Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wie gaat er zijn VW diesel laten 'upgraden'? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=224358)

Dadeemelee 16 oktober 2015 20:25

Wie gaat er zijn VW diesel laten 'upgraden'?

VAG gaat nu verplicht alle diesels 'laten maken'. In de praktijk zal dat er waarschijnlijk op neerkomen dat je 10-20% van het vermogen kwijtspeelt.

Zou je dat laten doen?

maddox 17 oktober 2015 01:11

Eigenlijk, ik ben gekrenkt in mijn groene eer, en eis een schadevergoeding die mijn huidig leed over die milieuvervuiling die ik al die tijd heb veroorzaakt zonder het te weten kan compenseren. Ik wil mijn full option A6 inruilen voor een Tesla. Op hun kosten.

freespirit 17 oktober 2015 01:42

Simpel: de nietsvermoedende klant is bedrogen en de fabricant heeft moedwillig de kluit willen belazeren, dus gerechterlijke stappen voor een schadeloosstelling lijken me plausibel.

patrickve 17 oktober 2015 05:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7859994)
Eigenlijk, ik ben gekrenkt in mijn groene eer, en eis een schadevergoeding die mijn huidig leed over die milieuvervuiling die ik al die tijd heb veroorzaakt zonder het te weten kan compenseren. Ik wil mijn full option A6 inruilen voor een Tesla. Op hun kosten.

:lol:

patrickve 17 oktober 2015 05:23

Deze poll is een beetje nutteloos, tenzij je je VW nooit binnendoet voor een onderhoudsbeurt he. Bij uw eerste onderhoudsbeurt gaan ze die software upgraden, met of zonder uw toelating.

patrickve 17 oktober 2015 05:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7860001)
Simpel: de nietsvermoedende klant is bedrogen en de fabricant heeft moedwillig de kluit willen belazeren, dus gerechterlijke stappen voor een schadeloosstelling lijken me plausibel.

Strikt genomen is dat niet waar he. VAG heeft een intelligent voertuig gemaakt dat de tests, zoals voorgeschreven, doorstaat.

Het enige wat VAG U beloofd heeft als klant, is dat de *testresultaten* zijn wat ze zijn. En die zijn dat ook. Dat die resultaten het gevolg zijn van de auto die intelligent genoeg is om te weten dat hij getest wordt, is maar een strategie zoals een andere om aan de testresultaten te geraken he. Een andere strategie zou zijn om een auto te maken die *altijd* aan die eisen voldoet, en dus ook in het speciale geval van een test (en dat werd impliciet ondersteld bij de opstellers van de test natuurlijk).

Maar dat is equivalent aan:
"op mijn rij examen rijd ik nooit sneller dan de toegelaten snelheid". Dat is wat (oa) uw rijbewijs aangeeft: dat je *tijdens je rijexamen* gereden hebt volgens de regels van de wegcode.

Dat is geen garantie dat je ALTIJD rijdt volgens de regels van de wegcode.

Als jij nu steeds 15 km/u te snel rijdt, dan moet men niet komen zeggen dat jij een zware bedrieger bent omdat je dat niet gedaan hebt op je rij-examen.

Dat je beteugeld kan worden *als men vaststelt* dat je te snel hebt gereden NU, is waar. Men kan dus de testen voor die auto's veranderen. Maar om te spreken van BEDROG omdat je je gedrag aangepast hebt aan het feit dat je getest werd tijdens je rij-examen, is er over.

Die auto's zijn gewoon intelligent genoeg om te weten dat ze een examen passeren, en het enige dat de verkoper van die auto U garandeert is dat ze OP DE TEST die resultaten hebben gehaald. Zoals jij braaf achter je stuur zat op je rij-examen.

vlaams realist 17 oktober 2015 05:46

Och , ik rijd met een "lichte vracht" , en ik word NIET getest op uitstoot .
Ik mag met een rookwolk de controle binnenrijden , en er met dezelfde rookwolk , goedgekeurd terug buitenrijden .
Vanuit m'n hoge positie zwaai ik dan eens naar de "eco" autootjes . Vroem ,vroem , en ik ben weg .:-)

Jan van den Berghe 17 oktober 2015 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist (Bericht 7860057)
Och , ik rijd met een "lichte vracht" , en ik word NIET getest op uitstoot .
Ik mag met een rookwolk de controle binnenrijden , en er met dezelfde rookwolk , goedgekeurd terug buitenrijden .
Vanuit m'n hoge positie zwaai ik dan eens naar de "eco" autootjes . Vroem ,vroem , en ik ben weg .:-)

Bij mijn weten wordt ieder dieselvoertuig, ook een lichte vracht, aan de uitstoottest onderworpen.

