![]() |
Een vraagje over 's vrijdags vis eten.
Naar aanleiding van die hetze over slachten, halal en koosjer, schoot me te binnen dat de katholieken vroeger geen vlees mochten eten op vrijdag.
Waarom is dat eigenlijk afgeschaft ? En klopt het dat ze nu nog altijd geen vlees mogen eten op goede vrijdag ? En wel tijdens de vasten ? Die paar voorschriften die nog bestaan, worden die onderwezen in het vroom-christelijk onderwijs ? En wie leeft dat vleesconsumentieverbod nog na ? . |
vis was lekkerder de vrijdag want
de vrijdag was de dag dat de vissers terugkwamen van zee -> verse vis smaakt veel beter. |
Citaat:
|
Goede vrijdag? Vis is ook symbool voor Jezus. Dus vrijdag eet je vis om aan de Here Jezus te denken.
|
Citaat:
In België heeft men vrij snel de verplichting vis te eten afgeschaft, terwijl andere bisschoppenconferenties meer terughoudend waren of veel sterker het boete-element benadrukten tegenover de loutere verplichting vlees te eten. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de Ierse bisschoppenconferentie. In een recent document benadrukten de Ierse bisschoppen dat een katholiek met aandrang aangeraden wordt de dag te wijden aan boete en gebed, maar ook zich te onthouden van vlees én alcohol. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Is sushi ook goed?
|
Citaat:
Sorry, dit is onzin. Tne eerste schreef de Katholieke kerk nooit voor dat je op vrijdag vis moet eten. Het voorschrift was ooit van op vrijdag geen vlees te eten. In Beieren en Oostenrijk werden (en worden) op die dag traditioneel eiergerechten gegeten. In de buurt van de zee ligt vis dan wel weer voor de hand. Maar in de kuststeden is verse vis elke dag beschikbaar. De meeste vissers keren immers elke dag terug. En voor die die niet elke dag terugkomen is er geen vaste dat, want alles hangt van de vangst af, van het weer, en in vroegere tijden, van de wind. |
Citaat:
Eieren Ieren Eren Ren En Het kan kloppen.... Ik doe boete door me te laten geselen met een schattig lamsleren zweepje. Telt dat ook? Moet dat op vrijdag? Hoeveel aflaten is dat waard (het gaat ongeveer om een 30-tal kletsen) |
Citaat:
|
Gut, mocht er van die kerk überhaupt ìets gegeten worden op vrijdag?
|
Wij mochten geen vlees eten op woensdag & vrijdag ,
ik ging 's morgens stiekem in de ijskast vlees pakken , of wanneer ik wat ouder , geld gespaard , en naar de frituur :) Ik moet wel bekennen , ik lust vis , dus .... ik at dan vis :) |
Citaat:
|
Citaat:
Vandaar sommige verschillen waarschijnlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Auto-erotisch_ongeval Maar die boete en versterving, als je nu eens ernstig aan introspectie doet, welk gevoel geeft dat jou ? . |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be