Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Roekeloze fietsers, ook in jouw buurt ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=222774)

Micele 5 september 2015 19:19

Roekeloze fietsers, ook in jouw buurt ?

bvb Gent:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/blabr_2...?postcode=9000

FIETSPIRATEN HALEN ALLE SMOEZEN BOVEN OM HUN GEVAARLIJKE VERKEERSOVERTREDINGEN GOED TE PRATEN

Politie pakt roekeloze fietsers onverbiddelijk aan

GENT - ‘Hela! Mijnheer!’ De jongeman op de fiets die zopas nietsvermoedend door het rood licht is gereden op de helling van de Walpoortstraat, schrikt zich een hoedje als plots een agente uit haar verdekte positie in een winkelportiek naar voren komt.
U bent daarnet door het rood licht gefietst, mijnheer’, zegt de agente.
‘Ja, maar ik ben vertrokken als het voetgangerslicht aan de Lammerstraat op groen sprong. Dat is maar een seconde te vroeg.’

‘Als het voetgangerslicht op groen springt, blijft het nog vier seconden rood voor u, mijnheer. Uw identiteitskaart, asjeblief’.

Ondertussen heeft een andere agent aan de overzijde van de straat een jongeman tegengehouden die twintig meter verder het rood licht heeft genegeerd in de Lammerstraat.

De fietser is ziedend. ‘Ik ben doorgereden nadat ik eerst zeker was dat ik niemand hinderde’, voert hij als excuus aan. ‘Ik woon al tien jaar op de hoek van de Forelstraat en de Heernislaan. Ik ben daar al verschillende keren bijna omvergereden door auto’s. Maar daar heb ik jullie nog nooit gezien.’

De agent schrijft onverstoorbaar verder aan het proces-verbaal.
‘Als ik een boete krijg, dien ik klacht in’, briest de fietser en als hij boos wegrijdt, sist hij tussen zijn tanden: ‘De volgende keer rijd ik er weer door.’
Door het rood licht rijden is ook voor fietsers een overtreding van de derde graad. Dat betekent dat hij binnenkort een verzoek tot minnelijke schikking van 160 euro in de brievenbus zal vinden.

‘Ik begrijp de frustratie van die mensen’, zegt Dominique Van den Eeckhaut, coördinator van de verkeersafdeling van de Gentse politie. ‘Maar het regent klachten van voetgangers, automobilisten en andere weggebruikers over fietsers die zich aan roekeloos rijgedrag bezondigen en daardoor de veiligheid van de andere weggebruikers in het gedrang brengen. Ieder jaar is het bij de start van het academisch jaar hetzelfde. Dan komen er 65.000 extra mensen bij in Gent. Veel studenten verplaatsen zich door het centrum van Gent met de fiets. Sensibiliseren alleen helpt duidelijk niet. Daarom treden we ook repressief op. Tot het einde van het jaar blijft dat voor ons een prioriteit.’

Gisterochtend concentreerde de actie zich op het negeren van de stoplichten aan de Vooruit.
‘Ik begrijp niet dat hier niet meer ongevallen gebeuren’, zegt de gerante van de winkel op de hoek van de Walpoortstraat en Lammerstraat. ‘Fietsers rijden over het trottoir de hoek om en botsen net niet of net wel tegen argeloze voetgangers.’

‘Of men komt uit de Sint-Pietersnieuwstraat naar beneden gefietst om tegen hoge snelheid een wijde bocht te nemen richting de Lammerstraat’, vult een van de verbaliserende agenten aan. ‘Als er dan een bus vanuit de Lammerstraat omhoog komt gereden, zit het er op.’

Een man die een winkel heeft in de Lammerstraat heeft zo zijn eigen mening over de fietsende studenten: ‘Ze zijn kleurenblind. Rode lichten of witte strepen zien ze blijkbaar niet.’

‘Het gaat niet alleen om studenten’, corrigeert Van den Eeckhaut. ‘Maar we kunnen er niet omheen dat velen van hen met een fiets rijden.’
Een buitenlandse studente met een gele fiets neemt de bekeuring sportief op. Maar ze moet toch even slikken als ze hoort dat ze 50 euro zal moeten ophoesten omdat ze het rood licht omzeilde door op het trottoir te rijden.

‘In Bulgarije betaal je misschien tien of twintig euro. Maar de politie is daar behoorlijk corrupt zodat niemand zijn boetes betaalt. Nu ja, er rijdt in Bulgarije ook geen mens met de fiets. Levensgevaarlijk!’

