Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Belgische files werelderfgoed (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222673)

Blue Sky 3 september 2015 12:06

Belgische files werelderfgoed
 
U kan het zelf mee bepalen! Wat denkt u ervan?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...dhtml?show=art

DewareJakob 3 september 2015 12:14

Vinger in de wonde.

Micele 3 september 2015 12:28

Prachtig !

Distel 3 september 2015 13:32

"Voor wie niet van aanschuiven houdt, is er een alternatief: neem gewoon de trein. "

:lol:

Nu ja, wanneer je op het perron drie kwartier staat te wachten omdat je je aansluiting hebt gemist (met dank aan de te late trein waar je net op zat), dan ben je strikt genomen niet aan het aanschuiven he.

Maori 3 september 2015 13:35

Het staat vast dat diegenen die deze campagne bedacht hebben, zo goed als nooit de trein nemen.

DewareJakob 3 september 2015 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maori (Bericht 7806316)
Het staat vast dat diegenen die deze campagne bedacht hebben, zo goed als nooit de trein nemen.

De files zijn er toch elke dag. En steeds meer en meer.
Hoor je vaak op de radio daar een uur langer, daar tot 2 uur langer, daar maar een kwartier langer...
Hierbij beweer ik niet dat de treinen perfect rijden.

Maori 3 september 2015 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7806321)
De files zijn er toch elke dag. En steeds meer en meer.
Hoor je vaak op de radio daar een uur langer, daar tot 2 uur langer, daar maar een kwartier langer...
Hierbij beweer ik niet dat de treinen perfect rijden.

Oh ik ontkende de files ook niet...maar de trein is ook geen oplossing.
Heb zelf genoeg ervaring maar idd, de files worden steeds langer en beginnen ook steeds vroeger. Met glijdende uren kan je de files ietwat vermijden maar dit wordt steeds moeilijker.

Op 2 wielen gaat het zoveel sneller. Kan uiteraard niet het ganse jaar door maar d�*t is pas reizen...niet de trein...

Distel 3 september 2015 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7806321)
De files zijn er toch elke dag. En steeds meer en meer.
Hoor je vaak op de radio daar een uur langer, daar tot 2 uur langer, daar maar een kwartier langer...
Hierbij beweer ik niet dat de treinen perfect rijden.

Het dramatische is dat je zelfs met die files vaak nog beter af bent dan met de trein.

Micele 3 september 2015 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 7806334)
Het dramatische is dat je zelfs met die files vaak nog beter af bent dan met de trein.

http://www.demorgen.be/binnenland/-m...rein-a2245875/

Traagheid anno 2015, wie had dat durven denken in 1970 ?

Micele 3 september 2015 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7806479)
Tja als een goed geoefende fietser al sneller op zijn bestemming is dan met de trein (die volgens planning rijdt)...
http://www.demorgen.be/binnenland/-m...rein-a2245875/

Traagheid anno 2015, wie had dat durven denken in 1970 ?


Aurora_Borealis 3 september 2015 18:02

Het duurde niet lang...

http://www.vertragingenzijnerfgoed.be

Libro 3 september 2015 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7806593)

Gevatte reactie op onnozele actie van de NMBS-alleen lijkt die trein mij het slachtoffer van een Molukse treinkaping. Klopt dit, beste forum-Nederlanders?

Aurora_Borealis 3 september 2015 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7806635)
alleen lijkt die trein mij het slachtoffer van een Molukse treinkaping. Klopt dit, beste forum-Nederlanders?

Geen Nederlander hier... het treinstel is van hetzelfde type, maar het kleurschema klopt niet: de gekaapte trein was geel met schuine blauwe strepen. De foto op de website lijkt eerder op die van de Beneluxtreinen (horizontale kleurbanden).

