ons als de leer van Jezus wordt aangedragen. En ik vraag ook niet of u al of niet gelovig bent... |
Citaat:
"Bemin God boven al en uw naaste gelijk uzelf" ??? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hetgeen ik van het christendom heb gezien bevestigt mijn geloof: de islam.
|
Citaat:
Want er is een verschil tussen een medegelovige of een compleet ongelovig anti-God aanhanger als uzelf beminnen? Het laatste lijkt me een tegenstelling op "bemin God..." en quasi onmogelijk? |
Citaat:
En zo ook was het met het christendom. Kerkvaders zoals Irenaeus probeerden uit de wirwar van christelijke gezindheden een uniform geloof te distilleren en na Nicea ontstond er een dan uiteindelijk een soort canoniek geloof. Dit had allemaal nog maar weinig met de jood Jezus en zijn uitspraken te maken. |
Citaat:
|
Citaat:
O, jij wist dat dus ook al niet. Pffff... Is anders wel oud nieuws hoor. |
Citaat:
|
Citaat:
Hetgeen ik van de islam weet is het een afkooksel van de voorgaande versies, aangepast in het voordeel en wensen van hun zogezegde profeet. Wat vindt ge een verbetering? Zijn oorlog voeren, slaven maken ? |
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mysteriecultus |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be