Het viel gisterochtend overigens op dat vooral vrouwelijke fietsers tegen de lamp liepen. Een vrouw kan maar niet geloven dat ze een boete krijgt voor enkele luttele meters op het trottoir te rijden. ‘Waarom kan je me geen waarschuwing geven’, smeekt ze. ‘Ik rijd al dertig jaar met de fiets in Gent en ik heb nooit, nooit, nooit een boete gekregen.’

Als de hoofdinspectrice uitlegt dat er voorheen al op dezelfde plek verwittigende controles werden gehouden en voor haar geen uitzondering kan worden gemaakt, begint de vrouw te trillen als een espenblad, dreigt in shock te gaan en moet gekalmeerd worden. ‘Hoe moet ik dat thuis gaan uitleggen’, jammert ze nog.
De agenten hebben het echt niet onder de markt.

Een andere vrouw probeert de politie ervan te overtuigen dat ze dit kruispunt door en door kent en perfect weet wanneer het gevaarlijk is om door het rood te rijden en wanneer niet. De politievrouw legt haar uit dat de fietsster zelf gevaar loopt omvergereden te worden als ze de reglementen aan haar laars blijft lappen.

‘Toch heb ik de indruk dat jullie proberen op die manier snel wat geld bij elkaar te scharrelen’, zegt de beboete vrouw. ‘Zouden jullie niet beter wat meer energie steken in het voorkomen van fietsdiefstallen?’

Een andere vrouw die betrapt wordt, probeert er onderuit te komen door te zeggen dat ze zwanger is en niet wou blijven wachten achter een vrachtwagen die stinkende uitlaatgassen verspreidt.
‘Eentje voor het grote smoezenboek’, besluit de hoofdinspecteur.
’s Namiddags werd de actie verlegd naar andere plekken in het centrum, onder meer op de as Annonciadenstraat-Papaegaaistraat.

‘Daar werd specifiek gecontroleerd op het fietsen over het trottoir en het rijden in de verboden richting’, aldus Dominique Van den Eeckhaut. ‘Het gebeurt daar wel vaker dat iemand bij het verlaten van zijn woning bijna onderuit wordt gereden.’
Dat met name het wegdek in de Annonciadenstraat er verschrikkelijk bij ligt, is voor de politiechef een te lichtzinnig argument. ‘Er zijn genoeg alternatieven voor de fietser. Denk maar aan de noord-zuid en oost-west fietsroutes waarvan toch al belangrijke delen klaar zijn.’

Fietsers kijken de komende maanden overigens maar beter uit want het is de politie menens. ‘Vanaf november gaan we ook de uitrusting en verlichting van de fietsen controleren’, aldus Van den Eeckhaut. ‘En we gaan ook fietsers aanpakken die in winkelwandelstraten slalommen tussen de voetgangers. Vooral moeders met buggy’s en ouderen hebben daar last van.’

- - - - - - - - - - -

Of eens wat tegengas geven... :-P

(het kan goed zijn dat de politie overdrijft, ook zij maken overtredingen als hun dienst het niet rechtvaardigt...)

Is het niet tijd ook fietsers registreerbaar te maken (ttz kentekenplaat zoals bromfiets klasse A) zodat ze met de huidige technieken beter gehandhaafd kunnen worden ? :-P

De electrische fiets > 25 kmh valt daar ook onder:
Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-fietsen.dhtml

Iedereen die een elektrische fiets heeft waarmee sneller dan 25 km/uur gereden kan worden, moet die binnenkort inschrijven en van een nummerplaat en verzekering voorzien. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen op basis van informatie van de FOD Mobiliteit.

Jan van den Berghe 5 september 2015 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7809476)
De electrische fiets > 25 kmh valt daar ook onder:

Ondertussen zijn we maanden later en bij mijn weten is er nog steeds niets concreet uitgewerkt.

Jan van den Berghe 5 september 2015 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7809476)
Dat met name het wegdek in de Annonciadenstraat er verschrikkelijk bij ligt, is voor de politiechef een te lichtzinnig argument. ‘Er zijn genoeg alternatieven voor de fietser. Denk maar aan de noord-zuid en oost-west fietsroutes waarvan toch al belangrijke delen klaar zijn.’

