Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Lijn wordt verbannen van het platteland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=226923)

freespirit 18 december 2015 17:44

De Lijn wordt verbannen van het platteland
 
De afbraakregering Bourgeois I haalt opnieuw de sloopkamer boven, to be continued in 2016:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-bedient.dhtml

Woont u toevallig niet in een grote of centrumstad en iets meer landelijk en heeft u om de een of andere reden (omwille van financiën, gezondheidsredenen, niet in het bezit zijn van een rijbewijs, ...) geen eigen stalen ros ter beschikking, dan mag u binnenkort voor het venster blijven zitten en de geraniums gaan tellen. Want veel zal u met deze maatregel niet meer moeten buitenkomen !

Zelf prijs ik me gelukkig, ik woon in een grootstedelijke omgeving en ben dus redelijk safe. Toch voor woon-werkverkeer en om de dagelijkse behoeften te dekken. Vrienden van mij die in de groene Kempendorpen wonen, die hebben echter minder geluk. Zelf zal ik die ook niet gauw meer in hun 'boeregaten' gaan bezoeken. Ik drink immers graag iets als ik wegga en voor mij gaat drinken én autorijden absoluut niet samen. De bus is daarvoor, hoewel het streekvervoer vrij omslachtig en vaak 'de weg op zeven' is, in zekere zin een bevredigende oplossing (hou je bezig met je smartphone om de lange bustijd wat te doden, veiliger dan je social media achter het stuurt te updaten).

Ik hoop nu niet dat de forummers hier domme opmerkingen gaan formuleren als 'je kan alles met de fiets doen', of 'ze komen wel met alternatieven'.

Natuurlijk probeert deze Vlaamsche pinokkioregering de goegemeente te sussen (toeval dat dt vlak voor het kerstrecès wordt aangekondigd?) door te zeggen dat ze op zoek gaan naar alternatieven, maar die zullen een stuk duurder uitvallen, zelfs al past men een deel bij en dan in de veronderstelling dat er au fond maatregelen zullen komen.

Ik woon in de stadsrand en sinds juli dit jaar rijden er in mijn 'koekenstad' geen nachtbussen meer in het weekend. Ook deze matregel werd vrij geruisloos aangekondigd, vlak voor de zomervakantie. Toen beloofde men toen ook op zoek te gaan naar alternatieven, tot zelfs gesbubsidieerde taxi's en minibusjes toe. Weet u hoeveel er van die maatregelen is in huis gekomen ? ... wel: nul, nada, noppes,niets !

Wat is eigenlijk het 'hogere doel' van deze asoregering ? Terug alle twijfelaars in de wagen duwen ? Liever de mensen dronken terug laten naar huis rijden ? Mensen die niet kunnen of willen autorijden in hun isolement laten zitten ? Hen in feite huisarrest geven ?

Bejubelaars van deze bende aso's zeggen dat het goedkoper is om mensen in een taxi te duwen op het platteland dan een buslijndienst te laten uitbouwen. Kan goed zijn, maar waar blijven die fameuze gesubsidieerde taxi's dan in godsnaam ? Of gaat men er automatisch van uit dat men die paar fervente busgebruikers zomaar aan hun lot kan overlaten ? Eventjes een 'stormpje' in de media, en dan kunnen we dit euvel rustig terug in de bodemoze Vlaamse kleiput dumpen ?

Goe bezig deze asociale bende onder hun glazen stolp ! Dat het maar niet in hun gezicht ontploft ...

En dat de formummers ook niet afkomen met de drogreden dat ze mee moeten betalen voor het OV zonder er zelf gebruik van te maken. Dat is waar, maar niet-autogebruikers betalen ook mee voor het wegenonderhoud en talloze infrastructuurwerken. En dan zwijg ik nog overde economische kost van alle fileleed. Ook niet-automobilisten zijn daar het slachtoffer van !

Noem me tot slot ook geen 'autohater': ik rij regelmatig en zelfs dikwijls met de wagen. Dit om professionele redenen. Maar in mijn vrij tijd ben ik ook een OV-gebruiker, al is het voor het 'zen-gevoel' en geen stress te moeten hebben in het zoeken naar parkeerplaats of het doorstaan van een file.

Hypochonder 18 december 2015 17:55

Tsja, het is nu eenmaal niet meer verantwoord om grote, dieselslurpende bussen te laten rijden voor een paar mensen of voor niemand. De belbussen zijn daar een goed alternatief voor.

Bobke 18 december 2015 17:59

Iedereen is toch vrij te gaan wonen waar hij wilt?
Of de gemeenschap voor de gevolgen van die keuze moet opdraaien is een andere vraag.

