Stormram |
2 augustus 2015 21:26 |
Het onderwijs in dit land: daar loopt het steevast mis. Het cascadesysteem zorgt ervoor dat je bij de minste uitschuiver al van je 12de je hele toekomstperspectief compromitteert. De uitschuivers ontstaan meestal omdat het onderwijs zelf op zulke onaantrekkelijke, manifest oneerlijke manieren wordt gebracht, dat doorgaans intelligente mensen afhaken wegens te weinig of totaal verkeerde stimulatie.
Mensen komen dan terecht in sectoren waarvoor ze amper geschikt zijn of in jobs die ze met complete tegenzin uitoefenen. Verrotte werksfeer, incompetentie en asociaal gedrag dat wordt beloond, afstompend zinloos werk, uitbuiting ... En dan vragen mensen zich nog af hoe het allemaal komt dat er zoveel over de rooie gaan?
Moest men hier over 'community colleges' beschikken die gespecialiseerd zijn in het aanbieden van opleidingen gericht op het vakkundig opleiden van individuen, aangepast aan hun noden en niet aan de regelneverij van het kader of een werkgever die steeds meer waanzinnige eisen stelt omdat hem daartoe het platform wordt aangeboden, dan stonden we al een heel eind verder.
Overigens worden programma's overal zodanig volgepropt met irrelevante onderwerpen om aan een aantal studiepunten te komen. Onderwijsinstellingen doen dat, omdat ze daarvoor de maximale subsidies per student oogsten. Dit is nooit de kwaliteit van het onderwijs ten goede gekomen, wel integendeel.
Dat men dan heel snel ontmoedigd kan geraken, verzuipt, afhaakt is nogal wiedes ... en dat allemaal dan nog in een kredietsysteem dat als een zwaard van Damocles boven elke leerling z'n hoofd hangt.
Je zou dan kunnen zeggen: ja, maar we hebben toch de VDAB?
De VDAB is een lege doos. Ze biedt opleidingen aan voor zogenaamde knelpuntberoepen die er geen (meer) zijn of voor beroepen die je zeker niet op een jaartje onder de knie kunt krijgen.
Het is gewoon het zoveelste ambtenarenapparaat dat zichzelf in stand houdt en de mensen die de nog moeite doen om zich ernaar te begeven (of zo naïef zijn) geen echte les geeft, maar aan hun lot overlaat. Ze plakken daar dan het eufemisme 'coaching' op, maar zelfs dat is een manifeste leugen. Bij controles van het ministerie wordt er een grootse show opgezet en wordt tijdelijk het blazoen opgepoetst zoals in één of andere communistische dictatuur. Wanneer die gepasseerd is, vervalt de carrousel in haar oude gewoonten.
Het avondonderwijs en de Syntratoestanden zijn evenzeer in het zelfde bedje ziek. Daar wil men dan hoofdzakelijk winsten genereren. Het duurt immers jaren voor je de meest onnozele diploma's op zak hebt. Die zijn dan hoofdzakelijk gericht op personen die reeds aan het werk zijn en zich interesseren voor iets anders, maar nooit op degenen die relatief snel terug naar de arbeidsmarkt willen keren met een fatsoenlijk diploma.
Winst proberen slaan uit zoiets fundamenteels als onderwijs, daar ligt het probleem. De actieve beroepsbevolking heeft decennia de helft van hun loon afgedragen en de hoogste belastingen betaald en zelfs het onderwijs is nog steeds niet wat het zou moeten zijn. Wel integendeel.
Mij maak je niet wijs dat laagdrempelig, kwaliteitsvol en gratis onderwijs aanbieden in een land met de hoogste belastingen van West-Europa onmogelijk zou zijn. Wat moeten ze dan in pakweg India zeggen?
De van de pot gerukte, loodzware bureaucratie met 24.000 politici en hun legioen gepistoneerde ambtenaren, kaderleden, comités ... : daar wordt het geld over de balk gesmeten.
Kijk maar naar hoeveel miljarden 1 Johantje VDL ons lichter heeft gemaakt, laat staan de schare kroko's die hem voorgingen.
Dat neemt niet weg dat heel mijn betoog voor de hond z'n kloten was en we binnen vijf jaar allemaal tot over onze oren in de stront zitten. Griekenland was een testcase. De rest volgt ongetwijfeld.
|