Libro 3 september 2015 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7806751)
Geen Nederlander hier... het treinstel is van hetzelfde type, maar het kleurschema klopt niet: de gekaapte trein was geel met schuine blauwe strepen. De foto op de website lijkt eerder op die van de Beneluxtreinen (horizontale kleurbanden).

THX!

brother paul 4 september 2015 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 7806869)
THX!

Die is anders erfgoedkampioen aerodynamica...


fabianen 4 september 2015 11:00

Als je moet gaan schijten,willen ze tegenwoordig de auto nemen om op WC te geraken in eigen huis.

Micele 4 september 2015 11:29

Niemand rijdt vrijwillig tijdens spitsuren op snelwegen waar ze weten dat dan daar de dagelijkse filedruk is. Het is van moeten.

Dat ziet men ook aan:

1. De carpoolparkings zijn al vele jaren te klein en overvol.

2. Doe de test in de praktijk (voor mij centraal-Limburg) en rij -tijdens werkuren- aan bepaalde knooppunten dichtbij snelwegoprtitten waar men op parkeerstroken mag parkeren (soms ook niet... en gedoogd... ) , awel er zullen tientallen auto´s staan van pendelaars die carpoolen richting Antwerpen of Brussel of ...
(2. is ook een gevolg van 1, alhoewel 2 voor menige pendelaars gunstiger is.)

schrijnende vbn genoeg, niet alleen in Limburg:
(carpoolers vertrekken zelfs een halfuurtje vroeger om een zekere carpoolplaats te kunnen bemachtigen...)
Citaat:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-b...ting-a2247637/

Uit een navraag van Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) bij de Vlaamse administratie blijkt dat carpoolparkings in Vlaanderen alsmaar meer bezet raken.

Cijfers van de laatste drie jaar tonen aan dat zeven carpoolparkings met een structurele overbezetting te kampen. Nog eens zeven andere zitten tegen hun maximum. Groen vindt dat minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werk moet maken van een duidelijk beleid rond carpooling. Na Walshoutem (192%) is Bertem met 134% de parking waar de meeste overbezetting heerst. Automobilsten parkeren zich daar op andere plaatsen in de buurt of ergens in de kant.

"Het is inderdaad zo dat er vaak op plaatsen in de buurt geparkeerd wordt, waar men soms eigenlijk zelfs niet mag staan. Dat is niet altijd het geval, maar gebeurt zeker wel. Dan is het de taak van de politie om die wagens weg te halen", klinkt het bij het Agentschap voor Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant (AWV). :evil:

"Ik zet mijn auto al jaren op de parking van Bertem", vertelt Stephan Verachtert. "Maar sinds het laatste halfjaar kom ik toch een halfuurtje vroeger, zodat ik zeker mijn wagen kwijt kan."

In zijn beleidsnota schrijft mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) dat tegen 2020 40 procent van het woon-werkverkeer op een duurzame manier moet verlopen. Carpoolparkings spelen daar een belangrijke rol in. "Als een carpoolparking een te hoge bezettingsgraad heeft, kijk ik naar de uitbreidingsmogelijkheden", aldus Weyts.

Maar voorlopig plant de minister voor geen enkele van de overbezette parkings op korte termijn investeringen. (ADPW)

3. Men spaart brandstof en daardoor geld door te carpoolen.

Door met de praktische auto naar een wat verder gelegen goede warme bakker te rijden om bvb vlaai, broodjes en brood te halen heeft NUL relevantie op filedruk in Vlaanderen tijdens spitsuren.

Waar dan wel de file is (en tijdverlies) is in de wachtrij bij deze goede bakker. Ook als je met de fiets rijdt naar de bakker heb je dezelfde bakkerfile (maar nog meer tijdverlies onderweg).


Realiteit is dat de pendelaars járenlang moeten gaan bedelen voor grotere goed gelegen carpoolparkings:
Citaat:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-h...t-28-a2079227/

De lang beloofde carpoolparking in Heusden-Zolder komt aan afrit 27 Terlaemen. Dat besliste de gemeentelijke begeleidingscommissie gisteren, nadat een delegatie van ACV Limburg in een open brief vroeg om eindelijk een beslissing te nemen over de parking.

