Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Vakbonden (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=219)
-   -   Socialistische spoorbond dreigt met forse acties. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=221401)

Patrick M. 24 juli 2015 15:29

Socialistische spoorbond dreigt met forse acties.
 
2 Bijlage(n)
De strategische visie die minister van Mobiliteit Jacqueline Galant deze maand voorstelde voor het spoor, is "apocalyptisch", zo hekelt de vakbond CGSP Cheminots. Als de vakbond tegen 9 september geen afdoend antwoord krijgt van minister Galant of de directie plant ze "forse acties".


Galant wil HR Rail uitpersen als een citroen

Michel Abdissi
© belga.

In haar strategische visie plant Galant onder meer een verhoging van het aantal zitplaatsen in de treinen met 160.000 tegen 2030, een verbetering van de productiviteit met jaarlijks 4 procent gedurende vijf jaar, een versterking van de veiligheid van het net, een verbetering van de stiptheid en de installatie van wifi in de treinen.

Extra middelen
Voor CGSP Cheminots zijn die objectieven evenwel niet geloofwaardig zonder bijkomende financiële middelen en extra personeel. "Sinds januari 2014 zijn er 1.540 voltijdse banen verloren gegaan. Tussen 1 januari 2015 en 1 juni 2015 zijn er 1.345 spoorpersoneelsleden vertrokken en slechts 794 gerecruteerd", aldus Michel Abdissi, voorzitter van CGSP Cheminots. "Het bloeden moet nu gestelpt worden."

Liberalisering
De vakbond beschuldigt Galant er ook van dat ze HR Rail wil schrappen na de liberalisering van het spoor in 2019. HR Rail is de juridische werkgever van het spoorpersoneel, sinds de Belgische spoorwegen begin 2014 overgingen van een drieledige naar een tweeledig (NMBS en Infrabel) structuur.

Dialoog
"Mevrouw Galant heeft niet de moed gehad om terug te komen op de hervorming van de structuren", aldus Abdissi. "Maar ze wil HR Rail uitpersen als een citroen, alvorens het weg te gooien als een Kleenex." Het filiaal, opgericht op vraag van de bonden, is volgens Abdissi nochtans "de borg voor een echte sociale dialoog".

CGSP Cheminots vraagt de autoriteiten om de vakbond garanties te bieden over zowel het aantal banen als het voortbestaan van HR Rail tegen 9 september. Zoniet zullen acties gepland worden.

Met dank aan HLN.

Het gaat precies een hete septembermaand worden, eerst de ASTB die harde acties plant in september en nu de socialistische bond.
Let's go...

Patrick M. 25 juli 2015 21:34

Weinig volk in het weekend hier...

vlijmscherp 25 juli 2015 21:38

Ik zal veel moeten thuiswerken in september allé,

Patrick M. 26 juli 2015 09:36

1 Bijlage(n)
Ik wou dat ik ook kon thuiswerken maar ja, dat gaat niet als je een werkman bent bij de NMBS.

quercus 26 juli 2015 09:42

Conclusie: volgens de rotverwende spoorvakbonden moet de Belgische regering voor eeuwig jaarlijks méér dan 3 miljard Euro geld van de belastingbetaler per jaar bijleggen opdat zij hun statuut zouden kunnen behouden.

Hoog tijd dat het zootje helemaal geprivatiseerd wordt.

Patrick M. 26 juli 2015 09:50

Reizigersvervoer privatiseren gaat niet lukken. Die van de privé zijn gewoon te werken van maandag tot vrijdag en van 09h00 tot 17h00.
Waar gaan ze nu nog volk vinden om te werken in drie ploegen, te werken in de week en te werken op zaterdag, zondag en feestdagen? Niet zeker te zijn van uw verlof? Verlof aanvragen en dan de mededeling krijgen dat uw verlof genoteerd is onder voorbehoud. Ik zelf heb nog al mijn verlof te goed van dit jaar, 35 kredietdagen van de vorige jaren en 24 cv's te goed. 24 cv's van zaterdagen te werken dit jaar.

Vrijheideerst 26 juli 2015 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7753492)
Reizigersvervoer privatiseren gaat niet lukken. Die van de privé zijn gewoon te werken van maandag tot vrijdag en van 09h00 tot 17h00.
Waar gaan ze nu nog volk vinden om te werken in drie ploegen, te werken in de week en te werken op zaterdag, zondag en feestdagen? Niet zeker te zijn van uw verlof? Verlof aanvragen en dan de mededeling krijgen dat uw verlof genoteerd is onder voorbehoud. Ik zelf heb nog al mijn verlof te goed van dit jaar, 35 kredietdagen van de vorige jaren en 24 cv's te goed. 24 cv's van zaterdagen te werken dit jaar.

Nogmaals m'n vraag: what the fuck kunnen de reizigers er aan doen?

En die privatisering komt er toch.

Zucht 26 juli 2015 15:30

Met al die stakingsdagen wordt het inderdaad moeilijk om nog een werkdag te vinden dat je verlof kan opnemen.

