Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Festival Dour (https://forum.politics.be/showthread.php?t=221246)

fred vanhove 19 juli 2015 17:09

Festival Dour

http://www.hln.be/hln/nl/9093/Festiv...ens-Dour.dhtml

Er lopen op festivals tegenwoordig meer agenten dan muzikanten rond.

Ben blij dat ik lang gelden jong was:lol::lol:.....vrijheid en blijheid voorgoed verleden tijd.:cry:

Libro 19 juli 2015 18:07

Hebben ze Snoop Dogg al van het podium gedragen?

fred vanhove 19 juli 2015 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7745631)

Naar het schijnt zou hij een medisch attest kunnen voorleggen;-):-)

zeddie 19 juli 2015 18:55

"Gij zult zuipen!", zei de inbev task force...

manta 19 juli 2015 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7745565)

Ben blij dat ik lang gelden jong was:lol::lol:.....vrijheid en blijheid voorgoed verleden tijd.:cry:

Mwah, liever een bluesfestivalleke...:-(

manta 19 juli 2015 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7745631)

Je kan het straks hier en daar mee volgen .

http://www.standaard.be/festivallive
Er mocht wel eens een webcam of zo op dat podium staan hé... :-(

Als de veiligheidsberen van Snoop even stevig zijn als die van 50 centiem gaan ze toch de versterking van enkele wijkagenten uit Scherpenheuvel moeten bijvragen . Die moet ge verzetten met een kraan. :?

lupus 20 juli 2015 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7745565)

Dan mis je wel alle lol wanneer je vandaag de dag -met een fantastisch festival in gedachte- de bus uitstapt:

Snoop mocht blijkbaar zijn ding ongestraft doen:

I Love Techno-stichter Peter Decuypere reageert met open brief: "Legaliseer softdrugs"
http://www.demorgen.be/binnenland/i-...rugs-a2399255/

Citaat:

Recreatief drugsgebruik is maatschappelijk feit dat we onder ogen moeten durven zien

Honderd procent van de drugscontroles is positief", bloklettert de website van RTL. In alle gecontroleerde wagens die richting Dour reden, vond de politie drugs. "Gelukkig gaat het hier om kleine hoeveelheden softdrugs", verduidelijkt een bezorgde politieman op deredactie.be.

Softdrugs in (bijna) alle wagens die werden gecontroleerd: ik was blij met het hallucinante cijfer. Hier kun je écht niet meer naast kijken.

Ik was op Dour dit weekend. Jazeker, er waren drugs. Meer nog: de bezoekers van dit festival doen nauwelijks hun best om hun drugsgebruik te verbergen. Gezellig een joint rollen en roken in het gras van Dour: het hoort erbij. En voor de dancestage zag je wel wat xtc-blikken. Drugs zijn op Dour veel zichtbaarder aanwezig dan op de festivalterreinen in Vlaanderen. Dat komt volgens mij vooral omdat wij in Vlaanderen een stuk strenger optreden tegen dat zichtbare gebruik, en dus niet meteen omdat er minder gebruikers zouden zijn. Trek maar even naar de gemiddelde Vlaamse festivalcamping en dan weet je het wel.

Het vergt kennelijk veel politieke moed om wat meer genot in het leven toe te laten

Recreatief drugsgebruik is trouwens geen festivalprobleem, maar een maatschappelijke kwestie en eigenlijk een maatschappelijk feit dat we onder ogen moeten durven te zien. En dan stelt zich meteen de vraag of dat feit wel echt een probleem is. Ja, het is zeker een probleem wanneer je de uitzonderingen als regel neemt. Als je dus die paar procent neemt die niet weet om te gaan met genotsmiddelen, en hen meteen als regel vooropstelt. Dan degradeer je alle verstandige drugsgebruikers tot laveloze, scheeflopende en in het leven verkeerd lopende mensen. Net zoals we de rochelende Rimpelrocker als standaard zouden nemen voor alle rokers, om dan van daaruit maar meteen het roken te verbieden. Of zoals we die paar pijnlijk zatte Graspoppers als ijkpunt zouden nemen voor alcoholgenietende mensen, om vanuit die vaststelling alcohol te verbieden.

