freespirit |
2 november 2015 22:28 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro
(Bericht 7878603)
Geef die fietsertjes nog wat meer privileges! Ze vergeten wel één ding: veel fietsers zijn jonge snaken op weg van of naar school die later ook met de auto gaan rijden. En het rijgedrag dat ze op de fiets hebben aangeleerd zullen ze ook vertonen aan het stuur van hun auto. En dan maar klagen over de mentaliteit van de automobilist.
|
Probleem is dat die jeugdige fietsers vaak nog geen auto rijden en bijgevolg geen besef hebben hoe moeilijk het is voor automobilisten om te anticiperen op 'roekeloze' fietsers. Ik geef grift toe: als tiener was ik ook geen perfect voorbeeld (hoewel er vele erger waren). Ik ben veiliger met de fiets gaan rijden, toen ik aan het leren autorijden was. En het me bijgevolg opviel dat de perceptie van een fietser gans anders is dan die van een automobilist.
Bijvoorbeeld: als fietser die zonder licht in de stad rijdt (dus met straatverlichting aanwezig), denk je vaak: 'ik zie de auto, dus de chauffeur zal mij ook wel zien'. Terwijl dat natuurlijk vaak niet waar is, maar als je zelf nog geen autostuur in je pollen hebt gehad, is dat besef er vaak gewoonweg niet.
Ik denk wel dat de fietsers enkel beter gaan rijden, als de pakkans op overtredingen verhoogt. Nu is die bijzonder laag en dat motiveert dus niet bepaald om het rijgedrag aan te passen.
|