Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Slimme verkeerslichten blijkbaar worden ze 20 jaar telaat wakker (https://forum.politics.be/showthread.php?t=225205)

Micele 5 november 2015 15:30

Slimme verkeerslichten blijkbaar worden ze 20 jaar telaat wakker

Minister Weyts gaat jaarlijks 350 kruispunten uitrusten met slimme verkeerslichten

Citaat:

Vandaag om 07:02 | Bron: BELGA

http://www.gva.be/cnt/dmf20151105_01...erkeerslichten

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaat de files aanpakken door de verkeerslichten op onze wegen deftig op elkaar af te stemmen. Er zullen jaarlijks 350 kruispunten worden uitgerust met slimme verkeerslichten, melden Het Laatste Nieuws en De Morgen donderdag.
Elke dag staan talloze Vlamingen minutenlang aan te schuiven aan rode lichten op gewestwegen, terwijl noch van links, noch van rechts een andere wagen komt aangereden. “Daarom wil ik slimmere verkeerslichten, die zichzelf constant aanpassen aan de echte verkeerssituatie”, zegt minister Weyts. Dat kan door camera’s en meetlussen in het wegdek te installeren. Zo zullen de lichten niet meer louter volgens vaste tijdsintervallen op groen springen.

“Vanaf 2016 is het de bedoeling om jaarlijks een 350-tal kruispunten te herbekijken en gericht aan te passen”, zegt Weyts nog.

Het Agentschap Wegen & Verkeer is al volop bezig met proefprojecten. Tegen het einde van dit jaar moet het huiswerk klaar zijn.
Dat het véél te laat is bewijst deze link (volgens de flagranste gevallen):

Citaat:

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151105_01955787

OVERZICHT. De slechtst afgestelde verkeerslichten in Vlaanderen

6.250 verliesuren per jaar

In 2011 heeft Touring een groot aantal gewestwegen getest op de lichtsynchronisatie. Toen bleek dat slechts drie van de honderd geteste wegen goed scoorden. “We zijn nu opnieuw gaan evalueren om te zien of er enige verbetering was, maar zijn van een kale reis thuisgekomen. In plaats van drie zijn er nu zeven wegen waar het goed loopt. Maar het kan nog slechter: wegen die vroeger wel vlot liepen, zijn nu slechter door de installatie van bijkomende verkeerslichten. Dat is het geval op de N127 tussen Diest en Geel waar een traject nu 21 minuten duurt in plaats van 9 minuten vroeger. Slecht afgestelde lichten zijn verantwoordelijk voor 6.250 verliesuren per jaar. Onze lichten zijn niet alleen slecht afgesteld, er staan er ook veel te veel."

Dit zijn volgens Touring "de meest flagrante gevallen" van slecht afgestelde lichten:

De Ninoofsesteenweg N8: "Aan opgelegde snelheidslimiet van 70 overal rood.'
De N80 Hasselt-Sint Truiden
De R71 Hasselt: "Alleen aan 110 heeft men groene golf."
Diestsevest, Tiensevest, Naamsevest en Tervurensevest in Leuven
De N3 Tervuren-Bertem
Leuvensesteenweg, Diestsesteenweg en Citadellaan Diest (N2): "Heraanleg met bijkomende lichten: nu file, vroeger niet."
De N184, Plantin Moretuslei Antwerpen
Binnensingel Antwerpen Antwerpen Oost-Desguinlei
Carnotstraat-Turnhoutsebaan N12
De N116 Deurne-Antwerpen
De N1 Bredabaan
Antwerpen Leien (N113)
De Boomsesteenweg Aartselaar tot viaduct Wilrijk
De N41 Sint-Niklaas-Dendermonde
De N10 Lier-Mortsel
De N10 Antwerpen-Lier
De N26 Herent-Boortmeerbeek
De N9 Zellik-Asse en de N9 Aalst-Gent
De Bergensesteenweg N6 Halle-Anderlecht
De Woluwelaan N1 Machelen-Vilvoorde
De R40 Ring Gent
Volgens Duitse studies -op bepaalde stedelijke ringwegen, adaptieve techniek anno 2008- kon men toen al tot 37/38 % aan tijd- en milieukosten en quasi verbruikskosten winnen (links heb ik:
vb
Citaat:

