Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Als het in de bouw goed gaat, gaat het overal goed. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=224140)

De schoofzak 11 oktober 2015 08:40

Als het in de bouw goed gaat, gaat het overal goed.

Als het in de bouw goed gaat, gaat het overal goed.

Dat is een Vlaams gezegde.

En dan doet dit plezier, behalve als ge een pezewever zijt die zweert bij tax-drift in plaats van tax-shift :

titel: Bouwsector: ‘Eerste stap in de richting van herstel’
link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151010_01912811

Citaat:

Confederatie Bouw en Bouwunie zijn verheugd dat de regering specifieke aandacht heeft voor de problematiek van de bouwsector. ‘Hiermee kan worden begonnen met een geleidelijk herstel van de werkgelegenheid’, zeggen de werkgeversorganisaties in een persbericht.

‘Wij vragen al maanden een oplossing voor het probleem van de deloyale concurrentie op onze bouwwerven. De regering heeft onze boodschap duidelijk goed begrepen’, zegt Robert de Mûelenaere, gedelegeerd bestuurder van de Confederatie Bouw. ‘Met dit engagement ziet het ernaar uit dat wij eindelijk een belangrijk signaal kunnen geven aan onze ondernemingen.’

‘We zijn tevreden dat de regering het jobverlies in de bouwsector ter harte neemt’, zegt Hilde Masschelein, gedelegeerd bestuurder van Bouwunie. ’We hopen dat de lastenvermindering voldoende zal zijn om een halt toe te roepen aan de deloyale concurrentie op onze werven en het massale jobverlies in de sector te stoppen.’

De bouwsector zegt al maandenlang een oplossing te vragen voor de oneerlijke concurrentie in ons land.

‘Onze bouwbedrijven verliezen aanbestedingen en worden verplicht om personeel te ontslaan. Veel kmo’s in de bouw vrezen vandaag zelfs voor hun voortbestaan’, luidt het. ‘Er zijn ondertussen al bijna 20.000 jobs verdwenen in de bouw. (...) Met deze taxshift zet deze regering duidelijk een stap in de goede richting.’

Erw 11 oktober 2015 20:14

Als ze oneerlijke concurrentie in het land weg wensen dan dienen ze overheid buiten te sjotten. Die zogenaamde "specifieke aandacht van overheid" impliceert elders diefstal, en problemen veroorzaakt door, overheid.
Die 20000 verdwenen jobs in de bouw kun je elders terugvinden: bij overheid. Ze hebben hun echte job ingeruild voor bloembakken controleren op straat, en dergelijke.

non-conformist 11 oktober 2015 21:38

Nu stel ik mij de vraag of het komt door al die Polen of door een werkelijke heropleving. Ik zei nochtans niet veel nieuwbouw in mijn streek de laatste jaren.

patrickve 12 oktober 2015 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 7854333)
Die 20000 verdwenen jobs in de bouw kun je elders terugvinden: bij overheid. Ze hebben hun echte job ingeruild voor bloembakken controleren op straat, en dergelijke.

Dat komt omdat de burger te dom is om te beseffen welke meerwaarde gecontroleerde bloembakken hebben op de maatschappij. Het zijn geen dingen die je aan de vrije markt, die enkel maar oog heeft voor egoisten, kan overlaten. Onze beschaving staat en valt met gecontroleerde bloembakken, wist je dat niet ? :lol:

Sukkelaar 20 oktober 2015 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7854456)
Nu stel ik mij de vraag of het komt door al die Polen of door een werkelijke heropleving. Ik zei nochtans niet veel nieuwbouw in mijn streek de laatste jaren.

Dan ga je er van uit dat "al die Polen" volledige BTW boekhouden voeren?
Laat mij toe hieraan te twijfelen.

