![]() |
Roekeloze fietsers, ook in jouw buurt ?
bvb Gent:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/blabr_2...?postcode=9000 FIETSPIRATEN HALEN ALLE SMOEZEN BOVEN OM HUN GEVAARLIJKE VERKEERSOVERTREDINGEN GOED TE PRATEN Politie pakt roekeloze fietsers onverbiddelijk aan GENT - ‘Hela! Mijnheer!’ De jongeman op de fiets die zopas nietsvermoedend door het rood licht is gereden op de helling van de Walpoortstraat, schrikt zich een hoedje als plots een agente uit haar verdekte positie in een winkelportiek naar voren komt. U bent daarnet door het rood licht gefietst, mijnheer’, zegt de agente. ‘Ja, maar ik ben vertrokken als het voetgangerslicht aan de Lammerstraat op groen sprong. Dat is maar een seconde te vroeg.’ ‘Als het voetgangerslicht op groen springt, blijft het nog vier seconden rood voor u, mijnheer. Uw identiteitskaart, asjeblief’. Ondertussen heeft een andere agent aan de overzijde van de straat een jongeman tegengehouden die twintig meter verder het rood licht heeft genegeerd in de Lammerstraat. De fietser is ziedend. ‘Ik ben doorgereden nadat ik eerst zeker was dat ik niemand hinderde’, voert hij als excuus aan. ‘Ik woon al tien jaar op de hoek van de Forelstraat en de Heernislaan. Ik ben daar al verschillende keren bijna omvergereden door auto’s. Maar daar heb ik jullie nog nooit gezien.’ De agent schrijft onverstoorbaar verder aan het proces-verbaal. ‘Als ik een boete krijg, dien ik klacht in’, briest de fietser en als hij boos wegrijdt, sist hij tussen zijn tanden: ‘De volgende keer rijd ik er weer door.’ Door het rood licht rijden is ook voor fietsers een overtreding van de derde graad. Dat betekent dat hij binnenkort een verzoek tot minnelijke schikking van 160 euro in de brievenbus zal vinden. ‘Ik begrijp de frustratie van die mensen’, zegt Dominique Van den Eeckhaut, coördinator van de verkeersafdeling van de Gentse politie. ‘Maar het regent klachten van voetgangers, automobilisten en andere weggebruikers over fietsers die zich aan roekeloos rijgedrag bezondigen en daardoor de veiligheid van de andere weggebruikers in het gedrang brengen. Ieder jaar is het bij de start van het academisch jaar hetzelfde. Dan komen er 65.000 extra mensen bij in Gent. Veel studenten verplaatsen zich door het centrum van Gent met de fiets. Sensibiliseren alleen helpt duidelijk niet. Daarom treden we ook repressief op. Tot het einde van het jaar blijft dat voor ons een prioriteit.’ Gisterochtend concentreerde de actie zich op het negeren van de stoplichten aan de Vooruit. ‘Ik begrijp niet dat hier niet meer ongevallen gebeuren’, zegt de gerante van de winkel op de hoek van de Walpoortstraat en Lammerstraat. ‘Fietsers rijden over het trottoir de hoek om en botsen net niet of net wel tegen argeloze voetgangers.’ ‘Of men komt uit de Sint-Pietersnieuwstraat naar beneden gefietst om tegen hoge snelheid een wijde bocht te nemen richting de Lammerstraat’, vult een van de verbaliserende agenten aan. ‘Als er dan een bus vanuit de Lammerstraat omhoog komt gereden, zit het er op.’ Een man die een winkel heeft in de Lammerstraat heeft zo zijn eigen mening over de fietsende studenten: ‘Ze zijn kleurenblind. Rode lichten of witte strepen zien ze blijkbaar niet.’ ‘Het gaat niet alleen om studenten’, corrigeert Van den Eeckhaut. ‘Maar we kunnen er niet omheen dat velen van hen met een fiets rijden.’ Een buitenlandse studente met een gele fiets neemt de bekeuring sportief op. Maar ze moet toch even slikken als ze hoort dat ze 50 euro zal moeten ophoesten omdat ze het rood licht omzeilde door op het trottoir te rijden. ‘In Bulgarije betaal je misschien tien of twintig euro. Maar de politie is daar behoorlijk corrupt zodat niemand zijn boetes betaalt. Nu ja, er rijdt in Bulgarije ook geen mens met de fiets. Levensgevaarlijk!’ Het viel gisterochtend overigens op dat vooral vrouwelijke fietsers tegen de lamp liepen. Een vrouw kan maar niet geloven dat ze een boete krijgt voor enkele luttele meters op het trottoir te rijden. ‘Waarom kan je me geen waarschuwing geven’, smeekt ze. ‘Ik rijd al dertig jaar met de fiets in Gent en ik heb nooit, nooit, nooit een boete gekregen.’ Als de hoofdinspectrice uitlegt dat er voorheen al op dezelfde plek verwittigende controles werden gehouden en voor haar geen uitzondering kan worden gemaakt, begint de vrouw te trillen als een espenblad, dreigt in shock te gaan en moet gekalmeerd worden. ‘Hoe moet ik dat thuis gaan uitleggen’, jammert ze nog. De agenten hebben het echt niet onder de markt. Een andere vrouw probeert de politie ervan te overtuigen dat ze dit kruispunt door en door kent en perfect weet wanneer het gevaarlijk is om door het rood te rijden en wanneer niet. De politievrouw legt haar uit dat de fietsster zelf gevaar loopt omvergereden te worden als ze de reglementen aan haar laars blijft lappen. ‘Toch heb ik de indruk dat jullie proberen op die manier snel wat geld bij elkaar te scharrelen’, zegt de beboete vrouw. ‘Zouden jullie niet beter wat meer energie steken in het voorkomen van fietsdiefstallen?’ Een andere vrouw die betrapt wordt, probeert er onderuit te komen door te zeggen dat ze zwanger is en niet wou blijven wachten achter een vrachtwagen die stinkende uitlaatgassen verspreidt. ‘Eentje voor het grote smoezenboek’, besluit de hoofdinspecteur. ’s Namiddags werd de actie verlegd naar andere plekken in het centrum, onder meer op de as Annonciadenstraat-Papaegaaistraat. ‘Daar werd specifiek gecontroleerd op het fietsen over het trottoir en het rijden in de verboden richting’, aldus Dominique Van den Eeckhaut. ‘Het gebeurt daar wel vaker dat iemand bij het verlaten van zijn woning bijna onderuit wordt gereden.’ Dat met name het wegdek in de Annonciadenstraat er verschrikkelijk bij ligt, is voor de politiechef een te lichtzinnig argument. ‘Er zijn genoeg alternatieven voor de fietser. Denk maar aan de noord-zuid en oost-west fietsroutes waarvan toch al belangrijke delen klaar zijn.’ Fietsers kijken de komende maanden overigens maar beter uit want het is de politie menens. ‘Vanaf november gaan we ook de uitrusting en verlichting van de fietsen controleren’, aldus Van den Eeckhaut. ‘En we gaan ook fietsers aanpakken die in winkelwandelstraten slalommen tussen de voetgangers. Vooral moeders met buggy’s en ouderen hebben daar last van.’ - - - - - - - - - - - Of eens wat tegengas geven... :-P (het kan goed zijn dat de politie overdrijft, ook zij maken overtredingen als hun dienst het niet rechtvaardigt...) Is het niet tijd ook fietsers registreerbaar te maken (ttz kentekenplaat zoals bromfiets klasse A) zodat ze met de huidige technieken beter gehandhaafd kunnen worden ? :-P De electrische fiets > 25 kmh valt daar ook onder: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Waarom zou ik me als fietser aan de wet moeten houden als de automobilist zelfs met de grondwet zijn gat afveegt ? Ik kijk enkel naar m'n veiligheid en die van voetgangers. De wet en de automobilist kan de pot op. Op vele plaatsen is het trouwens veiliger om door het rood te rijden dan te wachten op groen. Enkel waar ik niet bekend ben volg ik de verkeersregels. Het is dan ook daar dat ik dikwijls door automobilisten in een hoek gedrumd wordt of in de remmen moet voor een gsmslet.
