Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Vrouwen met boerka kunnen in Zwitserland boete krijgen van 9200€. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=226063)

Patrick M. 25 november 2015 09:36

Vrouwen met boerka kunnen in Zwitserland boete krijgen van 9200€.

In het Zwitserse kanton Ticino mogen vrouwen geen boerka meer dragen. Het lokale bestuur verbiedt vrouwen hun gezicht volledig te bedekken in winkels, restaurants of andere publieke plaatsen. De wet komt er na een referendum waarbij twee op drie inwoners voor een boerkaverbod stemde.

Wie toch een boerka of niqab draagt in het kanton, mag zich verwachten aan een minimumboete van 100 Zwitserse frank (92 euro). Die boete kan zelfs oplopen tot 10.000 frank (9.200 euro).

Volgens het Zwitserse federale parlement is de wet niet in strijd met de federale wet. Wie Ticino binnenkomt, zal ook geïnformeerd worden over de nieuwe wet, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Ticino volgt het voorbeeld van Frankrijk, waar sinds 2010 een verbod op boerka's geldt. Vrouwen met boerka krijgen in Frankrijk boetes van 50 euro tot ruim 200 euro. De wet veroorzaakte indertijd groot protest van moslims, maar een poging om de wet te veranderen, stootte vorig jaar op een njet van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, dat oordeelde dat de maatregel volledig gerechtvaardigd was.

Met dank aan HLN.

Waarom kan dit niet in België? In Zwitserland durven ze tenminste beslissingen nemen.
Hier in België moet eerst over alles gediscussieerd worden, gelijk over de hoofddoek.
Beslist dan in België : hoofddoek alleen in privé sfeer en in de moskee en niet op openbare plaatsen.
Dan is het tenminste duidelijk.

Indomitable 25 november 2015 09:39

Mooi zo.

Skobelev 25 november 2015 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7907450)
In het Zwitserse kanton Ticino mogen vrouwen geen boerka meer dragen. Het lokale bestuur verbiedt vrouwen hun gezicht volledig te bedekken in winkels, restaurants of andere publieke plaatsen. De wet komt er na een referendum waarbij twee op drie inwoners voor een boerkaverbod stemde.

Wie toch een boerka of niqab draagt in het kanton, mag zich verwachten aan een minimumboete van 100 Zwitserse frank (92 euro). Die boete kan zelfs oplopen tot 10.000 frank (9.200 euro).

Volgens het Zwitserse federale parlement is de wet niet in strijd met de federale wet. Wie Ticino binnenkomt, zal ook geïnformeerd worden over de nieuwe wet, zodat er geen misverstanden ontstaan.

Ticino volgt het voorbeeld van Frankrijk, waar sinds 2010 een verbod op boerka's geldt. Vrouwen met boerka krijgen in Frankrijk boetes van 50 euro tot ruim 200 euro. De wet veroorzaakte indertijd groot protest van moslims, maar een poging om de wet te veranderen, stootte vorig jaar op een njet van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, dat oordeelde dat de maatregel volledig gerechtvaardigd was.

Met dank aan HLN.

Waarom kan dit niet in België? In Zwitserland durven ze tenminste beslissingen nemen.
Hier in België moet eerst over alles gediscussieerd worden, gelijk over de hoofddoek.
Beslist dan in België : hoofddoek alleen in privé sfeer en in de moskee en niet op openbare plaatsen.

Ik dacht daar vroeger ook zo over maar nu niet meer. Laat ze maar opvallen, zo veel als mogelijk, zelfs in burka, dat is olie op het sluimerend vuurtje van de afkeer.

TheFourHorsemen 25 november 2015 10:00

Citaat:

Met dank aan HLN.

.

Naar mijn weten geldt er in België wel degelijk een boerkaverbod.

Patrick M. 25 november 2015 10:03

Hoe komt het dan dat ik nog personen zie rondlopen in boerka?
Ik weet niet of het moslims of moslima's zijn.

TheFourHorsemen 25 november 2015 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. (Bericht 7907496)

Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit één zien rondlopen in Antwerpen. In Brussel kom ik maar zeer zelden, dus daar ken ik de situatie niet.

Het boerkaverbod staat verwoord in artikel 536bis van het strafwetboek, ingevoerd met de wet van 1 juni 2011.

