Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waarom de privé tot 67 jaar moet werken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=226748)

demonen 12 december 2015 09:11

Waarom de privé tot 67 jaar moet werken

De ambtenarij heeft zich goed bedeeld, neem nu de NMBS :

- Medewerkers worden net als elders gecompenseerd voor weekendwerk. Maar als de zaterdag of zondag op een feestdag valt, volgt nog een dag verlof. Die dubbele compensatie wil het bedrijf schrappen.

- Omdat het meeste personeel 40 uur per week werkt, krijgen het ook per week vier uur compensatie. Dat is een gevolg van de invoering van de 36-urenweek in de jaren 90, in ruil voor een kleine looninlevering.
Die compensatie van 4 uur per week geeft de werknemers het recht op 13 kredietdagen per jaar. Maar het vreemde is dat mensen tijdens periodes van vakantie of ziekte die kredietdagen toch blijven opbouwen. ‘Het komt voor dat mensen na 9 maanden terugkeren uit ziekteverlof en bij hun terugkeer 9 dagen vakantie extra hebben opgebouwd’, zegt een insider. Ook daar wil de directie paal en perk aan stellen.

- Met het pensioen is er een vergelijkbaar probleem. ‘Als iemand op 3 januari 2016 officieel op pensioen gaat, heeft hij toch nog recht op al zijn vakantiedagen van dat jaar.’ De NMBS-medewerkers met de meest gulle vakantieregeling hebben recht op 65 dagen vakantie per jaar, 52 zondagen en 13 officiële feestdagen. ‘Tel uit hoe voordelig is voor iemand die met pensioen gaat’, klinkt het.

- Een NMBS-medewerker die te laat op zijn werk komt door een vertraging van het spoor, kan dat inbrengen als werktijd.

- Al die speciale regelingen hebben tot gevolg dat de gemiddelde spoormedewerker 160 dagen per jaar werkt. In de privésector zijn dat 220 werkdagen (3 maanden langer, half pensioen!!!!)!

- Naast de werktijd zijn er nog een aantal vreemde vaststellingen. Zo moeten alleen technici of mensen met specifieke graden - bij de NMBS zijn er 180 graden voor allerlei functies - over een rijbewijs B beschikken. Het komt dus voor dat operationeel personeel, voor wie de rijbewijsplicht niet geldt, door een collega naar de werf gebracht wordt. Omdat de chauffeur dan niet aan zijn eigen werk toekomt, betekent dat een groot verlies van productiviteit.

- Examens voor promotie verlopen ook enigszins apart bij de spoorwegen. Collega’s met de hoogste anciënniteit, die slagen, krijgen voorrang op jongere collega’s, los van het resultaat.

- Sporten tijdens diensturen
Vrijetijdsactiviteiten die 'erkend worden' door de NMBS - bijvoorbeeld deelname aan een sportevenement - mogen in bepaalde omstandigheden worden uitgeoefend tijdens de diensturen.

- Rit naar refter wordt betaald
Voor administratief personeel dat in het bedrijfsrestaurant wil eten maar niet in dat gebouw werkt, geldt de tocht daarnaartoe ook als werktijd.

- Chef geeft loon door tijdens verlof
Als een bureauchef met vakantie gaat, krijgt de onderbureauchef gedurende die periode zijn loon. Ook al doet die enkel z'n eigen job.

http://www.tijd.be/politiek_economie...ght=pensioenen

De ambtenarij is een Staat binnen de Staat. Zij heeft zich zeer goed bediend.
Iemand moet die waanzin stoppen.
Eigenlijk zouden de vakbonden in de privé massaal het werk moeten neerleggen tot dat het ambtenarenstatuut met zijn perverse voordelen (op kosten vd maatschappij) is afgeschaft.

demonen 12 december 2015 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wergo (Bericht 7926974)
Staat je in China geproduceerde vuilzak klaar?

Ik weet niet wie die produceert maar Bracke, Becaus, Dewever en de rest vd nva-ambtenaren alvast niet!

de vuile muilekoek 12 december 2015 09:36

dat zijn al 3 vuilzakken :lol: om vol te doen.

Jan van den Berghe 12 december 2015 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7926967)
De ambtenarij heeft zich goed bedeeld, ...

Ook in het onderwijs geldt 67, mijn beste.

demonen 12 december 2015 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7927006)
Ook in het onderwijs geldt 67, mijn beste.

Iemand die voor het leven benoemd is of een mens uit de privé ; wie haalt de eindmeet en wat zijn de gevolgen voor het pensioen?
ps Jullie ambtenaren kunnen nog tal van jokers inzetten zoals veel meer verlof, veel meer feestdagen, opgespaarde ziektedagen, meetellende studiejaren, ...

Jan van den Berghe 12 december 2015 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7927024)
Iemand die voor het leven benoemd is of een mens uit de privé ; wie haalt de eindmeet en wat zijn de gevolgen voor het pensioen?
ps Jullie ambtenaren kunnen nog tal van jokers inzetten zoals veel meer verlof, veel meer feestdagen, opgespaarde ziektedagen, meetellende studiejaren, ...

Meetellende studiejaren? Wordt afgebouwd en zal binnenkort gedaan zijn.

Opgespaarde ziektedagen? Kan al een hele tijd niet meer "opgebruikt" worden als uitgestelde vakantiedagen.

Meer feestdagen? De wettelijke feestdagen zijn in België voor iedereen gelijk.

