Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   feminisering onderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=226716)

fred vanhove 11 december 2015 12:09

feminisering onderwijs

Ik die nog school liep in een typisch mannelijk college vond dit artikel zeer interessant.
Mijn schooltijd was inderdaad ruw wild en stoer met duidelijke lijnen van wat kon en niet kon.Je wist duidelijk tot hoever je kon gaan ....ging je over die streep dan waaide er wat.Die tucht en strengheid deed ons menig keer morren maar bleef ons ook boeien ( en nog dikwijls lachen ook ) . Ik vergelijk het steeds met de legerdienst waar op het ogenblik zelf iedereen niks anders deed dan het vervloeken maar iedere man wel tot aan het einde van zijn leven boeiend kan blijven over vertellen.....Ik denk dat het vooral die duidelijke lijnen over the good en the bad is wat nu aan jongens ontbreekt.
http://www.demorgen.be/opinie/faalt-...uden-bea772c6/

Thuleander 11 december 2015 12:32

We weten allemaal waarom de meeste vrouwen voor het onderwijs kiezen: Niet omdat ze graag lesgeven maar omdat het makkelijk te combineren is met kinderen en voor de vele vakanties.

Het niveau evolueert dan ook navenant.

DewareJakob 11 december 2015 12:41

Het gaat er over dat het onderwijssysteem gebaseerd is op de manier waarop meisjes optimaal les moeten krijgen, en er geen mee rekening houdt dat het bij jongens anders is.
Het feit dat onderwijs nagenoeg helemaal een vrouwenzaak is geworden doet er absoluut geen goed aan.

Den Duisteren Duikboot 11 december 2015 12:55

Citaat:

Pedagoochelaars zullen ongetwijfeld met studies schermen. Maar als meisjes het beter doen op school dan jongens, wat zegt dat dan? Wordt het mannelijke geslacht dommer? Stijgt de intelligentie van het vrouwelijke geslacht? Of faalt ons té gefeminiseerd onderwijs erin om jongens nog geboeid te houden?
De auteur slaat de plank hier lelijk mis. Meisjes doen het namelijk al van oudsher - redelijk betrouwbare cijfers gaan terug tot de jaren '50 - beter op school dan jongens. De schoolcultuur (conformistisch, weinig competitief) is in bepaalde opzichten inderdaad voordeliger voor meisjes dan voor jongens, terwijl jongens juist succesvoller zijn op de 'harde', competitieve arbeidsmarkt. Wellicht lagen in het verleden (en misschien nog) de verwachtingen t.a.v. meisjes een stuk lager en sowieso werden ze vaak niet klaargestoomd voor hogere studies.

Het effect van gemengd onderwijs, zowel op het niveau van het lerarenkorps als op het niveau van de leerlingenpopulatie, blijkt alvast geen significant verschil te maken voor de prestaties van jongens vs. meisjes. (Zie hierover een van de studies in De Symbolische Samenleving onder redactie van Mark Elchardus).

Ik vrees dat de auteur het verleden enigszins romantiseert. Er is ten opzicht van pakweg dertig jaar geleden zelfs een lichte daling geconstateerd in prestatieverschillen tussen jongens en meisjes. Ook uit mijn eigen schooltijd herinner ik mij veel jongens die afhaakten omdat ze moeite hadden met de discipline, omdat de school niet 'cool' was, omdat ze ook thuis meer aanvaringen hadden met de ouders, etc.

Jan van den Berghe 11 december 2015 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 7925869)
We weten allemaal waarom de meeste vrouwen voor het onderwijs kiezen: Niet omdat ze graag lesgeven maar omdat het makkelijk te combineren is met kinderen en voor de vele vakanties.

Het niveau evolueert dan ook navenant.

Dan zegt u nu dat ook de inspectie haar taak niet naar behoren uitvoert alsook de toezichthoudend verantwoordelijken (inrichtende macht en directie)...

