Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   130 km/u op 19 extra trajecten in NL (https://forum.politics.be/showthread.php?t=225220)

SanderK 5 november 2015 22:47

130 km/u op 19 extra trajecten in NL
 
'harder waar het kan, langzamer waar het moet'

http://www.tijd.be/r/t/1/id/9696079

Tiens tiens, in België blijft men maar vasthouden aan de algemene snelheidsverlagingen en het niet meer investeren in infrastructuur. Ook al doen al onze buurlanden het beter qua verkeersveiligheid.

Micele 5 november 2015 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7882509)
'harder waar het kan, langzamer waar het moet'

http://www.tijd.be/r/t/1/id/9696079

Tiens tiens, in België blijft men maar vasthouden aan de algemene snelheidsverlagingen en het niet meer investeren in infrastructuur. Ook al doen al onze buurlanden het beter qua verkeersveiligheid.

Citaat:

Volgens de Nederlandse overheid wordt het beeld op de snelwegen zo 'eenduidiger'. 'Met deze uitbreiding van de 130-wegen zetten we een volgende stap in ons snelhedenbeleid. We streven ernaar dat we uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 kilometer per uur kunnen rijden.
Vandaag is het ca. tot 60 %. Dus er komt 17 % bij.

En hun autosnelwegdoden 130 kmh-snelweg gaan wslk verder dalen zoals in 2013-2014.
http://www.verkeersnet.nl/wp-content...doden-2014.pdf
Tabel 4. Verdeling naar maximum snelheid van de weg (2009–2014)

Vmax 2013 | 2014
120 km 23 | 26
130 km 12 | 10
- - - - - - - - -- - -
totaal 35 | 36

zelfs mss als er 17 % meer snelweglengte bijkomt waar er 10 kmh sneller mag gereden worden... (en 17 % minder snelweglengte waar 120 kmh blijft) maar men mag/moet er zeker rekening mee houden. :-)
afwachten op 2015/2016/2017/2018/2019/2020 en dan weten we meer, als het dezelfde positieve evolutie doormaakt zoals in Denemarken sinds 2005 mogen de Nederlanders tevreden zijn.
http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=30 evolutie aantal ongevallen op 110 kmh- versus 130 kmh-snelwegen
Citaat:

type of accident speed limit 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014
All accidents 110 km.p.h 136 124 144 101 115 63 76 58 53 55
All accidents 130 km.p.h. 136 152 112 105 85 81 74 63 49 57
6-11-2015 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD3
waarvan onder alcoholinvloed:
http://www.statbank.dk/statbank5a/Se...nts&potsize=90

Uiteraard is er geen directe relatie tussen een snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen. (die studies gelden nog altijd :-))

SanderK 8 november 2015 23:47

64 procent is VOORSTANDER
 
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...8-zetels.dhtml

Citaat:

In de peiling heeft De Hond ook gevraagd of men voor of tegen de uitbreiding van het aantal snelwegen met een maximum snelheid van 130 kilometer per uur is. In totaal 64 procent is daar voor. Bij kiezers van PVV en VVD is dat rond de 90 procent. CDA- en D66-stemmers zijn ook in meerderheid voor; bij de PvdA- en SP-kiezers is het ongeveer 50/50.

Natuurlijk een zeer beperkte peiling met slecht bereik (2500 man via internet uit een groep van 40.000 die zich ooit vrijwillig aangemeld hebben hiervoor).

Jan van den Berghe 8 november 2015 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7882509)
Tiens tiens, in België blijft men maar vasthouden aan de algemene snelheidsverlagingen en het niet meer investeren in infrastructuur. Ook al doen al onze buurlanden het beter qua verkeersveiligheid.

Bij mijn weten is er op de Belgische autosnelwegen geen sprake van enige "snelheidsverlaging". 120 km/u al heel lang.

Zwitser 9 november 2015 04:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7882509)
'harder waar het kan, langzamer waar het moet'

http://www.tijd.be/r/t/1/id/9696079

Tiens tiens, in België blijft men maar vasthouden aan de algemene snelheidsverlagingen en het niet meer investeren in infrastructuur. Ook al doen al onze buurlanden het beter qua verkeersveiligheid.