Kortom, u bent weer azijn aan het pissen zonder dat u weet waarover het gaat.

En, het belangrijkste...

Ja, ook in het onderwijs moeten we tot 67 werken, in tegenstelling tot uw goedkope bewering.

demonen 12 december 2015 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7927036)
Meetellende studiejaren? Wordt afgebouwd en zal binnenkort gedaan zijn.

Is dat afgeschaft of WORDT dat in de toekomst (misschien) afgebouwd?
VANDAAG tellen die nog voor alle ambtenaren mee!!!

demonen 12 december 2015 10:11

Citaat:

Meer feestdagen? De wettelijke feestdagen zijn in België voor iedereen gelijk.

Ambtenaren hebben meer wettelijke feestdagen.
Zo heeft de NMBS er 13!!!!!!!!!!!!

Jan van den Berghe 12 december 2015 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7927052)
Ambtenaren hebben meer wettelijke feestdagen.

Vertel mij eventjes welke wettelijke feestdagen wij in het onderwijs hebben die niet bestaan in de private sector.

Another Jack 12 december 2015 10:13

Je maakt er weer hutsepot van, demonen.
Eerst zijn het alle ambtenaren, dan zijn het de NMBS'ers...

Kleine manipulator die je bent!

demonen 12 december 2015 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7927054)
Vertel mij eventjes welke wettelijke feestdagen wij in het onderwijs hebben die niet bestaan in de private sector.

Jullie hebben er 2 meer nl Pasen en Pinksteren.
In de privé zijn enkel Paasmaandag en Pinkstermaandag wettelijke feestdagen!

demonen 12 december 2015 10:17

Citaat:

Ja, ook in het onderwijs moeten we tot 67 werken, in tegenstelling tot uw goedkope bewering.

Vanaf 2026!!!
Punt is dat een vast benoemde steeds zijn termijn mag uitdoen en dat miljoenen mensen in de privé niet MOGEN/KUNNEN werken tot 67 jaar waardoor ze een onvolledige loopbaan hebben en een minimumpensioen zullen krijgen op hun 68ste!

Jan van den Berghe 12 december 2015 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7927057)

Maar jongen toch, welke onzin spuit u hier...

U weet dat misschien niet, maar Pasen en Pinksteren vallen altijd op een zondag.

Jan van den Berghe 12 december 2015 10:21

Citaat:

U weet dat misschien niet, maar Pasen en Pinksteren vallen altijd op een zondag.

Jan van den Berghe 12 december 2015 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7927060)
Vanaf 2026!!!

In de private sector is dat 2030, beste.

U weet echt niet waar u over spreekt, he?!

De schoofzak 12 december 2015 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Buikspreker® (Bericht 7927063)
:lol:

Laat je buik maar spreken, demonen. :lol:

Het geluid komt meer uit zijn gat, en ja inderdaad, zijn buik heeft daar een uitgang ...

Hij beseft zelf niet dat voor de gedeelten dat hij gelijk heeft, zijn argumenten ondergesneeuwd geraken door zijn gedram.

Hoe dan ook, ik verwacht een "zekere oppuntstelling" bij de ijzeren weg.

.

quercus 12 december 2015 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7927144)
Het geluid komt meer uit zijn gat, en ja inderdaad, zijn buik heeft daar een uitgang ...

Hij beseft zelf niet dat voor de gedeelten dat hij gelijk heeft, zijn argumenten ondergesneeuwd geraken door zijn gedram.

Hoe dan ook, ik verwacht een "zekere oppuntstelling" bij de ijzeren weg.

Wel, als de rode en groene plastiekzakken effectief de boel weer op stelten zetten in januari 2016 dan troost ik mij met de stille overweging dat de vakbonden hoofdzakelijk gelieerd zijn aan de Waalse PS en haar Vlaamse filiale, evenals aan CD&V-ACW. Dan hoop ik dat de mensen zodanig gedegouteerd geraken dat het kiesvee van beide groepen nog eens flink daalt.

vrijzinnige 12 december 2015 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7927203)
Wel, als de rode en groene plastiekzakken effectief de boel weer op stelten zetten in januari 2016 dan troost ik mij met de stille overweging dat de vakbonden hoofdzakelijk gelieerd zijn aan de Waalse PS en haar Vlaamse filiale, evenals aan CD&V-ACW. Dan hoop ik dat de mensen zodanig gedegouteerd geraken dat het kiesvee van beide groepen nog eens flink daalt.

"Dan hoop ik dat de mensen zodanig gedegouteerd geraken dat het kiesvee van beide groepen nog eens flink daalt"

Die natte droom kan ook wel eens in de tegenovergestelde richting werken !
Want als de vakbonden van de werkgevers (VOKA, UNIZO en VBO) in 2016 nog steeds niet genoeg hebben, en de bevolking OPNIEUW moet opdraaien voor een zoveelste inlevering of factuur, dan kan de kiezer, die in veel gevallen ook werknemer is, de politieke vleugels van die bonden ook wel eens knippen, maar daar had je in de verste verte nog niet aan gedacht.

maddox 12 december 2015 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7927068)

Citaat:

Ik denk dat U het vetgedrukte even overslaat.

demonen 12 december 2015 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7927069)

Dan worden die opgenomen tijdens weekdagen, bijkomend bovenop uw 3,5 maanden verlof.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be