Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Producten met opzettelijke aanpassingen om levensduur in te korten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=226805)

Erw 13 december 2015 16:17

Producten met opzettelijke aanpassingen om levensduur in te korten

Ik vind het nuttig om zulke ervaringen te delen.
Wie dus zulke voorbeelden weet, ....
Ik zal beginnen met een recente die ik ontdekte.
Een weinig opvallende, je moet eropkomen.
Het product is een spatlap voor een fietswiel.
Je weet wel, zo een omgekeerde V - vormig stuk rubber dat op de achterkant van spatbord vooraan zit, en water / vuil weghoudt van ketting en blad. Achteraan kan ook, bvb om fietstassen of hetgeen op je bagagerek minder of niet vuil te laten maken.

De fabrikant is onduidelijk.
Er staat "DEPOSE" op, en in het midden een logo dat bestaat uit een dubbelgeschreven X met links een V en rechts een D. "V X D"
Ik had er maanden terug 2 gekocht en gemonteerd. Toen was het me niet opgevallen.
Maar nu 2 bijgekocht, en wel.
Er zitten 2 strips metaal aan:
- 1 die ingegoten zit in de rubber, aan de smalle kant van de afgetopte V. Die is niet verzinkt.
- 1 die erbuiten op vast zit met 1 centrale rivet. Die is verzinkt.
De strips, de uiteinden ervan, plooi je over je spatbord randen, en zo hangt ie dus vast.
Toen ik het 2de paar kocht merkte ik op dat de rubber, op 1 van 2 vierkante "dunnere" plaatsen, wat af was, en je een stukje van de ingegoten strip zag (zo weet ik dat ze niet verzinkt is).
Je zag er wat roest. De rubber is op die vierkante stukken zo dun dat ze al weg was van loutere opslag / hanteren door de verkoper.
Verder, wat eerst leek op een decoratief patroon (twee rijen bobbeltjes) waren eigenlijk gaatjes in de rubber. Kleine perforaties van een paar mm. En met de lamp zag je daar inderdaad ook het metaal.
Tenslotte, zag ik gisteren een spatlap (wel andere fabrikant) op de weg liggen en ik reed terug om hem op te pikken (ik doe dat wel vaker, stukken rubber / spatbord zijn altijd goede bricoleer onderdelen). Die was eraf gevallen door een aan 1 kant kapotgeroest plaatje. Dat plaatje wordt immers scherp geplooid rond het spatbord, en roest bij scherpe plooien is erg nefast).
En toen viel mijn frank. Die perforaties, net op een plaats waar water en vuil constant tegen wordt geworpen, net op plaatsen waar de metalen strip geplooid zit, zorgen voor het loskomen en onbruikbaar worden van de spatlap.
Ik kan geen enkel ander nut bedenken voor die perforaties.
Ik heb de spatlappen op die plaatsen met siliconen overlaagd. Iets dat ik ook doe met de rivetten van de spatborden, want ik weet ook daar uit ervaring dat die roesten, en je spatbord steeds losser komt te zitten, ratelt, tot finaal los en kapot.
En zo (hoop ik toch) die geplande kortere levensduur een hak gezet.

Dit zijnde de eerste ervaring.

Zucht 13 december 2015 17:12

De laadkabels van Apple ipads (lightning kabels) breken na een paar weken gebruik. Dat kan niet anders dan expres gedaan zijn, geen enkele andere kabel is zo fragiel. Elke keer 19,90 € in de pocket.

non-conformist 13 december 2015 17:52

Mercedes

Tijdje geleden een computersysteem gezien bij een bevriende carrossier waarmee hij kon inloggen op de regeleenheden van de wagen. Voor een ampul van een koplamp staat een levensduur in uren geprogrammeerd. Levensduur overschreden, de lamp gaat uit. Hij kon het aantal getelde uren gebruik aanpassen. Telkens ging de lamp aan en uit.

Zelfde met ABS en nog een aantal andere zaken.

Nu zal Mercedes niet de enige zijn...

Wapper 13 december 2015 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7928628)
De laadkabels van Apple ipads (lightning kabels) breken na een paar weken gebruik. Dat kan niet anders dan expres gedaan zijn, geen enkele andere kabel is zo fragiel. Elke keer 19,90 € in de pocket.

Tiens, de mijne gaat al meer dan 3 jaar mee. (nog de originele)
Het is wel zo dat kabels met gewone PVC-omhulling na verloop van tijd verharden en breken, doordat de weekmakers die er inzitten (meestal ftalaten) langzaam verdampen. Bij mij gebeurt dat altijd met oortelefoontjes: ik heb er al gehad van 1.50€ tot 25€, breken doen ze allemaal na ~6 maanden.

Wat helpt is van de kabels te bewaren in het originele PVC zakje, maar dat is niet altijd handig.

