Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   'Jobmotor in private sector trekt weer aan: 10.000 nieuwe banen in 6 maanden' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=225110)

De schoofzak 3 november 2015 06:32

'Jobmotor in private sector trekt weer aan: 10.000 nieuwe banen in 6 maanden'

Als dat geen goed nieuws is ...

Eat dust, sossen en groensels.

titel: 'Jobmotor in private sector trekt weer aan: 10.000 nieuwe banen in 6 maanden'
link: http://trends.knack.be/economie/bele...T=186443981278

Citaat:

Na vier moeilijke jaren slaat de private jobmotor in België opnieuw aan. In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er in de privésector 10.000 banen bijgekomen.

Citaat:

Dat leren cijfers van het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) waarover de krant De Tijd bericht. Het is van begin 2011 geleden dat Belgische bedrijven nog zo veel jobs hebben gecreëerd.

De cijfers zijn goed nieuws voor de regering-Michel, die van 'jobs, jobs en jobs' haar absolute prioriteit heeft gemaakt. Ter vergelijking: onder de regering-Di Rupo verdwenen in de privésector bijna 30.000 banen. Dat slechte resultaat was grotendeels het gevolg van de economische crisis. Toch kwamen er onder Di Rupo netto banen bij, maar dat was vooral het gevolg van het stijgende aantal ambtenaren, leerkrachten en werknemers in de zorgsector.

De kentering in de privésector lijkt nu ingezet: er kwamen in zes maanden 10.000 banen bij. Ook in de zorgsector groeide het aantal werknemers fors (+9.000). Het ambtenarenbestand daalde dan weer met 4.000, de eerste forse afbouw sinds 1996, aldus De Tijd. De totale banenwinst over de zes maanden is dus 15.000.

In het tweede kwartaal waren er in België 4,58 miljoen mensen aan het werk.

(Belga/RR)

Another Jack 3 november 2015 08:30

10.000...
Op een totaal van +- 400.000.
Moeten we dat echt indrukwekkend vinden?

dpg 3 november 2015 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7878963)
10.000...

Ja.

Anna List 3 november 2015 08:56

lol,

de goednieuwsshow �* la Guy Verhofstadt en paars, pré puinhopen

starring role : De Schoofzak.

:rofl:

De schoofzak 3 november 2015 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7878963)
10.000...

Dat is zeker indrukwekkend.
Eén job bij in plaats van één job minder, is al positief.
En nu spreekt men van 10.000 !

Ik zou er voor applaudisseren, zelfs al zou dit resultaat bereikt zijn door een absolute meerderheid van de PS alleen.

.

Another Jack 3 november 2015 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7879051)
Dat is zeker indrukwekkend.
Eén job bij in plaats van één job minder, is al positief.
En nu spreekt men van 10.000 !

Ik zou er voor applaudisseren, zelfs al zou dit resultaat bereikt zijn door een absolute meerderheid van de PS alleen.

.

Het is bedroevend.
In heel Europa herneemt de economie traagjes.

fox 3 november 2015 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7879128)
Het is bedroevend.
In heel Europa herneemt de economie traagjes.

Van -30K naar +10K noem ik toch een trendbreuk. Los van politiek gezever is dat gewoonweg goed nieuws.

Odol 3 november 2015 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7879198)
Van -30K naar +10K noem ik toch een trendbreuk. Los van politiek gezever is dat gewoonweg goed nieuws.

Het is zeer goed nieuws.
Maar of dit het resultaat is van de regering Michel?

De economie van Belgie (en andere) landen , volgt toch vooral de globale en europese conjunctuur.

Het duurt normaal gezien een tijd voordat maatregelen hun effect hebben.
Behalve dan in het geval van de speculatie taks, die vernietigde al jobs voordat ze in werking zal treden :roll: (vb Saxo bank)

Charlie don't Surf 3 november 2015 11:47

Vluchtelingeneconomie

Citaat:

De vele vluchtelingen die jongste maanden zijn aangekomen in ons land zorgen voor extra jobs.
Dank u

Odol 3 november 2015 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Charlie don't Surf (Bericht 7879337)

Diefstal en vandalisme dragen ongetwijfeld ook bij tot de economie, en dit zonder overheidssubsidies. Hooligans welkom!

Tavek 3 november 2015 13:06

Voornamelijk dienstenjobs.

En voornamelijk vanwege de trage economische herneming.

Het blijft huilen met de pet op in de industrie kwa jobs. En het is net daar waar waarde wordt gecreeerd.

Charlie don't Surf 3 november 2015 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Odol (Bericht 7879416)
Diefstal en vandalisme dragen ongetwijfeld ook bij tot de economie, en dit zonder overheidssubsidies. Hooligans welkom!

