Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gezocht: literatuur over staatskapitalisme (https://forum.politics.be/showthread.php?t=22680)

Praetorian 24 oktober 2004 18:20

Gezocht: literatuur over staatskapitalisme

Ik heb in de universiteitsbibliotheek van Gent al eens gesnuffeld, maar de oogst was mager. Ik heb via de literatuur van Schumpeter en Galbraith al enkele essentiële standpunten kunnen terugvinden over het staatskapitalisme, maar ik zoek nog meer concrete werken over dit economisch systeem.
Kan iemand mij helpen om nog enkele relevante werken te vinden, ik zal u eeuwig dankbaar zijn (liefst boeken dat ik nog kan kopen).

Mvg,

Praetorian

Geertje 23 augustus 2006 08:13

Een heel goed boek dat treffend het communisme weergeeft is 1984 van Georges Orwell.

Als je enkel gehersenspoelde literatuur wil, kan je nog altijd het rode boekje kopen.

eno2 23 augustus 2006 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 1885821)
Een heel goed boek dat treffend het communisme weergeeft is 1984 van Georges Orwell.

Als je enkel gehersenspoelde literatuur wil, kan je nog altijd het rode boekje kopen.

Wat een stompzinnige verwijzing.
Orwell's 1984 gaat niet over staatskapitalisme. Het is een visionair literair werk en heeft niets vandoen met economie.

Trouwens, wat heet 'staatskapitalisme'?

Geleide economie?

Kijk eens bij David C Korten.

Percalion 23 augustus 2006 11:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 730577)
Ik heb in de universiteitsbibliotheek van Gent al eens gesnuffeld, maar de oogst was mager. Ik heb via de literatuur van Schumpeter en Galbraith al enkele essentiële standpunten kunnen terugvinden over het staatskapitalisme, maar ik zoek nog meer concrete werken over dit economisch systeem.
Kan iemand mij helpen om nog enkele relevante werken te vinden, ik zal u eeuwig dankbaar zijn (liefst boeken dat ik nog kan kopen).

Mvg,

Praetorian

Wat versta je onder staatskapitalisme? Wat mij betreft zijn zo goed als alle landen tegenwoordig een vorm van staatskapitalisme, en langs de andere kant vind ik staatskapitalisme een contradictio in terminis: overheden hebben nog nooit aangetoond in staat (hah :D ) te zijn deftig aan kapitaalsaccumulatie te doen bijvoorbeeld.

Lof der Zotheid 23 augustus 2006 13:02

Valt dit niet eerder onder de rubriek "Koetjes en Kalfjes"?

Praetorian 23 augustus 2006 13:37

Citaat:

en langs de andere kant vind ik staatskapitalisme een contradictio in terminis: overheden hebben nog nooit aangetoond in staat (hah :grin: ) te zijn deftig aan kapitaalsaccumulatie te doen bijvoorbeeld.
Daarom dat de productiegroei in Amerika in de keynesiaanse fase een stuk hoger was? Historisch correct blijven, Perc. 8-)

solidarnosc 23 augustus 2006 13:43

Ted Grant en Tony Cliff hebben dacht ik we het één en ander geschreven over staatskapitalisme in de Sovjetunie. Ted Grant is later van die stelling afgestapt.

Percalion 23 augustus 2006 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 1886506)
Daarom dat de productiegroei in Amerika in de keynesiaanse fase een stuk hoger was? Historisch correct blijven, Perc. 8-)

Workin' on it, maar ik moet nog altijd "America's Great Depression" van Rothbard krijgen. Tis besteld, tis betaald, het moet alleen nog van over de grote plas komen tot bij mij.

Praetorian 23 augustus 2006 15:37

Ik wacht op mijn boek over Hegels dialectiek. :cry: Duurt altijd verschrikkelijk lang, en dat in het tijdperk van globalisering. No good capitalists, can't even bring my book on time.

eno2 24 augustus 2006 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian (Bericht 1886858)
Ik wacht op mijn boek over Hegels dialectiek. :cry: Duurt altijd verschrikkelijk lang, en dat in het tijdperk van globalisering. No good capitalists, can't even bring my book on time.

je zal nog veel langer moeten wachten, om daar een zinnige zin in terug te vinden.

Voor wat het staatskapitalisme betreft, the place to be op dit moment is China. Het barst uit zijn voegen onder het succes van staatskapitalisme (privé-investeringen verwaarloosbaar). De crash is voorzien kort na de Olympische Spelen. In 2010...

Praetorian 24 augustus 2006 11:58

Citaat:

je zal nog veel langer moeten wachten, om daar een zinnige zin in terug te vinden.
Neem dat nu niet persoonlijk op, want ik zeg dat ook over Schopenhauer, maar de appreciatie voor Hegel ligt gewoon aan het feit of je de essentie kan begrijpen of niet.

Ambiorix 24 augustus 2006 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 1888443)

Voor wat het staatskapitalisme betreft, the place to be op dit moment is China. Het barst uit zijn voegen onder het succes van staatskapitalisme (privé-investeringen verwaarloosbaar). De crash is voorzien kort na de Olympische Spelen. In 2010...

yep, dacht ik ook te zeggen. China is hét voorbeeld van staatskapitalisme.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be