Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Kusttrein naar Oostende verliest achterste wagons... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222297)

Patrick M. 24 augustus 2015 09:47

Kusttrein naar Oostende verliest achterste wagons...
 
1 Bijlage(n)
De trein van Antwerpen naar Oostende is zomaar zijn achterste wagons verloren. Door het incident verloren de dagjestoeristen anderhalf uur onderweg naar de kust. Het is niet het eerste probleem met een Desirotrein van Siemens. Dat schrijft de krant Het Nieuwsblad vandaag.

Net voor Lokeren verloor de trein zaterdag zijn laatste drie rijtuigen. "Het was een extra lange trein omdat we veel reizigers richting kust verwachtten. Gelukkig werkten alle veiligheids*systemen waardoor de wagons automatisch tot stilstand kwamen. De treinbestuurder slaagde erin met een technicus die wagons weer aan te koppelen, maar we hebben toch beslist de trein in Lokeren te laten. De reizigers zijn daar overgestapt op een andere trein naar Gent, waar ze op een trein richting kust mochten. Daar arriveerden ze met anderhalf uur vertraging", zegt NMBS-woordvoerder Paul Van Aelst.

Nog volgens Van Aelst van de NMBS is het de eerste keer dat dit met een Desiro-treinstel gebeurt. De trein is met alle wagons naar een werkplaats gebracht voor verder onderzoek.

En dit is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de type trein.
Maar ja, besparen op werkvolk, besparen op onderhoud en besparen op de tijd dat de machinisten hebben om hunne trein gereed te maken.En bij dit type trein doen de machinisten zelf de remproef ipv de schouwer.
Dit type trein koppelt automatisch, daar is geen rangeerder bij nodig maar als een rangeerder een trein koppelt kan de rangeerder nakijken of alles veilig is.
Gaat in de toekomst nog gebeuren wacht maar af.

Scorpio 24 augustus 2015 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7792976)
Dit type trein koppelt automatisch, daar is geen rangeerder bij nodig maar als een rangeerder een trein koppelt kan de rangeerder nakijken of alles veilig is.
Gaat in de toekomst nog gebeuren wacht maar af.

De NMBS gebruikt dit soort automatische koppeling al 35 jaar zonder noemenswaardige problemen. Uw doemscenario heeft dus, naar goeie NMBS-gewoonte, een beetje vertraging opgelopen lijkt me...

Patrick M. 24 augustus 2015 11:05

Achterste wagons die loskomen van een trein vind u geen noemenswaardige problemen, rare redenatie.

Zwitser 24 augustus 2015 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7792976)

En dit is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de type trein.
Maar ja, besparen op werkvolk, besparen op onderhoud en besparen op de tijd dat de machinisten hebben om hunne trein gereed te maken.En bij dit type trein doen de machinisten zelf de remproef ipv de schouwer.
Dit type trein koppelt automatisch, daar is geen rangeerder bij nodig maar als een rangeerder een trein koppelt kan de rangeerder nakijken of alles veilig is.
Gaat in de toekomst nog gebeuren wacht maar af.

Treinen koppelen zonder rangeerder is iets wat zo ongeveer elk degelijk spoorwegbedrijf in Europa doet. De NMBS heeft bijvoorbeeld nog steeds veel meer personeel dan bijv. de SBB.

vlaams realist 24 augustus 2015 11:52

En toch , geen ongeval , en slechts anderhalf uur vertraging .
Mocht er een aanhangwagen op de E-40 loskomen , dan was het niet schade-of slachtoffer-vrij gebleven .
Zou het dan slechts anderhalf uur vertraging opleveren ?
Dus , proficiat voor de werkende veiligheidssystemen .

Hypochonder 24 augustus 2015 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7792976)

En dit is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de type trein.
Maar ja, besparen op werkvolk, besparen op onderhoud en besparen op de tijd dat de machinisten hebben om hunne trein gereed te maken.En bij dit type trein doen de machinisten zelf de remproef ipv de schouwer.
Dit type trein koppelt automatisch, daar is geen rangeerder bij nodig maar als een rangeerder een trein koppelt kan de rangeerder nakijken of alles veilig is.
Gaat in de toekomst nog gebeuren wacht maar af.

Waarmee je wil zeggen dat we terug moeten naar de tijd dat er nog strontrapers achter de trein liepen? Het gaat hier puur om de kwaliteit van die treinstellen en niet om eer te kort aan personeel.

Gij zijt zelf treinbestuurder zeker? Aan uw manier van klagen te zien zou ik denken van wel.

Scorpio 24 augustus 2015 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7793126)
Achterste wagons die loskomen van een trein vind u geen noemenswaardige problemen, rare redenatie.

Wanneer er zo één incident is in 35 jaar, zonder de minste aanwijzing dat dit het resultaat is van het feit dat er geen rangeerder aan te pas kwam, dan is dat een incident dat onderzocht moet worden, en niet, zoals u laat uitschijnen, het begin van het einde.

vlaams realist 24 augustus 2015 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7793417)
Wanneer er zo één incident is in 35 jaar, zonder de minste aanwijzing dat dit het resultaat is van het feit dat er geen rangeerder aan te pas kwam, dan is dat een incident dat onderzocht moet worden, en niet, zoals u laat uitschijnen, het begin van het einde.

de veiligheidssystemen hebben vermeden dat er een andere trein op de achtergelaten wagons zijn opgereden . Het is een echt rampscenario , maar de systemen hebben gewerkt . En nu beginnen de overlevenden te klagen .

