Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   vrijheid van godsdienst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=221612)

andrew555 31 juli 2015 11:38

vrijheid van godsdienst

In Belgie is er vrijheid van Godsdienst. Het is toch bizar dat nu onlangs werd goedgekeurd dat in de katholieke scholen word toegelaten om islam godsdienstles toe te staan door islamburgers, terwijl christelijke godsdienst ( protestants ) geen gehoor krijgt. De islam word meer en meer voorgetrokken om de moslims te sussen. Terwijl de eigen burgers met hun waarden worden achteruitgeschoven. Wie worde er nu eigelijk gediscrimineerd?

Patrick M. 31 juli 2015 11:40

De autochtone bevolking van België word gediscrimineerd.

Another Jack 31 juli 2015 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andrew555 (Bericht 7759813)
In Belgie is er vrijheid van Godsdienst. Het is toch bizar dat nu onlangs werd goedgekeurd dat in de katholieke scholen word toegelaten om islam godsdienstles toe te staan door islamburgers, terwijl christelijke godsdienst ( protestants ) geen gehoor krijgt. De islam word meer en meer voorgetrokken om de moslims te sussen. Terwijl de eigen burgers met hun waarden worden achteruitgeschoven. Wie worde er nu eigelijk gediscrimineerd?

Dat is het eerste wat ik daar van hoor, Andrew.
Niet dat ik u niet geloof ... maar euh ... je hebt toevallig geen link?

dalibor 31 juli 2015 12:10

Citaat:

Er bestaan protestantse scholen. Waar heb je het over?

Overigens: de islam in katholieke scholen is een beslissing van "de Guimardstraat" zelf, waar de overheid buiten staat. En het is een beslissing die niet zo ineenzit als jij het voorstelt. Ze laten toe dat er over andere godsdiensten dan de katholieke wordt gesproken. Geen beslissing mbt islam in het bijzonder.

Klein Licht 31 juli 2015 13:38

Geluk dat je geen 200 jaar geleden leefde of ze hadden je de schedel ingeslagen ipv enkel je godsdienst niet te onderwijzen in hun scholen

Dadeemelee 31 juli 2015 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht (Bericht 7759950)
Geluk dat je geen 200 jaar geleden leefde of ze hadden je de schedel ingeslagen ipv enkel je godsdienst niet te onderwijzen in hun scholen

100 jaar geleden werd je aan de schandpaal gezet als je niet naar de mis ging.

fabianen 31 juli 2015 16:34

Ocharme Godsdienst.Terwijl nu een steen van een kilometer breedte in een baan naar de aarde treft in de toekomst.Hoop zo vlug mogelijk wil niet door de mens uitgeroeid worden.

Thuleander 31 juli 2015 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7759817)
De autochtone bevolking van België word gediscrimineerd.

Maar die vindt dat leuk hoor.
Die bestaat hoofdzakelijk uit masochisten met een cuckold fetish.

Jan van den Berghe 31 juli 2015 20:49

Citaat:

Over welke waarden hebt u het? De christelijke?

geertvdb 31 juli 2015 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7759979)
100 jaar geleden werd je aan de schandpaal gezet als je niet naar de mis ging.

Als atheist zou ik misschien graag willen dat het waar is, ... maar het is gewoon niet waar. Vrijzinnigheid is opgekomen in de 19e eeuw.

Mijn grootvader (geboren tijdens de 1e WO) ging nooit naar de kerk, uitgezonderd voor begrafenissen en doopsels. Die heeft nooit een schandpaal gezien. Stonden er trouwens vorige eeuw nog ergens schandpalen in België?

Niemand is gebaat bij zulke loze beweringen. Gelieve meer na te denken voor u iets schrijft!

Dadeemelee 31 juli 2015 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7760472)
Als atheist zou ik misschien graag willen dat het waar is, ... maar het is gewoon niet waar. Vrijzinnigheid is opgekomen in de 19e eeuw.

Mijn grootvader (geboren tijdens de 1e WO) ging nooit naar de kerk, uitgezonderd voor begrafenissen en doopsels. Die heeft nooit een schandpaal gezien. Stonden er trouwens vorige eeuw nog ergens schandpalen in België?

Niemand is gebaat bij zulke loze beweringen. Gelieve meer na te denken voor u iets schrijft!

Waarom zo agressief?

Distel 31 juli 2015 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alex Sanders (Bericht 7760422)
Was het christendom vroeger niet minstens zo dom als het islamdom?

Denk je dat dat nu anders is?

andev 1 augustus 2015 00:14

Citaat:

Het was geen kwestie van dom maar van macht verwerven over de mensen.
En ondertussen is dat christendom alleen nog in naam bestaande en hoeft er zich niemand nog druk over te maken.
Des te erger dat zoveel idioten nog menen dat ze de islam vrij spel mogen/moeten geven vanwege een zogezegde "godsdienstvrijheid"!

Jan van den Berghe 1 augustus 2015 00:17

Citaat:

U vertelt het me maar.

Had u het evenwel niet over katholieke scholen, christelijke scholen dus?

andev 1 augustus 2015 00:18

Citaat:

"Aan de schandpaal gezet" is meer een uitdrukking zeker? Wanneer je honderd jaar geleden niet naar de mis sukkelde iedere zondag werd je inderdaad in veel dorpen met de vinger gewezen als was je een slechte mens!

Jan van den Berghe 1 augustus 2015 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 7760498)
Des te erger dat zoveel idioten nog menen dat ze de islam vrij spel mogen/moeten geven vanwege een zogezegde "godsdienstvrijheid"!

Wat is er "zogezegd" aan het recht op godsdienstbeleving? Bij mijn weten toch een element dat uitdrukkelijk vermeld staat in de Belgische grondwet.

andev 1 augustus 2015 00:18

Citaat:

"Aan de schandpaal gezet" is meer een uitdrukking zeker? Wanneer je honderd jaar geleden niet naar de mis sukkelde iedere zondag werd je inderdaad in veel dorpen met de vinger gewezen als was je een slechte mens!

andev 1 augustus 2015 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7760504)
Wat is er "zogezegd" aan het recht op godsdienstbeleving? Bij mijn weten toch een element dat uitdrukkelijk vermeld staat in de Belgische grondwet.

Ik heb het over iets monsterlijks als de islam, dat laten doorgaan als "een godsdienst" en dus ook hier vrij te beleven is godgeklaagd! Waarom ook niet het nazisme weer zijn vrije gang laten gaan als politieke partij?
De Belgische grondwet is dringend toe aan een aanpassing aan de huidige wereld en op een aantal zaken nu contra-productief!
Alsof je de islam zo maar in een rijtje kunt zetten met en naast de andere bestaande godsdiensten!

Jan van den Berghe 1 augustus 2015 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 7760511)
Ik heb het over iets monsterlijks als de islam, dat laten doorgaan als "een godsdienst" en dus ook hier vrij te beleven is godgeklaagd!

U mag inderdaad kritiek uitoefenen. Zoveel u wil.

Jan van den Berghe 1 augustus 2015 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 7760511)
De Belgische grondwet is dringend toe aan een aanpassing aan de huidige wereld en op een aantal zaken nu contra-productief!
Alsof je de islam zo maar in een rijtje kunt zetten met en naast de andere bestaande godsdiensten!

Mij lijkt het toch heel eenvoudig: gelovigen handelen binnen de krijtlijnen van de wetgeving. Overtredingen worden bestraft. Voor het overige: vrijheid van godsdienst binnen die krijtlijnen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be