Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Oud-strijders: wat dreef hen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=225683)

De schoofzak 16 november 2015 20:48

Oud-strijders: wat dreef hen ?

Die oudstrijders kunnen voor mij de hol op, als ze niet meer weten wat democratie is.

titel: Antwerpse oud-strijders willen geen herdenkingen meer met N-VA
link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/an...mal-72681.html

Citaat:

De Vaderlandslievende Verenigingen van Antwerpen en omgeving, de verenigingen van oud-strijders, willen in de toekomst geen herdenkingsplechtigheden meer houden voor hun tijdens de oorlog omgekomen strijdmakkers als daar N-VA'ers op aanwezig zijn. Dat zegt de Antwerpse regionale zender atv op basis van een brief die de oud-strijders hem hebben bezorgd.

"De N-VA is geen democratische partij", klinkt het volgens atv in de brief. "Ze is wel democratisch aan de macht gekomen, doch herinneren wij eraan dat de N-VA haar oorsprong vindt in het Vlaams Nationaal Verbond (VNV) van tijdens de oorlog."

Volgens een woordvoerder van de oud-strijders hebben zij tijdens de Tweede Wereldoorlog aan hun strijdmakkers beloofd altijd de strijd te zullen voortzetten "tegen dictatuur en voor democratie". Bovendien vinden de oud-strijders het hun plicht om de plechtigheden in ere te houden, "maar niet samen met een partij die voor de splitsing van België is, waartegen wij hebben gevochten".

Bart De Wever: 'Deur Schoon Verdiep staat open'

N-VA-voorzitter en Antwerps formateur Bart De Wever wilde nog niet inhoudelijk reageren op de brief, tot hij die ook zelf van de oud-strijders heeft ontvangen. "Als ze mij iets te vertellen hebben, de deur van het Schoon Verdiep staat altijd open. Het is beleefd en correct om bezorgdheden te komen uiten, maar als die in brieven naar de media worden gestuurd is daar misschien een andere bedoeling bij", aldus De Wever. (Belga/INM)

reservespeler 16 november 2015 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7897029)
Die oudstrijders kunnen voor mij de hol op, als ze niet meer weten wat democratie is.

Formateur?
Is dit een oudere brief?

Wapper 16 november 2015 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7897039)
Formateur?
Is dit een oudere brief?

Oops: 22/11/12 om 20:13

Aarchzstvwqmrmbtvnpq 16 november 2015 21:00

Citaat:

Formateur?
Is dit een oudere brief?

Datum van het artikel: 22/11/2012.

Indomitable 16 november 2015 21:05

Citaat:

Respect voor de oud-strijders en ik kan begrip hebben voor hun mening, maar we leven nu in een tijdperk van het fundamentalisme, begeleid door fanatisme en terrorisme een geheel andere era. Binnen de 50/70 jaar zal er weer een persoon zijn die zegt: "Die oudstrijders kunnen voor mij de hol op, als ze niet meer weten wat democratie is."

;-)

Jan van den Berghe 16 november 2015 22:17

Citaat:

Sommige oudstrijders (of familieleden die nu hun eretekens dragen) weigeren nog steeds te groeten wanneer de Vlaamse Leeuw gespeeld wordt.

Bhairav 17 november 2015 03:33

Oogkleppen, net als hun vijand.
Moesten zij noch hun vijanden geen oogkleppen gehad hebben, was er geen oorlog.

patrickve 17 november 2015 05:28

Citaat:

Ach, dat moet een club van seniele oude peekes zijn he. Die raaskallen er wat op los. Spijtig van zo moeten af te gaan...

De schoofzak 17 november 2015 07:30

Citaat:

Formateur?
Is dit een oudere brief?

Ja, ik ben op dat vlak op het verkeerde been gezet.
Sorry.

.

Tavek 17 november 2015 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7897162)
Sommige oudstrijders (of familieleden die nu hun eretekens dragen) weigeren nog steeds te groeten wanneer de Vlaamse Leeuw gespeeld wordt.

Waarom zouden ze ? Het is hun vaderland niet.

Ik groet ook geen Vlaamse leeuw hoor. Ik moffel die vlag liever weg als ze uithangt...wat een gedrocht van een vreemde overheerser.

TheFourHorsemen 17 november 2015 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7897943)
Waarom zouden ze ? Het is hun vaderland niet.

Ik groet ook geen Vlaamse leeuw hoor. Ik moffel die vlag liever weg als ze uithangt...wat een gedrocht van een vreemde overheerser.

Vreemde overheerser?

Tavek 17 november 2015 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7898073)
Vreemde overheerser?

Ik ben geboren als een Limburgse Belg, en dat blijf ik ook.

Ik heb geen zakens met Vlaanderen.

TheFourHorsemen 17 november 2015 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7898125)

Wie overheerst u dan? Aangezien Vlaanderen een deelstaat is van België, kan er moeilijk sprake zijn van een 'vreemde' overheerser.

Tavek 17 november 2015 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 7898138)
Wie overheerst u dan? Aangezien Vlaanderen een deelstaat is van België, kan er moeilijk sprake zijn van een 'vreemde' overheerser.

Belastingen kunnen heffen is een vorm van overheersing.

Ik ben nochtans geen Vlaming. Opeens door een staatshervorming zou ik er eentje zijn geworden. Bullshit dus.

Tashunka 17 november 2015 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7898327)

Ik ben nochtans geen Vlaming. Opeens door een staatshervorming zou ik er eentje zijn geworden. Bullshit dus.

U was toch Belg? België heeft op democratische wijze zich omgevormd tot een federale staat. Vlaanderen is een van de federale deelstaten en heeft de bevoegdheid gekregen bepaalde belastingen te innen. Dus van overheersing is geen sprake.

TheFourHorsemen 17 november 2015 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7898327)

Belastingen worden geheven op basis van uw woonplaats, niet op basis van (sub)nationaliteit. Als ik in Spanje ga wonen, gaat Spanje ook belastingen heffen ook al ben ik geen Spanjaard.

Uw gemeente en uw provincie heffen ook belastingen. Waarom zou een provinciale belasting meer overheersing zijn dan een gewestelijke?

pajoske 17 november 2015 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7897162)

Wanneer wordt 'de Vlaamse leeuw' gespeeld op activiteiten waar oudstrijders met eretekens rondlopen?

quercus 17 november 2015 18:53

Citaat:

Toch wel zielig hoor vanwege die oude mensen.
Mijn vader heeft toch nooit van dergelijke houding blijk gegeven.

quercus 17 november 2015 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7898125)

Tja, Vlaanderen laat zich evenwel aan jouw opinie weinig gelegen. Of jij dat nu graag hebt of niet, je bent een inwoner van het Vlaams Gewest en als dusdanig ben jij evenzeer een Vlaming in de hedendaagse betekenis van het woord. Als jij graag ook nog eens benadrukt dat je Limburger én Belg bent, mij niet gelaten...:roll:

Another Jack 17 november 2015 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7898528)
Toch wel zielig hoor vanwege die oude mensen.
Mijn vader heeft toch nooit van dergelijke houding blijk gegeven.

Uw vader zou daar als enige gestaan hebben?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be