![]() |
na "dieselgate" nu "e-gate"?
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2458438
Het is niet helemaal nieuw,maar het borrelt steeds meer naar boven. De bewering namelijk dat die verbruikscijfers en "klasse-aanduidingen" van electrische toestellen ofwel niet helemaal deugen ofwel .......via "sjoemelsoftware" kunnen beinvloed worden op bepaalde testmomenten.... Want het laatste decennium is ook vrijwel ieder huishoudapparaat van enige omvang stilletjes veranderd in een computer met wasmachinefunctie,TV-weergavefunctie.....vul zelf maar in.... Door electriciteit aangedreven maar door software gemotiveerd dus...zoals autos door benzine/diesel aangedreven worden maar ook door software gemotiveerd... Een E-gate zou potentieel gelijkaardige consequenties hebben als dat dieselgate gedoe.We spreken op europese schaal dan rustig van miljarden aan extra electriciteitskosten en mogelijk menig "rekenmodel" aangaande milieu- en capaciteitsplanning(nieuwe centrales) die feitelijk onjuist,ontoereikend zelfs, blijken te zijn.... Het probleem is,voor zover ik kan nagaan,dat het de nationale controle-instanties zijn die elk apart verantwoordelijk zijn voor het nagaan of apparatuur in eigen land voldoet aan europese- of wereldstandaarden. Dat is natuurlijk een onmogelijke zaak(misschien zo bedoeld? :? ).Belgie,bijvoorbeeld,kan onmogelijk alle types wasmachines die op het grondgebied verkocht worden nazien en BLIJVEN nazien....en er zijn nog zoveel andere dingen.... |
Citaat:
FOD Economie heeft net verklaard dat zij absoluut niet de middelen hebben om alle toestellen te kontroleren. Alleen steekproeven worden gedaan. Weer een perfect voorbeeld van groene waanzin die meer problemen creeert dan oplost. Elke milliwatt moet er uitgeperst worden om de aarde te redden. |
sjoemeldiesels (of factor 40 x NOx) vergelijken met het AA+ enz... verbruik van electrische toestellen... LOL
Verbruiken die electrische toestellen dan ook tot 40 x meer als tijdens de test ? Linkje graag. :-) Ik lees dat redelijk veel toestellen 41 % hun label zelfs gerecht worden dat is relatief heel goed. En andere meestal één energieklasse lager. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox Als het dus zo is dat apparaten minder zuinig zijn dan gepland, dan zou dat eigenlijk willen zeggen dat men minder electriciteitscentrales nodig heeft ! |
Citaat:
"Planning" is in veel gevallen al wat precair(lees: bij te sturen onderweg of zelfs op het laatste moment).Het wordt natuurlijk helemaal een probleem als zelfs de basisgegevens fout zijn... Overigens... Persoonlijk vind ik het helemaal geen probleem dat de industrie zelf labels opplakt.Ik vind het een veel groter probleem dat er,blijkbaar,geen continue Controlesysteem is(al dan niet de overheid of de EU,die zelf-,of desnoods via auditbureaus,diepgaande en regelmatige studies (laat) doen met duidelijke dreiging met consequenties...) Minister Peeters meldde dat er ,aangaande huishoudapparaten,een "oplossing" zou kunnen komen vanuit de EU met mogelijk verbeterde regelgeving.Probleem is dat de regelgeving niet het probleem is(boeken vol hebben we al,van die "regelgeving"),er is een algemeen probleem met de KONTROLE en REACTIE daarop... 60% van de labels die we in winkels zien hangen zijn waarschijnlijk FOUT.Het kan me niet schelen dat ze "slechts" één energieklasse er naast zouden zitten,ze zijn FOUT en er zijn prijsconsequenties bij aanschaf en kostconsequenties bij gebruik. Kelt begint zo de indruk te krijgen dat we (alweer) eens in de VS moeten gaan zien hoe het er daar aan toe gaat.... |
nieuwe tests in Frankrijk
https://nl.express.live/2016/04/07/9...auto-uitstoot/
Onder de huidige milieuminister (mevrouw Royale) zijn in Frankrijk eens 52 verschillende personenwagens getest,niet alleen naar de huidge "labonormen",maar ook op de weg volgens aankomende nieuwe normen.Het is de bedoeling dat in de nieuwe generatie emissienormen er metingen onder realistischer gebruiksvoorwaarden zullen inzitten. Resultaat van de test : 0 (NUL) wagens zouden voldoen aan de nieuwe generatie uitstootnormen. Het illustreert het gevaar van normen,op den duur worden die rijdende computers die we "auto" noemen daar zo nauwkeurig op ingesteld dat zelfs de meest elementaire afwijking ervan (namelijk : de PRAKTIJK) andere resultaten geeft. Wagens zijn de laatste decennia spectaculair zuiniger geworden,dat geeft de enige realistische uitstootvermindering die al bereikt is,de rest is bullshit :| Frankrijk beschikt nu wel over een soort "nulmeting"... |
Citaat:
Als consument vind ik de energieklassen bijzonder nuttig. Als ik een toestel koop, wil ik graag weten wat het verbruikt. Dat heeft op zich niets met groen te maken. Het moet wel juist zijn natuurlijk, maar dat is louter een kwestie van organisatie. |
Citaat:
Als het toestel nieuw is gaat men meten wat het absolute minimumverbruik is in de zuinigste spaarmodus (plusminus tolerantie) Daar ben je in de regel niets mee aangezien je die super-ecospaarmodus in de praktijk nooit of zeer zelden gaat gebruiken. Die ecostand moet wel op het toestel instelbaar staan, maar de beste standaardinstelling (vb #optimaal beeldkwaliteit) zal dat zeker niet zijn. Anders zou de beeldkwaliteit # (bvb TV #) of waskwaliteit (bv vaatwasser of wasmachine) niet aan jouw wensen voldoen. Een TV# heeft talrijke instellingen (beeld helderheid, -kontrast, geluid...) Of toch dat niet wat je ervoor betaald hebt en wat je denkt te krijgen. We hebben bij onze vaatwasser die ECO-mode dus maar één keer gebruikt om eens te testen. Het was de laatste keer. Blijkbaar wast/spoelt die maar half zo lang (ziet men op timer) en dan nog met bijna koud water.... Dus alleen bruikbaar als je er quasi een halve (en bijna propere) vaat insteekt... Koop je dus een goedkoper toestel met veel minder eco-snufjes en-of spaarstanden maar met een A of A+-label ipv een A++-label dan kan het zijn dat je in de praktijk dikwijls evenveel gaat verbruiken... Soms waren de verschillen zelfs 50 % wat bij een TV zelfs meer dan 2 klassen verschil is. # test TV´s qua verbruik: Citaat:
|
Ik heb een dik jaar geleden m'n bijna 20 jaar oude ijskast en wasmachine vervangen door de groenste nieuwste toestellen en heb niets gemerkt aan mijn verbruik ... raar.
|
Consumenten worden in de EU op grote schaal opgelicht. Met dank aan de EU die zich via lobbygroepen laat omkopen door de verschillende industrieën.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Allemaal die lange eco cycles zijn wreed plezant in appartementen. Ik woon onderhand precies in een wasserij.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be