| Micele |
4 september 2015 11:29 |
Niemand rijdt vrijwillig tijdens spitsuren op snelwegen waar ze weten dat dan daar de dagelijkse filedruk is. Het is van moeten.
Dat ziet men ook aan:
1. De carpoolparkings zijn al vele jaren te klein en overvol.
2. Doe de test in de praktijk (voor mij centraal-Limburg) en rij -tijdens werkuren- aan bepaalde knooppunten dichtbij snelwegoprtitten waar men op parkeerstroken mag parkeren (soms ook niet... en gedoogd... ) , awel er zullen tientallen auto´s staan van pendelaars die carpoolen richting Antwerpen of Brussel of ...
(2. is ook een gevolg van 1, alhoewel 2 voor menige pendelaars gunstiger is.)
schrijnende vbn genoeg, niet alleen in Limburg:
( carpoolers vertrekken zelfs een halfuurtje vroeger om een zekere carpoolplaats te kunnen bemachtigen...)
Citaat:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-b...ting-a2247637/
Uit een navraag van Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) bij de Vlaamse administratie blijkt dat carpoolparkings in Vlaanderen alsmaar meer bezet raken.
Cijfers van de laatste drie jaar tonen aan dat zeven carpoolparkings met een structurele overbezetting te kampen. Nog eens zeven andere zitten tegen hun maximum. Groen vindt dat minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werk moet maken van een duidelijk beleid rond carpooling. Na Walshoutem (192%) is Bertem met 134% de parking waar de meeste overbezetting heerst. Automobilsten parkeren zich daar op andere plaatsen in de buurt of ergens in de kant.
"Het is inderdaad zo dat er vaak op plaatsen in de buurt geparkeerd wordt, waar men soms eigenlijk zelfs niet mag staan. Dat is niet altijd het geval, maar gebeurt zeker wel. Dan is het de taak van de politie om die wagens weg te halen", klinkt het bij het Agentschap voor Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant (AWV). :evil:
"Ik zet mijn auto al jaren op de parking van Bertem", vertelt Stephan Verachtert. "Maar sinds het laatste halfjaar kom ik toch een halfuurtje vroeger, zodat ik zeker mijn wagen kwijt kan."
In zijn beleidsnota schrijft mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) dat tegen 2020 40 procent van het woon-werkverkeer op een duurzame manier moet verlopen. Carpoolparkings spelen daar een belangrijke rol in. "Als een carpoolparking een te hoge bezettingsgraad heeft, kijk ik naar de uitbreidingsmogelijkheden", aldus Weyts.
Maar voorlopig plant de minister voor geen enkele van de overbezette parkings op korte termijn investeringen. (ADPW)
|
3. Men spaart brandstof en daardoor geld door te carpoolen.
Door met de praktische auto naar een wat verder gelegen goede warme bakker te rijden om bvb vlaai, broodjes en brood te halen heeft NUL relevantie op filedruk in Vlaanderen tijdens spitsuren.
Waar dan wel de file is (en tijdverlies) is in de wachtrij bij deze goede bakker. Ook als je met de fiets rijdt naar de bakker heb je dezelfde bakkerfile (maar nog meer tijdverlies onderweg).
Realiteit is dat de pendelaars járenlang moeten gaan bedelen voor grotere goed gelegen carpoolparkings:
Citaat:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-h...t-28-a2079227/
De lang beloofde carpoolparking in Heusden-Zolder komt aan afrit 27 Terlaemen. Dat besliste de gemeentelijke begeleidingscommissie gisteren, nadat een delegatie van ACV Limburg in een open brief vroeg om eindelijk een beslissing te nemen over de parking.
"In 1998 was de carpoolparking al een prioriteit voor het Vlaams gewest", zegt Greta Vanhove, regioverantwoordelijke van het ACV. "Omdat er geen schot in de zaak kwam, stelde ACV Heusden-Zolder een aantal vragen aan het gemeentebestuur, de Vlaamse overheid en het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg (AWV). Daarop vroeg Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) in 2012 aan het AWV om de procedures op te starten voor de aanleg van de parking. De middelen zijn beschikbaar, maar door plaatselijke discussies werd het project op de lange baan geschoven. Nochtans is er een grote nood aan een carpoolparking, want die in Houthalen-Helchteren en Lummen staan meer dan vol." Maar er is nu toch witte rook: "De commissie kiest voor afrit 27 Terlaemen", zegt schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Lode Schops (onafhankelijke). "Afrit 28 Vogelsancklaan was geen optie door de waterhuishouding en de ligging in natuurgebied. Bovendien vreesden de buren voor de ophogingswerken. AWV is ons daarin gevolgd. Verkeerstechnisch is er wel meer verkeer op de gewestweg Beringen-Zonhoven (afrit 28), maar afrit 27 is nu toch niet zover af."
Vijftig plaatsen
Volgens de schepen kan het nu vrij snel gaan: "AWV moet de studie afwerken en de plannen uittekenen. De budgetten liggen klaar. We voorzien een vijftigtal plaatsen, maar bij succes kan de parking uitgebreid worden." Vanhove reageert positief: "Waar de parking ook komt, we zijn al tevreden als er één komt. Maar op 20 mei was er ook een consensus, toen over afrit 28, maar die beslissing werd later herroepen. We bekijken het vervolg met argusogen." (PVMB)
|
Site waar men zich kan inschrijven voor te carpoolen:
http://www.carpool.be/vlaanderen/particulieren/partners
|