Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Rode Kruis smeekt om donaties (https://forum.politics.be/showthread.php?t=221895)

lupus 11 augustus 2015 18:39

Rode Kruis smeekt om donaties

Ik geef geen druppel meer.
Stel je voor dat ik zo een van die vadsige vetpotfretten het leven red ?
En onder de vlag van deze liberale -kuch kuch- regering: gratis bestaat niet.
Ieder voor zich is mijn nieuwe motto en de rest: fuck off.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...voorraad.dhtml

Indomitable 11 augustus 2015 18:43

Ze mogen bedelen tot ze een ons wegen.

Zeus 11 augustus 2015 18:54

Het wordt hoog tijd dat commerciële bloeddonatie wettelijk wordt toegestaan. Het Rode kruis verdient er anders genoeg aan.

IanVD 11 augustus 2015 19:03

Ze kunnen anders een oproep doen om de criteria en/of procedures te herzien, veel van die eisen zijn compleet achterhaald.

fred vanhove 11 augustus 2015 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7774994)
Ze kunnen anders een oproep doen om de criteria en/of procedures te herzien, veel van die eisen zijn compleet achterhaald.

Als ik zie wat de eisen zijn vraag ik me af wie er eigenlijk nog wel bloed mag geven ??
Blijkbaar alleen mensen die de laatste 20 jaar onder een steriele stulp hebben geleefd...op voorwaarde dat ze nooit op vakantie zijn geweest buiten Europa...of nooit geen partner hebben gehad van buiten Europa....dat ze niet bij de tandarts zijn geweest...dat ze de laatste 20 jaar geen man meer hebben gekust..dat ze nooit seks hebben gehad met een prostituee ..nooit drugs hebt gebruikt....steeds dezelfde partner hebt..geen medicatie neemat...niet onlangs bent ingeënt..niet te licht bent van gewicht...niet te oud of te jong bent..enz...enz....enz....:oops::oops:

http://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-...k-bloed-geven/

Libro 11 augustus 2015 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7774968)
Het wordt hoog tijd dat commerciële bloeddonatie wettelijk wordt toegestaan. Het Rode kruis verdient er anders genoeg aan.

Voor menselijke wisselstukken mag niet betaald worden.

Zeus 11 augustus 2015 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7775084)

Volgens de huidige stand van zaken inderdaad niet. Maar waarom dat verbod? Bij organen kan ik het nog verstaan, die zijn niet of zeer moeilijk vervangbaar en de operaties houden grote risico's in. Bloed daarentegen maakt het lichaam zeer snel terug aan en de procedure is zonder enig gevaar.

Bovendien is het een beetje pervers: als donor krijg je niets, maar het Rode Kruis Vlaanderen haalt 48 procent van zijn inkomsten (een kleine 150 miljoen) uit de levering van bloedproducten aan ziekenhuizen.

Hypochonder 11 augustus 2015 21:03

Voor €100 per ml bloed wil ik wel eens doneren.

griezel 12 augustus 2015 00:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7775187)
Voor €100 per ml bloed wil ik wel eens doneren.

geen geld geen bloed !:lol:

Jan van den Berghe 12 augustus 2015 01:27

Citaat:

Uit het jaarverslag 2014 blijkt dat de uitgaven voor de Dienst Bloed hoger liggen dan de inkomsten uit de vergoedingen voor de bloedproducten (blz. 40 en 41). Uw bewering klopt dus niet.

http://www.rodekruis.be/storage/main...deren-2014.pdf

Jan van den Berghe 12 augustus 2015 01:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7775096)
Bovendien is het een beetje pervers: als donor krijg je niets, maar het Rode Kruis Vlaanderen haalt 48 procent van zijn inkomsten (een kleine 150 miljoen) uit de levering van bloedproducten aan ziekenhuizen.

En, wat u natuurlijk niet wil zien, het RK investeert tegelijkertijd een hoger bedrag in de Dienst Bloed.

Jan van den Berghe 12 augustus 2015 01:28

Citaat:

Wat is er volgens u achterhaald in de lijst vereisten en controlemechanismen?

Skobelev 12 augustus 2015 05:49

Misschien kan het rode kruis, what's in a name, het geld van het plasma dat ze verkopen gebruiken om de donoren te vergoeden?