Patrick M. 24 augustus 2015 18:11

Wacht maar, ge gaat mij nog moeten gelijk geven maar dan is het te laat.

Scorpio 24 augustus 2015 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7793728)
Wacht maar, ge gaat mij nog moeten gelijk geven maar dan is het te laat.

Da's serieus het beste antwoord dat je hebt?

Da's best wel een beetje zielig.

Jacob Van Artevelde 24 augustus 2015 22:43

Blijkbaar in een akute opstoot van dyslektie had ik nu toch zeker wel niet gelezen:
KUTTREIN NAAR OOSTENDE VERLIEST ACHTERSTE...

Tsssss :oops:

cookie monster 24 augustus 2015 23:30

Kusttrein naar Oostende verliest achterste wagons ....
Ik ben toch benieuwd hoe de reizigers hierop zullen reageren !!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 7794187)
Blijkbaar in een akute opstoot van dyslektie had ik nu toch zeker wel niet gelezen:
KUTTREIN NAAR OOSTENDE VERLIEST ACHTERSTE...

Tsssss :oops:

Foei :mrgreen:
:lol: ▂▃▄▅▆▇█▓▒░ΓOΓ░▒▓█▇▆▅▄▃▂ :lol:
:lol: ▂▃▄▅▆▇█▓▒░⅃O⅃░▒▓█▇▆▅▄▃▂ :lol:

Jacob Van Artevelde 25 augustus 2015 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7794244)
Ik ben toch benieuwd hoe de reizigers hierop zullen reageren !!

Dat zal afhankelijk zijn in welke wagon ze zitten. Die in de achterste wagons zullen aan de grond genageld zijn en dat niet alleen van verbazing.

Karel Martel B 25 augustus 2015 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7792976)
blah

Vreemd, ik heb nog nooit geweten dat er ooit iets bij de NMBS te wijten is aan een menselijke fout.

ALTIJD is het het materiaal.

Bij de NMBS moeten dan toch wel alleen supermensen werken.

IanVD 25 augustus 2015 08:58

Ik ben aangenaam verrast dat de NMBS die wagons nog heeft teruggevonden. :lol:

DewareJakob 25 augustus 2015 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7793039)
De NMBS gebruikt dit soort automatische koppeling al 35 jaar zonder noemenswaardige problemen. Uw doemscenario heeft dus, naar goeie NMBS-gewoonte, een beetje vertraging opgelopen lijkt me...

Onjuist. Er zijn al eerder incidenten geweest met die koppeling (GF-koppeling) Nooit met de hanricots.

DewareJakob 25 augustus 2015 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 7794482)
Vreemd, ik heb nog nooit geweten dat er ooit iets bij de NMBS te wijten is aan een menselijke fout.

ALTIJD is het het materiaal.

Bij de NMBS moeten dan toch wel alleen supermensen werken.

Dan lees je toch over de woorden heen, want je bewering is pertinent onjuist.
Kan natuurlijk ook liggen aan de berichtgeving, die vaak met totaal gebrek aan kennis de kranten vult.

Scherven A. Mok 25 augustus 2015 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde (Bericht 7794429)
Dat zal afhankelijk zijn in welke wagon ze zitten. Die in de achterste wagons zullen aan de grond genageld zijn en dat niet alleen van verbazing.

Het betrof een splitsen tussen onderling onafhankelijke treinstellen, niet tussen rijtuigen van zo een motorstel. De reizigers zullen van niets geweten hebben en zich enkel geërgerd hebben aan het lange wachten en het gebrek aan informatie tenzij de treinbegeleider zich op het afgesplitste stel bevond :D

Jan van den Berghe 25 augustus 2015 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7792976)
En dit is niet de eerste keer dat er problemen zijn met de type trein.
Maar ja, besparen op werkvolk, besparen op onderhoud en besparen op de tijd dat de machinisten hebben om hunne trein gereed te maken.En bij dit type trein doen de machinisten zelf de remproef ipv de schouwer.
Dit type trein koppelt automatisch, daar is geen rangeerder bij nodig maar als een rangeerder een trein koppelt kan de rangeerder nakijken of alles veilig is.
Gaat in de toekomst nog gebeuren wacht maar af.

't Lijkt er wel op dat u pleit om de computer af te schaffen en weer de oude fichebakken in te voeren. Met uw pleidooi schijnt u voorstander te zijn van een oude beroepen en een tegenstander van de technologie.

Als een aantal manuele handelingen tegenwoordig automatisch of sneller kunnen worden uitgevoerd, stelt zich inderdaad de vraag of er nog een specifieke functie voorbehouden voor is.

Is dat een probleem?

Neen, toch?!

Scorpio 25 augustus 2015 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7794503)
Onjuist. Er zijn al eerder incidenten geweest met die koppeling (GF-koppeling) Nooit met de hanricots.

Te weinig om te kunnen spreken van een systematisch probleem. Incidenten ga je altijd hebben. En dat er nooit problemen geweest zijn met manuele koppelingen, daar geloof ik niks van.

Citaat:

Dan lees je toch over de woorden heen, want je bewering is pertinent onjuist.
Kan natuurlijk ook liggen aan de berichtgeving, die vaak met totaal gebrek aan kennis de kranten vult.
Geen held in het herkennen van sarcasme zeker?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be