Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe
(Bericht 7887906)
Ik hoop dat er zelfs in jouw ultraliberale wereldvisie een notie van reciprociteit is? Dat er geen rechtspraak meer is hier, is wel duidelijk.
Maar de dood is toch lichtjes overdreven voor het stelen van een fiets zou ik denken. Ik dacht eerder aan een zwaar pak rammel of een paar maanden servitude aan de eigenaar van de fiets?
|
Die is er juist ! Mijn punt is eerder het volgende. De "normale" toestand is de totaal anarchistische toestand, waar ook elke vorm van geweld vrij is. De wereld van het recht van de sterkste (waar we niet onderuit kunnen). Het is de basis van het positief recht: de sterkste (= de staat) bepaalt de wetten, en ramt die door de strot van de minder sterke.
Het is aangenamer, beter, nuttiger, economisch interessanter, en noem maar op, om een mutuele afspraak te maken waarbij natuurrechten gerespecteerd worden, waaronder geweldloosheid. Dat is een sociaal contract. Dat wordt je opgedrongen, maar je hebt daar als anarchist niks aan te zeggen, want het opdringen zelf is een deel van de anarchistische "rechten".
Als gij als anarchist zegt "alles mag, ook geweld, afpersing en dwingelandij dus", wel dan is het libertaire antwoord daarop: "awel, ik kom U natuurrechten door uw strot rammen, en volgens U is dat mijn goed recht" ;-)
Maar we kunnen de anarchist wat tegemoet komen, en zeggen dat als hij de natuurrechten niet respecteert, hij gewoon buiten dat sociaal contract valt. Noem het "contractbreuk", of noem het "het contract niet aanvaarden", ma foi, dat maakt geen verschil. Door een inbreuk op de natuurrechten van anderen te plegen, heb je je buiten het sociale contract geplaatst dat aan U ook natuurrechten, en hun bescherming, toekende. Je valt er dus buiten, en je hebt de bescherming ervan niet meer.
Iemand anders (het slachtoffer van uw daden) is dus niet meer gebonden aan het respect van UW natuurrechten, want ge hebt zelf dat contract opgegeven. Wat U betreft, heeft hij dus zijn "anarchistische rechten" tegenover U, en mag U dus verrot slaan, doden, folteren, bestelen, in stukken kappen, wat ge maar wilt - alles wat ge moogt onder "anarchistisch recht".
De enige vraag die we ons kunnen stellen, is of er aparte sociale contracten bestaan voor de verschillende natuurrechten, of enkel maar 1. Ik ga uit van dat laatste. Dat wil zeggen dat als gij mij besteelt, ik U niet alleen ook mag bestelen, maar U ook folteren, afmaken, e.d., want het is een package deal. Je kan opwerpen dat het enige dat je gedaan hebt, is het contract verbroken qua eigendomsrecht, maar niet qua persoonlijke integriteit, en daar zijn we nog steeds door gebonden. Mijns inziens zijn natuurrechten een geheel, en niet compartimenteerbaar.