Overtredingen moeten hard worden aangepakt en horen ook niet goedgepraat te worden, maar wat de politiechef hier stelt, getuigt niet onmiddellijk van veel inzicht in de fietsinfrastructuur van Gent. In de Oost-Westfietsroute zit bijvoorbeeld ook de Theresianenstraat die sedert de jaren zestig nog altijd dezelfde betonklinkers heeft. Alleen liggen ze al lang niet meer netjes vlak zoals weleer.

cookie monster 5 september 2015 22:16

Ik krijg het vliegend diarree van fietsende fietser op het voetpad ,
en dan ook nog eens tegen de rijrichting , en verder ....
soms met een maat van me op het voetpad , die zegt dan:
"Opzij (tegen mij) , want er komt een fietser aan !!"
Ik zeg dan: "Oh ??" En ik ga gene mm opzij !!
Zegt die dan:
"Waarom moet ge weer tegendraads doen ??
Laat die toch gewoon door !!" Ik reageer:
"De wet zegt toch dat er geen fietsers op het voetpad mogen fietsen !!"
Krijg ik als antwoord: "De wet ?? Schijt er aan !!
En dat ik ne rare ben en dat ik altijd tegendraads doe !!
Als er een fietser aankomt , laat ge die er toch gewoon door !!"
Ik reageer: "En als dan op mij knalt ??"
"Ik had dan beter moeten uitkijken en opzij gaan" , volgt daarop !!
Nou moe , krijg nou wat ?? 8O 8O

Ik hoop altijd dat dan net een flik voorbijkomt !!
Tot op heden .... :(

Scherven A. Mok 6 september 2015 09:50

Waarom zou ik me als fietser aan de wet moeten houden als de automobilist zelfs met de grondwet zijn gat afveegt ? Ik kijk enkel naar m'n veiligheid en die van voetgangers. De wet en de automobilist kan de pot op. Op vele plaatsen is het trouwens veiliger om door het rood te rijden dan te wachten op groen. Enkel waar ik niet bekend ben volg ik de verkeersregels. Het is dan ook daar dat ik dikwijls door automobilisten in een hoek gedrumd wordt of in de remmen moet voor een gsmslet.

Jan van den Berghe 6 september 2015 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7810002)
Waarom zou ik me als fietser aan de wet moeten houden als de automobilist zelfs met de grondwet zijn gat afveegt ? Ik kijk enkel naar m'n veiligheid en die van voetgangers. De wet en de automobilist kan de pot op. Op vele plaatsen is het trouwens veiliger om door het rood te rijden dan te wachten op groen. Enkel waar ik niet bekend ben volg ik de verkeersregels. Het is dan ook daar dat ik dikwijls door automobilisten in een hoek gedrumd wordt of in de remmen moet voor een gsmslet.

Samenleven kan niet werken als iedereen de wet naast zich neerlegt of er zijn eigen interpretatie aan geeft.

Er is natuurlijk wel iets aan te merken over de inrichting van menig kruispunt. De expertise van onze Nederlandse buren is blijkbaar niet altijd doorgedrongen bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Nog steeds worden zo vele nieuwe kruispunten ingericht met stoplichten die gemengd verkeer toelaten. In Waregem hebben we ook een paar van die gevallen. Je hebt als fietser dan welgeteld drie seconden om veilig over te steken, want erna komt de hele horde automobilisten op je af. En niet iedereen weet schijnbaar dat de fietser voorrang hebben...

Blue Sky 6 september 2015 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 7810002)

Daar is zeker iets van waar. Als je met de fiets rijdt ben je een zwakke weggebruiker en dan moet je eerste prioriteit zijn dat je heelhuids op je bestemming aankomt. In die zin is het zeker te verantwoorden dat een fietser bepaalde overtredingen maakt. Daar zou de politie dan ook een onderscheid moeten kunnen maken, al ontbreekt het velen dat inzicht omdat ze zelf nooit fietsen.

Als je letterlijk de regels gaat volgen en je brengt jezelf daarmee in gevaar, dan ben je een grote idioot.

Zo fiets ik zelf ook regelmatig een stukje over een voetpad in plaats van langs een drukke gewestweg waar het fietspad bestaat uit een strookje van 50 cm gescheiden van de weg door een stippellijn. Dat voetpad wordt trouwens ook zelden gebruikt. Je moet wel goed gek zijn om op zo'n zelfmoordpad te fietsen, zelf al is het de wet.