Vrijheideerst 26 juli 2015 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7753790)
Met al die stakingsdagen wordt het inderdaad moeilijk om nog een werkdag te vinden dat je verlof kan opnemen.

Klopt, misschien daar eens een shift over organiseren? :rofl:

Patrick M. 27 juli 2015 14:02

Op de maat van 'in een klein stationnetje'...

In elk stationnetje
ergens in september
stonden twee spoorbonden
aan elkanders zij
kwam géén machinisteke
niet draaien aan het wieleke
hakka hakka tuut tuut
héél het land niet blij.

HRobin 27 juli 2015 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7753492)
Reizigersvervoer privatiseren gaat niet lukken. Die van de privé zijn gewoon te werken van maandag tot vrijdag en van 09h00 tot 17h00.
Waar gaan ze nu nog volk vinden om te werken in drie ploegen, te werken in de week en te werken op zaterdag, zondag en feestdagen? Niet zeker te zijn van uw verlof? Verlof aanvragen en dan de mededeling krijgen dat uw verlof genoteerd is onder voorbehoud. Ik zelf heb nog al mijn verlof te goed van dit jaar, 35 kredietdagen van de vorige jaren en 24 cv's te goed. 24 cv's van zaterdagen te werken dit jaar.

Warenhuizen zijn dus geen privé-bedrijven
Bioscoop-zalen zijn dus geen privé-bedrijven

:roll:

Patrick M. 27 juli 2015 16:39

Warenhuizen en bioscoopzalen zijn wel privé-bedrijven maar geen eigendom van de mensen die daar werken.
Dat zijn werknemers en die zullen wel in ploegen werken, grote bazen niet.
Mijn punt is dat ik in 3 ploegen werk, in de week werk en zaterdag, zondag en feestdagen werk.
Waar ga je mensen vinden die dit willen doen als je de NMBS privatiseert?

Bobke 27 juli 2015 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7755233)
Warenhuizen en bioscoopzalen zijn wel privé-bedrijven maar geen eigendom van de mensen die daar werken.
Dat zijn werknemers en die zullen wel in ploegen werken, grote bazen niet.
Mijn punt is dat ik in 3 ploegen werk, in de week werk en zaterdag, zondag en feestdagen werk.
Waar ga je mensen vinden die dit willen doen als je de NMBS privatiseert?

Ik heb mijn hele leven zo gewerkt.
En?

Charlie don't Surf 27 juli 2015 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7755233)
Waar ga je mensen vinden die dit willen doen als je de NMBS privatiseert?

... onder het afgedankt NMBS-personeel ... duh ...

vlijmscherp 27 juli 2015 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7755233)
Warenhuizen en bioscoopzalen zijn wel privé-bedrijven maar geen eigendom van de mensen die daar werken.
Dat zijn werknemers en die zullen wel in ploegen werken, grote bazen niet.
Mijn punt is dat ik in 3 ploegen werk, in de week werk en zaterdag, zondag en feestdagen werk.
Waar ga je mensen vinden die dit willen doen als je de NMBS privatiseert?

Hoe denk jij dat veel fabrieken werken? Of ziekenhuizen, rusthuizen?

Patrick M. 27 juli 2015 17:21

Onder het afgedankt NMBS personeel of onder het NMBS personeel dat al in pensioen is.

Jan van den Berghe 5 augustus 2015 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7754998)
Op de maat van 'in een klein stationnetje'...

In elk stationnetje
ergens in september
stonden twee spoorbonden
aan elkanders zij
kwam géén machinisteke
niet draaien aan het wieleke
hakka hakka tuut tuut
héél het land niet blij.

Staak de NMBS maar de verdoemenis in! Binnenkort staan er buitenlandse spoorwegmaatschappijen met buitenlands personeel die wel treinen zal laten rijden op het Belgische spoorwegnet..

Wat hebben jullie dan eigenlijk gewonnen?

Jan van den Berghe 5 augustus 2015 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7753492)
Reizigersvervoer privatiseren gaat niet lukken.

Natuurlijk lukt dat wel. In Duitsland worden er allerlei lijnen uitgebaat door andere maatschappijen dan DB.

Jan van den Berghe 5 augustus 2015 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7753492)
Die van de privé zijn gewoon te werken van maandag tot vrijdag en van 09h00 tot 17h00.

Ja? Als ik 's avonds van een late vergadering naar huis fiets, kom ik voorbij enkele bedrijven. In meerdere zie ik mensen nog steeds aan de slag. Lang na vijf uur.

Jan van den Berghe 5 augustus 2015 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7755233)
Warenhuizen en bioscoopzalen zijn wel privé-bedrijven maar geen eigendom van de mensen die daar werken.
Dat zijn werknemers en die zullen wel in ploegen werken, grote bazen niet.
Mijn punt is dat ik in 3 ploegen werk, in de week werk en zaterdag, zondag en feestdagen werk.
Waar ga je mensen vinden die dit willen doen als je de NMBS privatiseert?

Volgens u wordt er in private bedrijven niet in ploeg gewerkt? Welk inzicht hebt u eigenlijk in de arbeidsmarkt?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be