Pandareus 25 november 2015 11:12

Citaat:

Simpel : omdat die dus de wet met voeten treden.
Zelf heb ik het nog nooit gezien. Indien dat zou gebeuren : politie bellen. Die zullen dan met veel plezier een boete komen uitschrijven. Die wet is er niet voor niets.

Klein Licht 25 november 2015 12:07

Citaat:

Waarom kan dit niet in België?

lol

Citaat:

België eerste Europese land dat boerka verbiedt
En voor de Haters

Citaat:

Het eerste voorstel om de boerka te verbieden werd in 2003 ingediend door het VB. Net voor dat werd ingediend had de toenmalige baas van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen, Johan Leman, zich ook al voor een verbod van de boerka uitgesproken.

Garry 25 november 2015 14:21

Citaat:

Met dank aan HLN.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...200-euro.dhtml
Anders komen die pro moslimzijkers strak weer zeveren dat ge er een bron bij moet vermelden

Sukkelaar 26 november 2015 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 7907595)
Simpel : omdat die dus de wet met voeten treden.
Zelf heb ik het nog nooit gezien. Indien dat zou gebeuren : politie bellen. Die zullen dan met veel plezier een boete komen uitschrijven. Die wet is er niet voor niets.

Inderdaad maar of de politie met alle plezier een boete zal komen uitschrijven zal wel afhangen van gemeente tot gemeente en zelfs van wijk tot wijk.

Garry 27 november 2015 00:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7908665)
Inderdaad maar of de politie met alle plezier een boete zal komen uitschrijven zal wel afhangen van gemeente tot gemeente en zelfs van wijk tot wijk.

Tegen dat hij zijn pen en boekje genomen heeft staan er al 2�*300 man rond hem. Ge moet goesting hebben als flik voor daartegen op te treden. Met een vlammenwerper ja, en dan zal er sowieso van die boerka niet veel meer overblijven.

Supe®Staaf 29 november 2015 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 7907460)
Ik dacht daar vroeger ook zo over maar nu niet meer. Laat ze maar opvallen, zo veel als mogelijk, zelfs in burka, dat is olie op het sluimerend vuurtje van de afkeer.

Ik volg je volledig.
In tijden van nood is het handig om onderscheid heel snel te kunnen maken...

Pandareus 29 november 2015 10:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 7912341)
Ik volg je volledig.
In tijden van nood is het handig om onderscheid heel snel te kunnen maken...

Als ze haar vuilzak niet mag dragen op straat, mag/wil ze niet meer buitenkomen. Ik zou dan zeggen : probleem opgelost. 8-)

Zeus 29 november 2015 10:56

Citaat:

Ga klagen bij uw lokale burgemeester/Jambon/Geens. Zij gaan over het enforcing/vervolgingsbeleid

Zeus 29 november 2015 11:04

Citaat:

Met dank aan HLN.

1. De N-VA wilt geen directe democratie
2. Je moet een onderscheid maken tussen boerka en hoofddoek. Een boerkaverbod is noodzakelijk voor een snelle identificatie door de ordediensten en in mindere mate voor sociale integratie (gezichtsexpressie is belangrijke vorm van communicatie). Bij een hoofddoek die het gezicht niet bedekt, speelt dat probleem niet. Elke rechter zou zo'n maatregel meteen de grond inboren wegens het ontbreken van pertinentie t.a.v. het wettelijk doel en proportionaliteit.

Universalia 29 november 2015 11:08

Citaat:

Vrouwen met boerka kunnen in Zwitserland boete krijgen van 9200€.
Misschien best een handige manier om lege staatskassen te spijzen :?

D'ARTOIS 29 november 2015 15:56

Ik kan me zoiets herinneren dat er wel degelijk in Nederland een wet is die verbiedt pm onherkenbaar over straat te lopen, lees in het publiek te verschijnen.

De NAGGER (persoon die normafwijkend gedrag/kleding vertoont) is feitelijk in overtreding.

de vuile muilekoek 29 november 2015 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 7909937)
Tegen dat hij zijn pen en boekje genomen heeft staan er al 2�*300 man rond hem. Ge moet goesting hebben als flik voor daartegen op te treden. Met een vlammenwerper ja, en dan zal er sowieso van die boerka niet veel meer overblijven.

Garry ; wat is een banneling ? wat wil dat zeggen ??

DewareJakob 29 november 2015 17:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 7912665)
Garry ; wat is een banneling ? wat wil dat zeggen ??

Inderdaad, familienamen zijn hier echt niet gangbaar...:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be