Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Nieuwe fusies en faciliteitengemeenten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222152)

araneus 19 augustus 2015 20:41

Nieuwe fusies en faciliteitengemeenten

Toen ik de kaarten van de mogelijke fusies zag in 'De Standaard' vroeg ik me onmiddellijk af: "Wat met de faciliteitengemeenten". Dikwijls wordt een faciliteitengemeente opgenomen in een grotere fusie. Gelden dan de faciliteiten plots in de nieuwe fusiegemeente?

Enkele voorbeelden:

- de kleine gemeente Mesen is een faciliteitengemeente (FG) die zou fuseren met Heuvelland, Ieper en Langemark-Poelkappelle

- Spiere-Helkijn (FG) fuseert met Avelgem en Zwevegem

De situatie rond Vlaams Brabant wordt helemaal te gek:

- Bever (FG) fuseert met Galmaarden, Herne, Gooik, Pepingen en Halle

Men beseft verder dat de situatie daar complex is want van de Brusselse rand blijft men af als er faciliteiten mee gemoeid zijn.

In Limburg heb je dan nog het zeer kleine Herstappe (FG) dat opgenomen wordt in Tongeren.

Je kan hier op twee manieren mee omgaan, in de nieuwe fusiegemeenten schaf je de faciliteiten gewoon af (het heeft lang genoeg geduurd). Maar we weten dat dit niet zal lukken in Belziek. Een ander mogelijk scenario is de uitbreiding van de faciliteiten over de nieuwe fusiegemeente. Ik kan me inbeelden dat uit Franstalige hoek men snel daar zal op aansturen!

Rahowa 19 augustus 2015 20:55

Ik denk niet dat de de faciliteitengemeentes zullen fusioneren,anders zullen ze misschien een speciale regeling moeten uitdokteren(faciliteiten beperken tot een deel van de gemeente).

araneus 19 augustus 2015 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 7786734)
Ik denk niet dat de de faciliteitengemeentes zullen fusioneren,anders zullen ze misschien een speciale regeling moeten uitdokteren(faciliteiten beperken tot een deel van de gemeente).

Nochtans staat dat wel in het voorstel dat je in het artikel van DS kan vinden. Er wordt daar met geen woord gerept over de faciliteiten. Dit is iets wat we in de gaten moeten houden!

Witte Kaproen 19 augustus 2015 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 7786751)
Nochtans staat dat wel in het voorstel dat je in het artikel van DS kan vinden. Er wordt daar met geen woord gerept over de faciliteiten. Dit is iets wat we in de gaten moeten houden!

Faciliteiten laten uitdoven,is nog de beste oplossing.

Nog wel faciliteiten voor de huidige bewoners van de faciliteitengemeenten zo lang ze nog in de gemeente wonen,maar niet meer voor de nieuwkomers.

Mindset 19 augustus 2015 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 7786709)
Toen ik de kaarten van de mogelijke fusies zag in 'De Standaard' vroeg ik me onmiddellijk af: "Wat met de faciliteitengemeenten". Dikwijls wordt een faciliteitengemeente opgenomen in een grotere fusie. Gelden dan de faciliteiten plots in de nieuwe fusiegemeente?

Enkele voorbeelden:

- de kleine gemeente Mesen is een faciliteitengemeente (FG) die zou fuseren met Heuvelland, Ieper en Langemark-Poelkappelle

- Spiere-Helkijn (FG) fuseert met Avelgem en Zwevegem

De situatie rond Vlaams Brabant wordt helemaal te gek:

- Bever (FG) fuseert met Galmaarden, Herne, Gooik, Pepingen en Halle

Men beseft verder dat de situatie daar complex is want van de Brusselse rand blijft men af als er faciliteiten mee gemoeid zijn.

In Limburg heb je dan nog het zeer kleine Herstappe (FG) dat opgenomen wordt in Tongeren.

Je kan hier op twee manieren mee omgaan, in de nieuwe fusiegemeenten schaf je de faciliteiten gewoon af (het heeft lang genoeg geduurd). Maar we weten dat dit niet zal lukken in Belziek. Een ander mogelijk scenario is de uitbreiding van de faciliteiten over de nieuwe fusiegemeente. Ik kan me inbeelden dat uit Franstalige hoek men snel daar zal op aansturen!

ik weet nu al dat de Vlamingen zich weer zullen laten uitkopen

marie daenen 19 augustus 2015 22:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mindset (Bericht 7786797)
ik weet nu al dat de Vlamingen zich weer zullen laten uitkopen

De Vlamingen zullen zich laten uitkopen??? Maar het zijn toch altijd de Vlamingen die de prijs moeten betalen??? Hoe kunnen ze dan uitgekocht worden????
Ik denk eerder dat de franstaligen al klaar staan met hun stijve benen om alles tegen te houden en te blokkeren totdat ze hun zin krijgen...