Jan van den Berghe 11 december 2015 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7925888)
De auteur slaat de plank hier lelijk mis. Meisjes doen het namelijk al van oudsher - redelijk betrouwbare cijfers gaan terug tot de jaren '50 - beter op school dan jongens. De schoolcultuur (conformistisch, weinig competitief) is in bepaalde opzichten inderdaad voordeliger voor meisjes dan voor jongens, terwijl jongens juist succesvoller zijn op de 'harde', competitieve arbeidsmarkt. Wellicht lagen in het verleden (en misschien nog) de verwachtingen t.a.v. meisjes een stuk lager en sowieso werden ze vaak niet klaargestoomd voor hogere studies.

Het effect van gemengd onderwijs, zowel op het niveau van het lerarenkorps als op het niveau van de leerlingenpopulatie, blijkt alvast geen significant verschil te maken voor de prestaties van jongens vs. meisjes. (Zie hierover een van de studies in De Symbolische Samenleving onder redactie van Mark Elchardus).

Ik vrees dat de auteur het verleden enigszins romantiseert. Er is ten opzicht van pakweg dertig jaar geleden zelfs een lichte daling geconstateerd in prestatieverschillen tussen jongens en meisjes. Ook uit mijn eigen schooltijd herinner ik mij veel jongens die afhaakten omdat ze moeite hadden met de discipline, omdat de school niet 'cool' was, omdat ze ook thuis meer aanvaringen hadden met de ouders, etc.

Als het allemaal geen verschil maakt, dan stel ik ook voor om scholen weer de vrijheid te geven niet-gemengd onderwijs aan te bieden.

Den Duisteren Duikboot 11 december 2015 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thuleander (Bericht 7925869)

Waaruit moet dat allemaal wel blijken?

Den Duisteren Duikboot 11 december 2015 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7925891)
Als het allemaal geen verschil maakt, dan stel ik ook voor om scholen weer de vrijheid te geven niet-gemengd onderwijs aan te bieden.

Wat mij betreft geen probleem.

Bhairav 11 december 2015 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7925857)
Ik die nog school liep in een typisch mannelijk college vond dit artikel zeer interessant.
Mijn schooltijd was inderdaad ruw wild en stoer met duidelijke lijnen van wat kon en niet kon.Je wist duidelijk tot hoever je kon gaan ....ging je over die streep dan waaide er wat.Die tucht en strengheid deed ons menig keer morren maar bleef ons ook boeien ( en nog dikwijls lachen ook ) . Ik vergelijk het steeds met de legerdienst waar op het ogenblik zelf iedereen niks anders deed dan het vervloeken maar iedere man wel tot aan het einde van zijn leven boeiend kan blijven over vertellen.....Ik denk dat het vooral die duidelijke lijnen over the good en the bad is wat nu aan jongens ontbreekt.
http://www.demorgen.be/opinie/faalt-...uden-bea772c6/

Onzin. Enerzijds is het allemaal niet stoer genoeg, anderzijds moet alles streng zijn. Het was dan ook fase die nu afgelopen is. Stuur uw jongens naar 'n vechtsportschool als ge dat per se mannelijk vind (niet dus, maar u denkt dat blijkbaar wel). Tegenwoordig zijn de dienstplicht-fetishisten wel voorstander van zowel jongens als meisjes in zo'n spuuglelijk uniform te hijsen.

fred vanhove 11 december 2015 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7925898)
Wat mij betreft geen probleem.

Of het allemaal beter was laat ik graag in het midden. Waar ik wel van overtuigd ben is dat de sfeer onder 'enkel' jongens of 'enkel' meisjes heel anders was ....net als dat de sfeer,toen de universiteiten nog vnml bestonden uit mannelijke studenten, niks vandoen had met de sfeer van weleer.
Volgens mij zouden zeker heel wat mensen terug voor niet gemengde scholen opteren en waarschijnlijk ook heel wat jongeren .