Mambo 17 oktober 2015 09:06

Er rijden anders nog honderdduizenden rond met chiptuning.

Dadeemelee 17 oktober 2015 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7860052)
Deze poll is een beetje nutteloos, tenzij je je VW nooit binnendoet voor een onderhoudsbeurt he. Bij uw eerste onderhoudsbeurt gaan ze die software upgraden, met of zonder uw toelating.

Dat weet ik nog zo niet. Als ze dat zonder uw toestemming doen dan prutsen ze op eigen initiatief met vermogen en uitstoot.

Ik ben er quasi zeker van dat je als eigenaar een schriftelijke toestemming zal moeten geven.

Dadeemelee 17 oktober 2015 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 7860053)
Strikt genomen is dat niet waar he. VAG heeft een intelligent voertuig gemaakt dat de tests, zoals voorgeschreven, doorstaat.

Het enige wat VAG U beloofd heeft als klant, is dat de *testresultaten* zijn wat ze zijn. En die zijn dat ook. Dat die resultaten het gevolg zijn van de auto die intelligent genoeg is om te weten dat hij getest wordt, is maar een strategie zoals een andere om aan de testresultaten te geraken he. Een andere strategie zou zijn om een auto te maken die *altijd* aan die eisen voldoet, en dus ook in het speciale geval van een test (en dat werd impliciet ondersteld bij de opstellers van de test natuurlijk).

"op mijn rij examen rijd ik nooit sneller dan de toegelaten snelheid". Dat is wat (oa) uw rijbewijs aangeeft: dat je *tijdens je rijexamen* gereden hebt volgens de regels van de wegcode.

Als jij nu steeds 15 km/u te snel rijdt, dan moet men niet komen zeggen dat jij een zware bedrieger bent omdat je dat niet gedaan hebt op je rij-examen.

Dat je beteugeld kan worden *als men vaststelt* dat je te snel hebt gereden NU, is waar. Men kan dus de testen voor die auto's veranderen. Maar om te spreken van BEDROG omdat je je gedrag aangepast hebt aan het feit dat je getest werd tijdens je rij-examen, is er over.

Die auto's zijn gewoon intelligent genoeg om te weten dat ze een examen passeren, en het enige dat de verkoper van die auto U garandeert is dat ze OP DE TEST die resultaten hebben gehaald. Zoals jij braaf achter je stuur zat op je rij-examen.

Het is wel niet zo simpel. Die auto's rijden nu eigenlijk met een vervalste homologatie rond en de eigenaars betalen niet de juiste BIV en verkeersbelasting. En de overheid kan moeilijk dat moeilijk toelaten omdat ze anders de eigenaars van andere merken benadeelt.

En het is nog erger: als de auto's 'aangepasr' worden moeten ze opnieuw gehomologeerd worden en moet de BIV en verkeersbelasting eveneens aangepast worden.

kelt 17 oktober 2015 10:44

Wees maar heel gerust dat de schouwingscentra vanaf 2017/2018(want er zal minstens een jaar tussen liggen) gerichte controles zullen doen volgens strengere regels.(ik neem aan dat test-apparatuur "anti-sjoemelsoftware" kan krijgen....;-) )
Wees ook maar gerust dat ieder voertuig van de "Volkswagen-lijsten" zal aangemerkt staan op de databases van de keuringscentra..

Een privé-firma kan een vrije burger inderdaad nergens toe verplichten.

Maar als je de update niet doet dan ben je de trotse bezitter van een voertuig dat NIET overeenkomstig is met de boordpapieren.

Uw voertuig wordt afgekeurd,in het beste geval nog voordat je in het keuringscentrum binnen komt en een of ander "aanpassings-certificaat" niet kunt tonen.....

zo simpel zal het zijn.

jogo 17 oktober 2015 10:55

Citaat:

VW zoekt juridische ondersteuning. (ruime bezoldiging)

freespirit 17 oktober 2015 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 7860246)
Dat weet ik nog zo niet. Als ze dat zonder uw toestemming doen dan prutsen ze op eigen initiatief met vermogen en uitstoot.