... dat wordt inderdaad allemaal mooi bij het BBP gerekend ;-)

Odol 3 november 2015 13:11

Bovendien lijkt er mij netto gezien totaal geen jobcreatie te zijn.
We importeren 20.000 toekomstige leefloners en creëren een handvol ambtenarenjobs en tijdelijke Jobs voor infrastructuur. De werkloosheid stijgt hier dus ipv af te nemen.

De schoofzak 3 november 2015 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Odol (Bericht 7879450)
We importeren 20.000 toekomstige leefloners en creëren een handvol ambtenarenjobs en tijdelijke Jobs voor infrastructuur. De werkloosheid stijgt hier dus ipv af te nemen.

Dan moet ge u niet afvragen zeg, hoe catastrofaal het zou geweest zijn met een Di Rupo III en het huidig aantal vluchtelingen. Of zoveel extra vluchtelingen nog erbij, omdat den Theo er nu een aantal afschrikt met zijn strenge blik en stampende gang.

.

kelt 11 november 2015 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Odol (Bericht 7879450)

Het zal inderdaad zichtbaar worden in de loop van 2016 hoe "voordelig" het importeren van andermans problemen zal worden.

Ambtenarenjobs worden NIET meer gekreeerd.Het is overigens al enkele jaren zo dat ambtenaren die in pensioen gaan niet meer 1 op 1 vervangen worden en ik vraag me af of "nieuwelingen" in de ambtenarij nog uitzicht hebben op het roemruchte "ambtenarenstatuut"....
Trouwens,wie WIL nog langer dan 10 jaar voor dezelfde werkgever werken,wat is me dat toch???(ik heb het nooit gedaan en het is onwaarschijnlijk dat het zal gebeuren,je kunt evengoed direct op het kerkhof gaan liggen wegens "braindead")

Het goede nieuws is ondertussen dat zelfs een zeer geringe economische groei in de privé en een afname van de overheidsinvesteringen zich desondanks begint te vertalen in tewerkstellingsgroei..Dat op zich mag gerust een ommezwaai genoemd worden.

Het afnemen van de overheidsinvesteringen (zoals besparen op instandhouding van openbare infrastruktuur )kan zich op middellange termijn keren tegen de "echte economie.Er is echter weinig andere keus gezien een stijgend deel van de overheidsbudgetten moeten dienen voor het bekostigen van de niet-productieven en politici

Ik kijk met grote verontrusting naar wat er gebeurt in Portugal.Daar is de kans heel erg groot dat "volkspolitici" het harde besparingswerk van de laatste 5 jaar ongedaan zullen maken (uit "sociale" overwegingen) en een nieuwe put zullen gaan graven.

Ook hier is dat gevaar heel erg reeel...

demonen 11 november 2015 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7879198)

Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) meldde dat er in de eerste helft van dit jaar 10.000 banen in de privésector zijn bijgekomen. Het was weliswaar de zorgsector die 9.000 nieuwe jobs creëerde, en die worden rechtstreeks of onrechtstreeks door de overheid gefinancierd.

http://www.tijd.be/opinie/column/Suc...96573-2337.art

ps Er waren in België dit jaar bijna 40.000 mensen minder aan het werk dan 1 jaar geleden.
België is het enige land vd OESO met een negatieve tewerkstellingsgroei. Wij hebben trouwens de snelst stijgende schuld vd wereld.
Waar ziet U het goede nieuws?

non-conformist 12 november 2015 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7879005)
lol,

de goednieuwsshow �* la Guy Verhofstadt en paars, pré puinhopen

starring role : De Schoofzak.

:rofl:

X2

non-conformist 12 november 2015 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7888341)
Het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) meldde dat er in de eerste helft van dit jaar 10.000 banen in de privésector zijn bijgekomen. Het was weliswaar de zorgsector die 9.000 nieuwe jobs creëerde, en die worden rechtstreeks of onrechtstreeks door de overheid gefinancierd.

ps Er waren in België dit jaar bijna 40.000 mensen minder aan het werk dan 1 jaar geleden.
België is het enige land vd OESO met een negatieve tewerkstellingsgroei. Wij hebben trouwens de snelst stijgende schuld vd wereld.

:lol:

De schoofzak 12 november 2015 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7888341)

Mis !

Lees de openingspost, waaruit ik citeer:

De kentering in de privésector lijkt nu ingezet: er kwamen in zes maanden 10.000 banen bij. Ook in de zorgsector groeide het aantal werknemers fors (+9.000). Het ambtenarenbestand daalde dan weer met 4.000, de eerste forse afbouw sinds 1996, aldus De Tijd. De totale banenwinst over de zes maanden is dus 15.000.

.

non-conformist 12 november 2015 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7879443)
Voornamelijk dienstenjobs.

En voornamelijk vanwege de trage economische herneming.

Het blijft huilen met de pet op in de industrie kwa jobs. En het is net daar waar waarde wordt gecreeerd.

Ik geloof er eerlijk gezegd ook geen bal van.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be