![]() |
Wie is bang voor Moslims?
Voor de liefhebbers...
"Wie is bang voor Moslims" is de titel van een nieuw boek dat een aanklacht wil zijn tegen de alomtegenwoordige Islamofobie in het algemeen en ook nog tegen de aversie voor Dyab Abou Jahjah in het bijzonder. De auteur van het boek, socioloog Ludo De Witte, heeft reeds zijn sporen verdiend binnen het vroegere AMADA. Als auteur en free lance onderzoeksjournalist kreeg hij bekendheid met: "Crisis in Kongo" (Van Halewyck, 1996) maar vooral met: "De moord op Lumumba" (Van Halewyck, 1999). Ludo is tevens familie van de gouverneur van Brabant en ook nog de nieuwe voorzitter van het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding. Malcolm X In zijn boek haalt Ludo De Witte Abou Jahjah andermaal vanonder een dikke laag stof en vergelijkt hem nog eens met Malcolm X. "Hij heeft meer voor de allochtonen gedaan dan gelijk wie." schrijft Ludo, "Het lot van klokkenluider Abou Jahjah was van in den beginne bezegeld. De bijl viel uitgerekend voor die ene moslimdemocratische stem in het Belgische allochtonenkoor". Waarna de auteur zich tot de ganse Moslimgemeenschap richt: "Zijn isolement is een waarschuwing voor andere moslims die in de toekomst hun rechten willen opeisen". Rellen Volgens Ludo De Witte is niet Jahjah maar de Antwerpse politie verantwoordelijk is voor de zware rellen na een AEL-betoging. "Niet verwonderlijk", zegt Ludo De Witte en hij verklaard meteen waarom: "veel agenten hebben Blok-sympathieën en heel wat van hen aanvaarden het betogingsrecht niet. Laat staan van moslims." Negatieve berichtgeving Ook alle kranten - "van Het Volk tot De Morgen" - hebben Jahjah gedemoniseerd. Tevens bericht de pers ook teveel over 'moslimterreur'. Dat voedt "een brede islamofobe onderstroom in Vlaanderen", beweert de socioloog. Doordat de AEL voorman echter wat in het slop geraakt is, zag De Witte zich genoodzaakt om de oorspronkelijke titel "Wie is bang voor Abou Jahjah" te veranderen in "Wie is bang voor Moslims" Autochtone onwil "autochtonen moeten toejuichen dat moslims zich manifesteren, met eigen organisaties, symbolen en activiteiten", schrijft hij "Als er een probleem van integratie van moslims is, dan gaat het in de eerste plaats over hun inschakeling in het onderwijs, op de werkvloer en in de buurt". Verder houdt hij een pleidooi voor stemrecht, goed taalonderricht, degelijk werk, onderwijs en huisvesting. "Het probleem ligt", volgens De Witte, "helemaal niet bij de Moslims maar bij de autochtonen die onwillig zijn om moslims uit hun structurele achterstelling te halen" |
Allemaal terugzenden dan moet er niemand bang zijn.
|
Wie bang is van moslims moet eens goed nadenken hoe het komt dat een meerderheid bang is van een minderheid.