http://www.muenster.de/stadt/stadtpl...cht2009-01.pdf
Evaluierung (Erfolgskontrolle und Bewertung) der Grünen Wellen im Zuge der Modellachse Albersloher Weg in Münster mittels Reisezeitmessung
Schlussbericht Januar 2009
vanaf page 42...
Die verkehrsadaptive Steuerung konnte die Verkehrsqualität gegenüber der verkehrsabhängigen Steuerung noch einmal steigern. Am Morgen wurde hier eine Reduktion des Performance Index um 38 % und am Abend um 37 % festgestellt.
page 45
Die adaptive Steuerung konnte diese Verbesserung der Verkehrsqualität noch
übertreffen, so dass sich eine Reduzierung des Performance Index von über 35 % ergab.
Untersuchungszeitraum

VORHER NACHHER-I NACHHER-II
7:00-9:00 Uhr 32 28 -13% 20 -38%
16:00-18:00 Uhr 35 26 -26% 22 -37%
Tabelle 5.2: Performance Indizes
...na optimerende afstellingen konden bepaalde waardes nog verbeterd werden.

Belziek qua mobiliteit en milieu nog maar eens te kakken gezet.

SanderK 5 november 2015 15:39

Ik wou ook net een post maken hierover :D
http://www.tijd.be/r/t/1/id/9696053

Citaat:

Ambities temperen
De technologie lijkt dus in de startblokken te staan, maar het Agentschap Wegen en Verkeer tempert de ambities die de minister formuleert. 'De uitspraken van de minister zijn voorbarig. We werken op dit moment aan een visienota over de verkeerslichtenregeling. Die moet tegen eind dit jaar klaar zijn. Daarin zullen we ook bepalen wat de meeste hete hangijzers zijn', legt Luypaerts uit.
Ook het kabinet-Weyts bevestigt dat veel zal afhangen van die prioriteitenlijst. Op basis daarvan zullen de aanpassingen op gang getrapt worden. 'Maar dat zal niet van vandaag op morgen zijn', klinkt het.
'Grote aankondigingen'
Dat het Agentschap de nodige voorzichtigheid predikt, is niet verwonderlijk gezien de voorgeschiedenis van het dossier. 'Dit dossier is er een van de grote aankondigingen', klinkt het bij Joris Vandenbroucke, fractieleider van sp.a. 'Ik kan mij herinneren dat voormalig minister Hilde Crevits hier in 2012 ook stevig mee uitgepakt heeft. Weyts is een goede communicator, maar de eerste resultaten moet ik nog zien.'
Ook binnen te coalitie is te horen dat de capaciteit om in te zetten op die slimme verkeersoplossingen tot nu toe ontbrak. 'Er was lang te weinig ondersteuning bij de dienst die daar werk van moest maken, maar dat raakt nu opgelost', zegt CD&V-parlementslid Dirk De Kort.
Mobiliteitsorganisatie Touring hekelt de impasse in het dossier. 'We hebben daar al in 2011 en 2014 onderzoek naar gedaan', aldus Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. 'In 2011 scoorden amper 3 van de 100 geteste wegen goed, in 2014 ging het om 7 van de 100. Het is doodjammer dat het in ons land altijd zo lang duurt vooraleer iets wordt doorgevoerd dat zo evident is. Slechte afgestelde lichten zijn in ons land verantwoordelijk voor 6.250 verliesuren per jaar.'
Nederland
Dat ons land zo moeizaam werk maakt van de slimme verkeerslichten, staat in schril contrast met de situatie in Nederland. Zowel het Agentschap Wegen en Verkeer als verscheidene parlementairen wijzen erop dat de verkeerslichten daar beter afgesteld zijn dan bij ons. Dat is onder meer te danken aan het Groene Golf Team, dat de Nederlandse overheid in het leven riep. Een team van 25 experts ondersteunt de lokale en regionale overheden om de verkeerslichten op elkaar af te stemmen. In Vlaanderen is het bevoegde team veel kleiner en werkte dat lang enkel op basis van klachten in plaats van proactief.
Ook de vele partners die betrokken moeten worden bij het afstemmingen van de verkeerslichten, maken het er niet makkelijker op. Naast de Vlaamse en lokale overheden schuiven ook vaak de politie en openbaar vervoersmaatschappij De Lijn mee aan tafel.
Langs de andere kant komen er volgend jaar (2016) zeker 6 trajectcontroles bij, misschien zelfs 11 en staan er nog 17 trajectcontroles op de longlist. Trajectcontroles waarvan het nut in België nog niet is aangetoond.