Sneaky 12 augustus 2015 06:06

Citaat:

Denk je dat door er geld voor te geven, je het juiste publiek gaat aantrekken?

maddox 12 augustus 2015 06:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 7775490)
Denk je dat door er geld voor te geven, je het juiste publiek gaat aantrekken?

Daar zit iets in.

Langs de andere kant, hoeveel relikwieten weigeren bloed te geven of te krijgen?

Vrij simpel op te lossen. We doen nog eens een regularisatieronde.

Voor er papieren gegeven worden, eerst een bloedtest. Is die goed, in totaal 10 liter bloed doneren, en dan de rest van't papierwerk.
Zet er ergens een veroordeling bij, dan is er een keuze tussen het geven van de nodige niet onmisbare organen, of geen papieren.

Sneaky 12 augustus 2015 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7775500)
Daar zit iets in.

Langs de andere kant, hoeveel relikwieten weigeren bloed te geven of te krijgen?

Vrij simpel op te lossen. We doen nog eens een regularisatieronde.

Voor er papieren gegeven worden, eerst een bloedtest. Is die goed, in totaal 10 liter bloed doneren, en dan de rest van't papierwerk.
Zet er ergens een veroordeling bij, dan is er een keuze tussen het geven van de nodige niet onmisbare organen, of geen papieren.

Die relikwieten moeten het zelf maar weten. Die verbruiken ook niks dus dat valt dan ook weer mee.

Maar wat betreft de oplossing zit je wel op een goed denkspoor. Werklozen verplicht bloed doneren of geen uitkering meer. Dan dragen ze toch iets bij aan de maatschappij ook.

CLAESSENS Joris 12 augustus 2015 07:19

Citaat:

Noem dan eens criteria die achterhaald zijn en waarom dat achterhaald zou zijn?
8-)

Johan Bollen 12 augustus 2015 07:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lupus (Bericht 7774919)
Ik geef geen druppel meer.
Stel je voor dat ik zo een van die vadsige vetpotfretten het leven red ?
En onder de vlag van deze liberale -kuch kuch- regering: gratis bestaat niet.
Ieder voor zich is mijn nieuwe motto en de rest: fuck off.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...voorraad.dhtml

De machthebbers, de elite, lachen zich een breuk. NIETS dat hen bedreigt stel je voor met zo'n gedachtegoed. Zalig vinden ze het dat je armoede slechts als een individueel probleem ziet.

Weet je wat? In plaats van TV te kijken lees wat geschiedenisboeken.

Supe®Staaf 12 augustus 2015 07:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7775538)
De machthebbers, de elite, lachen zich een breuk. NIETS dat hen bedreigt stel je voor met zo'n gedachtegoed. Zalig vinden ze het dat je armoede slechts als een individueel probleem ziet.
Weet je wat? In plaats van TV te kijken lees wat geschiedenisboeken.

Dat is een zeer goede raad.
Sinds ik die opvolgde lach ik al veel meer.
O.a. met zedeprekers die anderen proberen culpabiliseren en aanzetten tot nepsolidariteit.

CLAESSENS Joris 12 augustus 2015 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7775084)

Het is mooi om daar naar te streven in de 10% (breed gemeten) van de wereld die wij controleren maar naïef om te denken dat dat zelfs maar in de verste verten haalbaar is. In de VS bijvoorbeeld heb je als rijkere meer toegang tot dit (en andere) zaken en dit zelfs legaal.
Azië is dan weer zowat de grootste leverancier van de zwarte markt met zelfs leveringen op bestelling (met als middel moord en verminking).
De Amerikaanse abortusindustrie levert, legaal, materiaal en onderdelen aan andere industriën en, illegaal, aan diezelfde maar ook aan Aziatische groepen die er van alles van maken tot liefdes- en toverdrankjes toe...

Ik sta achter je idee en vindt dat wij daar hier 100% voor moeten gaan. Maar hoop om dit te verwezenlijken in een wereld waar Aziatisch, Afrikaans en islamitisch bijgeloof de plak zwaaien, zelfs in de eerstvolgende honderden jaren, heb ik niet...
Voor Amerika zie ik het nog mogelijk indien OBAMA daar niet te veel schade aanricht voor hij van het toneel verdwijnt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be