Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Fusie van gemeenten : U doet toch mee? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222144)

Anselmo 19 augustus 2015 16:43

Fusie van gemeenten : U doet toch mee?

CD&V is kritisch voor de plannen van minister Homans (N-VA) om gemeenten te fuseren. 'Fuseren om te fuseren leidt tot accidenten', klinkt het

Een stok in het hoenderhok dus.

Het is vooral de CD&V die vreest om een aantal burgemeesterssjerpen kwijt te spelen.

Daarom gaan ze proberen dit op de lange baan te sturen.

http://www.hln.be/hln/nl/922/Nieuws/...emeenten.dhtml

Eenieder kan op de volgende kaartjes nagaan wat er met zijn gemeente kan gebeuren.
Hopelijk is dan iedereen even enthousiast over deze noodzakelijke samenwerking.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150819_01824379

PS : misschien kan iemand de fusiekaartjes van elke provincie apart hier neerzetten.

Zeus 19 augustus 2015 16:48

Waarom is de samensmelting noodzakelijk?

Libro 19 augustus 2015 16:50

Waarom niet meteen van Vlaanderen één grote gemeente maken? Wij hebben totaal niets met Mechelen te maken maar zouden wel één gemeente met Somers City moeten worden???

Oljoner 19 augustus 2015 17:06

Logisch dat burgemeesters hun postje willen beschermen. Vanuit die hoek moeten we dus geen streven naar efficiëntie van het overheidsapparaat verwachten.
En net daar is het om te doen. Ik zou de optelsom wel eens willen zien van het uitgespaarde bedrag op een decennium.

De burgers zelf dan. Ik schat dat grofweg 80% van de burgers het geen moer kan schelen bij welke gemeente ze effectief horen.
Natuurlijk liefst degene met de laagste opcentiemen & belastingen.
Misschien moeten ze iets verder naar een gemeentehuis rijden, die 4 keer per jaar dat ze er moeten zijn. Reden genoeg om de gal te spuwen op het plan?

De overige 20% van de burgers geeft een soort romantische invulling aan zijn gemeente. Het maakt als het ware deel uit van zijn identiteit ("ahja want wij uit Jabbeke willen niets te doen hebben met die pummels uit Brugge. Wat denkt die NVA wel!!", maar splitsen van Wallonië ho maar! dat kan dan weer niet. Belgische nationaliteit weetjewel! ).
Het loskoppelen van het romantisch beeld van zijn gemeente/dorp/stad met deze van een bestuurlijke administratie; daar zijn velen niet ruimdenkend genoeg voor.

Zeus 19 augustus 2015 17:14

De oplossing is simpel: hou een volksraadpleging.

poekieJ 19 augustus 2015 17:20

Het fuseren van gemeenten is echt wel een belachelijk onnodig plan. Dit heeft geen enkele fatsoenlijke reden. Bovendien zet dit de 'dichtste, kleinschaligste' overheid verder af van de burger. Wat alleen maar nadelig is.

Mijn gemeente zouden ze willen fuseren met een naburige gemeente. Qua mentaliteit past dat dorp (die gemeente bestaat maar uit één dorp) helemaal niet bij de dorpen van onze gemeente. Nuja, de getoonde samenvoegingen zijn maar een voorstel maar tonen aan dat zoiets niet beslist kan worden vanuit een kantoortje in Brussel.

Zolang ze het allemaal vrijwillig laten vind ik het nog kunnen. Maar ik vind dat ze het nu al wat te veel pushen.

poekieJ 19 augustus 2015 17:20

edit:dubbel

Spitting Image 19 augustus 2015 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 7786429)
Het fuseren van gemeenten is echt wel een belachelijk onnodig plan. Dit heeft geen enkele fatsoenlijke reden. Bovendien zet dit de 'dichtste, kleinschaligste' overheid verder af van de burger. Wat alleen maar nadelig is.

Mijn gemeente zouden ze willen fuseren met een naburige gemeente. Qua mentaliteit past dat dorp (die gemeente bestaat maar uit één dorp) helemaal niet bij de dorpen van onze gemeente. Nuja, de getoonde samenvoegingen zijn maar een voorstel maar tonen aan dat zoiets niet beslist kan worden vanuit een kantoortje in Brussel.

Zolang ze het allemaal vrijwillig laten vind ik het nog kunnen. Maar ik vind dat ze het nu al wat te veel pushen.

Het zou nochtans heel wat intercommunales en dito postjes overbodig maken. Veel gemeenten delen nu al diensten, bv. brandweer.
Ik begrijp dat traditionele aanhangers node burgemeesterpostjes zien verdwijnen, nu het kleine partijtjes zijn geworden en ze in grotere gemeenten nog minder gaan betekenen. Schitterend vind ik de schaalvergroting van de gemeenten rond Brussel. Dat zal de verfransing indijken.

subocaj 19 augustus 2015 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oljoner (Bericht 7786396)
Logisch dat burgemeesters hun postje willen beschermen. Vanuit die hoek moeten we dus geen streven naar efficiëntie van het overheidsapparaat verwachten.
En net daar is het om te doen. Ik zou de optelsom wel eens willen zien van het uitgespaarde bedrag op een decennium.

De burgers zelf dan. Ik schat dat grofweg 80% van de burgers het geen moer kan schelen bij welke gemeente ze effectief horen.
Natuurlijk liefst degene met de laagste opcentiemen & belastingen.
Misschien moeten ze iets verder naar een gemeentehuis rijden, die 4 keer per jaar dat ze er moeten zijn. Reden genoeg om de gal te spuwen op het plan?

