Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   na "dieselgate" nu "e-gate"? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=223734)

kelt 2 oktober 2015 11:20

na "dieselgate" nu "e-gate"?
 
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2458438

Het is niet helemaal nieuw,maar het borrelt steeds meer naar boven.
De bewering namelijk dat die verbruikscijfers en "klasse-aanduidingen" van electrische toestellen ofwel niet helemaal deugen ofwel .......via "sjoemelsoftware" kunnen beinvloed worden op bepaalde testmomenten....

Want het laatste decennium is ook vrijwel ieder huishoudapparaat van enige omvang stilletjes veranderd in een computer met wasmachinefunctie,TV-weergavefunctie.....vul zelf maar in....

Door electriciteit aangedreven maar door software gemotiveerd dus...zoals autos door benzine/diesel aangedreven worden maar ook door software gemotiveerd...


Een E-gate zou potentieel gelijkaardige consequenties hebben als dat dieselgate gedoe.We spreken op europese schaal dan rustig van miljarden aan extra electriciteitskosten en mogelijk menig "rekenmodel" aangaande milieu- en capaciteitsplanning(nieuwe centrales) die feitelijk onjuist,ontoereikend zelfs, blijken te zijn....


Het probleem is,voor zover ik kan nagaan,dat het de nationale controle-instanties zijn die elk apart verantwoordelijk zijn voor het nagaan of apparatuur in eigen land voldoet aan europese- of wereldstandaarden.

Dat is natuurlijk een onmogelijke zaak(misschien zo bedoeld? :? ).Belgie,bijvoorbeeld,kan onmogelijk alle types wasmachines die op het grondgebied verkocht worden nazien en BLIJVEN nazien....en er zijn nog zoveel andere dingen....

Wapper 2 oktober 2015 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 7843016)
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/1.2458438
Het probleem is,voor zover ik kan nagaan,dat het de nationale controle-instanties zijn die elk apart verantwoordelijk zijn voor het nagaan of apparatuur in eigen land voldoet aan europese- of wereldstandaarden.

Het is nog veel erger. De fabrikanten mogen zelf de energieklasse van een toestel "meten" en bepalen. Er wordt verondersteld dat zij dat "zelfregulerend" korrekt doen. Een "vergissing" van hunnentwege van slechts 1 energietrap kan in de aankoopprijs een aardig verschil uitmaken.

FOD Economie heeft net verklaard dat zij absoluut niet de middelen hebben om alle toestellen te kontroleren. Alleen steekproeven worden gedaan.

Weer een perfect voorbeeld van groene waanzin die meer problemen creeert dan oplost. Elke milliwatt moet er uitgeperst worden om de aarde te redden.

Micele 2 oktober 2015 16:04

sjoemeldiesels (of factor 40 x NOx) vergelijken met het AA+ enz... verbruik van electrische toestellen... LOL

Verbruiken die electrische toestellen dan ook tot 40 x meer als tijdens de test ? Linkje graag. :-)

Ik lees dat redelijk veel toestellen 41 % hun label zelfs gerecht worden dat is relatief heel goed. En andere meestal één energieklasse lager.

Citaat:

Tussen 2009 en 2014 kon de FOD Economie een honderdtal labels van elektrische toestellen controleren. Amper 41 daarvan bleken correct. Producenten die niet in orde waren, hadden zich meestal met één energieniveau "vergist". Dat leidt er wel meteen toe dat uw aankoop én stroomfactuur tientallen euro's duurder worden.
Een sjoemeldiesel is pakweg 15 NOx-klasse lager (maar er zijn er maar 5...) elke diesel staat pakweg 3-4 klassen lager als aangegeven.

Micele 2 oktober 2015 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7843226)
Een sjoemeldiesel is pakweg 15 NOx-klasse lager (maar er zijn er maar 5...) elke diesel staat pakweg 3-4 klassen lager als aangegeven.

Wslk wil men ook een recente bron daarvan zien...
Citaat:

http://repository.tudelft.nl/view/tn...-e7defd0e9e19/

Emissions of nitrogen oxides and particulates of diesel vehicles
Attachments

TNO-2015-R10838.pdf (download):

...
However, Euro 6 passenger cars and light commercial vehicles present an entirely different picture since, despite a continual tightening of European emissions limits, the real-world NOx emissions of new diesel passenger cars and light commercial vehicles have remained virtually unchanged over the last two decades. Real-world emissions have therefore remained significantly higher than the successive European limits set by emissions legislation

patrickve 2 oktober 2015 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 7843016)
Een E-gate zou potentieel gelijkaardige consequenties hebben als dat dieselgate gedoe.We spreken op europese schaal dan rustig van miljarden aan extra electriciteitskosten en mogelijk menig "rekenmodel" aangaande milieu- en capaciteitsplanning(nieuwe centrales) die feitelijk onjuist,ontoereikend zelfs, blijken te zijn....