Wapper 13 december 2015 20:14

"Aluminium" borstelstelen...
Je zou denken: zo licht, dat moet aluminium zijn, dat oxydeert niet noemenswaardig,dat gaat levenslang mee.
Vergeet het maar: ze worden gemaakt uit ~1mm dik ijzer met een soort aluminiumkleurige sierlaag die begint te schilferen na 1 jaar, waardoor het ijzer roest, enzovoort. Brol.

non-conformist 14 december 2015 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7928833)
Je zou denken: zo licht, dat moet aluminium zijn, dat oxydeert niet noemenswaardig,dat gaat levenslang mee.
Vergeet het maar: ze worden gemaakt uit ~1mm dik ijzer met een soort aluminiumkleurige sierlaag die begint te schilferen na 1 jaar, waardoor het ijzer roest, enzovoort. Brol.

Laat me raden : made in China?

Tip : neem een magneet als je zoiets gaat kopen.

Zwitser 14 december 2015 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7928628)

Nog nooit meegemaakt. Alle Apple kabels die ik ooit gekocht heb (en dat is ondertussen toch al een poosje) werken nog. En dan behandel ik ze niet bepaald met zachtheid...

Zwitser 14 december 2015 12:18

Citaat:

Als er op het lable staat "aluminium" en het blijkt dus geen aluminium te zijn, dan ben je gewoon bedrogen, en dan moet je je geld terug krijgen.
Als het echter om gewoon verchroomd staal gaat, en je zelf het verschil niet kent, tja...

Citaat:

Als er op het lable staat "aluminium" en het blijkt dus geen aluminium te zijn, dan ben je gewoon bedrogen, en dan moet je je geld terug krijgen.
Als het echter om gewoon verchroomd staal gaat, en je zelf het verschil niet kent, tja...

Citaat:

Henri1 14 december 2015 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7929631)
Nog nooit meegemaakt. Alle Apple kabels die ik ooit gekocht heb (en dat is ondertussen toch al een poosje) werken nog. En dan behandel ik ze niet bepaald met zachtheid...

2.

Erw 20 december 2015 19:16

Eigenlijk is dat voorbeeld van laadkabels naast de kwestie. Verchroomd staal is geen techniek / middel om de levensduur in te korten, maar een kostprijs gerelateerde keuze. Mijn voorbeeld van die fiets-spatlappen houdt extra werk in voor de producent: hij moet gaatjes ponsen in het rubber om het metaal bloot te maken en zo toegankelijk voor vocht waardoor roest optreedt.

Wapper 20 december 2015 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7929636)

Een borstelsteel is geen voedingsproduct, daar moet niks op staan.
Die staan gewoon met 25 in een rek en op het prijsetiket erboven staat "borstelsteel, 1.50 mtr, 30 mm".

Zucht 20 december 2015 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7928821)
Tiens, de mijne gaat al meer dan 3 jaar mee. (nog de originele)
Het is wel zo dat kabels met gewone PVC-omhulling na verloop van tijd verharden en breken, doordat de weekmakers die er inzitten (meestal ftalaten) langzaam verdampen. Bij mij gebeurt dat altijd met oortelefoontjes: ik heb er al gehad van 1.50€ tot 25€, breken doen ze allemaal na ~6 maanden.

Wat helpt is van de kabels te bewaren in het originele PVC zakje, maar dat is niet altijd handig.

Wel die van ons hebben het nooit meer dan een paar maand uitgehouden. En door die ervaring zijn we er juist uiterst voorzichtig mee, maar -- no avail -- ze breken na een tijdje of de connector valt gewoon uiteen.
En als ik zo op internet de klachten en huis-tuin-en-keuken middeltjes zie om de levensduur wat op te krikken, dan zijn wij zeker niet de enige die daar problemen mee hebben.

Scherven A. Mok 21 december 2015 09:47

Lederen riemen van karton met een ultradun laagje leder (en extra gaatjes om vlugger te scheuren).

DewareJakob 21 december 2015 10:17

Bij de Fyra: alles. :lol:

TV-verslaafde 21 december 2015 13:33

-Aanstekers gaan nogal snel kapot terwijl je de "vloeistof" nog ziet zitten; alleen die van "bic" zijn wel vrij goed.

DewareJakob 21 december 2015 13:59

Stoomoven Miele één week voor (gelukkig maar) afloop waarborg: kapot, weerstanden(beiden!?) aan de massa !!
Hadden we die oven minder gebruikt, viel het defect erna; kosten enkele 100€.

AnarchoChristophe 21 december 2015 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 7934535)
-Aanstekers gaan nogal snel kapot terwijl je de "vloeistof" nog ziet zitten; alleen die van "bic" zijn wel vrij goed.

Investeren in een zippo. Dat heeft meer stijl dan zo'n licht-blauwe bic aansteker.

Johan Bollen 21 december 2015 14:49

Zoek naar 'geprogrameerde overbodigheid'. Als men werkelijk bezorgt zou zijn om het milieus verdient dit thema primordiale aandacht. Voor een keer zal de consument er wel bij varen in plaats van dat het hem duurder wordt gemaakt zogezgd om voor het milieu te zorgen.

Inktpatronen voor printers hebben soms chips die zo geprogrmeerd zijn dat vervulling onmogelijk gemaakt wordt. Ik leerde dat in Bolivia waar men eerst die chips dient te herprogrmeren om de de wegwerpatronen herbruikbaar te maken.

De levensdur van lampen is een ander voorbeeld. LED is in principe quasi onverslijtbaar maar daar hebben fabrikanten al een klus aangepast.

En dan maar klagen over milieu...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be