De overige 20% van de burgers geeft een soort romantische invulling aan zijn gemeente. Het maakt als het ware deel uit van zijn identiteit ("ahja want wij uit Jabbeke willen niets te doen hebben met die pummels uit Brugge. Wat denkt die NVA wel!!", maar splitsen van Wallonië ho maar! dat kan dan weer niet. Belgische nationaliteit weetjewel! ).
Het loskoppelen van het romantisch beeld van zijn gemeente/dorp/stad met deze van een bestuurlijke administratie; daar zijn velen niet ruimdenkend genoeg voor.

Het heeft niets te maken met een romantische invulling. Als je 18 km enkel moet rijden om iets op het gemeentehuis te regelen is dat 36 km uit je portemonnee, terwijl zij net zo goed 1 man kunnen plaatsen in iedere deelgemeente.
Dan mag jij nog zo ruimdenkend zijn als je wil, het kost enkel geld aan de bewoners van de deelgemeenten, die dan ook nog stiefmoederlijk behandeld worden door de hoofdgemeente. De grote uitgaven zijn zeker niet voor de kleinere gefuseerde.
Ik ken zelfs een stad, waar ze 2.000.000 € over hadden voor Chinese nep beelden naar hier te halen, maar waar ze geen geld hadden voor de riolering in een gefuseerde deelgemeente.

Vrijheideerst 19 augustus 2015 17:52

Wat in Nederland en Denemarken kan, is hier onmogelijk.

Overigens, CVP keurde die tekst mee goed en alweer zitten ze te melken.

Witte Kaproen 19 augustus 2015 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7786460)
Wat in Nederland en Denemarken kan, is hier onmogelijk.

Overigens, CVP keurde die tekst mee goed en alweer zitten ze te melken.

Het enige wat de CD&V nog heeft zijn de vele burgemeesters in de kleine plattelandsgemeenten.

Als dit fusieplan doorgaat ,is de CD&V haar laatste machtsbasis kwijt.

Witte Kaproen 19 augustus 2015 18:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7786437)
Het zou nochtans heel wat intercommunales en dito postjes overbodig maken. Veel gemeenten delen nu al diensten, bv. brandweer.
Ik begrijp dat traditionele aanhangers node burgemeesterpostjes zien verdwijnen, nu het kleine partijtjes zijn geworden en ze in grotere gemeenten nog minder gaan betekenen. Schitterend vind ik de schaalvergroting van de gemeenten rond Brussel. Dat zal de verfransing indijken.

Inderdaad ,
en de fusie van De Panne met Koksijde en Veurne zal de verfransing van De Panne ook beheersbaar houden .

Wedden dat de forum -Belgicisten tegen deze geplande fusies zullen zijn ;-)

subocaj 19 augustus 2015 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7786477)
Inderdaad ,
en de fusie van De Panne met Koksijde en Veurne zal de verfransing van De Panne ook beheersbaar houden .

Wedden dat de forum -Belgicisten tegen deze geplande fusies zullen zijn ;-)

Verhuis naar Brussel, 1 Vlaming meer. Wedden dat de Vlamingen daar niet voor te vinden zijn, het zou de verfransing daar ook beheersbaar houden.
Een fusie Antwerpen, Mechelen, Brussel en je hebt een Nederlandstalige meerderheid.

Zeus 19 augustus 2015 18:31

Waarom zouden grotere gemeenten de verfransing tegenhouden? Met grotere grensgemeentes lijkt me net gemakkelijker om nog verder het Vlaams grondgebied te penetreren.

Tempest 19 augustus 2015 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ (Bericht 7786429)

Quatsch.

Belgie heeft abnormaal veel potentaatjes/koninkrijkjes, oftewel gemeentes. Alle buurlanden hebben er minder.

Een goede voorbeeld is Turnhout (waarom het niet fuseert met Vosselaar en Oud-Turnhout is mij een raadsel).

Bierke 19 augustus 2015 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7786375)
Waarom is de samensmelting noodzakelijk?

Minder ambtenaren

Wapper 19 augustus 2015 18:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7786474)
Het enige wat de CD&V nog heeft zijn de vele burgemeesters in de kleine plattelandsgemeenten.

Als dit fusieplan doorgaat ,is de CD&V haar laatste machtsbasis kwijt.

Tuurlijk, puur electorale berekening is het.
Als er 3 CD&V gemeenten fusioneren, dan zijn er 2 burgemeesters te veel, en een pak schepenen.

Bierke 19 augustus 2015 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7786513)
Tuurlijk, puur electorale berekening is het.
Als er 3 CD&V gemeenten fusioneren, dan zijn er 2 burgemeesters te veel, en een pak schepenen.

Dus minder mandaten

Zeus 19 augustus 2015 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 7786511)
Minder ambtenaren

De gemeenten zullen zelf wel weten wat ze financieel aankunnen zeker?

marie daenen 19 augustus 2015 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 7786452)
Het heeft niets te maken met een romantische invulling. Als je 18 km enkel moet rijden om iets op het gemeentehuis te regelen is dat 36 km uit je portemonnee, terwijl zij net zo goed 1 man kunnen plaatsen in iedere deelgemeente.
Dan mag jij nog zo ruimdenkend zijn als je wil, het kost enkel geld aan de bewoners van de deelgemeenten, die dan ook nog stiefmoederlijk behandeld worden door de hoofdgemeente. De grote uitgaven zijn zeker niet voor de kleinere gefuseerde.
Ik ken zelfs een stad, waar ze 2.000.000 € over hadden voor Chinese nep beelden naar hier te halen, maar waar ze geen geld hadden voor de riolering in een gefuseerde deelgemeente.

Duidelijk dat het niveau van de Belgische politiek van een heel laag niveau is; maar dat hebben we vooral aan de klassieke machtspartijen te danken...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be