Het is in elk geval totaal krankzinnig om plannen te maken voor elektriciteitsvoorziening als functie van het geplande hypothetische verbruik van apparaten he. Als apparaten minder stroom verbruiken, gaat men trouwens meer stroom verbruiken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox

Als het dus zo is dat apparaten minder zuinig zijn dan gepland, dan zou dat eigenlijk willen zeggen dat men minder electriciteitscentrales nodig heeft !

kelt 3 oktober 2015 05:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7843367)
Het is in elk geval totaal krankzinnig om plannen te maken voor elektriciteitsvoorziening als functie van het geplande hypothetische verbruik van apparaten he. Als apparaten minder stroom verbruiken, gaat men trouwens meer stroom verbruiken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Jevons_paradox

Als het dus zo is dat apparaten minder zuinig zijn dan gepland, dan zou dat eigenlijk willen zeggen dat men minder electriciteitscentrales nodig heeft !

Ziedaar de warboel !

"Planning" is in veel gevallen al wat precair(lees: bij te sturen onderweg of zelfs op het laatste moment).Het wordt natuurlijk helemaal een probleem als zelfs de basisgegevens fout zijn...


Overigens...
Persoonlijk vind ik het helemaal geen probleem dat de industrie zelf labels opplakt.Ik vind het een veel groter probleem dat er,blijkbaar,geen continue Controlesysteem is(al dan niet de overheid of de EU,die zelf-,of desnoods via auditbureaus,diepgaande en regelmatige studies (laat) doen met duidelijke dreiging met consequenties...)


Minister Peeters meldde dat er ,aangaande huishoudapparaten,een "oplossing" zou kunnen komen vanuit de EU met mogelijk verbeterde regelgeving.Probleem is dat de regelgeving niet het probleem is(boeken vol hebben we al,van die "regelgeving"),er is een algemeen probleem met de KONTROLE en REACTIE daarop...


60% van de labels die we in winkels zien hangen zijn waarschijnlijk FOUT.Het kan me niet schelen dat ze "slechts" één energieklasse er naast zouden zitten,ze zijn FOUT en er zijn prijsconsequenties bij aanschaf en kostconsequenties bij gebruik.


Kelt begint zo de indruk te krijgen dat we (alweer) eens in de VS moeten gaan zien hoe het er daar aan toe gaat....

kelt 8 april 2016 05:49

nieuwe tests in Frankrijk
 
https://nl.express.live/2016/04/07/9...auto-uitstoot/

Onder de huidige milieuminister (mevrouw Royale) zijn in Frankrijk eens 52 verschillende personenwagens getest,niet alleen naar de huidge "labonormen",maar ook op de weg volgens aankomende nieuwe normen.Het is de bedoeling dat in de nieuwe generatie emissienormen er metingen onder realistischer gebruiksvoorwaarden zullen inzitten.

Resultaat van de test : 0 (NUL) wagens zouden voldoen aan de nieuwe generatie uitstootnormen.

Het illustreert het gevaar van normen,op den duur worden die rijdende computers die we "auto" noemen daar zo nauwkeurig op ingesteld dat zelfs de meest elementaire afwijking ervan (namelijk : de PRAKTIJK) andere resultaten geeft.

Wagens zijn de laatste decennia spectaculair zuiniger geworden,dat geeft de enige realistische uitstootvermindering die al bereikt is,de rest is bullshit :|

Frankrijk beschikt nu wel over een soort "nulmeting"...

Blue Sky 8 april 2016 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7843200)
Het is nog veel erger. De fabrikanten mogen zelf de energieklasse van een toestel "meten" en bepalen. Er wordt verondersteld dat zij dat "zelfregulerend" korrekt doen. Een "vergissing" van hunnentwege van slechts 1 energietrap kan in de aankoopprijs een aardig verschil uitmaken.

FOD Economie heeft net verklaard dat zij absoluut niet de middelen hebben om alle toestellen te kontroleren. Alleen steekproeven worden gedaan.

Weer een perfect voorbeeld van groene waanzin die meer problemen creeert dan oplost. Elke milliwatt moet er uitgeperst worden om de aarde te redden.

Ik zie het verband niet met groene waanzin. Wat ik wel vaststel is dat u bijzonder veel last hebt van een hardnekkig groen trauma en daarbij constant groene spoken ziet.

Als consument vind ik de energieklassen bijzonder nuttig. Als ik een toestel koop, wil ik graag weten wat het verbruikt. Dat heeft op zich niets met groen te maken. Het moet wel juist zijn natuurlijk, maar dat is louter een kwestie van organisatie.

Micele 8 april 2016 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8059367)
Ik zie het verband niet met groene waanzin. Wat ik wel vaststel is dat u bijzonder veel last hebt van een hardnekkig groen trauma en daarbij constant groene spoken ziet.

Als consument vind ik de energieklassen bijzonder nuttig. Als ik een toestel koop, wil ik graag weten wat het verbruikt. Dat heeft op zich niets met groen te maken. Het moet wel juist zijn natuurlijk, maar dat is louter een kwestie van organisatie.

Wat is het juiste verbruik van een toestel?

