![]() |
Snelheidslimiet van 20 of 25 kmh op het fietspad ?
Voorstel in Nederland:
Citaat:
Alternatief rijbaan is er natuurlijk nog voor 45 kmh bromfietsen of S-pedelec fietsen die 45 kmh halen (dit op rijbaan waar een limiet van 50 kmh geldt). Oei een stok in het fietskot... :mrgreen: |
Artikel van januari, wat heeft de minister gezegd? Ik ben trouwens voor. Wel tot 25, 20 is echt niet zo snel.
|
Citaat:
VNG steunt dat 25 kmh-voorstel ...23 januari 2015 Citaat:
.... Nope ... niets officieels gevonden vanwege de overheid. Wel een afgesloten poll met 1610 stemmers: Citaat:
|
Stientje van Veldhoven , Tweede Kamerlid D66 ??
|
Citaat:
Belgische media: http://www.demorgen.be/buitenland/ad...aden-a2173003/ Het is duidelijk meer dan een advies, het is een probleem met de wetgeving hoe de Nederlandse Overheid (IenM) de snelle E-fietsen 45 kmh moeten plaatsen in de wetgeving... https://nl.wikipedia.org/wiki/Minist...tuur_en_Milieu http://www.fietsberaad.nl/?lang=nl&r...p+het+fietspad Het ministerie van IenM en belangorganisaties buigen zich al geruime tijd over de vraag wat je aan moet met de speed pedelec. Enerzijds lijkt het een ideaal vervoermiddel voor het woon-werkverkeer over grotere afstanden, anderzijds kan de hogere snelheid tot brokken leiden. CROW-Fietsberaad pleit voor helderheid in de regelgeving (klik hier voor het advies). In ieder geval zouden voor de speed pedelec dezelfde regels moeten geleden als voor bestuurders van andere motorvoertuigen. De maximumsnelheid ter plekke moet bepalend zijn. Als de maximumsnelheid 30 km/uur is, geldt dat ook voor de bestuurder van een speed pedelec. Maar voor (brom-)fietspaden bestaat nog geen maximumsnelheid. Het Fietsberaad stelt daarom voor ook daar een maximumsnelheid te introduceren. Op (on)verplichte fietspaden zou die maximaal 25 km/uur moeten bedragen, op verplichte bromfiets/-fietspaden maximaal 40 km/uur. De maximumsnelheid zou moeten gelden voor alle bestuurders die gebruik mogen maken van het (brom)fietspad, niet alleen de berijder van de speed pedelec, maar ook race-fietsers en ligfietsers. Die hebben dan de keus. Als de bestuurder zich houdt aan de maximumsnelheid van 25 km/uur mag die gebruikmaken van het (on)verplichte fietspad. Wie harder rijdt, moet gebruik maken van de hoofdrijbaan, mits daar geen geslotenverklaring geldt. Handhaving van een maximumsnelheid op fietspaden is, zo erkent het Fietsberaad, een zwak punt. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor snorfietsers. Het voordeel is volgens het Fietsberaad echter dat de overheid zo wel een duidelijke norm stelt. |
Eigenlijk zouden bromfietsen B en elektrische fietsen die sneller kunnen dan 25 kph verboden moeten worden.
Zij horen nergens thuis: niet op het fietspad of niet op de rijbaan wegens allebei te gevaarlijk. Dus ofwel iets kopen dat max 25 kph gaat ofwel een moto die 70 kph kan halen. Al de rest tussenin eruit gooien. |
Ik ben niet meteen voorstander uit persoonlijke overwegingen (wnr ik met de fiets rijd, rijd ik wel af en toe harder op het fietspad).
Maar uit 'logische' overwegingen én vergelijk met hoe het er op de autoweg aan toe gaat voor auto's, is dit wel natuurlijk logisch. Oudjes die tegen 10 kmh rijden op een gewone fiets, en dan voorbijgestoken worden door een wielrenner tegen 35 kmh, schept een gevaarlijke situatie. Te meer omdat we zeer onbeschermd op onze fiets hebben, richting aanwijzen niet verplicht is, er geen achteruitkijkspiegel verplicht is enzovoort. |
Citaat:
25 kph is overigens behoorlijk traag. Mijn kruissnelheid ligt zo rond de 35kph. Beter zou het zijn om gewoon de fietspaden breder te maken. |
Wat een belachelijke zeveraars toch. Altijd maar meer verbieden en verbieden. Als ik naar mijn werk rij met mijn doodnormale fiets dan zit ik gemiddeld aan 28 km/u, en als ik wind mee heb, doe ik 33 km/u
(plat fietspad langs rivier). Bij wind tegen doe ik maar 22 of zo. Dat maakt dat de tijd tussen mijn voordeur en mijn bureau per fiets ongeveer even lang is als per auto (die ik neem als het regent, of, zoals recent, als het 40 graden is, want ik ben niet gek om te fietsen in 40 graden). Het maakt ook dat ik wat oefening heb. |
Afhankelijk van het soort fietspad kan ik daar wel inkomen. Er moet wel eerst worden uitgezocht of een kilometerbeperking effectief ook de veiligheid verhoogd. Maar als ik met jonge kinderen naar school fiets (tegen 15km/u is dat dan) is het toch niet aangenaam om voorbij gevlamd te worden door wielertoeristen die bijna 40 per uur gaan. En als deze laatste dan ook nog geen fietsbel hebben want ja, zo een belletje is extra gewicht en verstoort de soepele lijn van de fiets...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En een andere fiets is snel gepikt... zelfs auto´s zijn dat, maar die zijn tenminste geregistreerd... Vergelijk zeker geen auto met een fiets, of denk je dat men bvb een # alcoholslot op fietsen kan plaatsen als maatregel tegen herhalend dronken rijden ? # http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-invloed.dhtml |
't Is dat een voorschrift in de wegcode om galant te zijn als snelle fietser ten opzichte van trage fietsers, voetgangers, wandelaars, spelende kinderen langs jaagpaden ... toch zo moeilijk te vatten is door wielerterroristen.
. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be