Spitting Image 19 augustus 2015 22:46

Faciliteiten zijn zooooo 20ste-eeuws.
Afschaffen. Gewoon komaf mee maken. Het zal heel wat gerommel vermijden.

Jan van den Berghe 20 augustus 2015 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 7786751)

Bij de vorige ronde bleven de faciliteitengemeenten uit de fusie. Juist om die reden. Ook nu zal dat het geval zijn. Waarschijnlijk zullen er wel samenwerkingsverbanden ontwikkeld worden die in de praktijk neerkomen op een administratieve fusie. Bij bepaalde gemeenten in West-Vlaanderen bestaat er al zo'n samenwerking, nl. tussen Ruiselede en Aalter alsook tussen Dentergem en Zulte. De eerste gemeente blijkt bijvoorbeeld onvoldoende financiële middelen te hebben voor de uitbouw van meerdere faciliteiten. In het verleden heeft men al samenwerking met Aalter gezocht.

Jan van den Berghe 20 augustus 2015 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7786876)
Faciliteiten zijn zooooo 20ste-eeuws.
Afschaffen. Gewoon komaf mee maken. Het zal heel wat gerommel vermijden.

Jammer genoeg staan ze in de grondwet vastgelegd. Verander in België maar eens de grondwet...

Spitting Image 20 augustus 2015 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7787121)
Jammer genoeg staan ze in de grondwet vastgelegd. Verander in België maar eens de grondwet...

Hoog tijd dus om dat 20ste-eeuws gedrocht op te blazen.

Jan van den Berghe 20 augustus 2015 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7787124)
Hoog tijd dus om dat 20ste-eeuws gedrocht op te blazen.

Voel u vrij.

speurneus 21 augustus 2015 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 7786776)
Faciliteiten laten uitdoven,is nog de beste oplossing.

Nog wel faciliteiten voor de huidige bewoners van de faciliteitengemeenten zo lang ze nog in de gemeente wonen,maar niet meer voor de nieuwkomers.

Daar heb je een twee derde meerderheid in het parlement en een gewone meerderheid in elke taalkamer voor nodig dus je mag je voorstel op je buik schrijven.

Another Jack 21 augustus 2015 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7787129)
Voel u vrij.

Hij doet het geleidelijk aan...

Witte Kaproen 21 augustus 2015 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door speurneus (Bericht 7789468)
Daar heb je een twee derde meerderheid in het parlement en een gewone meerderheid in elke taalkamer voor nodig dus je mag je voorstel op je buik schrijven.

Waarom zouden de Franstaligen nog faciliteiten nodig hebben ?
Volgens de Belgicisten leren ze nu toch allemaal Nederlands.

dalibor 21 augustus 2015 18:09

Een aantal van de faciliteitengemeenten in de rand grenst aan elkaar. Die zou men kunnen fusioneren.

Spitting Image 21 augustus 2015 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7789649)
Een aantal van de faciliteitengemeenten in de rand grenst aan elkaar. Die zou men kunnen fusioneren.

Ik zie niet in waarom we de verfransing zouden moeten stimuleren. Faciliteiten waren tijdelijk. Sommigen denken dat ze voor eeuwig en zelfs uitbreidbaar zijn. Nougabollen!

dalibor 21 augustus 2015 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spitting Image (Bericht 7789653)
Ik zie niet in waarom we de verfransing zouden moeten stimuleren. Faciliteiten waren tijdelijk. Sommigen denken dat ze voor eeuwig en zelfs uitbreidbaar zijn. Nougabollen!

Zou gewoon rationeel en efficiënt zijn. Of moeten die gemeenten niet goed bestuurd worden?

Spitting Image 21 augustus 2015 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7789655)
Zou gewoon rationeel en efficiënt zijn. Of moeten die gemeenten niet goed bestuurd worden?

Nogmaals faciliteiten waren tijdelijk opdat de Franstaligen zich zouden kunnen aanpassen. Het tegenovergestelde is echter gebeurd. Daarom kunnen we die faciliteiten gewoon opdoeken door ze te laten opgaan in fusies met volledig Vlaamse gemeenten.

TheFourHorsemen 22 augustus 2015 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7787121)

In België is een wijziging van de grondwet zelden nodig. Het volstaat ze gewoon even te negeren.

Vrijheideerst 22 augustus 2015 11:29

Faciliteiten!
Stommiteiten!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be