Maatregelen die wél de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstromingen vergroten worden genegeerd, voor de simpele reden dat dit geld kost in plaats van (boete)geld opbrengt.

Johan Bollen 5 november 2015 15:45

In Bolivia staan er meer en meer verkeerslichten die de tijd aangeven die nog rest voor een verandering naar rood, oranje of groen. Dat bevordert de veiligheid. Vooral voor voetgangers denk ik.

Micele 5 november 2015 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7882134)
In Bolivia staan er meer en meer verkeerslichten die de tijd aangeven die nog rest voor een verandering naar rood, oranje of groen. Dat bevordert de veiligheid. Vooral voor voetgangers denk ik.

? relevantie met op mekaar afgestelde verkeerslichten die de verkeersstroom sneller kan doen vloeien zonder dat andere weggebruikers daar last van ondervinden ?

Dit natuurlijk op de drukste hoofdweg (meestal 2+2) tov de veel minder drukke zijwegen. Ik hoef maar 20 km te rijden naar Nederland (Weert) en daar ligt al zo´n noordelijke Ring met afgestemde verkeerlichten op 70 kmh en 80 kmh max.

Dit kost natuurlijk wat geld en vooral het maakt op die wegen -met veel verkeerslichten in serie- de flitscontroles helemaal overbodig omdat men enkel altijd groen heeft als men zich ongeveer aan de max snelheid houdt.
Elke voertuigbestuurder op de hoofdbaan gaat dat heel snel beseffen als ze het weten en ervaren hoe zo´n goede adaptieve groene golf werkt.

Ai ai zo´n pech voor de flitskassa. Het verkeer houdt zich veel beter aan de snelheid door afgestelde verkeerslichten dan door struikrovers of vaste flitspalen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_golf

Een groene golf is een term uit de verkeerskunde en houdt in dat verkeer (meestal automobilisten, maar vaak ook openbaar vervoer en soms zelf fietsers) op een verkeersweg met meerdere verkeerslichten kunnen doorrijden zonder te hoeven stoppen (elk licht staat op groen bij het passeren). Dit wordt gerealiseerd door de cyclus van de verkeerslichten aan elkaar te koppelen en aan te passen aan de gemiddelde rijsnelheid.

Doel van een groene golf is niet alleen snelheidswinst voor automobilisten (die is relatief gering omdat er ook dwarsverkeer is; de starre golfafstelling kost bovendien capaciteit en dus wachttijd) maar vooral veiligheid: reductie van het stressniveau waardoor meer alertheid mogelijk is op gevaarlijke momenten. Ook kunnen groene golven de routekeuze van automobilisten beïnvloeden zodat bijvoorbeeld woonstraten autoluwer worden. In Duitsland worden vaak in combinatie met een 'Groene Golf' verkeersborden getoond die de snelheid aangeven om bij het volgende verkeerslicht ongestoord door te kunnen rijden.

Groene golven zijn vaak lastig te realiseren, omdat niet altijd een (drukke) kruisende weg op de groene golf-cyclus kan of mag worden aangepast.

reservespeler 5 november 2015 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7882108)
Minister Weyts gaat jaarlijks 350 kruispunten uitrusten met slimme verkeerslichten

Dat het véél te laat is bewijst deze link (volgens de flagranste gevallen):

Volgens Duitse studies -op bepaalde stedelijke ringwegen, adaptieve techniek anno 2008- kon men toen al tot 37/38 % aan tijd- en milieukosten en quasi verbruikskosten winnen (links heb ik:
vb
...na optimerende afstellingen konden bepaalde waardes nog verbeterd werden.