De schoofzak 18 december 2015 18:39

Zit dien topicstarter hier te janken gelijk Bertjen den Bleiter, om een buske van 6 km naar 't stad, terwijl er zoveel asielzoekers zijn die zonder nmbs of Lijn verdomme van Syrië tot hier geraken op hun dooie gemakje.

.

Klein Licht 18 december 2015 19:19

Weyts net op tv:

"Taxi's zullen bussen vervangen aan hetzelfde tarief"

Voila zie wie nog twijfelde aan de Kracht van Verandering: bij deze

Klein Licht 18 december 2015 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7931818)
De belbussen zijn daar een goed alternatief voor.

Die belbussen die Weyts gaat afschaffen? Allez ik bedoel die aan dezelfde prijs vervangen gaan worden door De Privé.

Zwitser 18 december 2015 19:57

Het probleem is dat de bussen te goedkoop zijn. Dan is er inderdaad geen geld voor een goede dienstverlening.

Micele 18 december 2015 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7931917)
Het probleem is dat de bussen te goedkoop zijn. Dan is er inderdaad geen geld voor een goede dienstverlening.

Euh voor diegenen die met de bus rijden is de bus "te duur":
https://www.google.be/search?sourcei...69i57.7064j0j7

http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...enbaar-vervoer
Brussel is niet Zurich of Bazel hé, en BE-kafka bestaat wslk in CH niet.
Citaat:

"De armoedecijfers voor senioren zijn in Brussel het hoogst. Eén op vijf Brusselse senioren moet rondkomen met 20 euro per dag", zegt Rohnny Buyens, coördinator senioren socialistische mutualiteit. Het gevolg van minder mobiliteit is vereenzaming, en ook dat heeft een maatschappelijke kostprijs."

Eerder al was er protest uit socialistische hoek tegen wat die kafkaiaanse toestanden noemt in het openbaar vervoer en de complexiteit van het systeem.
Zelfs de (ex-)gratis bussen in Hasselt waren voor de overheid "te duur":
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-te-duur.dhtml

Zucht 18 december 2015 21:38

Als ik volgend jaar met de taxi heen en terug mag naar mijn werk voor de prijs van een bustiket ben ik niet tegen hoor.

Bobke 18 december 2015 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 7932016)
Als ik volgend jaar met de taxi heen en terug mag naar mijn werk voor de prijs van een bustiket ben ik niet tegen hoor.

Verkoop ik direct mijn auto.

Dadeemelee 18 december 2015 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7931917)
Het probleem is dat de bussen te goedkoop zijn. Dan is er inderdaad geen geld voor een goede dienstverlening.

Ze zijn te goedkoop voor degenen die het niet nodig hebben en te duur voor degenen die het wel nodig hebben.
Net zoals de kinderbijslag.

AnarchoChristophe 18 december 2015 22:21

Wie dat verhaaltje van een bus op 500 meter van elke voordeur ervoor geloofde, moet zich nog nooit buiten een stad begeven hebben. Wat een grap.
1,5 km tot de dichtsbijzijnde bushalte waar ik woon, en zo landelijk is dat niet eens.

Wat ik nog minder snap dan bussen die rondjes rijden in het zevende knoopsgat, is het volgende:
De Lijn (en feitelijk al het openbaar vervoer) faalt eigenlijk omdat ze niet op de noden van de consument is afgesteld, maar op wanneer haar werknemers, voorheen allen ambtenaren met heel wat eisen, willen werken.
Vandaar dat er op weekdagen, van 9 tot 5, bussen bij de vleet rijden. Lege en nutteloze bussen weliswaar, want vrijwel de gehele bevolking zit dan op school of op zijn/haar werk. 's Ochtends en 's avonds echter, wanneer een bus best wel handig zou kunnen zijn, rijden bussen bomvol over capaciteit.
U denkt dan, ik ga na nog even stappen. Wel gelet, ik mag natuurlijk niet drinken en rijden, dus het openbaar vervoer zou best handig kunnen zijn. Jammer, want wanneer openbaar vervoer best handig zou kunnen zijn, wanneer U vrij bent en niet aan het werk, dan wilt een werknemer van de Lijn natuurlijk ook liefst niet werken. Geen bus dus. Ok, zo bussen 's avonds, misschien zijn er veiligheidsredenen om dat af te raden, denkt u.
Wat dacht U van het weekend, dan kan U toch gezellig even een uitstap doen en het openbaar vervoer nemen? Of in de vakanties? Niet op de Lijn gerekend. Wanneer schoolgaande jongeren vrij zijn, in de vakanties, en dus het openbaar vervoer zouden kunnen nuttigen overdag, dan wordt de dienstverlening van de Lijn minstens gehalveerd.

