Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Het huidige leersysteem deugt niet (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222157)

tandem 20 augustus 2015 09:44

Het huidige leersysteem deugt niet
 
België is nu volledig in de ban van structurele veranderingen en andere ambetantenarenzaken, onderwijs on the move. :-)
Citaat:

Het verzet tegen games vertoont alle trekjes van een ritueel conflict tussen generaties. Ook rock ‘n’ roll zou een ronduit kwade invloed hebben: jonge mensen zouden veranderen in ‘duivelaanbidders’ die de wet niet langer zouden naleven. Dat waren de woorden van een Amerikaanse protestantse predikant, precies vijftig jaar geleden. Eerder hadden de wals en jazz op dergelijke kritiek kunnen rekenen, zoals ook romans, stripboeken en films de jeugd zouden afstompen. Achteraf viel dat allemaal wel mee.

Sterker, w�*j vinden boeken tegenwoordig hoge vorm van cultuur, maar Socrates, toch niet de minste filosoof uit de geschiedenis, was een verklaard tegenstander van lezen. Boeken zouden vergeetachtigheid brengen. Socrates vond – zo staat te lezen in Plato’s Phaedrus – dat je zelfs een toespraak niet moest opschrijven, omdat het geschreven woord altijd ‘één onveranderlijk antwoord’ geeft. Het verleidde The Economist er onlangs toe te suggereren dat Socrates dus het gebrek aan interactiviteit van boeken bekritiseerde, en dat hij daarom wellicht meer waardering zou hebben gehad voor videospelletjes.

Het is evident dat de digitale cultuur de samenleving steeds meer in haar greep houdt. Het is duidelijk dat er daardoor nieuwe mogelijkheden aanbreken. En het is uiteindelijk vanzelfsprekend dat die cultuur ook het onderwijs zal bereiken. De klassikale onderwijssystemen waaruit de leerlingen van Tim Rylands even ontsnappen als Myst wordt aangezet, lijkt meer te passen in de tijd dat jongeren werden opgeleid voor een rol in de massaproductie van de fabriek. Maar het vergt niet veel inzicht om in te zien dat de moderne economie vraagt om heel andere talenten – talenten waarvoor een traditioneel studieboek misschien wel tekortschiet. De opmars van videospelletjes in het onderwijs is daardoor niet alleen onvermijdelijk; ze is noodzakelijk.

http://www.beteronderwijsnederland.n...eem-deugt-niet

demonen 20 augustus 2015 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7787075)
België is nu volledig in de ban van structurele veranderingen en andere ambetantenarenzaken, onderwijs on the move. :-)

Stel u voor dat ge niet elke dag met uw kinderen de baan op moet naar school maar dat zij afstandonderwijs volgen. Hoeveel files worden opgelost, letterlijk?
Hoeveel kinderlevens worden gered in het verkeer?
Laat de kinderen zelf studeren wanneer zij willen.
Velen zullen veel sneller afstuderen omdat ze niet afgestemd zijn op de vele vakanties en halve lesdagen van hun onderwijzers.
Laat kinderen gespreid over de week 1 �* 2 dagen naar school/bedrijf komen voor praktijklessen, tentamens, ...
Laat kinderen toe vanaf 15 j aan de unief als ze er verstandelijk klaar voor zijn.
Hoeveel sparen wij uit aan overbodige docenten?
Aan gebouwen, verwarmingskosten, ...?
Wij organiseren ons onderwijs nog steeds zoals in de 18de eeuw!

Spitting Image 20 augustus 2015 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7787090)
Stel u voor dat ge niet elke dag met uw kinderen de baan op moet naar school maar dat zij afstandonderwijs volgen. Hoeveel files worden opgelost, letterlijk?
Hoeveel kinderlevens worden gered in het verkeer?
Laat de kinderen zelf studeren wanneer zij willen.
Velen zullen veel sneller afstuderen omdat ze niet afgestemd zijn op de vele vakanties en halve lesdagen van hun onderwijzers.
Laat kinderen gespreid over de week 1 �* 2 dagen naar school/bedrijf komen voor praktijklessen, tentamens, ...
Laat kinderen toe vanaf 15 j aan de unief als ze er verstandelijk klaar voor zijn.
Hoeveel sparen wij uit aan overbodige docenten?
Aan gebouwen, verwarmingskosten, ...?
Wij organiseren ons onderwijs nog steeds zoals in de 18de eeuw!