Politici, neem de uitzonderingen niet als regel om het feitelijk vastgestelde genot van de meerderheid te verbieden

Neen dus, beste politici, neem die uitzonderingen niet als regel om het feitelijk vastgestelde genot van de meerderheid te verbieden. Ik ga al dertig jaar naar festivals en ik ken mensen die al dertig jaar drugs nemen en dat compleet onder controle hebben. En ik ken er ook een paar die eronderdoor zijn gegaan en hun gebruik niet onder controle hebben. Maar dat zijn uitzonderingen, en ik vrees een beetje dat het zonder illegale drugs ook wel zou zijn misgelopen in hun leven.

Ik roep op tot legalisering en strenge regulering van drugsgebruik

Ik weet dat het in deze tijden, waar het regeerakkoord zelfs een gedoogbeleid afwijst, not done is, maar toch roep ik op tot legalisering en strenge regulering van drugsgebruik. Dit uit respect voor de burgers die best wel weten hoe ze gecontroleerd kunnen genieten. Om de discussie niet helemaal opnieuw van nul te moeten beginnen, kunnen we de tekst uit 2013 ter hand nemen van econoom Paul De Grauwe, criminoloog Tom Decorte en toxicoloog Jan Tytgat. In hun Cannabis: bis? Pleidooi voor een kritische evaluatie van het Belgisch cannabisbeleid geven ze interessante denkpistes mee die aantonen dat een beleidsoptie die staat voor regulering en legalisering uiteindelijk winstgevend kan zijn voor de burgers én de overheid.

Het vergt kennelijk veel politieke moed om wat meer genot in het leven toe te laten. Maar als de politici, als vertegenwoordigers van het volk, blijven ontkennen wat een deel van dat volk graag en op een verstandige manier doet in Dour, Hasselt, Luik, Werchter, Gent, Tienen, Brussel, Antwerpen, Lokeren, en in vele andere festivalsteden, dan zijn ze bedwelmd en kunnen ze wel wat maatschappelijke bewustzijnsverruiming gebruiken.

Vrijheideerst 20 juli 2015 08:51

Dikke hypocriete zever.

Die politieactie, niet het bovenstaande artikel. Graag ook alcohol verbieden graag.

lupus 20 juli 2015 09:01

-

fred vanhove 20 juli 2015 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lupus (Bericht 7746004)
Dan mis je wel alle lol wanneer je vandaag de dag -met een fantastisch festival in gedachte- de bus uitstapt:

Snoop mocht blijkbaar zijn ding ongestraft doen:

I Love Techno-stichter Peter Decuypere reageert met open brief: "Legaliseer softdrugs"
http://www.demorgen.be/binnenland/i-...rugs-a2399255/

Alleszins ik vind dat je nog veel moed moet hebben om vandaag nog naar een festival te gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat wij destijds in Bilzen als een bende criminele misdadigers tegen de muur zouden zijn geplakt terwijl je op zoek bent naar wat ontspanning en een vredelievend samenhorigheidsgevoel.
En wat bereiken ze daar nu mee ? Kost een hele hoop geld ..tijd en energie die de politie beter zou besteden aan echte criminaliteit.....alle dagen krijgen mensen hier of daar wel een wapen tegen hun voorhoofd geduwd....het daarbij opgelopen trauma is andere koek dan wat onnozele cannabis.

manta 20 juli 2015 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7746009)
Dikke hypocriete zever.

Die politieactie, niet het bovenstaande artikel. Graag ook alcohol verbieden graag.

Dan blijft er niet veel meer over op zo'n festival... :-D
Binnenkort de frisdrank nog eens duurder en de mensen mogen de helft van de tijd hun eigen flesjes water buiten laten...
En hey, niet tegen de sponsors zijn hé... ;-)

fred vanhove 20 juli 2015 09:19

Citaat:

Dikke hypocriete zever.

