Uitgevers kortwieken de VRT via Sven Gatz
Uitgevers in dit land bepalen hoe -de mond snoerend- de VRT zijn inhoud moet weergeven op zijn websites.
Zowaar vinden deze uitgevers dat er een plafond moet zijn voor online inkomsten. Zelfvoorziening is taboe in deze dagen van overvloed.
Bron
Citaat:
Minister van Media Sven Gatz (Open Vld) wil geen lange *teksten meer op de VRT-nieuwssite 'deredactie.be'. Ook wil hij een plafond voor de online-reclame-inkomsten op alle VRT-websites.
Gatz stelde op de ministerraad van de Vlaamse regering de principes voor bij het onderhandelen van de nieuwe beheersovereenkomst met de VRT. Daaruit blijkt dat hij de *online-activiteiten van de VRT wil beperken. Hij gaat in op de vraag van de uitgevers om de online-reclameinkomsten van de VRT te beperken.
Nu heeft de VRT één plafond voor alle commerciële inkomsten. In 2014 mocht ze zo 70,4 miljoen euro uit de markt halen, maar dat maakte geen onderscheid of het nu van radio, televisie of online kwam. Vanaf volgend jaar wil Gatz dat veranderen. Wat ook moet veranderen is deredactie.be, de nieuwssite die de uitgevers ook een doorn in het oog is door de lange teksten die er vaak opstaan. Dat kan niet meer, zegt Gatz. Deredactie.be moet op beelden focussen
|
Over welke uitgevers zou onze Minister het hebben ?
Een handvol uitleg is een brug te ver en namen noemen was een tv programma.
|