Je verwarming afzetten in de winter terwijl je gaat werken en de kinderen op school zijn zit er dan wel niet in. Ook meer elektriciteitsverbruik thuis zal je del zijn. Verder denk ik dat afstandsonderwijs veel afstandelijker zal zijn en dat de docent niet of moeilijk zal kunnen aanvoelen wie kan volgen of wie problemen heeft.
Macro-economisch gezien heb je wel gelijk. Haal in de spitsuren de auto's met schoolkinderen van de baan en vele files verdwijnen. Het verkeer zal in ieder geval meer vlotten.
Ook vind ik dat men begaafde kinderen sneller de kans moet geven om hun kennis te vergroten. Men heeft wel veel aandacht in het onderwijs voor minderbegaafden, maar verliest veel mogelijkheden omdat superbegaafden nauwelijks op niveau uitgedaagd worden

Wapper 20 augustus 2015 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7787075)
België is nu volledig in de ban van structurele veranderingen en andere ambetantenarenzaken, onderwijs on the move. :-)

Wat zegt Amartya Sen hierover? :rofl:

dalibor 20 augustus 2015 10:51

Er worden volop digitale leermiddelen ontwikkeld. Weer zo'n opinie van een techneut die daar niet van op de hoogte is.

Libro 20 augustus 2015 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7787090)
Stel u voor dat ge niet elke dag met uw kinderen de baan op moet naar school maar dat zij afstandonderwijs volgen. Hoeveel files worden opgelost, letterlijk?
Hoeveel kinderlevens worden gered in het verkeer?
Laat de kinderen zelf studeren wanneer zij willen.
Velen zullen veel sneller afstuderen omdat ze niet afgestemd zijn op de vele vakanties en halve lesdagen van hun onderwijzers.
Laat kinderen gespreid over de week 1 �* 2 dagen naar school/bedrijf komen voor praktijklessen, tentamens, ...
Laat kinderen toe vanaf 15 j aan de unief als ze er verstandelijk klaar voor zijn.
Hoeveel sparen wij uit aan overbodige docenten?
Aan gebouwen, verwarmingskosten, ...?
Wij organiseren ons onderwijs nog steeds zoals in de 18de eeuw!

Altijd begaan met de begroting, onze Demonen...

tandem 20 augustus 2015 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7787172)
Wat zegt Amartya Sen hierover? :rofl:

De systeemtheorie gaat ervan uit dat leerervaringen bij een leerling een resultaat achterlaten, dit noemen we een ‘spoor’. Zo’n leerresultaat moet als een psychologisch spoor worden beschouwd, niet als een fysiologisch. Deze sporen staan niet los van elkaar, zij vertonen een zekere samenhang en organiseren zich tot een geheel, een systeem. Daarbij verliezen ze een deel van hun individualiteit, er treedt homogenisering op tijdens de systeemvorming. Bijvoorbeeld, een van de technieken die een beginnend autorijder moet leren, is het overschakelen. Heeft hij dat onder de knie, dan heeft zich in zijn leersysteem een spoor gevormd. Maar daarnaast vormen zich andere sporen, het ontkoppelen, het remmen, het beheersen van de beweging door sturen. Het totaal is een klonter of denkcluster, sturen staat op zich als een spoor maar hoeft niet altijd betrekking te hebben op een auto, ook met de fiets moeten we sturen.

tandem 20 augustus 2015 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7787199)
Er worden volop digitale leermiddelen ontwikkeld. Weer zo'n opinie van een techneut die daar niet van op de hoogte is.

Deze is een prachtig voorbeeld, er zullen er nog velen schrikken van wat ze nog nooit geweten hebben, zelfs nog nooit over nagedacht hebben. En maar lullen over een aantal geldtransfertjes, veel verder reikt het verstand blijkbaar niet anno 2015. :-):-)

http://www.htwins.net/scale2/

dalibor 20 augustus 2015 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7787231)
Deze is een prachtig voorbeeld, er zullen er nog velen schrikken van wat ze nog nooit geweten hebben, zelfs nog nooit over nagedacht hebben. En maar lullen over een aantal geldtransfertjes, veel verder reikt het verstand blijkbaar niet anno 2015. :-):-)

http://www.htwins.net/scale2/

Citaat:

Uitgeverij VAN IN, specialist in de ontwikkeling van educatieve leermiddelen en onderdeel van de Sanoma Group, heeft met bingel de prestigieuze International Educational Learning Resources Award in de wacht gesleept op de London Book Fair International Excellence Awards 2015.

