Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Lintbebouwing Andalouse (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222025)

BigF 15 augustus 2015 13:43

Lintbebouwing Andalouse

Net terug uit Andalusië en wat mij daar opviel was dat men daar even vrolijk (en in principe even lelijke) lintbebouwing kent als hier.

Ik verwachtte van het ene naar het andere dorpje te rijden door onbebouwde heuvels, genietend van 'unobstructed views' maar dat viel tegen. Heel die heuvels staan daar volgebouwd. Waarschijnlijk vooral met koterijen van vermogende toeristen (ik ben niet overal aan gaan kloppen om dat te checken maar waar ik het wel deed werd mijn vermoeden bevestigd) maar dan nog. Vol is vol.

Nu bejubel ik nergens de belgische linten maar die zorgen er tenminste voor dat de bebouwing geconcentreerd blijft en dat je daarbuiten nog lege ruimtes (landbouw, bossen, natuurgebieden,...) vindt. Ginder dus niet. Rij een dorp buiten en heel de heuvels staan volgebouwd tot aan het volgende dorp. Niks lege ruimte. De enige plekken die leeg blijven zijn die op te steile hellingen maar aangezien je daar toch niet geraakt heb je daar ook weinig aan.

Kortom; die typische belgische lintbebouwing is helemaal niet zo typisch belgisch. En terwijl ze hier gezien wordt als toonbeeld van lelijkheid (kilometers vol fermettes) wordt ze ginder gezien als pitoresk en mooi (kilometers vol witte fermettes).

Blij dat ik jullie dit kon meededelen.
Geen dank dus.
Tenzij jullie aandringen natuurlijk.
Dan mag het wel.

poekieJ 15 augustus 2015 13:47

Citaat:

Nu bejubel ik nergens de belgische linten maar die zorgen er tenminste voor dat de bebouwing geconcentreerd blijft en dat je daarbuiten nog lege ruimtes (landbouw, bossen, natuurgebieden,...) vindt.
Apart. Dat is eigenlijk wat lintbebouwing net niet doet.

Rijd eens een weekje door Nederland zou ik zeggen, en verder dan Breda en Tilburg. Daar zie je hoe je geconcentreerd bebouwen aanpakt. En dan heb ik het niet over sociale woonwijken waar iedereen in een blokkendoos woont uiteraard.

BigF 15 augustus 2015 13:55

Het ging hier over Andalusië...

Dus niet snelsnel over iets anders beginnen he!
Daar trappen wij niet in!

The Paulus Experience 15 augustus 2015 14:40

Lintbebouwing is de beste en meest natuurlijke manier om mensen niet te dicht op mekaar te proppen.
Toeristen die landschapje willen kijken zijn daar ondergeschikt aan.

Touch me Baby 15 augustus 2015 14:45

1 Bijlage(n)
Aha ! Nu snap ik waarom ze in de woestijn op een lint leren rijden.

De schoofzak 15 augustus 2015 15:22

Man, man,
Andalucia is in opp 87.000 km²
Vlaanderen en Wallonië tesamen is 30.500 km².
Volgens de Wiki toch.

Vertel dan maar eens welk ministukje je bezocht hebt.

Waar je wel dicht bij de kust blijft, en tegen de bergen aan, zie je dat elk lapje grond dat groot genoeg was om een keuterboertje zijn werk te laten doen, inderdaad een keuterboerderijtje heeft.
Waarvan er dan enkele inderdaad omgebouwd zijn naar leuke buitenverblijven. Vooral als ze een mooi ver zicht hebben.
Maar nogmaals: dat is maar een percentje van het geheel.

(mijn favoriet is
https://www.youtube.com/watch?v=fcczjFRcVcU
https://nl.wikipedia.org/wiki/Caminito_del_Rey
tot vorig jaar was het gesloten, en dus ben ik er maar een klein eindje opgegaan. Nu volledig hersteld en bewandelbaar.
Weldra natuurlijk zal ik het volledig doen; je moet er zelfs voor reserveren)

Edit:

Citaat:

Mary-Anne flies home after 'miracle' survival

The Dutch tourist spent just one night in hospital after being lost for 18 days

By Dave Jamieson

THE Dutch woman who survived after becoming lost in the Axarqu�*a countryside for 18 days flew back to the Netherlands on Saturday. Mary-Anne Goossens was on the 8.50am flight from Málaga to Eindhoven with the family members who had come to Spain to search for her. She has become a national heroine in her home country and a big reception awaited her in Stramproy, the town where she works as a librarian.

Her son, Fritz, has spoken of his mother's intelligence and strength which helped her to come out of her ordeal almost totally unscathed. She was found early on Wednesday last week and flown to Vélez-Málaga hospital where she spent just one night before being discharged.

Her family have thanked all those in Nerja and Frigiliana who supported them while she was missing and described her survival as "a miracle".
http://www.andalucia.com/news/cdsn/2011-07-15.htm

.

Wapper 15 augustus 2015 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 7780924)
Het ging hier over Andalusië...

Jaja, maar welke cotee?
Wij zijn daar einde Mei nog geweest, wel aan de kant van de Atlantische Oceaan, regio Cadiz - Jeres - Tarifa. Niks gemerkt van lintbebouwing.