Aan de verkeerde kant van de weg rijden en spookrijden zijn zaken waar ze wel hard mogen tegen optreden.

Zucht 6 september 2015 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7810437)
Daar is zeker iets van waar. Als je met de fiets rijdt ben je een zwakke weggebruiker en dan moet je eerste prioriteit zijn dat je heelhuids op je bestemming aankomt. In die zin is het zeker te verantwoorden dat een fietser bepaalde overtredingen maakt. Daar zou de politie dan ook een onderscheid moeten kunnen maken, al ontbreekt het velen dat inzicht omdat ze zelf nooit
fietsen.

Als je letterlijk de regels gaat volgen en je brengt jezelf daarmee in gevaar, dan ben je een grote idioot.

Zo fiets ik zelf ook regelmatig een stukje over een voetpad in plaats van langs een drukke gewestweg waar het fietspad bestaat uit een strookje van 50 cm gescheiden van de weg door een stippellijn. Dat voetpad wordt trouwens ook zelden gebruikt. Je moet wel goed gek zijn om op zo'n zelfmoordpad te fietsen, zelf al is het de wet.

En waarom is het onmogelijk om af te stappen en dat stukje voetpad te voet te doen met de fiets aan de hand ?

fred vanhove 6 september 2015 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7810437)
Daar is zeker iets van waar. Als je met de fiets rijdt ben je een zwakke weggebruiker en dan moet je eerste prioriteit zijn dat je heelhuids op je bestemming aankomt. In die zin is het zeker te verantwoorden dat een fietser bepaalde overtredingen maakt. Daar zou de politie dan ook een onderscheid moeten kunnen maken, al ontbreekt het velen dat inzicht omdat ze zelf nooit fietsen.

Aan de verkeerde kant van de weg rijden en spookrijden zijn zaken waar ze wel hard mogen tegen optreden.

Dat geldt voor alle weggebruikers.Ook met een auto kan je door te precies de wet te willen volgen jezelf in gevaar brengen.Op sommige plaatsen plots de 30 km/u bv gaan respecteren of aan 70 km/u op de autostrade rijden:roll:

Maar goed terwijl je het toch hebt over zwakke weggebruikers mag ik veronderstellen dat ook motoren en al zeker bromfietsen al eens het voetpad mogen gebruiken ?

TheFourHorsemen 6 september 2015 16:48

Zeker in Leuven is dit echt een verschrikking. Om een of andere reden denken veel fietsers daar dat 'voorrang van rechts' enkel voor auto's geldt.

En als je op de bondgenotenlaan probeert over te steken aan een zebrapad, is er niemand die stopt. Af en toe steek ik gewoon over waardoor de fietser gedwongen is te remmen, en krijg ik een verontwaardigde blik of commentaar. Dat niet stoppen voor voetgangers die oversteken aan een zebrapad een zware overtreding is, beseft precies niemand.

Blue Sky 6 september 2015 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7810458)
Dat geldt voor alle weggebruikers.Ook met een auto kan je door te precies de wet te willen volgen jezelf in gevaar brengen.Op sommige plaatsen plots de 30 km/u bv gaan respecteren of aan 70 km/u op de autostrade rijden:roll:

Maar goed terwijl je het toch hebt over zwakke weggebruikers mag ik veronderstellen dat ook motoren en al zeker bromfietsen al eens het voetpad mogen gebruiken ?

Hoe zou je door 30 km/h te respecteren jezelf in gevaar brengen met de auto?
Op de autostrade mag je 120 km/h rijden.

Brommers en motoren rijden te snel en zijn hoegenaamd niet compatibel met zwakke en trage weggebruikers als voetgangers. Het heeft bijgevolg niet veel zin dat zij op een voetpad zouden rijden als ze vlot met het verkeer mee kunnen rijden.

Maar goed, ik merk wederom aan uw reactie dat u vooral of uitsluitend met de auto rijdt en dan ook enkel dat inzichtsveld heeft.

Was u trouwens niet die automobilist die over wegen rijdt waar u normaal gezien niet door mag rijden met de auto?

Blue Sky 6 september 2015 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7810511)
Zeker in Leuven is dit echt een verschrikking. Om een of andere reden denken veel fietsers daar dat 'voorrang van rechts' enkel voor auto's geldt.

