![]() |
Stemrecht
Een klein voorstel, en een vraag.
Voorstel: Stemrecht (opkomstplicht af te schaffen) wordt beperkt tot een groep van burgers met politieke rechten. Politieke rechten bekomt een burger als hij of zij: - minstens 25 jaar en nog geen 76 jaar oud is; - een netto-inkomen hoger dan €2.000 heeft OF een eigen vermogen groter dan €250.000 heeft; - minimaal een hogere opleiding van 3 jaar (bachelor-niveau) heeft genoten; - niet werkloos is OF een vervangingsinkomen krijgt; - geen (contractueel of statutair) ambtenaar is OF een (verkozen) mandaat uitoefent. Vraag: Hoeveel Belgen zouden er dan nog stemrecht hebben? - |
Misschien kunnen de fans van een aristocratie die vraag zelf beantwoorden.
In de VS kunnen er 4 miljoen mensen uit de 'kolonies' (Guam en dergelijke) niet meestemmen trouwens. Aangezien het om de VS gaat maken we daar niet te veel spel van. |
Citaat:
Er zijn trouwens veel meer mensen in de Verenigde Staten die niet mogen meestemmen. Puerto Rico en Washington DC komen al vlotjes boven de 4 mio uit. En dan hebben we het nog niet over de absurde regels voor (ex-)gevangenen of sommige expats. |
En hoe komt het dat kleine vakbonden niet mogen meedoen met de sociale verkiezingen? Antwoord: machtsmisbruik van de grote vakbonden.
|
Citaat:
Waarom zouden armen niet mogen meestemmen? Zijn die per definitie te dom of zo? |
Citaat:
|
Citaat:
En advocaten. Wie zijn brood verdient a.d.h.v. de smeerlapperij van de Staat en er baat bij heeft dat er nog meer controle, verboden en straffen zijn, heeft ook duidelijk belangenconflicten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat heeft dus met fascisme niets te maken. Wat fascisme met mijn voorstel te maken heeft, is me dus bijster. Citaat:
Een vanzelfsprekende tegenwerping kan bijvoorbeeld zijn dat armen in dit geval geen belastingen zouden betalen. Maar hoe U iemand met een maandelijks netto-inkomen van pakweg €1.800 "arm" zou kunnen noemen, zie ik niet meteen. |
Citaat:
|
Citaat:
Het tweede is een dolletje dat ik mezelf permitteer om te voorkomen dat opgewerkt plebs kan stemmen. Let wel: dit is een voorstel rond stemrecht. Het zegt niets over wie verkiesbaar kan zijn. |
Cijnskiesrecht werd gelukkig al in de 19de eeuw afgeschaft. Het druist in tegen de mensenrechten. We kunnen beter richting directe democratie evolueren.
|
Citaat:
|
Citaat:
En nogmaals: alle criteria voor politieke rechten hebben een arbitraire gradatie in zich. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Priester Daens draait zich om in zijn graf. Terug naar de 19e eeuw... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be