|
Citaat:
Er is natuurlijk wel iets aan te merken over de inrichting van menig kruispunt. De expertise van onze Nederlandse buren is blijkbaar niet altijd doorgedrongen bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Nog steeds worden zo vele nieuwe kruispunten ingericht met stoplichten die gemengd verkeer toelaten. In Waregem hebben we ook een paar van die gevallen. Je hebt als fietser dan welgeteld drie seconden om veilig over te steken, want erna komt de hele horde automobilisten op je af. En niet iedereen weet schijnbaar dat de fietser voorrang hebben... |
Citaat:
Als je letterlijk de regels gaat volgen en je brengt jezelf daarmee in gevaar, dan ben je een grote idioot. Zo fiets ik zelf ook regelmatig een stukje over een voetpad in plaats van langs een drukke gewestweg waar het fietspad bestaat uit een strookje van 50 cm gescheiden van de weg door een stippellijn. Dat voetpad wordt trouwens ook zelden gebruikt. Je moet wel goed gek zijn om op zo'n zelfmoordpad te fietsen, zelf al is het de wet. Aan de verkeerde kant van de weg rijden en spookrijden zijn zaken waar ze wel hard mogen tegen optreden. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed terwijl je het toch hebt over zwakke weggebruikers mag ik veronderstellen dat ook motoren en al zeker bromfietsen al eens het voetpad mogen gebruiken ? |
Zeker in Leuven is dit echt een verschrikking. Om een of andere reden denken veel fietsers daar dat 'voorrang van rechts' enkel voor auto's geldt.
En als je op de bondgenotenlaan probeert over te steken aan een zebrapad, is er niemand die stopt. Af en toe steek ik gewoon over waardoor de fietser gedwongen is te remmen, en krijg ik een verontwaardigde blik of commentaar. Dat niet stoppen voor voetgangers die oversteken aan een zebrapad een zware overtreding is, beseft precies niemand. |
Citaat:
Op de autostrade mag je 120 km/h rijden. Brommers en motoren rijden te snel en zijn hoegenaamd niet compatibel met zwakke en trage weggebruikers als voetgangers. Het heeft bijgevolg niet veel zin dat zij op een voetpad zouden rijden als ze vlot met het verkeer mee kunnen rijden. Maar goed, ik merk wederom aan uw reactie dat u vooral of uitsluitend met de auto rijdt en dan ook enkel dat inzichtsveld heeft. Was u trouwens niet die automobilist die over wegen rijdt waar u normaal gezien niet door mag rijden met de auto? |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En een brommer die 25 per uur haalt of zelfs 40 die kan volgens jou vlot mee met het verkeer ? :oops: Op een gewestweg waar 70 of meer gereden wordt ??? :oops: Een zwaardere motor loopt ook gevaar wanneer een wegdek in slechte staat is....maar dat geeft hem nog niet het recht een fietspad te rijden dat er eventueel beter zou bijliggen. Dat het fietspad volgens jouw normen niet beantwoordt aan jouw eisen inzake veiligheid geeft je nergens het recht de wet niet te respecteren. En op het voetpad neem je je fiets aan de hand. Aan uw reactie leid ik vooral af dat iedereen de wet moet respecteren behalve fietsers |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik was tot juni 2015 trouwens zelf fietsende student in Leuven, dus ik weet waarover ik spreek (heb zelf trouwens nog geen auto). Mijn medefietsers zijn een bende gevaarlijke gekken die de verkeersregels niet kennen. Als ik afremde voor een zebrapad, gebeurde het vaak dat een fietser achter me gewoon doorreed en de voetganger die ik voorrang verleende bijna omver reed. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be