![]() |
Vraag naar ervaring van leerkrachten met het M-decreet
Nu het eerste trimester voorbij is stel ik mij de vraag hoe de leerkrachten die betrokken zijn met het M-decreet dit ervaren hebben.
Dit decreet zorgt ervoor dat een groot aantal kinderen met een bepaalde beperking niet meer terecht kunnen in het buitengewoon onderwijs maar mee in het reguliere onderwijs moeten starten. Waren zij er klaar voor? Hoe evolueerde het aantal betrokken kinderen in hun klas? |
Men doet dat ook volop in Frankrijk: alle authisten en mentaal gehandicapten in het gewone onderwijs, alle speciale richtingen zijn afgeschaft vanaf schooljaar 2016-2017. Men was die richtingen al aan het afbouwen. Hierdoor krijg je totaal onmogelijke klassen als je gewelddadige geestesgestoorden in uw klas hebt, samen met rolstoelgangers die door die geestesgestoorden mishandeld worden.
Vandaar dat men de leerprogramma's zwaar naar beneden is aan het herzien, omdat er toch geen les meer zal gegeven kunnen worden, en het enige dat de leerlingen met normale begaafdheden zullen kunnen leren, 's avonds bij hun ouders zal gebeuren, voor zoverre ze geen trauma's overhouden van hun gedwongen samenzijn tijdens de schooluren in het asiel. Dat is al voor een stuk het geval nu, maar het gaat serieus erger worden. De besparingen door die speciale richtingen te sluiten zijn wel niet te versmaden. Hiermee zal men waarschijnlijk alle uitkeringen kunnen betalen van alle leerkrachten die in langdurig ziekteverlof zullen gaan en vervangen zullen worden door re-insertie van vroegere gevangenisbewoners, die vervroegd vrijgelaten werden en aan veel lager tarief voor de klas kunnen staan. (het bovenstaande is maar heel lichtjes karikaturaal). Ik neem aan dat ze in Belgie naar het Franse besparingsplan gekeken hebben en likkebaardend dezelfde besparingen willen doorvoeren. |
Citaat:
. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ben ook benieuwd naar reacties hoe het verloopt in de praktijk...
Raar trouwens dat we daar zo weinig over vernemen, in de goede of in de slechte zin... Ben lang genoeg leraar geweest, nu op pensioen en gelukkig maar, om me te kunnen inbeelden wat voor praktische problemen dat zal geven en welke invloed dat zal hebben op het lesgeven zelf... Ik zette erbij "gelukkig maar" omdat het onderwijs de laatste jaren (vanaf VSO) er steeds maar op achteruit is gegaan, alle prietpraat terzijde gelaten. Kennisniveau, inzet, gedrag ouders en leerlingen... laat maar zitten. Maar o ja! Je hebt veel verlof... Meer moeten sommigen niet weten. |
Citaat:
Gehandicapten kunnen nog steeds in buso/buitengewoon/type onderwijs terecht maar moeten eerst op hun bek gaan in het regulier onderwijs. Als er 5 niet of net niet genoeg op hun bek gaan hoeven ze niet terug en bespaart de overheid op die 5 tenslotte peperduur onderwijs. ook al klinkt het op papier mooi, het blijft gewoon een ordinaire besparingsoperatie |
Citaat:
Ik sleep natuurlijk mijn opvoeding en opleiding mee uit het bredere midden van de vorige eeuw, waar wij examens en een rapport kregen na de eerste trimester bij aanvang van de kerstvakantie; na de tweede trimester bij aanvang van de paasvakantie en na de derde trimester bij aanvang van de grote vakantie. . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be