Ben je er ook voorstander van dat we het Nederlandse voorbeeld volgen wat ruimtelijke ordening betreft?
Of wat betreft het strenger handhanven van de snelheidslimiet?
In de praktijk betekend die 130 km/u dat er op die wegen minder hard gereden wordt dan op vergelijkbare autosnelwegen in België...

Bobke 9 november 2015 05:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7885517)
Bij mijn weten is er op de Belgische autosnelwegen geen sprake van enige "snelheidsverlaging". 120 km/u al heel lang.

Eigenlijk nog verwonderlijk.
Onze autosnelwegen lijken meer en meer op een bebouwde kom en we kunnen zelden 120 rijden.

GuidoMK 9 november 2015 07:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7885625)
Eigenlijk nog verwonderlijk.
Onze autosnelwegen lijken meer en meer op een bebouwde kom en we kunnen zelden 120 rijden.

Ik weet niet wanneer u zich op de snelweg begeeft, maar ik kan 90% van de tijd sneller dan 120 rijden. ZONDER bumperkleven, ZONDER gevaarlijke inhaalmanoeuvres, ZONDER dimmen op voorgangers etc.

reservespeler 9 november 2015 07:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7885517)
Bij mijn weten is er op de Belgische autosnelwegen geen sprake van enige "snelheidsverlaging". 120 km/u al heel lang.

Bij mijn weten wel.
Er licht ergens een brugske dat teveel geluid maakt.
Ze hebben er traject controle op geplaatst.

brother paul 9 november 2015 07:31

Als je met de fiets rijdt zie je dat niet maar bon dynamische borden nog nooit gehoord zekrt

Bobke 9 november 2015 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door GuidoMK (Bericht 7885648)
Ik weet niet wanneer u zich op de snelweg begeeft, maar ik kan 90% van de tijd sneller dan 120 rijden. ZONDER bumperkleven, ZONDER gevaarlijke inhaalmanoeuvres, ZONDER dimmen op voorgangers etc.

Dat hebt ge goed gezien, ik rij daar meestal niet s'nachts.

SanderK 9 november 2015 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7885517)
Bij mijn weten is er op de Belgische autosnelwegen geen sprake van enige "snelheidsverlaging". 120 km/u al heel lang.

Niet algemeen, wel geleidelijk steeds meer. Zoals de E313/E34 Antwerpen-Oost Ranst, een snelweg, 4 baanvakken, 5km lang, waar 24/7 100 km/u geldt, één van de foto's die ik onlangs gepost heb speciaal voor jou. Of de Craeybeckxtunnel richting Brussel, ook een van de foto's. Maar naar de welke u toch niet kijkt aangezien u enkel overtuigd bent van u grote gelijk.

En dan gaan we ook voorbij aan het feit dat we ondanks een gelijk gebleven absolute limiet wel relatief trager rijden. Modernere, luxuezere, veiligere auto's zorgen ervoor dat we de snelheid in de auto anders beleven (én ook een pak veiliger zijn) dan pakweg 20 jaar geleden. Vergelijk het met geld: 20.000 euro in 2001 is nog altijd 20.000 euro nu, alleen kan u er nu minder dingen voor kopen.

SanderK 9 november 2015 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7885617)
Ben je er ook voorstander van dat we het Nederlandse voorbeeld volgen wat ruimtelijke ordening betreft?
Of wat betreft het strenger handhanven van de snelheidslimiet?
In de praktijk betekend die 130 km/u dat er op die wegen minder hard gereden wordt dan op vergelijkbare autosnelwegen in België...

Als u met het Nederlandse voorbeeld van ruimtelijke ordening volgende zaken bedoelt:
-Grote verbindingswegen
-Met parallelle baantjes voor zij-verkeer
-Snelheidsbepalingen en andere verkeersregels ook aangeduid via de wegmarkeringen
-Enkel/Vnml bouwen binnen de dorpskom, geen lintbebouwing, baanwinkels, bedrijven langs grote wegen
-INVESTEREN IN DE INFRASTRUCTUUR (in beton, zoals men hier graag neerbuigend zegt) zodat de filedruk afneemt over de jaren heen ipv exponentieel toeneemt zoals in België
DAN GRAAG JA!

