Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Een ferme scheut liberalisme is dringend nodig (https://forum.politics.be/showthread.php?t=221569)

Nebur 30 juli 2015 00:31

Een ferme scheut liberalisme is dringend nodig

1 Bijlage(n)
Wat deze regeringen aan het doen zijn, is gerommel in de marge. Er mogen dan liberalen in naam in deze regeringen aanwezig zijn, feitelijk staat het liberale gedachtegoed alweer buitenspel. Wat nodig is, is een ferme scheut vrijheid om deze samenleving opnieuw draaglijk te maken. Deze 30 puntjes zijn een vrij goede indicatie van wat nodig is:

TV-verslaafde 30 juli 2015 01:01

Sommige goede punten, alleen doet de politiek toch z'n goesting.

Sukkelaar 30 juli 2015 05:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7758127)
Sommige goede punten, alleen doet de politiek toch z'n goesting.

Weinig goede punten.

patrickve 30 juli 2015 05:59

Het zal de draadopener niet verwonderen zeker dat ik daar ook 100% achter sta.

Ik zou natuurlijk nog veel verder gaan, maar kom. Het zou al doen dromen.

Er zijn een paar punten waar ik echter wat meer moeite mee heb:

ik zou zeggen "stap niet uit de Euro zone" als dusdanig, maar ontkoppel het staatswezen van het financiele. Als er dus "Eurobanken" willen bestaan, doen ze dat, maar zonder staatskoppeling. En als er andere betaalmiddelen gebruikt worden, is dat even goed.

Sukkelaar 30 juli 2015 06:09

Hoe kun je het nu eens zijn met een verbod aan de overheid om fin. schulden aan te gaan?

Kijk eens naar jezelf : hoe heb je je eigen woning gefinancierd; zelfde vraag over je personenauto.

demonen 30 juli 2015 06:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7758183)
Hoe kun je het nu eens zijn met een verbod aan de overheid om fin. schulden aan te gaan?

Kijk eens naar jezelf : hoe heb je je eigen woning gefinancierd; zelfde vraag over je personenauto.

België moet zijn schuldratio terugbrengen naar 60% BBP (wij staan op 111%BBP) maw mogen zij geen schulden meer maken maar overschotten boeken. Als ge uw burgers direkt en indirekt de zwaarste belastingen ter wereld oplegt kan dat geen probleem zijn, toch?

subocaj 30 juli 2015 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7758176)
Het zal de draadopener niet verwonderen zeker dat ik daar ook 100% achter sta.

Ik zou natuurlijk nog veel verder gaan, maar kom. Het zou al doen dromen.

Er zijn een paar punten waar ik echter wat meer moeite mee heb:

ik zou zeggen "stap niet uit de Euro zone" als dusdanig, maar ontkoppel het staatswezen van het financiele. Als er dus "Eurobanken" willen bestaan, doen ze dat, maar zonder staatskoppeling. En als er andere betaalmiddelen gebruikt worden, is dat even goed.

Zegt de man die zelf toegeeft zoveel mogelijk te profiteren van het systeem.
Wat ze ook doen of niet doen, profiteurs veranderen niet, in geen enkel systeem.

patrickve 30 juli 2015 06:57

Citaat:

De reden is dat ik een prive entiteit ben die enkel maar kan bekomen wat ik zelf ook produceer. Ik kan geen beslag leggen op andermans' productie. Als ik dus een "investering" wil doen, of reeds vandaag beginnen met een consumptie (huis en auto) en ik heb nog niet genoeg productie gedaan en opzij gezet (niet geconsumeerd en dus gespaard), dan moet ik wel een lening aangaan, om met mijn toekomstige productie die huidige consumptie af te betalen.

Maar een staat is een entiteit die het privilege heeft om spul af te pakken van anderen, en een staat is ook een entiteit die zelf maar weinig produceert.

Een staat moet dus op geen enkele wijze "toekomstige productie beloven om vandaag iets kunnen te betalen en consumeren". Een staat NEEMT dat gewoon, door belastingen.

Als een staat een spoorweg wil aanleggen, dan kan de staat vandaag de belastingen verhogen voor die spoorweg, en morgen heeft de staat het geld om die spoorweg te betalen.