Bhairav 11 december 2015 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7925947)
Of het allemaal beter was laat ik graag in het midden. Waar ik wel van overtuigd ben is dat de sfeer onder 'enkel' jongens of 'enkel' meisjes heel anders was ....net als dat de sfeer,toen de universiteiten nog vnml bestonden uit mannelijke studenten, niks vandoen had met de sfeer van weleer.
Volgens mij zouden zeker heel wat mensen terug voor niet gemengde scholen opteren en waarschijnlijk ook heel wat jongeren .

In de hoop dat vrouwelijkere jongetjes meer sociale druk ervaren zich mannelijker te gedragen? :lol:

Den Duisteren Duikboot 11 december 2015 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7925947)

Ik heb op een jongensschool gezeten en ik zou dat wellicht opnieuw prefereren, maar tegelijk moet ik bekennen dat ik de twee situaties onmogelijk met elkaar kan vergelijken en ik zou dat al zeker niet als beginnende scholier gekund hebben. Ik hoor anno vandaag toch weinig jongeren klagen over dat gemengd onderwijs.

Bhairav 11 december 2015 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7925975)
Ik heb op een jongensschool gezeten en ik zou dat wellicht opnieuw prefereren, maar tegelijk moet ik bekennen dat ik de twee situaties onmogelijk met elkaar kan vergelijken en ik zou dat al zeker niet als beginnende scholier gekund hebben. Ik hoor anno vandaag toch weinig jongeren klagen over dat gemengd onderwijs.

Vind u ook dat jongens Duits moeten leren, en vrouwen Frans?

Den Duisteren Duikboot 11 december 2015 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 7925983)
Vind u ook dat jongens Duits moeten leren, en vrouwen Frans?

Nee. Heb ik zoiets gesuggereerd?

Bhairav 11 december 2015 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot (Bericht 7925986)
Nee. Heb ik zoiets gesuggereerd?

Neen, was maar 'n retorische vraag.

Tavek 11 december 2015 14:29

Als er enkel jongensscholen bestaan, kies ik daar per direct voor voor mijn zoon.

Ikzelf heb het geluk gehad om mijn lagere school te lopen op een jongensschool. Er werd regelmatig gevochten op de speelplaats, er werd stoer gedaan, er werd vanal uitgestoken, maar er heerstte een gevoel van kameraderie, en pesten was veel minder een issue. Je wist waar de grenzen waren, en als je er over ging, was het een strenge straf. Voor vechten werd bijna niet gestraft door de meesters, dat hoorde er bij. Zolang er geen blijvende schade was en je nadien de andere de hand schudde.

Pedagoochelaars zouden verklaren dat mensen die zo opgroeien bijna allemaal criminelen moeten worden later. Niets is minder waar. Wij zijn sterkere, weerbaardere mannen geworden tov de lapzwanzen die nu uit school komen.

Ik ben enorm triestig over het feit dat mijn zoon niet meer het geluk gaat kennen van een jongensschool, een mannelijk lerarenkorps en een autoritaire directeur. Want als hij zoals mij gaat zijn, gaan die dametjes afzien...

Tavek 11 december 2015 14:32

Citaat:

Ze weten niet beter.

Den Duisteren Duikboot 11 december 2015 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7926001)
Ze weten niet beter.

Jij wel?

Den Duisteren Duikboot 11 december 2015 14:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7925999)
Ikzelf heb het geluk gehad om mijn lagere school te lopen op een jongensschool. Er werd regelmatig gevochten op de speelplaats, er werd stoer gedaan, er werd vanal uitgestoken, maar er heerstte een gevoel van kameraderie, en pesten was veel minder een issue.

Een 'issue' misschien niet, een praktijk des te meer.

alberto 11 december 2015 14:38

Citaat:

Vroeger kloeg men ook niet over het afzonderlijk onderwijs.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be