![]() |
Vrouwen met boerka kunnen in Zwitserland boete krijgen van 9200€.
In het Zwitserse kanton Ticino mogen vrouwen geen boerka meer dragen. Het lokale bestuur verbiedt vrouwen hun gezicht volledig te bedekken in winkels, restaurants of andere publieke plaatsen. De wet komt er na een referendum waarbij twee op drie inwoners voor een boerkaverbod stemde.
Wie toch een boerka of niqab draagt in het kanton, mag zich verwachten aan een minimumboete van 100 Zwitserse frank (92 euro). Die boete kan zelfs oplopen tot 10.000 frank (9.200 euro). Volgens het Zwitserse federale parlement is de wet niet in strijd met de federale wet. Wie Ticino binnenkomt, zal ook geïnformeerd worden over de nieuwe wet, zodat er geen misverstanden ontstaan. Ticino volgt het voorbeeld van Frankrijk, waar sinds 2010 een verbod op boerka's geldt. Vrouwen met boerka krijgen in Frankrijk boetes van 50 euro tot ruim 200 euro. De wet veroorzaakte indertijd groot protest van moslims, maar een poging om de wet te veranderen, stootte vorig jaar op een njet van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, dat oordeelde dat de maatregel volledig gerechtvaardigd was. Met dank aan HLN. Waarom kan dit niet in België? In Zwitserland durven ze tenminste beslissingen nemen. Hier in België moet eerst over alles gediscussieerd worden, gelijk over de hoofddoek. Beslist dan in België : hoofddoek alleen in privé sfeer en in de moskee en niet op openbare plaatsen. Dan is het tenminste duidelijk. |
Mooi zo.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoe komt het dan dat ik nog personen zie rondlopen in boerka?
Ik weet niet of het moslims of moslima's zijn. |
Citaat:
Het boerkaverbod staat verwoord in artikel 536bis van het strafwetboek, ingevoerd met de wet van 1 juni 2011. |
Citaat:
Zelf heb ik het nog nooit gezien. Indien dat zou gebeuren : politie bellen. Die zullen dan met veel plezier een boete komen uitschrijven. Die wet is er niet voor niets. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Anders komen die pro moslimzijkers strak weer zeveren dat ge er een bron bij moet vermelden |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In tijden van nood is het handig om onderscheid heel snel te kunnen maken... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2. Je moet een onderscheid maken tussen boerka en hoofddoek. Een boerkaverbod is noodzakelijk voor een snelle identificatie door de ordediensten en in mindere mate voor sociale integratie (gezichtsexpressie is belangrijke vorm van communicatie). Bij een hoofddoek die het gezicht niet bedekt, speelt dat probleem niet. Elke rechter zou zo'n maatregel meteen de grond inboren wegens het ontbreken van pertinentie t.a.v. het wettelijk doel en proportionaliteit. |
Citaat:
|
Ik kan me zoiets herinneren dat er wel degelijk in Nederland een wet is die verbiedt pm onherkenbaar over straat te lopen, lees in het publiek te verschijnen.
De NAGGER (persoon die normafwijkend gedrag/kleding vertoont) is feitelijk in overtreding. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be