Micele |
5 november 2015 15:58 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen
(Bericht 7882134)
In Bolivia staan er meer en meer verkeerslichten die de tijd aangeven die nog rest voor een verandering naar rood, oranje of groen. Dat bevordert de veiligheid. Vooral voor voetgangers denk ik.
|
? relevantie met op mekaar afgestelde verkeerslichten die de verkeersstroom sneller kan doen vloeien zonder dat andere weggebruikers daar last van ondervinden ?
Dit natuurlijk op de drukste hoofdweg (meestal 2+2) tov de veel minder drukke zijwegen. Ik hoef maar 20 km te rijden naar Nederland (Weert) en daar ligt al zo´n noordelijke Ring met afgestemde verkeerlichten op 70 kmh en 80 kmh max.
Dit kost natuurlijk wat geld en vooral het maakt op die wegen -met veel verkeerslichten in serie- de flitscontroles helemaal overbodig omdat men enkel altijd groen heeft als men zich ongeveer aan de max snelheid houdt.
Elke voertuigbestuurder op de hoofdbaan gaat dat heel snel beseffen als ze het weten en ervaren hoe zo´n goede adaptieve groene golf werkt.
Ai ai zo´n pech voor de flitskassa. Het verkeer houdt zich veel beter aan de snelheid door afgestelde verkeerslichten dan door struikrovers of vaste flitspalen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_golf
Een groene golf is een term uit de verkeerskunde en houdt in dat verkeer (meestal automobilisten, maar vaak ook openbaar vervoer en soms zelf fietsers) op een verkeersweg met meerdere verkeerslichten kunnen doorrijden zonder te hoeven stoppen (elk licht staat op groen bij het passeren). Dit wordt gerealiseerd door de cyclus van de verkeerslichten aan elkaar te koppelen en aan te passen aan de gemiddelde rijsnelheid.
Doel van een groene golf is niet alleen snelheidswinst voor automobilisten (die is relatief gering omdat er ook dwarsverkeer is; de starre golfafstelling kost bovendien capaciteit en dus wachttijd) maar vooral veiligheid: reductie van het stressniveau waardoor meer alertheid mogelijk is op gevaarlijke momenten. Ook kunnen groene golven de routekeuze van automobilisten beïnvloeden zodat bijvoorbeeld woonstraten autoluwer worden. In Duitsland worden vaak in combinatie met een 'Groene Golf' verkeersborden getoond die de snelheid aangeven om bij het volgende verkeerslicht ongestoord door te kunnen rijden.
Groene golven zijn vaak lastig te realiseren, omdat niet altijd een (drukke) kruisende weg op de groene golf-cyclus kan of mag worden aangepast.
|