Daar zijn maar een paar uitzonderingen voor: wanneer de staat ZULKE GIGANTISCHE infrastructuurwerken wil doen, dat zij fiscaal niet draagbaar zijn in 1 jaar, dan kan de staat inderdaad een kortlopende lening aangaan om die fiscaliteit over enkele jaren uit te spreiden.
Wat de staat eigenlijk doet, is in UW naam voor U een lening aangaan om UW fiscaliteit wat te spreiden als het om gigantische en uitzonderlijke uitgaven gaat.

Bijvoorbeeld: stel dat men vaststelt dat de zeespiegel sterk stijgt, en dat er een soort van gigantisch Deltawerken project nodig is, die 2 keer het BNP zal kosten. Dan moet de staat dat wel spreiden, bijvoorbeeld, door dat over 10 jaar te lenen en U die fiscaliteit (want uiteindelijk zult ge het toch moeten betalen, fiscaal, he !) uit te smeren over 10 jaar. Dan krijgt ge gedurende 10 jaar een 20% belastingsverhoging, in plaats van zelf twee keer uw jaarloon als belasting moeten af te geven en zelf in uw spaargeld moeten te gaan, of een lening aan te gaan om uw belastingen mee te betalen.
Dat is voordelig als de staat betere leenkondities kan bekomen als gij.

Maar zulke uitzonderlijke en quasi catastrofale investeringen niet beschouwd, zou het goed beheer zijn, en logisch zijn, dat de staat een ongeveer constant investeringsniveau handhaaft: dit jaar is het een spoorlijn, volgend jaar is het een autostrade, dan is het een nieuwe villawijk voor de politici, nadien is het een tunnel onder een rivier....

Als dusdanig heeft de staat de middelen uit zijn fiscale inkomsten om constant zijn investeringen mee te financieren. Er is geen enkele reden om leningen aan te gaan om die fiscaliteit naar binnen een paar jaar te verschuiven, want binnen een paar jaar gaan er andere investeringen moeten gebeuren. Men moet de investeringen van morgen niet opsnoepen voor vandaag.

Het grote verschil met een individu is niet alleen het feit dat een individu geen beslag kan leggen op andermans' spul en de staat wel, maar bovendien dat een individu een "levenscyclus" heeft, en de staat normaal gezien niet. Jij gaat een lening aan als je JONG bent om een huis te kopen, omdat je dan nog niet veel hebt geproduceerd, maar je wel nog veel toekomstige productie hebt, terwijl je wel NU een huis nodig hebt. Er lag in jouw geval meer productie in de toekomst, en uw nood voor een investering in een huis was NU. Je moet, gedurende je leven, niet constant huizen kopen. Een is genoeg om in te leven, en je hebt dat nodig in het begin van je volwassen leven. De onbalans tussen het gros van uw productie in de toekomst, en de eenmalige nood voor investering nu, maakt dat een lening de goeie oplossing is.
Maar bij een staat is dat niet zo (tenzij catastrofale nodige investeringen). Die is in continu mode bezig met te consumeren en met te investeren. Er is geen tijdsasymetrie bij een staat.

Het neo-Keynesianisme dacht dat er een asymmetrie was: economische expansie. Die dacht dat bij continu economische groei, er meer en meer productie in de toekomst lag, en dat het dus voordelig zou zijn om daar een fractie reeds naar "nu" te halen. Als uw economie de komende 300 jaar aan 5% gaat groeien, dan is dat continu een beetje alsof je een jonge gast bent die meer en meer gaat verdienen. Je kan je dus nu al je Porsche kopen, hoewel dat NU duur lijkt, ga je binnen 10 jaar lachen om die kosten. En binnen 10 jaar lijkt een straaljager duur, maar binnen 20 jaar ga je lachen om de prijs van die straaljager. Op die manier kan je alles 10 jaar eerder beginnen consumeren en ervan genieten. Dat is de basis gedachte van het neo-Keynesianisme: schulden worden niet afbetaald, ze groeien weg.

Dat is zoals een Ponzi schema: dat valt zwaar op zijn smoel als de groei stopt.

patrickve 30 juli 2015 07:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 7758197)
Wat ze ook doen of niet doen, profiteurs veranderen niet, in geen enkel systeem.