Het succesvolle Vlaamse digitale leerplatform voor leerlingen en leerkrachten uit het lager onderwijs haalde het in een internationale competitie van twee andere educatieve uitgeverijen uit Ierland en de Verenigde Staten.

Een jury van internationale experts koos uitgeverij VAN IN en bingel uit een lange lijst van deelnemers uit tientallen landen. Een delegatie van VAN IN ontving op de uitreikingplechtigheid de prijs uit handen van Lis Tribe, managing director bij Hodder Education. De jury loofde de inspanningen van VAN IN om kinderen en hun leerkrachten een veilige, motiverende en gebruiksvriendelijke digitale leeromgeving aan te bieden, zowel thuis als op school.

Over bingel
Bingel is niet aan haar proefstuk toe: het leerplatform won in het verleden al de prijs voor ‘beste Belgische online content voor kinderen’ in de categorie 'professionals' uit de handen van Click Safe, een onderdeel van Child Focus. In 2011 eindigde het woord 'bingelen' op de tweede plaats in de categorie 'jongerentaal' bij de verkiezing van het Van Dale Woord van het jaar.

VAN IN lanceerde bingel in 2011. Leerkrachten kunnen op bingel gedifferentieerd taken klaarzetten en hun leerlingen optimaal opvolgen. De uitgeverij was de eerste met dergelijk ICT-aanbod. Meer dan 70% van de leerlingen uit het lager onderwijs en 80% van de lagere scholen 'bingelen'.

Bingel werd in september 2014 volledig vernieuwd en dat is ook de jury van de London Book Fair International Excellence Awards 2015 niet ontgaan. Om leerlingen nog meer te motiveren werd in deze nieuwe versie nog extra aandacht geschonken aan gamification, motivatie en gepersonaliseerde leerpaden: op de vernieuwde bingel werden nieuwe werelden en verhalen geïntroduceerd. Bovendien kan bingel nu ook op tablet gebruikt worden. Daarnaast bevat het leerkrachtgedeelte bijkomende differentiatiemogelijkheden om het beste uit elk kind te halen.

Bingel is niet alleen beschikbaar in Vlaanderen, ook in Wallonië (Wazzou.be), Zweden en Finland werd het platform inmiddels geïntroduceerd.

Bingel krijgt in september 2015 een vervolg in het secundair onderwijs met het online leerplatform 'diddit' en er is tijdens de zomervakantie een aparte Zomerbingel-app beschikbaar.
Nu gij.

Met uw pretentieus gezwam...

tandem 20 augustus 2015 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7787090)
Stel u voor dat ge niet elke dag met uw kinderen de baan op moet naar school maar dat zij afstandonderwijs volgen. Hoeveel files worden opgelost, letterlijk?
Hoeveel kinderlevens worden gered in het verkeer?
Laat de kinderen zelf studeren wanneer zij willen.
Velen zullen veel sneller afstuderen omdat ze niet afgestemd zijn op de vele vakanties en halve lesdagen van hun onderwijzers.
Laat kinderen gespreid over de week 1 �* 2 dagen naar school/bedrijf komen voor praktijklessen, tentamens, ...
Laat kinderen toe vanaf 15 j aan de unief als ze er verstandelijk klaar voor zijn.
Hoeveel sparen wij uit aan overbodige docenten?
Aan gebouwen, verwarmingskosten, ...?
Wij organiseren ons onderwijs nog steeds zoals in de 18de eeuw!

Over hoe eenvoudig eenvoudig kan zijn, je hoeft het probleem zelfs niet op te lossen aangezien het vanzelf oplost wanneer we de alternatieven in beschouwing nemen. Vandaag lossen ze het fileprobleem op door de wegen breder te maken, totaal absurd maar de experten hebben het zo gezegd?

tandem 20 augustus 2015 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7787235)
Nu gij. Met uw pretentieus gezwam...

En wat wil je nu zeggen? Dat het niet ontbreekt aan alternatieven maar dat men nog steeds in het Stenen Tijdperk leeft?

dalibor 20 augustus 2015 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7787242)
En wat wil je nu zeggen? Dat het niet ontbreekt aan alternatieven maar dat men nog steeds in het Stenen Tijdperk leeft?

