![]() |
Als pakjes verzenden (bijna) zonder mensen kan
In Zwolle heeft onlinewinkel Wehkamp het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor e-commerce ter wereld gebouwd. Zodra u op ‘bestellen’ klikt, begint daar de transportband te rollen.
Misschien kent u Wehkamp nog van toen het in Vlaanderen actief was als postorderbedrijf. Maar in 2008 besliste het bedrijf om dat stoffige imago af te schudden. ‘Sexy, jong en betrouwbaar’, dat is het nieuwe imago volgens Andries van Daalen, directeur bij Wehkamp’s moederbedrijf RFS Holland Holding. Wehkamp zet volop in op e-commerce. En daar speelt hun nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum een belangrijke rol in. Het kostte zowat 100 miljoen euro, maar dat bedrag is volgens Van Daalen op 5 �* 6 jaar terugverdiend. Dat komt voornamelijk doordat de internetwinkel er zijn capaciteit mee verdubbelt, terwijl het aantal werknemers die ervoor nodig zijn, halveert. Door de automatisatie ligt de foutenmarge bij leveringen nu onder één procent. In totaal zijn een vijftal manuele handelingen geëlimineerd. De 200 vaste medewerkers van Wehkamp uit Bedemsvaart zetten de stap naar het nieuwe logistieke centrum in Zwolle. Wehkamp bespaart vooral op uitzendarbeid. In het kleinere Bedemsvaart zijn er 450 tot 550 aan de slag. Door de automatisatie wordt dat in Zwolle teruggebracht naar 70. Ook in België? Of zo’n distributiecentrum ook in België mogelijk is? Daar is Van Daalen minder zeker van. ‘Wat lastiger is in België is dat nachtelijke uren duurder betaald moeten worden. En de nacht begint al vanaf 20 uur. De loonkosten zijn hoger. En die twee dingen samen, maakt het handiger om dit in Nederland te doen.’ http://www.standaard.be/cnt/dmf20151203_02002767 |
Dat is goed nieuws.
|
Nederland loopt Belgique op alle vlakken voorbij. Dat was het geval met de verkoop via het internet, en dat ook weer het geval met hun geautomatiseerde distributiecentra.
Van een bureaulader voor een gsm tot de spoelhuls van een naaimachine. In Nederland vond ik het. In Belgique niet. |
In België willen de vakbonden en hun zuilen krampachtig vasthouden aan oude, voorbijgestreefde wetten en structuren. De reden hiertoe is omdat ze vrezen hun macht maar vooral hun gelegaliseerde diefstal van miljarden € per jaar te verliezen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nederland zit al volop in het jaar 2016.
Wij blijven haperen in 1996. En ik geef daarvoor de schuld aan de vakbondspartijen PS met aanhangsel Spa en ACW. En de enige oplossing die ik zie is de splitsing van b. . |
Citaat:
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Dat gebeurt ook niet door te trachten wetenschap en techniek tegen te houden. Je verdedigt de belangen van mooie airhostessen toch niet door te eisen dat er geen snellere vliegtuigen gebouwd mogen worden, om te vermijden zogezegd dat er dan op de lijnen naar Amerika minder van die meisjes ingezet moeten worden. Hier zie, nog een illustratie daar van (en ik veronderstel dat je zeer goed weet wat Ford betekende voor de auto van de gewone man): |
Citaat:
Lijkt mij alvast beter dan bedrijven zien vertrekken naar het buitenland. |
Citaat:
|
Citaat:
Dank zij de automatisering hebt ge nu meer vrije tijd. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ondertussen blijven we arbeidskrachten invoeren omdat we de arbeidsplaatsen niet ingevuld krijgen. Tenslotte hebben computers en robots ook onderhoud nodig. |
Citaat:
Citaat:
|
Gaat de automatisering wel tot een betere service leiden?
Een paar maanden geleden kocht ik een strijkijzer in promotie via de Wehkamp website. De doos die me werd toegestuurd was duidelijk voorheen al geopend door iemand anders, ontdaan van alle beschermlaagjes en opnieuw amateuristisch verpakt. Met als gevolg dat de strijkijzer beschadigd was! De watersproeier vooraan was compleet ingedeukt en de temperatuurregelaar lag er gewoon af, ook zat er nog water in het waterreservoir. En ja, volgens Wehkamp mag de klant een product helemaal uitpakken en testen om het dan bij ontevredenheid terug te sturen. Wehkamp checkt niets en stuurt zo'n doos dus gewoon op naar de volgende besteller. Ik heb die strijkijzer ook gewoon teruggestuurd en mijn geld terug gekregen. Maar ik zou daar niet zo snel weer iets bestellen door hun 'klantvriendelijk' beleid. |
Citaat:
|
Ik heb tot hiertoe nog maar een stuk of 20 keer iets gekocht via internetwinkels.
Kleinigheden eigenlijk. Nog niet bedrogen geweest. Misschien wel eens een draadje starten met "mijn ervaring met deze internetwinkel is positief". . |
Citaat:
Slechte ervaringen zoals Guineviere had ik wel al met warenhuizen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be