"In 1998 was de carpoolparking al een prioriteit voor het Vlaams gewest", zegt Greta Vanhove, regioverantwoordelijke van het ACV. "Omdat er geen schot in de zaak kwam, stelde ACV Heusden-Zolder een aantal vragen aan het gemeentebestuur, de Vlaamse overheid en het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg (AWV). Daarop vroeg Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) in 2012 aan het AWV om de procedures op te starten voor de aanleg van de parking. De middelen zijn beschikbaar, maar door plaatselijke discussies werd het project op de lange baan geschoven. Nochtans is er een grote nood aan een carpoolparking, want die in Houthalen-Helchteren en Lummen staan meer dan vol." Maar er is nu toch witte rook: "De commissie kiest voor afrit 27 Terlaemen", zegt schepen van Mobiliteit en Ruimtelijke Ordening Lode Schops (onafhankelijke). "Afrit 28 Vogelsancklaan was geen optie door de waterhuishouding en de ligging in natuurgebied. Bovendien vreesden de buren voor de ophogingswerken. AWV is ons daarin gevolgd. Verkeerstechnisch is er wel meer verkeer op de gewestweg Beringen-Zonhoven (afrit 28), maar afrit 27 is nu toch niet zover af."

Vijftig plaatsen

Volgens de schepen kan het nu vrij snel gaan: "AWV moet de studie afwerken en de plannen uittekenen. De budgetten liggen klaar. We voorzien een vijftigtal plaatsen, maar bij succes kan de parking uitgebreid worden." Vanhove reageert positief: "Waar de parking ook komt, we zijn al tevreden als er één komt. Maar op 20 mei was er ook een consensus, toen over afrit 28, maar die beslissing werd later herroepen. We bekijken het vervolg met argusogen." (PVMB)
Site waar men zich kan inschrijven voor te carpoolen:
http://www.carpool.be/vlaanderen/particulieren/partners

brother paul 4 september 2015 11:53

ze verdienen van mij een artikel op newsmonkey
http://newsmonkey.be/article/54014

Blue Sky 4 september 2015 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7807451)
Niemand rijdt vrijwillig tijdens spitsuren op snelwegen waar ze weten dat dan daar de dagelijkse filedruk is. Het is van moeten.

Juist ja;

Citaat:

Daarbij komt het toenemende vrijetijdsverkeer tijdens de de spits en de files. Eén op drie auto's in de file is op weg voor vrijetijdsverkeer. En dat aandeel neemt volgens Smagghe toe.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/20...al-586849.html

Ik denk dat u de intelligentie van de Belgische automobilist schromelijk overschat.

brother paul 6 september 2015 13:54

Nu dat wij wereldrecord files hebben hoeft niet te verwonderen


Vlaanderen heeft 2x minder snelwegen dan spoorwegen, en vergeleken met Nederland hebben we drie maal minder wegdek. We onderhouden de wegen met 10 keer minder budget dan nederland, en investeren meer in de spoorwegen voor een korter netwerk
Druk je de gegevens uit per persoon vervoer kilometers, dan vraag je u echt af waarom we uberhaupt meer spoorweg dan snelweg hebben, als de snelweg 6x meer personen vervoert... Je vraagt je af waarom we meer spenderen aan onderhoud van spoorwegen als die 10 keer minder personen vervoeren... Kijk maar goed naar die tabel, ze is heel ontnuchterend...

De onderhoudskost van een treinweg is 10x hoger dan het onderhoud van een autostrade. In Nederland wel te verstaan, In vlaanderen kost de trein dubbel zo duur voor het onderheid, en investeren we 3x minder dan NL in het onderhoud dus scheelt het een factor 60x goedkoper snelwegrijde pvk dan trein...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be