In Nederland staat men effectief minder stil nu dan vroeger, men mag er sneller rijden op verschillende banen en er wordt veel gedaan aan verkeersveiligheid door te investeren in infrastructuur.
Zowat het omgekeerde dat België aan het doen is.
En dat zie je ook aan het aantal dodelijke slachtoffers.

Die strengere handhaving ook op niet nuttige plaatsen voor de verkeersveiligheid (zoals een snelweg, waar zeer weinig ongevallen gebeuren of slachtoffers vallen) neem ik er dan wel bij. Het is dan alvast veel aangenamer om te rijden dan hier in België.

Aurora_Borealis 9 november 2015 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7885735)
Niet algemeen, wel geleidelijk steeds meer. Zoals de E313/E34 Antwerpen-Oost Ranst, een snelweg, 4 baanvakken, 5km lang, waar 24/7 100 km/u geldt, één van de foto's die ik onlangs gepost heb speciaal voor jou. Of de Craeybeckxtunnel richting Brussel, ook een van de foto's. Maar naar de welke u toch niet kijkt aangezien u enkel overtuigd bent van u grote gelijk.

En dan gaan we ook voorbij aan het feit dat we ondanks een gelijk gebleven absolute limiet wel relatief trager rijden. Modernere, luxuezere, veiligere auto's zorgen ervoor dat we de snelheid in de auto anders beleven (én ook een pak veiliger zijn) dan pakweg 20 jaar geleden. Vergelijk het met geld: 20.000 euro in 2001 is nog altijd 20.000 euro nu, alleen kan u er nu minder dingen voor kopen.

Zo wil de stad Gent de snelheid verlagen tot 100 km/u op de E17 (Zwijnaarde - Destelbergen) en de E40 (Merelbeke - Drongen), goed voor een bijkomende snelheidsbeperking op zo'n 22 km autosnelweg.

Gelukkig hebben ze daar geen bevoegdheid toe, maar het wordt toch 'bang' afwachten...

brother paul 9 november 2015 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 7885770)
Zo wil de stad Gent de snelheid verlagen tot 100 km/u op de E17 (Zwijnaarde - Destelbergen) en de E40 (Merelbeke - Drongen), goed voor een bijkomende snelheidsbeperking op zo'n 22 km autosnelweg.

Gelukkig hebben ze daar geen bevoegdheid toe, maar het wordt toch 'bang' afwachten...

de snelheid is verlaagd in alle filestroken... dat is de ambtelijke oplossing voor de files: gewoon de snelheidverlagen.
Herinner nog eens die 20 jaar dat we dankzij de rijkswacht blokrijden mochten doen... Ze konden dat zo goed uitleggen dat het blokrijden ervoor zorgde dat we minder in file stonden naar de kust. Je hebt dus geen autostrade meer waar de snelheid in stroken dynamisch beperkt wordt tot 90km/u

Zwitser 9 november 2015 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7885746)
Als u met het Nederlandse voorbeeld van ruimtelijke ordening volgende zaken bedoelt:
-Grote verbindingswegen
-Met parallelle baantjes voor zij-verkeer
-Snelheidsbepalingen en andere verkeersregels ook aangeduid via de wegmarkeringen
-Enkel/Vnml bouwen binnen de dorpskom, geen lintbebouwing, baanwinkels, bedrijven langs grote wegen
-INVESTEREN IN DE INFRASTRUCTUUR (in beton, zoals men hier graag neerbuigend zegt) zodat de filedruk afneemt over de jaren heen ipv exponentieel toeneemt zoals in België
DAN GRAAG JA!

Ik ben daar ook voorstander van. En kijk ook eens naar hoeveel NL investeerd in OV. Alle grote kantoorzones rond Amsterdam zijn ook goed met de trein te bereiken. En dat kan omdat men hiervoor al in de jaren 20 ruimte voor reserveerde...
Met andere woorden: We nemen eerst het ruimtelijke beleid uit NL over, en over een eeuw of zo dan kunnen we nog eens praten...

brother paul 9 november 2015 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SanderK (Bericht 7885735)
Niet algemeen, wel geleidelijk steeds meer. Zoals de E313/E34 Antwerpen-Oost Ranst, een snelweg, 4 baanvakken, 5km lang, waar 24/7 100 km/u geldt, één van de foto's die ik onlangs gepost heb speciaal voor jou. Of de Craeybeckxtunnel richting Brussel, ook een van de foto's. Maar naar de welke u toch niet kijkt aangezien u enkel overtuigd bent van u grote gelijk.