__________________ Veel mensen sjoemelen enkel uit angst dat ze anders de enige goedzak zijn die niet sjoemelt. De Openbaringen van Flippend Rund, 1653 |
Een zeer gevaarlijk manneke die De Witte.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat wilt zeggen alles waar we nu bang voor zijn, sluiers, eremoorden, geen rechten voor vrouwen, groepsverkrachtingen van autochtoonse vrouwen, dreigen holebi's van hoge torens te gooien, endergerlijke, de de norm zullen zijn. |
Citaat:
Raven = pioneer of paranoia :shocked!: Echt, zoek hulp, nu het nog kan! |
Citaat:
wie niet bang is daarentegen, durft het probleem te duiden en te confronteren. hij gaat het probleem niet uit de weg. trekken jullie daar maar jullie conclusies uit. |
Citaat:
Ik zie je kind al van de Belgacom-torens vallen. (Net zoals al wat blank en mannelijk is. Natte droom en Islamitisch gebod van elke moslim is het doden van mannelijke ongelovigen in z'n midden, vrouwelijke ongelovigen krijgen zelfs een erger lot dan de dood) |
Citaat:
Feit is dat "nieuwe Belgen" het inderdaad vaak niet makkelijk hebben in vergelijking tot Piet, Jan of Thomas die uit een Vlaamse broek geschud zijn. Maar ik zie vooral het scherpe contrast tussen de perfect nederlandstalige en gedreven / gemotiveerde "nieuwe Belgen" die er blijkbaar wél in slagen om een fatsoenlijke job te vinden en zo de basis te leggen voor een welvarend bestaan in dit land. En hun leeftijdsgenoten die, gewapend met hun "culturele identiteit" (-scrisis), zich terugtrekken in één of ander uitzichtloze zielige marginaliteit. Eigenlijk zijn het rotverwende gastjes... want uiteindelijk vallen ze zonder probleem wel in één of andere sociale hangmat. Een stevige trap onder de kont zou hier niet misstaan... Net zoals elke "autochtoon" weet dat ie met zo'n attitude uiteindelijk in de goot zal belanden. Ik heb geen enkel medelijden. Ik ben ook absoluut niet bang, want dit systeempje zal geen lang leven meer beschoren zijn. Daarvoor is de financiële situatie waarin onze "welvaartsstaat" momenteel verkeert, veel te precair. En eens het duidelijk wordt dat het kiezen is tussen armoede of integratie (assimilatie, zou "meneer" JahJah zeggen), dan zal de keuze snel gemaakt zijn. |
Met een varkensstapel van 15.000.000 stuks hoeft Vlaanderen helemaal niet bang te zijn voor de islam.;-)
|
Citaat:
Brood en spelen........ Voor wie ? |
Bang is veel gezegd, eerder wantrouwig.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik erger mij aan de ongenuanceerde manier waarop de meeste mensen naar de islam kijken. Ofwel is de islam het Grote Kwaad dat de mensheid gaat uitroeien, ofwel is de islam een braaf schaap dat we moeten voederen, koesteren en zelfs toejuichen.
Ik vind religieuze vrijheid heel belangrijk en in discussies over allochtonen zal ik het meestal voor hen opnemen. Maar met een zin als deze heb ik toch problemen: Citaat:
Twee jaar geleden kwam er op ons school een seropositieve man over aids vertellen, met uiteraard als doel ons ervoor te sensibiliseren. Hij vertelde daarbij ook expliciet dat aids een ziekte is die bij alle bevolkingsgroepen voorkomt, ook bij moslims. Achteraf heeft de leraar islam aan zijn leerlingen verteld dat dit onzin is, dat aids niet voorkomt bij moslims. In welke mate is een dergelijke uitspraak toelaatbaar? Vergeet niet dat jongeren nog zeer "kneedbaar" zijn. Een dergelijke uitspraak kan dan ook nare gevolgen hebben. Voorts kan ik ook vertellen dat die leraar de jongens in zijn klas bijbrengt dat een vrouw geen gezag hoort te hebben (met als gevolg dat bepaalde leerlingen van hem weigeren om vrouwelijke leerkrachten of secretaresses te gehoorzamen). Hij leert zijn leerlingen ook dat homoseksualiteit een verwerpelijke ziekte is. Het feit dat dergelijke uitspraken op een school toegelaten worden, vind ik eerlijk gezegd nogal alarmerend. Als een leerkracht zedenleer dergelijke dingen zou zeggen, zou hij zonder twijfel al snel zijn job kwijt zijn. Maar in een les islam kan dat blijkbaar wel, omdat mensen bang zijn om hun oogkleppen af te doen en de realiteit onder ogen te zien. P.S.: Ik wil hiermee niet zeggen dat alle moslims denken dat ze geen aids kunnen krijgen, dat vrouwen geen gezag horen te hebben en dat homo's verwerpelijk zijn. Ik heb het hier enkel over moslim-organisaties e.d. De meeste moslims in ons land hebben een veel genuanceerdere visie op deze dingen. |