Zelf maximaal van het systeem profiteren is normaal, logisch en zelfs onvermijdelijk. Het tegendeel doen is oliekoekendom.

Maar dat wil juist zeggen dat men een systeem moet hebben waar het NIET MOGELIJK is om te profiteren op andermans kosten.

Sneaky 30 juli 2015 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7758209)
Zelf maximaal van het systeem profiteren is normaal, logisch en zelfs onvermijdelijk. Het tegendeel doen is oliekoekendom.

Maar dat wil juist zeggen dat men een systeem moet hebben waar het NIET MOGELIJK is om te profiteren op andermans kosten.

Volledig mee akkoord. Het is niet omdat je tegen iets bent dat je er niet van moet profiteren zolang het toch bestaat.

Met principes zet je alleen jezelf in het zak.

Citaat:

Principes zijn als een scheet, je houdt ze zo lang mogelijk op maar je bent blij als je ze kunt laten gaan.

vrijzinnige 30 juli 2015 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7758194)
België moet zijn schuldratio terugbrengen naar 60% BBP (wij staan op 111%BBP) maw mogen zij geen schulden meer maken maar overschotten boeken. Als ge uw burgers direkt en indirekt de zwaarste belastingen ter wereld oplegt kan dat geen probleem zijn, toch?

Dat klopt demonen, dat dit geen probleem zou mogen zijn om die staatsschuld terug te brengen naar 60% van het BBP. Tenzij......de NVA regering ook nog eens graag oorlogje wil gaan spelen in de rest van Europa en de wereld. Dat kost geld ! Zo zal tegen 2019, volgens de NVA planning, het defensie budget (wat een naam) worden opgetrokken tot 2,2 miljard om tegen 2030 op te lopen tot 6,6 miljard of een verdrievoudiging.

Sneaky 30 juli 2015 07:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vrijzinnige (Bericht 7758222)
Dat klopt demonen, dat dit geen probleem zou mogen zijn om die staatsschuld terug te brengen naar 60% van het BBP. Tenzij......de NVA regering ook nog eens graag oorlogje wil gaan spelen in de rest van Europa en de wereld. Dat kost geld ! Zo zal tegen 2019, volgens de NVA planning, het defensie budget (wat een naam) worden opgetrokken tot 2,2 miljard om tegen 2030 op te lopen tot 6,6 miljard of een verdrievoudiging.

Er wordt inderdaad te weinig gesneden waar het echt zou moeten, nl. op het ambtenaren-bestel. Maar zelfs met alleen maar wat gemorrel in de marge ligt het land al plat door de vakbonden. Dat is voor mij de grootste hinderpaal op dit moment om het bestuur meer efficient te maken.

dalibor 30 juli 2015 08:55

Citaat:

Onder het motto: nadat ik ben bediend moet er streng worden toegezien op de financiën.

dpg 30 juli 2015 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7758295)
Onder het motto: nadat ik ben bediend moet er streng worden toegezien op de financiën.

Iedere mens in een notedop beschreven.

Nebur 30 juli 2015 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door versch geplokken (Bericht 7758141)
Vooral de liberale politici. :-)

Welke liberale politici?

Nebur 30 juli 2015 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7758174)
Weinig goede punten.

Bent u verward of bent u gewoon tegen vrijheid in het algemeen?

Nebur 30 juli 2015 09:34

Citaat:

Maar diegene die de schuld terugbetaalt is diegene die de schuld is aangegaan: nl. gij hebt het huis gekocht, gij woont erin en gij betaalt het terug.

Bij het aangaan van staatsschuld is dat niet het geval.

Nebur 30 juli 2015 09:34

Citaat:

Inderdaad. Laat ons daarom een systeem maken waarin profiteurs niets kunnen trekken van de staat.

Overigens, vindt u ook dat communisten niet naar private winkels mogen gaan om hun boodschappen te doen?

Another Jack 30 juli 2015 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nebur (Bericht 7758359)
Bent u verward of bent u gewoon tegen vrijheid in het algemeen?

Hij heeft gewoon een andere mening.
Dat moet u als liberaal toch snappen?

Nebur 30 juli 2015 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7758366)
Hij heeft gewoon een andere mening.
Dat moet u als liberaal toch snappen?

Uiteraard. Daarom dat ik ook twee mogelijkheden gaf.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be