Belziek qua mobiliteit en milieu nog maar eens te kakken gezet.

Tja,

De N-VA kan niet alles in één keer veranderen hé.

reservespeler 5 november 2015 16:06

Citaat:

In Nederland beginnen de lichten eerst te knipperen.
Volgens mij hetzelfde effect dat veel beterkoop is.

Micele 5 november 2015 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7882166)
Tja,
De N-VA kan niet alles in één keer veranderen hé.

Ook al waar. Wie weet geneest Vlaanderen van die Belzieke anti-mobiliteit.

morte-vivante 5 november 2015 16:09

doet het Brussels gewest dat niet expres? Om de automobilisten en de pendelaars te pesten zijn de verkeerslichten slecht op elkaar afgesteld. En dan maar klagen over de luchtkwaliteit...

reservespeler 5 november 2015 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7882158)
? relevantie met op mekaar afgestelde verkeerslichten die de verkeersstroom sneller kan doen vloeien zonder dat andere weggebruikers daar last van ondervinden ?

Dit natuurlijk op de drukste hoofdweg (meestal 2+2) tov de veel minder drukke zijwegen. Ik hoef maar 20 km te rijden naar Nederland (Weert) en daar ligt al zo´n noordelijke Ring met afgestemde verkeerlichten op 70 kmh en 80 kmh max.

Dit kost natuurlijk wat geld en vooral het maakt op die wegen -met veel verkeerslichten in serie- de flitscontroles helemaal overbodig omdat men enkel altijd groen heeft als men zich ongeveer aan de max snelheid houdt.
Elke voertuigbestuurder op de hoofdbaan gaat dat heel snel beseffen als ze het weten en ervaren hoe zo´n goede adaptieve groene golf werkt.

Ai ai zo´n pech voor de flitskassa. Het verkeer houdt zich veel beter aan de snelheid door afgestelde verkeerslichten dan door struikrovers of vaste flitspalen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_golf

Een groene golf is een term uit de verkeerskunde en houdt in dat verkeer (meestal automobilisten, maar vaak ook openbaar vervoer en soms zelf fietsers) op een verkeersweg met meerdere verkeerslichten kunnen doorrijden zonder te hoeven stoppen (elk licht staat op groen bij het passeren). Dit wordt gerealiseerd door de cyclus van de verkeerslichten aan elkaar te koppelen en aan te passen aan de gemiddelde rijsnelheid.

Doel van een groene golf is niet alleen snelheidswinst voor automobilisten (die is relatief gering omdat er ook dwarsverkeer is; de starre golfafstelling kost bovendien capaciteit en dus wachttijd) maar vooral veiligheid: reductie van het stressniveau waardoor meer alertheid mogelijk is op gevaarlijke momenten. Ook kunnen groene golven de routekeuze van automobilisten beïnvloeden zodat bijvoorbeeld woonstraten autoluwer worden. In Duitsland worden vaak in combinatie met een 'Groene Golf' verkeersborden getoond die de snelheid aangeven om bij het volgende verkeerslicht ongestoord door te kunnen rijden.

Groene golven zijn vaak lastig te realiseren, omdat niet altijd een (drukke) kruisende weg op de groene golf-cyclus kan of mag worden aangepast.

Ik ben ooit in Nederland geweest.
Een weg van zeker 40 kilometer, geen enkele keer moeten stoppen, ondanks het feit dat er verschillende verkeerslichten stonden op die weg.
Borden gaven aan hoe snel je moest rijden om aan het volgende kruispunt niet te moeten stoppen.
Te langzaam of te snel rijden wordt er gewoon afgestraft

reservespeler 5 november 2015 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 7882177)
doet het Brussels gewest dat niet expres? Om de automobilisten en de pendelaars te pesten zijn de verkeerslichten slecht op elkaar afgesteld. En dan maar klagen over de luchtkwaliteit...