Ik ben er quasi zeker van dat je als eigenaar een schriftelijke toestemming zal moeten geven.

De wet moet nageleefd worden en de garagist moet die auto's daar in overeenstemming mee brengen. Daar is geen toestemming van u voor nodig. Weigert u uw wagen te laten aanpassen, bent u in overtreding. Uiteraard zijn de VW-eigenaars wel gezien: ofwel krijgen zij en wagen terug met minder vermogen en prestaties; ofwel zullen zij een pak meer verkeersbelasting betalen. Daarom zouden ze hun 'schade' moeten terugvorderen bij VW.

freespirit 17 oktober 2015 15:03

Citaat:

Ik zie de vergelijking die je schetst toch niet zo goed opgaan, hoor. Als ik te snel rij na mijn rijexamen waarmee ik mijn rijbewijs heb gehaald, dan is dat een persoonlijke keuze en het is een gedragsmatig iets. Bovendien ga ik daar niemand bewust mee om de tuin leiden. Die ingebouwde sjoemelsoftware doet het laatste echter wel, mensen een rad voor de ogen draaien met voorbedachte rade. Dat is dus bedrog met kwade intenties van je reinste soort: de mensen die dachten een sportief en milieumild karretje te kopen, die komen bedrogen uit. Hoog tijd dus voor compensatie !

maddox 17 oktober 2015 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7860537)
Ik zie de vergelijking die je schetst toch niet zo goed opgaan, hoor. Als ik te snel rij na mijn rijexamen waarmee ik mijn rijbewijs heb gehaald, dan is dat een persoonlijke keuze en het is een gedragsmatig iets. Bovendien ga ik daar niemand bewust mee om de tuin leiden. Die ingebouwde sjoemelsoftware doet het laatste echter wel, mensen een rad voor de ogen draaien met voorbedachte rade. Dat is dus bedrog met kwade intenties van je reinste soort: de mensen die dachten een sportief en milieumild karretje te kopen, die komen bedrogen uit. Hoog tijd dus voor compensatie !

Dat is niet wat VW deed. Ze zorgden ervoor dat de testen met succes afgelegd werden.

Vergelijk het maar met spieken tijdens het examen.
Test geslaagd, tof he.

Zwitser 17 oktober 2015 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7860551)
Dat is niet wat VW deed. Ze zorgden ervoor dat de testen met succes afgelegd werden.

Test geslaagd, tof he.

Tot je gesnapt wordt natuurlijk...

De emissieregels stellen expliciet dat het gebruik van speciale maatregelen die er voor zorgen dat het voertuig beter presteerd tijdens de tests dan bij normaal gebruik niet toegelaten zijn. VW heeft hier inderdaad gewoon de wet overtreden.

maddox 17 oktober 2015 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7860598)
Tot je gesnapt wordt natuurlijk...

De emissieregels stellen expliciet dat het gebruik van speciale maatregelen die er voor zorgen dat het voertuig beter presteerd tijdens de tests dan bij normaal gebruik niet toegelaten zijn. VW heeft hier inderdaad gewoon de wet overtreden.

Niet echt, de testen waren gewoon niet relevant aan het eigenlijke gebruik.
Oftewel, het was een openboek examen.

En natuurlijk, zet een racefreak achter het stuur van een zuinige wagen, en een gierige groene achter het stuur van een dikke PKbrakende slee, en we gaan dan eens vergelijken....

DewareJakob 17 oktober 2015 16:31

Mijn eerste auto was een VW (golf D 1979)was tevens mijn laatste. Nooit daarna nog zo'n slechte auto gehad. Zelfs Lada was beter.

freespirit 17 oktober 2015 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7860551)

Test geslaagd, tof he.

Studenten geneeskunde die betrapt worden op spieken, worden met handboeien afgevoerd met de politiecombi en aan de gehele universiteit geschorst ! Je mag daar dus niet zo licht overgaan.

VW kan alvast beginnen alle opties betreffende sportief rijden aan de betrokken wageneigenaars terugbetalen, want na aanpassing zullen die opties ofwef deels teniet worden gedaan, ofwel worden ze zwaarder belast vanwege een hoger vermogen en uitstoot.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be