@ Desalniettemin:
Het enige wat jouw observaties aantonen is dat er behoefte is aan een sterke inhoudelijke aftoetsing van wat in de lessen godsdienst wél en wat niet kan verkondigd worden. En zelfs meer algemeen dient één en ander afgetoetst te worden aan een aantal fundamentele samenlevingsregels. |
Citaat:
1. Welke gedachten er nog binnen de islam leven (zonder daarmee de hele moslimgemeenschap te viseren). 2. Dat het blijkbaar taboe is om ook maar iéts negatiefs over de islam of over een moslim te zeggen (zoals ik zei: als een leraar zedenleer dergelijke uitspraken deed, zou die zonder pardon ontslaan worden). Vooral dat laatste vind ik verontrustend. Als de katholieke scholierenkoepel discriminerende uitspraken doet over holebi's, mogen we daar gerust onze bezwaren over uitspreken. Iedereen zal dan begrijpen dat we met onze bezwaren niet de volledige katholieke bevolking willen viseren, maar dat we ons enkel uitspreken over die bepaalde uitspraak. Als je daarentegen iets negatiefs zegt over een moslim-organisatie, of een uitspraak van een moslim, of een bepaalde tendens binnen de islam, dan ben je per definitie een racist/vlaams blokker. Het gevolg daarvan is dat extremistische moslims vaak nog hun gang kunnen gaan (cf. die leraar op mijn school), terwijl andere extremisten wel ingetoomd worden. Ik vind dat je �*lle extremisten moet intomen, zonder daarbij rekening te houden van welke religie, groepering of partij ze zijn. |
Door de islam naar Europa te halen heeft men hier het einde van het christendom definitief bezegeld.
Men zal de macht van de islam in Europa slechts kunnen beperken door deze te verbieden en dit zal slechts mogelijk blijken door tevens alle vormen van publiek uitdragen van (elk) geloof te verbieden. Een goed voorbeeld van dit proces dat reeds aan de gang is vinden we in de hoofddoekenkwestie. In Frankrijk heeft men immers naast het dragen van de hoofddoek op scholen tevens ALLE andere religieuze en filosofische symbolen verboden. Dit is nog maar het eerste begin. Dit proces zal zich verder zetten en een impact hebben op de gehele samenleving, omdat de islam zich immers bezighoudt met quasi het gehele persoonlijke als maatschappelijke leven. |
Citaat:
Het zou ook net het tegenovergestelde gevolg kunnen hebben. Hangt er maar vanaf hoe het cultuurconflict zich gaat uitkristalliseren. Bovendien heeft het christendom geen behoefte aan veel poespas in de zin van hoofddoeken, symbooltjes, maniërismen etc... om zich in stand te houden. Ik denk niet dat er door overtuigde christenen ook maar één traan geplengd is om het verbod op religieuze symbolen in de Franse scholen. Christenen hoeven in die zin allang geen "statements" meer te maken, dus daar kan je ze ook niet op aanpakken. Het enige wat ik nog zie gebeuren (en zelfs dat is vrij onwaarschijnlijk) is dat de islam haar statuut van "erkende godsdienst" zou verspelen en gecatalogeerd worden als een potentieel gevaarlijke sekte. Maar dit zal grotendeels afhangen van de manier waarop de islam in Europa leert om te gaan met een aantal fundamentele samenlevingsregels die -en laten we nou ook eens correct zijn- christelijk zijn van inspiratie. (hoewel humanisten dit natuurlijk in alle toonaarden willen ontkennen...) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be