Inderdaad, ze doen dat daar om de snelheid af te remmen. Hoe idioot kan je zijn als beleidsmaker.

Jan van den Berghe 5 november 2015 20:39

Citaat:

In Nederland bestaat zoiets ook bij verkeerslichten op fietspaden.

Micele 5 november 2015 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7882398)
In Nederland bestaat zoiets ook bij verkeerslichten op fietspaden.

Dat bestaat quasi in bijna elk land.
https://www.google.be/search?q=ampel...w=1598&bih=815
Ergens in Hamburg

Ergens Spanje:

Maar nog altijd evenveel niet-relevant.

Jan van den Berghe 5 november 2015 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7882405)
Dat bestaat quasi in bijna elk land.

Bij fietspaden?

Micele 5 november 2015 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7882409)
Bij fietspaden?

off topic.

Jan van den Berghe 5 november 2015 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7882415)
off topic.

U begon er toch zelf over? U beweert dat dergelijke verkeerslichten op fietspaden in "quasi alle landen" bestaan. Dat verbaast me wel.

Micele 5 november 2015 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7882419)
U begon er toch zelf over? U beweert dat dergelijke verkeerslichten op fietspaden in "quasi alle landen" bestaan. Dat verbaast me wel.

Off topic, lees topicstarter nog eens goed.

Jan van den Berghe 5 november 2015 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7882422)
Off topic, lees topicstarter nog eens goed.

Bestaat het dan toch niet "quasi in bijna elk land"? Dat dacht ik al, daar in meerdere landen fietspaden niet verbreid zijn op een schaal die wij kennen.

Micele 5 november 2015 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7882425)
Bestaat het dan toch niet "quasi in bijna elk land"? Dat dacht ik al, daar in meerdere landen fietspaden niet verbreid zijn op een schaal die wij kennen.

Zucht. In Berlijn zijn er ook voor fietsers, tevreden ?
Natuurlijk zijn die voor fietsers zeer zelden.

Ik gaf 2 foto´s voor voetgangers het ging me dus duidelijk niet over fietspaden maar over "dat zoiets met wachtseconden". Of over voetgangers zoals Bollen schreef. En waarop ik al antwoordde dat dit niet relevant was voor dit topic.

En als je een topic wil over slimme fietsoversteeklichten gelieve dan zelf een nieuwe draad te openen.

Johan Bollen 5 november 2015 21:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7882171)
In Nederland beginnen de lichten eerst te knipperen.
Volgens mij hetzelfde effect dat veel beterkoop is.

Hoe meer relevante info de deelnemers aan het verkeer krijgen hoe veiliger. Toch als algemene norm, want in België merk ik een overvloed aan vrij zinloze verkeersborden die het verkeer juist onveiliger maken door het chaotische en afleidende effect ervan. Wat betreft het aangeven dan de resterende tijd bij verkeerslichten, meen ik toch te merken dat dat een zinvol iets is. Je stopt aan een licht en weet dat het nog 30 seconden zal duren bijvoorbeeld voor het op groen springt. Tijd om even de radio aan te zetten of GPS even te bestuderen op een veilige manier betekent die info bijvoorbeeld. Dat is ook meer info dan wat geknipper. Maar dat men dat geknipper toepast betekent wel dat men het belang van die info inziet.

Men zou dit systeem kunnen combineren met 'intelligente' verkeerslichten. Ik refereerde ernaar omdat er wel meer oplossingen zijn dan enkel intelligente verkeerslichten, die men in België niet toepast. Zijn die intelligente lichten trouwens niet een nog duurdere oplossing? Dan is het iets voor België schat ik. Daar mag iets niet te goedkoop zijn denk ik dikwijls.

Jan van den Berghe 5 november 2015 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7882429)
En als je een topic wil over slimme fietsoversteeklichten gelieve dan zelf een nieuwe draad te openen.

Om welke reden zouden we het hier ook niet mogen hebben over verkeerslichten bij fietspaden? Is dit volgens u ergens een "over de auto alleen"-onderwerp?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be