Sukkelaar 20 oktober 2015 21:37

Citaat:

Neen, ik geloof dit ook niet maar er wordt wel veel herstelwerk uitgevoerd aan verouderde gebouwen.

non-conformist 21 oktober 2015 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7864407)
Dan ga je er van uit dat "al die Polen" volledige BTW boekhouden voeren?
Laat mij toe hieraan te twijfelen.

Dat maakt inzake de kosten voor de bouwonderneming niet veel uit, alleen is het nog goedkoper als ze in het zwart werken.

non-conformist 21 oktober 2015 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7864410)
Neen, ik geloof dit ook niet maar er wordt wel veel herstelwerk uitgevoerd aan verouderde gebouwen.

Dat zie ik ook alhoewel dat de eigenaars dit meestal zelf doen...

Mambo 28 oktober 2015 13:03

In de bouw hebben ze alle 6 weken een "eerste teken naar herstel".
En dat al vele jaren.

Helaas het blijft maar bij dat "teken van herstel" hangen.

Terloops eens vermelden dat wie nu nog in de bouw een bedrijf opricht peanuts verdiend door de veel te hoge loonkost van personeel.
Vraag; zijn de kosten van de onderneming te doen wel nog lonend om er personeel op na te houden?.
Op een vraagprijs van circa 39€/uur aan de klant heb je na aftrek van de lonen circa 35€ terug verloren. Blijft nog circa 32€ bruto over per werknemer per dag. Trek daar de bedrijfsbelastingen af en er schiet alleen nog een maagzweer over. En dat was dan een "vruchtbare goede dag".
Ik denk dat het antwoord voldoende is om te kunnen inzien dat het altijd bij "een teken van herstel" zal blijven.

Mambo 28 oktober 2015 13:07

Idem in de diensten sector met dienstencheque.
Gemiddelde opbrengst circa 0.30€ centiemen per uur per werknemer.

Je hebt 100 poetsvrouwen nodig om een bord spaghetti te kunnen gaan eten.

Fuck off met die larie allemaal tegenwoordig.

De schoofzak 28 oktober 2015 17:37

Als je arbeid overbelast, dan weet je waar je begint, maar ook waar je eindigt.
Tenzij ge ne sos zijt. Dat weet ge van niks.

.

non-conformist 28 oktober 2015 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7872684)
Als je arbeid overbelast, dan weet je waar je begint, maar ook waar je eindigt.
Tenzij ge ne sos zijt. Dat weet ge van niks.

.

Ik zie nochtans van uw partijtje niets anders dan belastingen...kwestie van alles ne keer duidelijk te stellen.

Sukkelaar 30 oktober 2015 14:54

Citaat:

Inderdaad niet veel nieuwbouw maar wel veel renovatie en herstellingen en daar komen de Polen wel langs.

De schoofzak 30 oktober 2015 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7872884)
Ik zie nochtans van uw partijtje niets anders dan belastingen...kwestie van alles ne keer duidelijk te stellen.

Mocht je even wat nader bekijken, dan zou je heel veel nuances zien. Nuances die ook duidelijk voor de verkiezingen aangekondigd werden.

Je kan je dan ook afvragen hoe confortabel het is, met een staatsschuld gelijk de onze.

En hoe het er aan toe zou gaan, met een Di Rupo II .
Dan zou het zeker geen shift zijn, maar wel degelijk een straffe lift.

.

Mambo 30 oktober 2015 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7875243)
Mocht je even wat nader bekijken, dan zou je heel veel nuances zien. Nuances die ook duidelijk voor de verkiezingen aangekondigd werden.

Je kan je dan ook afvragen hoe confortabel het is, met een staatsschuld gelijk de onze.

.

Zoals de electriek 7 keer op 1 jaar opslaan?
Met dank aan MIE ELECTRIEK. :roll:

non-conformist 30 oktober 2015 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7875243)

.

ah ja, die taxshift van de rijken/bedrijven naar de middenklasse. Bedankt om me eraan te herinneren hoeveel geluk we hebben om belastingen te mogen betalen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be