BigF 15 augustus 2015 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7780999)
Man, man,
Andalucia is in opp 87.000 km²
Vlaanderen en Wallonië tesamen is 30.500 km².
Volgens de Wiki toch.

Vertel dan maar eens welk ministukje je bezocht hebt.

Het hele eind van de kust tot Frigliana.
En dat was toch een autorit van om en bij de 8 kilometer.
Das toch al iet eh?
;-)

BigF 15 augustus 2015 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7781068)
Jaja, maar welke cotee?
Wij zijn daar einde Mei nog geweest, wel aan de kant van de Atlantische Oceaan, regio Cadiz - Jeres - Tarifa. Niks gemerkt van lintbebouwing.

Volgende keer beter opletten dan.

Eduard Khil 15 augustus 2015 21:59

Wapper 15 augustus 2015 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 7781333)
Volgende keer beter opletten dan.

Frigliana. Man man man, elk land heeft zijn Blankenberge aan de Rijn.
Google Straatzicht is uw vriend.

Eduard Khil 16 augustus 2015 07:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7781420)

en weet je wie er ook een allemans vriend is? Eduard Khil!

The Paulus Experience 16 augustus 2015 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7781366)

het is lintbebouwing he edwaar

fred vanhove 16 augustus 2015 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 7780904)
Net terug uit Andalusië en wat mij daar opviel was dat men daar even vrolijk (en in principe even lelijke) lintbebouwing kent als hier.

Ik verwachtte van het ene naar het andere dorpje te rijden door onbebouwde heuvels, genietend van 'unobstructed views' maar dat viel tegen. Heel die heuvels staan daar volgebouwd. Waarschijnlijk vooral met koterijen van vermogende toeristen (ik ben niet overal aan gaan kloppen om dat te checken maar waar ik het wel deed werd mijn vermoeden bevestigd) maar dan nog. Vol is vol.

Nu bejubel ik nergens de belgische linten maar die zorgen er tenminste voor dat de bebouwing geconcentreerd blijft en dat je daarbuiten nog lege ruimtes (landbouw, bossen, natuurgebieden,...) vindt. Ginder dus niet. Rij een dorp buiten en heel de heuvels staan volgebouwd tot aan het volgende dorp. Niks lege ruimte. De enige plekken die leeg blijven zijn die op te steile hellingen maar aangezien je daar toch niet geraakt heb je daar ook weinig aan.

Kortom; die typische belgische lintbebouwing is helemaal niet zo typisch belgisch. En terwijl ze hier gezien wordt als toonbeeld van lelijkheid (kilometers vol fermettes) wordt ze ginder gezien als pitoresk en mooi (kilometers vol witte fermettes).

Blij dat ik jullie dit kon meededelen.
Geen dank dus.
Tenzij jullie aandringen natuurlijk.
Dan mag het wel.

Er wordt in heel veel landen een loopje genomen met de ruimtelijke ordening....meer zelfs in heel veel landen is er zelfs helemaal geen sprake van ruimtelijke ordening (Afrika....India...ZO Azie enz....Z Amerika)
De meeste van die landen hebben het voordeel dat ze heel veel oppervlakte hebben om te bekladden anders was het nog erger.
De VS bijvoorbeeld zijn op veel plaatsen een ramp....en dikwijls stukken minder idyllisch dan ze worden voorgesteld op dat vlak.
Frankrijk om het even dicht bij huis te houden heb ik altijd een mooi land gevonden op gebied van ruimtelijke ordening ....ook vele andere natuurlijk
Zwitserland..Oostenrijk ....Noorwegen enz.....

Rahowa 16 augustus 2015 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 7781332)
Het hele eind van de kust tot Frigliana.
En dat was toch een autorit van om en bij de 8 kilometer.
Das toch al iet eh?
;-)

Misschien eens de streek rond Ubeda en Baeza bezoeken,dit gecombineerd met wat trekkings in de Sierra de Cazorla.Daar heb ik nog nooit lintbebouwing gezien.

Eduard Khil 16 augustus 2015 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 7781539)

juist. Dank voor de correctie

Wapper 16 augustus 2015 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 7781539)

Tarara! Dit is lintbebouwing:

BigF 16 augustus 2015 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7781420)

Geen kloten is daar te beleven.

"Laten we onze bouwvallige krotten wit schilderen en wat bloemen aan de muur hangen! Dan gaat er volk op af komen!"

Gelukkig moest ik er enkel passeren.

En engelsen in die streek! Ni te doen.
Kunnen die daar gratis naartoe ofzo?

Langs de andere kant: nagenoeg geen hollanders!!
:cheer:

BigF 16 augustus 2015 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7781620)
Misschien eens de streek rond Ubeda en Baeza bezoeken,dit gecombineerd met wat trekkings in de Sierra de Cazorla.Daar heb ik nog nooit lintbebouwing gezien.

Daar had ge wel wat eerder mee af mogen komen eh vriend.
Ik ben net terug thuis...

Eduard Khil 16 augustus 2015 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7781671)
Tarara! Dit is lintbebouwing:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be