Zeus |
4 december 2015 20:05 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok
(Bericht 7918061)
Laat jonge doodrijders die echt spijt hebben ipv celstraffen of werkstraffen getuigen in scholen en doe er alles aan om jongeren van hun verantwoordelijkheden in het verkeer te doordringen. Ongevallen met jongeren hebben meer met roekeloosheid, een gebrek aan zelfkennis en onvoldoende verantwoordelijkheidsgevoel te maken dan niet met de wagen te kunnen rijden. De door Weyts voorgestelde maatregelen zijn gewoon een verdoken belasting en tewerkstellingsbeleid en leiden tot niets.
|
Wij hebben er zo nog ene gehad op school (die er zelf ook een handicap had aan overgehouden). Liet geen bijzondere indrukken na. Leuk om eens anderhalf uur geen les te hebben, da's alles.
Jonge bestuurders zijn ook nogal vaak legalisten in het verkeer, net omdat dat gestimuleerd wordt door de rijschool. Bv: bij een oversteekplaats voor fietsers (witte blokjes) krijg je van de rijschool te horen dat je niet mag vertragen (zelf meegemaakt), terwijl fietsers vaak denken dat zij voorrang hebben. Moest ik niet vertragen, ik maaide er dagdagelijks 2 omver.
Ik denk bovendien niet dat jongeren bewust roekelozer rijden dan andere leeftijdscategorieën. Experience is key. Een vijftigjarige kan bij wijze van spreken blind naar zijn werk rijden, hij heeft die route al 8000 keer gedaan. Voor iemand in de eerste maanden na het behalen van zijn/haar rijbewijs zijn zowat alle trajecten nieuw, wat meer fouten met zich meebrengt.
|