Dat is ook het veiligste. Als je als fietser steeds je wettelijk voorrang neemt, dan lig je binnen de kortste keren onder een auto.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7810511)
En als je op de bondgenotenlaan probeert over te steken aan een zebrapad, is er niemand die stopt. Af en toe steek ik gewoon over waardoor de fietser gedwongen is te remmen, en krijg ik een verontwaardigde blik of commentaar. Dat niet stoppen voor voetgangers die oversteken aan een zebrapad een zware overtreding is, beseft precies niemand.

Als je zelf wat vaker zou fietsen, dan zou je dat wel begrijpen.

cookie monster 6 september 2015 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7810440)
En waarom is het onmogelijk om af te stappen en dat stukje voetpad te voet te doen met de fiets aan de hand ?

Inderdaad , da's slechts een kleine moeite !!

fred vanhove 6 september 2015 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7810521)

Brommers en motoren rijden te snel en zijn hoegenaamd niet compatibel met zwakke en trage weggebruikers als voetgangers. Het heeft bijgevolg niet veel zin dat zij op een voetpad zouden rijden als ze vlot met het verkeer mee kunnen rijden.

Maar goed, ik merk wederom aan uw reactie dat u vooral of uitsluitend met de auto rijdt en dan ook enkel dat inzichtsveld heeft.

Was u trouwens niet die automobilist die over wegen rijdt waar u normaal gezien niet door mag rijden met de auto?

.

fred vanhove 6 september 2015 17:19

Citaat:

.

fred vanhove 6 september 2015 17:19

Citaat:

Je mag idd 120 km/u rijden. Maar je mag ook 70 rijden zijnde de minimumsnelheid.Doe dat eens en geniet van het gevaar van vrachtwagens die aan je achterbumper kleven je voorbijsteken en daarna de pas afsnijden....dus ook een automobilist die rancuneus de wet respecteert loopt gevaar.

En een brommer die 25 per uur haalt of zelfs 40 die kan volgens jou vlot mee met het verkeer ? :oops: Op een gewestweg waar 70 of meer gereden wordt ??? :oops:

Een zwaardere motor loopt ook gevaar wanneer een wegdek in slechte staat is....maar dat geeft hem nog niet het recht een fietspad te rijden dat er eventueel beter zou bijliggen.

Dat het fietspad volgens jouw normen niet beantwoordt aan jouw eisen inzake veiligheid geeft je nergens het recht de wet niet te respecteren.

En op het voetpad neem je je fiets aan de hand.

Aan uw reactie leid ik vooral af dat iedereen de wet moet respecteren behalve fietsers

fred vanhove 6 september 2015 17:27

Citaat:

Ik rijd regelmatig door straten enkel plaatselijk verkeer ja.Maar dat mag ik.....het volstaat dat ik denk daar iemand tegen te komen die ik ken:-)

IanVD 6 september 2015 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7810525)
Dat is ook het veiligste. Als je als fietser steeds je wettelijk voorrang neemt, dan lig je binnen de kortste keren onder een auto.

Mijn ervaring is nochtans eerder omgekeerd. Als je als auto je wettelijke voorrang neemt, dan ligt er binnen de kortste keren een fietser onder.

TheFourHorsemen 6 september 2015 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7810525)

Als je zelf wat vaker zou fietsen, dan zou je dat wel begrijpen.

Het gaat niet om fietsers die hun voorrang afgeven wanneer ze voorrang hebben, maar om fietsers die denken dat ze voorrang hebben terwijl ze van links komen. Ik heb het dus absoluut niet over fietsers die te voorzichtig zouden zijn. Het is net als autobestuurder dat je in Leuven best ook voorrang geeft als er een fietser van links komt, want die stoppen toch nooit.

Ik was tot juni 2015 trouwens zelf fietsende student in Leuven, dus ik weet waarover ik spreek (heb zelf trouwens nog geen auto). Mijn medefietsers zijn een bende gevaarlijke gekken die de verkeersregels niet kennen. Als ik afremde voor een zebrapad, gebeurde het vaak dat een fietser achter me gewoon doorreed en de voetganger die ik voorrang verleende bijna omver reed.

TheFourHorsemen 6 september 2015 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7810614)
Mijn ervaring is nochtans eerder omgekeerd. Als je als auto je wettelijke voorrang neemt, dan ligt er binnen de kortste keren een fietser onder.

Dit bedoel ik inderdaad. Het zijn net de fietsers die voorrang nemen wanneer ze het niet hebben ipv andersom.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be