![]() |
Grotere klassen voor meer kwaliteit in het onderwijs
Onze openbare financiën staan er slecht voor. Overal waar er kan bespaard worden, moet er dan ook bespaard worden. Waarom bv. niet denken aan een sterke beperking van de instroom van nieuwe leerkrachten in het onderwijs, door de leerkrachten die op pensioen gaan voor, laat ons zeggen, slechts één vierde te vervangen door nieuwe leerkrachten ? Dit zou dan tot gevolg hebben dat het aantal leerlingen per klas wat zou stijgen, maar wat maakt het uit of vakken die ex cathedra onderwezen worden, gegeven worden aan groepen van 15 leerlingen of aan groepen van 30 leerlingen (of liefst nog meer) ? Het betekent in elk geval wel een flinke besparing op de loonuitgaven in het onderwijs, wat de toestand van onze openbare financiën alleen maar ten goede kan komen. De scholen zouden dan wel de kans moeten krijgen om zich makkelijker te ontdoen van storende elementen onder de leerlingen (moeilijk handelbare leerlingen, drugsverslaafde leerlingen, leerlingen die andere leerlingen afpersen, enz.), om het zo voor de leerkrachten makkelijker te maken de orde te handhaven in die grotere klassen. Dat zou dan de kwaliteit van het onderwijs van de deftige scholen alleen maar ten goede komen. Storende leerlingen zouden dan naar speciale scholen moeten worden gestuurd, en als ze het ook daar te bont maken, moeten ze maar ineens naar een of ander verbeteringsgesticht worden gestuurd.
Ook kan er aan gedacht worden om in het algemeen secundair onderwijs alleen nog testen te organiseren over grotere gedeelten van de leerstof, zeker tijdens de laatste jaren. Op die manier zouden zwakkere leerlingen die niet goed met grote stukken leerstof kunnen omgaan, als gevolg van de spontane natuurlijke selectie die een dergelijk onderwijssysteem met zich meebrengt, het einde van het algemeen secundair onderwijs niet halen, waardoor ze bijgevolg ook niet zouden terechtkomen in het hoger en universitair onderwijs, wat dan op zijn beurt ook een besparing zou betekenen op de uitgaven inzake hoger en universitair onderwijs. |
Citaat:
|
jobs ?
Als de toekomst is dat productiearbeid verdwijnt
moeten we scholen afbouw en minder geld erin steken ! Alleen het probleem is wat gaan de onderwijzers en onderwijzeressen doen in hun vrijetijd zonder aandacht van de kinders. De kinders met computer en internet denk niet dat zij zouden vervelen in een deeltijdse schooltijd ! |
Citaat:
Ik citeer uit de studie van de Nederlandse Commissie Van Eijndhoven: In grote klassen zien leraren minder kans om met verschillen tussen leerlingen om te gaan en is er minder ruimte voor gevarieerde activiteiten. Het onderwijsstelsel is voor veel verbetering vatbaar, maar uw suggestie is gewoon te onnozel voor woorden. |
Hoe zit dat met die Oscars? Ik bedoel: met welke replie(s) heb je die verdiend? :-) Ik ben benieuwd.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wie niet studeren wil veroorzaakt bijgevolg (zeker op termijn) een probleem voor gans de gemeenschap. |
Citaat:
Ondertussen ben ik al lang niet tof meer hoor. ;-) P.S. Op Cynicus reageer je best niet al te ernstig, de man lult helaas zonder enige kennis van zaken uit zijn nek. In zijn titel van dit topic verklaart hij een kwalitatief hoogstaander onderwijs na te streven, maar dat je een dergelijk onderwijs net bekomt door meer - in plaats van minder zoals het gevolg zou zijn indien zijn voorstel werkelijkheid zou worden - individualisatie ontgaat hem blijkbaar. Nu goed, laat ons zeggen dat ik het voorstel ernstig wens te nemen van zodra er hier één referentie - en bij voorkeur niet uit de préhistorie daterende - kan worden aangehaald waarin een soortgelijke suggestie wordt gedaan. |
Citaat:
|
Vroeger waren alle klassen ongeveer 30 leerlingen.
|
Moedig het technisch weer eens wat aan, we hebben nood aan stielmannen!
|
Citaat:
|
Citaat:
8) |
Citaat:
En waarom de hooggeschoolde werklozen weer 'discrimineren'? |
Citaat:
|
Citaat:
Bij u tellen enkel de slimme jongeren in deze maatschappij, die moge dus enkel goed onderwijs krijgen? Ni elke mens is slim geboren e, dus die mensen mogen geen kans krijgen? die steken we maar ergens apart op een hoopke in een andere school. |
De scholen zouden dan wel de kans moeten krijgen om zich makkelijker te ontdoen van storende elementen onder de leerlingen
Ik vind het wel wat grof om te spreken van storende elementen. Probleemgedrag kan tal van oorzaken hebben en het zou toch wel heel erg zijn om deze leerlingen gewoon zonder meer buiten te zwieren. Hoe zit het dan met de gelijke onderwijskansen? Jongeren gemakshalve naar een verbeteringsgesticht sturen vind ik geen optie. We zien in de praktijk toch steeds weer dat jongeren daar vaak helemaal in de ellende komen. Probleemgedrag kan een signaal zijn dat een jongere zich ongelukkig en onbegrepen voelt. Door hem simpelweg uit te stoten ontneem je hem alle kansen. Ook kan er aan gedacht worden om in het algemeen secundair onderwijs alleen nog testen te organiseren over grotere gedeelten van de leerstof, zeker tijdens de laatste jaren. Op die manier zouden zwakkere leerlingen die niet goed met grote stukken leerstof kunnen omgaan, als gevolg van de spontane natuurlijke selectie die een dergelijk onderwijssysteem met zich meebrengt, het einde van het algemeen secundair onderwijs niet halen, waardoor ze bijgevolg ook niet zouden terechtkomen in het hoger en universitair onderwijs, wat dan op zijn beurt ook een besparing zou betekenen op de uitgaven inzake hoger en universitair onderwijs. Onaanvaardbaar vind ik dat. Als jij een kind zou hebben die goed kan leren maar met concentratiestoornissen kampt, zou je nooit op zo'n idee komen. Als je ziet onder hoeveel druk de leerlingen nu reeds staan, hoe zwaar die blokperiodes zijn en hoeveel medicatie er genomen wordt tijdens de examens, dan besef je dat het onmenselijk zou zijn om die druk nog meer op te voeren. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat je idee betreft qua alleen maar herhalingstesten vind ik ook slecht: Als je alleen maar herhalingstesten doet, hangt téveel van één moment af. Kleiere testen zijn beter omdat je je dan op één deel van de leerstof kan focussen. Als je bv een 2 kleine testen doet over een onderwerp dat je goed kan en een over een dat je slecht kan heb je meer punten dan dat je dat in een herhalingstest doet. Bij kleine testen heb je gewoon meer herhalingskans |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be