![]() |
Nieuwe fusies en faciliteitengemeenten
Toen ik de kaarten van de mogelijke fusies zag in 'De Standaard' vroeg ik me onmiddellijk af: "Wat met de faciliteitengemeenten". Dikwijls wordt een faciliteitengemeente opgenomen in een grotere fusie. Gelden dan de faciliteiten plots in de nieuwe fusiegemeente?
Enkele voorbeelden: - de kleine gemeente Mesen is een faciliteitengemeente (FG) die zou fuseren met Heuvelland, Ieper en Langemark-Poelkappelle - Spiere-Helkijn (FG) fuseert met Avelgem en Zwevegem De situatie rond Vlaams Brabant wordt helemaal te gek: - Bever (FG) fuseert met Galmaarden, Herne, Gooik, Pepingen en Halle Men beseft verder dat de situatie daar complex is want van de Brusselse rand blijft men af als er faciliteiten mee gemoeid zijn. In Limburg heb je dan nog het zeer kleine Herstappe (FG) dat opgenomen wordt in Tongeren. Je kan hier op twee manieren mee omgaan, in de nieuwe fusiegemeenten schaf je de faciliteiten gewoon af (het heeft lang genoeg geduurd). Maar we weten dat dit niet zal lukken in Belziek. Een ander mogelijk scenario is de uitbreiding van de faciliteiten over de nieuwe fusiegemeente. Ik kan me inbeelden dat uit Franstalige hoek men snel daar zal op aansturen! |
Ik denk niet dat de de faciliteitengemeentes zullen fusioneren,anders zullen ze misschien een speciale regeling moeten uitdokteren(faciliteiten beperken tot een deel van de gemeente).
|
Citaat:
|
Citaat:
Nog wel faciliteiten voor de huidige bewoners van de faciliteitengemeenten zo lang ze nog in de gemeente wonen,maar niet meer voor de nieuwkomers. |
Citaat:
ik weet nu al dat de Vlamingen zich weer zullen laten uitkopen |
Citaat:
Ik denk eerder dat de franstaligen al klaar staan met hun stijve benen om alles tegen te houden en te blokkeren totdat ze hun zin krijgen... |
Faciliteiten zijn zooooo 20ste-eeuws.
Afschaffen. Gewoon komaf mee maken. Het zal heel wat gerommel vermijden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Volgens de Belgicisten leren ze nu toch allemaal Nederlands. |
Een aantal van de faciliteitengemeenten in de rand grenst aan elkaar. Die zou men kunnen fusioneren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Faciliteiten!
Stommiteiten! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be