Als het toestel nieuw is gaat men meten wat het absolute minimumverbruik is in de zuinigste spaarmodus (plusminus tolerantie)

Daar ben je in de regel niets mee aangezien je die super-ecospaarmodus in de praktijk nooit of zeer zelden gaat gebruiken. Die ecostand moet wel op het toestel instelbaar staan, maar de beste standaardinstelling (vb #optimaal beeldkwaliteit) zal dat zeker niet zijn. Anders zou de beeldkwaliteit # (bvb TV #) of waskwaliteit (bv vaatwasser of wasmachine) niet aan jouw wensen voldoen. Een TV# heeft talrijke instellingen (beeld helderheid, -kontrast, geluid...) Of toch dat niet wat je ervoor betaald hebt en wat je denkt te krijgen.

We hebben bij onze vaatwasser die ECO-mode dus maar één keer gebruikt om eens te testen. Het was de laatste keer. Blijkbaar wast/spoelt die maar half zo lang (ziet men op timer) en dan nog met bijna koud water.... Dus alleen bruikbaar als je er quasi een halve (en bijna propere) vaat insteekt...

Koop je dus een goedkoper toestel met veel minder eco-snufjes en-of spaarstanden maar met een A of A+-label ipv een A++-label dan kan het zijn dat je in de praktijk dikwijls evenveel gaat verbruiken... Soms waren de verschillen zelfs 50 % wat bij een TV zelfs meer dan 2 klassen verschil is.

# test TV´s qua verbruik:
Citaat:

https://www.test.de/Stromverbrauch-F...bel-4287310-0/ ook enkele reacties.

Tests der Stiftung Warentest zeigen echte Werte

Lassen Sie sich nicht vom Energielabel in die Irre führen. Weil die Messbedingungen im entscheidenden Punkt Bildhelligkeit den Herstellern überlassen sind, hilft das Label nicht beim Vergleich der Effizienz von Fernsehgeräten. Für gute Bilder müssen Sie oft die Helligkeit des Fernsehers ändern, dann steigt der Stromverbrauch – im Einzelfall um bis zu 50 Prozent. Einen verlässlichen Vergleich liefern die Testergebnisse der Stiftung Warentest. Ihnen liegt ein realistischer Stromverbrauch zugrunde, der beim Betrieb mit optimierten Einstellungen gemessen wurde. ...]

https://de.wikipedia.org/wiki/Energi...skennzeichnung

Scherven A. Mok 13 april 2016 05:41

Ik heb een dik jaar geleden m'n bijna 20 jaar oude ijskast en wasmachine vervangen door de groenste nieuwste toestellen en heb niets gemerkt aan mijn verbruik ... raar.

Hypochonder 13 april 2016 05:55

Consumenten worden in de EU op grote schaal opgelicht. Met dank aan de EU die zich via lobbygroepen laat omkopen door de verschillende industrieën.

fox 13 april 2016 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8059552)

We hebben bij onze vaatwasser die ECO-mode dus maar één keer gebruikt om eens te testen. Het was de laatste keer. Blijkbaar wast/spoelt die maar half zo lang (ziet men op timer) en dan nog met bijna koud water.... Dus alleen bruikbaar als je er quasi een halve (en bijna propere) vaat insteekt...

Dan heb je een slechte vaatwasser. Bij ons wordt uitsluitend de ECO modus gebruikt en de vaat is altijd proper.

Micele 13 april 2016 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8065741)
Dan heb je een slechte vaatwasser. Bij ons wordt uitsluitend de ECO modus gebruikt en de vaat is altijd proper.

Net aan de vrouw gevraagd, bij ons is de ECO-stand ook redelijk proper maar het duurt wel veel langer tot de vaat klaar is. Ook daarom gebruikt ze het maar zelden. Mijn vorige post klopt dus niet, ik heb daar wat door mekaar gehaald.

Scherven A. Mok 27 mei 2016 19:44

http://deredactie.be/permalink/2.44252?video=1.2658040

warpozio 28 mei 2016 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7843367)
Als apparaten minder stroom verbruiken, gaat men trouwens meer stroom verbruiken:

Hoe gaat dat? Als men zijn D-type koelkast (600kwh* per jaar) vervangt door een A++ koelkast (300kwh* per jaar) (* bij benadering) ga je dan je televisie langer laten aanstaan om die 300kwh te compenseren?

warpozio 28 mei 2016 23:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8066132)
Net aan de vrouw gevraagd, bij ons is de ECO-stand ook redelijk proper maar het duurt wel veel langer tot de vaat klaar is. Ook daarom gebruikt ze het maar zelden. Mijn vorige post klopt dus niet, ik heb daar wat door mekaar gehaald.

We zetten de vaatwas na het avondeten aan, of die nu 2u aan normaal programma wast of 4u aan ECO... 's morgens zijn de borden proper.

Scherven A. Mok 29 mei 2016 09:43

Allemaal die lange eco cycles zijn wreed plezant in appartementen. Ik woon onderhand precies in een wasserij.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be