En dan gaan we ook voorbij aan het feit dat we ondanks een gelijk gebleven absolute limiet wel relatief trager rijden. Modernere, luxuezere, veiligere auto's zorgen ervoor dat we de snelheid in de auto anders beleven (én ook een pak veiliger zijn) dan pakweg 20 jaar geleden. Vergelijk het met geld: 20.000 euro in 2001 is nog altijd 20.000 euro nu, alleen kan u er nu minder dingen voor kopen.

Ah ik vind dat ik meer auto voor mijn geld heb.
Kijk 15 jaar terug kocht ik een auto met automaat, lederenzetels, airco, ruitewissers met sproeiers, electrische ramen, spiegels, wegklapbare zetels, assebakje voor sigaretten, handtaskastje die te klein is voor handtas in te stoppen en ik zou het nog vergeten 4x4 - hill descend control - sportstand

Nu heb ik bijkomend....
automaat 7 traps -luchtvering - navigatie- distronic - collisiondetect - dodehoekassisisten - verbruiksmeting - eco programma - radio en multimedia console met touchbediening - elektrische spiegels

brother paul 9 november 2015 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7885837)
Ik ben daar ook voorstander van. En kijk ook eens naar hoeveel NL investeerd in OV. Alle grote kantoorzones rond Amsterdam zijn ook goed met de trein te bereiken. En dat kan omdat men hiervoor al in de jaren 20 ruimte voor reserveerde...
Met andere woorden: We nemen eerst het ruimtelijke beleid uit NL over, en over een eeuw of zo dan kunnen we nog eens praten...

mensen onteigen kan nu precies geen kwaad voorhet hogere doel hé. Je moet wel niet om de vijf minuten veranderen van strategie.Laten we zeggen dat het duidelijk moet zijn een 10tal jaar op voorhand wat er gaat gebeuren.

Micele 9 november 2015 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7885848)
mensen onteigen kan nu precies geen kwaad voorhet hogere doel hé. Je moet wel niet om de vijf minuten veranderen van strategie.Laten we zeggen dat het duidelijk moet zijn een 10tal jaar op voorhand wat er gaat gebeuren.

Als voor de scheepvaart zelfs een dorp (Doel) onteigend wordt... en het dok ligt er nog altijd niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Deurganckdok

Micele 9 november 2015 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7885617)
Ben je er ook voorstander van dat we het Nederlandse voorbeeld volgen wat ruimtelijke ordening betreft?

Je bedoelt het verhogen van de verkeerscapaciteit door uitbreiding van het wegennet ? Graag:
hieronder een voorproefje wat al gedaan is en wat nog komt:
http://www.wegenwiki.nl/Lijst_van_we...n_in_Nederland


Citaat:

Of wat betreft het strenger handhanven van de snelheidslimiet?
Heel graag, want de limieten liggen gemiddeld 10 �* 30 kmh hoger in Nederland als hier. Bovendien zijn de wegen beter aangelegd.
Doe uw portemennee maar open, maar het geld in een betere mobiliteit is snel terugverdiend, zie mijn onderschrift. In BE is er zelfs een tekort aan snelwegparkings zodat de vrachtwagenbestuurders legaal hun rusttijden kunnen houden. Eveneens een tekort aan carpoolparking voor de pendelaars die willen/moeten carpoolen, omdat er vanuit hun provincie geen of geen werkbaar openbaar vervoer is.

Citaat:

In de praktijk betekend die 130 km/u dat er op die wegen minder hard gereden wordt dan op vergelijkbare autosnelwegen in België...
Wat natuurlijk een leugen is, je moet eens meer of überhaupt autorijden in Nederland op die 130-snelwegen (die ook minder druk zijn), dan weet je dat wel.
Ik rij regelmatig via Nederlands-Limburg naar Duitsland.

Zwitser 9 november 2015 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7885848)
mensen onteigen kan nu precies geen kwaad voorhet hogere doel hé. Je moet wel niet om de vijf minuten veranderen van strategie.Laten we zeggen dat het duidelijk moet zijn een 10tal jaar op voorhand wat er gaat gebeuren.

????????


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be