Er zou verleden jaar ,stel je voor:roll:, één jawel één drugsdode zijn gevallen (sowieso al zeker niet vanwege cannabis:?)..... Er vallen ook ieder jaar doden tijdens de ''gezonde'' 2O km van Brussel dus ook maar afschaffen:roll:
En op hoeveel familiefeesten is een wat aangeschoten nonkel niet al gestikt in zijn stuk vlees ? Dus vlees op familiefeesten verbieden dan maar:roll:.....

Libro 20 juli 2015 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 7745743)
Je kan het straks hier en daar mee volgen .

http://www.standaard.be/festivallive
Er mocht wel eens een webcam of zo op dat podium staan hé... :-(

Als de veiligheidsberen van Snoop even stevig zijn als die van 50 centiem gaan ze toch de versterking van enkele wijkagenten uit Scherpenheuvel moeten bijvragen . Die moet ge verzetten met een kraan. :?

Een tik met een micro volstaat: vandaag 19 jaar geleden stond ik in Zeebrugge naar de Seks Pistols te kijken. Johnny Rotten heeft toen op het podium een veiligheidsagent neergeslagen met een micro.

Libro 20 juli 2015 09:43

Citaat:

Dikke hypocriete zever.

Wat heb je het liefste: biefstuk-friet met bier of met cannabis?

manta 20 juli 2015 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7746043)
Een tik met een micro volstaat: vandaag 19 jaar geleden stond ik in Zeebrugge naar de Seks Pistols te kijken. Johnny Rotten heeft toen op het podium een veiligheidsagent neergeslagen met een micro.

Ah ja, die spreidstandpunker... :?

Toch over die camera... Als je naar de voetbal kijkt, dan betaal je ook om 't stadion te betreden en "laaif" te kijken.
Maar toch kan je zonder probleem rechtstreeks op tv kijken ook (duur toestandje)...
Met festivals en concerten betaal je ook inkom en zie je de rest een week later opnieuw op youtube...
Waarom heeft den BRT met z'n cultuurnet en geweldige reclame inkomsten dan niet meer festivallekes op tv? Als 't voor die voetbal kan, moet 't voor optredens ook kunnen, maar dan goedkoper want 't is nu al gratis te zien (met reclame)...

fred vanhove 20 juli 2015 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7746047)

:lol::lol:

Vrijheideerst 20 juli 2015 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7746047)

Biefstuk-friet met een sausje van Cannabis.

griezel 20 juli 2015 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7746023)
Alleszins ik vind dat je nog veel moed moet hebben om vandaag nog naar een festival te gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat wij destijds in Bilzen als een bende criminele misdadigers tegen de muur zouden zijn geplakt terwijl je op zoek bent naar wat ontspanning en een vredelievend samenhorigheidsgevoel.
En wat bereiken ze daar nu mee ? Kost een hele hoop geld ..tijd en energie die de politie beter zou besteden aan echte criminaliteit.....alle dagen krijgen mensen hier of daar wel een wapen tegen hun voorhoofd geduwd....het daarbij opgelopen trauma is andere koek dan wat onnozele cannabis.

Hier kunnen die flikken met weinig tot geen risico's hun " cowboy-complex " uitleven...Ik zou mij schamen in hun plaats.
Dat ze beter écht hun werk doen en de straten wat veiliger maken in bepaalde buurten van onze steden.
Maar d�*�*r zie je ze niet, of in grote troepen dan,met helmen en schilden, voor een uitzonderlijke actie, en met een dik ei in hun broek.

Mambo 20 juli 2015 19:33

Als men ziet welke hoeveelheid drugs op festivals zijn, kunnen we plots begrijpen waarom die daar zo achterlijk plezant doen allemaal.

Xenophon 20 juli 2015 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7746738)
Als men ziet welke hoeveelheid drugs op festivals zijn, kunnen we plots begrijpen waarom die daar zo achterlijk plezant doen allemaal.

Als ze - het parket - tegen elke prijs tegen de drugs willen optreden, dat ze dan binnenvallen in de dichtstbijzijnde Marokkaanse of Turkse VZW.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be