Die middelen worden gebruikt.

Kom jij ooit in scholen?

tandem 20 augustus 2015 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7787246)
Die middelen worden gebruikt. Kom jij ooit in scholen?

Heb je ook het afleerplan al eens goed bekeken? Of ben je dat vergeten, met of zonder videopresentatie? :-):-)

Diego Raga 20 augustus 2015 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7787172)
Wat zegt Amartya Sen hierover? :rofl:

Afgaande op z’n diepe inzicht in de menselijke psyche, zal ‘m daar ook wel kunnen inkomen, vermoed ik, al kunnen we ’t hem helaas niet meer vragen.
Laten we dus maar ’s aan ’n levende (ex-) onderwijzer vragen, wat die zoal van het algemene onderwijs vind:

“Volgens John Taylor Gatto, Leerkracht van het Jaar in 1991 in de staat New York, is de school gewoon een disciplineringsinstrument, bedoeld om de mensen dom te houden. Deze stelling vindt u terug in het essay dat hij publiceerde in het herfstnummer van de Whole Earth Review in '91, getiteld: "De zes lessen van de leerkracht". Men zou het essay ook "Het verborgen leerplan" kunnen noemen.”


http://users.telenet.be/antroposofie...s/b26gatto.htm

Heb dat artikel ook eens aan uwe goeie maat de Zjaak voorgelegd, maar die gaf daarop niet thuis, begrijpelijk.
Mss dat jij daar ’n gedacht over hebt ?
Of blijf je liever gewoon den domme uithangen ? Ook begrijpelijk; ntl. :-)

Wapper 20 augustus 2015 21:00

Het rariteitenkabinet is weer compleet...

Another Jack 20 augustus 2015 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7788134)
Het rariteitenkabinet is weer compleet...

Flying Diego heeft er de leerkracht van het jaar 1991 (!) bijgehaald om het huidige leersysteem te evalueren...
:lol:

Boduo 20 augustus 2015 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door tandem (Bericht 7787075)
België is nu volledig in de ban van structurele veranderingen en andere ambetantenarenzaken, onderwijs on the move. :-)

Op heel wat mondiale onderwijsolympiades haalt het Vlaams onderwijs mooie tot zéér mooie resultaten.
Ons onderwijs deugt wél !

marie daenen 20 augustus 2015 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga (Bericht 7788127)
Afgaande op z’n diepe inzicht in de menselijke psyche, zal ‘m daar ook wel kunnen inkomen, vermoed ik, al kunnen we ’t hem helaas niet meer vragen.
Laten we dus maar ’s aan ’n levende (ex-) onderwijzer vragen, wat die zoal van het algemene onderwijs vind:

“Volgens John Taylor Gatto, Leerkracht van het Jaar in 1991 in de staat New York, is de school gewoon een disciplineringsinstrument, bedoeld om de mensen dom te houden. Deze stelling vindt u terug in het essay dat hij publiceerde in het herfstnummer van de Whole Earth Review in '91, getiteld: "De zes lessen van de leerkracht". Men zou het essay ook "Het verborgen leerplan" kunnen noemen.”


http://users.telenet.be/antroposofie...s/b26gatto.htm

Heb dat artikel ook eens aan uwe goeie maat de Zjaak voorgelegd, maar die gaf daarop niet thuis, begrijpelijk.
Mss dat jij daar ’n gedacht over hebt ?
Of blijf je liever gewoon den domme uithangen ? Ook begrijpelijk; ntl. :-)

Die verwijzing is inderdaad heel treffend en om over na te denken...
Iedereen zou dat moeten lezen...

Diego Raga 20 augustus 2015 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7788134)
Het rariteitenkabinet is weer compleet...

Ja, de trollenbende ook is ook blijkbaar present …
Bon, heb je nu al een mening over dat artikel ?
Klopt er iets niet aan of zo ?
Of volg je meester Zjaak weer liever in z’n slijkspoor ?

tandem 20 augustus 2015 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 7788161)
Op heel wat mondiale onderwijsolympiades haalt het Vlaams onderwijs mooie tot zéér mooie resultaten. Ons onderwijs deugt wél !

Kan je het afleerplan ook? Misschien dat je dan heel anders gaat besluiten, niet schrikken aub.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be