Er rijden geen bussen wanneer ze nuttig zouden zijn en er rijden te veel bussen wanneer ze totaal onnodig zijn, enkel en alleen om het 9-to-5 model te kunnen invullen voor de meeste buschauffeurs. Compleet absurd. Volgens is het primaire doel van een bedrijf toch aan de noden van de consument tegoed te komen, en niet te bestaan enkel om de wil van de werknemer? Laat het maar aan de Staat over om zulke inefficiënte te sponsoren met uw geld.

Dadeemelee 18 december 2015 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 7932051)
Wie dat verhaaltje van een bus op 500 meter van elke voordeur ervoor geloofde, moet zich nog nooit buiten een stad begeven hebben. Wat een grap.
1,5 km tot de dichtsbijzijnde bushalte waar ik woon, en zo landelijk is dat niet eens.

Wat ik nog minder snap dan bussen die rondjes rijden in het zevende knoopsgat, is het volgende:
De Lijn (en feitelijk al het openbaar vervoer) faalt eigenlijk omdat ze niet op de noden van de consument is afgesteld, maar op wanneer haar werknemers, voorheen allen ambtenaren met heel wat eisen, willen werken.
Vandaar dat er op weekdagen, van 9 tot 5, bussen bij de vleet rijden. Lege en nutteloze bussen weliswaar, want vrijwel de gehele bevolking zit dan op school of op zijn/haar werk. 's Ochtends en 's avonds echter, wanneer een bus best wel handig zou kunnen zijn, rijden bussen bomvol over capaciteit.
U denkt dan, ik ga na nog even stappen. Wel gelet, ik mag natuurlijk niet drinken en rijden, dus het openbaar vervoer zou best handig kunnen zijn. Jammer, want wanneer openbaar vervoer best handig zou kunnen zijn, wanneer U vrij bent en niet aan het werk, dan wilt een werknemer van de Lijn natuurlijk ook liefst niet werken. Geen bus dus. Ok, zo bussen 's avonds, misschien zijn er veiligheidsredenen om dat af te raden, denkt u.
Wat dacht U van het weekend, dan kan U toch gezellig even een uitstap doen en het openbaar vervoer nemen? Of in de vakanties? Niet op de Lijn gerekend. Wanneer schoolgaande jongeren vrij zijn, in de vakanties, en dus het openbaar vervoer zouden kunnen nuttigen overdag, dan wordt de dienstverlening van de Lijn minstens gehalveerd.

Er rijden geen bussen wanneer ze nuttig zouden zijn en er rijden te veel bussen wanneer ze totaal onnodig zijn, enkel en alleen om het 9-to-5 model te kunnen invullen voor de meeste buschauffeurs. Compleet absurd. Volgens is het primaire doel van een bedrijf toch aan de noden van de consument tegoed te komen, en niet te bestaan enkel om de wil van de werknemer? Laat het maar aan de Staat over om zulke inefficiënte te sponsoren met uw geld.

Ja maar daar ben je ook mispoes. Als je denkt dat er door privatisering meer bussen en treinen gaan rijden op onrendabele uren dan be je wel erg naïef.

Feit is gewoon dat er teveel openbaar vervoer is.

Waarom: omwille van de spitsuren. Massa's bussen en treinen en personeel teveel.

Jan van den Berghe 18 december 2015 23:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7931812)
De afbraakregering Bourgeois I haalt opnieuw de sloopkamer boven, to be continued in 2016:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-bedient.dhtml

Woont u toevallig niet in een grote of centrumstad en iets meer landelijk en heeft u om de een of andere reden (omwille van financiën, gezondheidsredenen, niet in het bezit zijn van een rijbewijs, ...) geen eigen stalen ros ter beschikking, dan mag u binnenkort voor het venster blijven zitten en de geraniums gaan tellen. Want veel zal u met deze maatregel niet meer moeten buitenkomen !

Zelf prijs ik me gelukkig, ik woon in een grootstedelijke omgeving en ben dus redelijk safe. Toch voor woon-werkverkeer en om de dagelijkse behoeften te dekken. Vrienden van mij die in de groene Kempendorpen wonen, die hebben echter minder geluk. Zelf zal ik die ook niet gauw meer in hun 'boeregaten' gaan bezoeken. Ik drink immers graag iets als ik wegga en voor mij gaat drinken én autorijden absoluut niet samen. De bus is daarvoor, hoewel het streekvervoer vrij omslachtig en vaak 'de weg op zeven' is, in zekere zin een bevredigende oplossing (hou je bezig met je smartphone om de lange bustijd wat te doden, veiliger dan je social media achter het stuurt te updaten).

Ik hoop nu niet dat de forummers hier domme opmerkingen gaan formuleren als 'je kan alles met de fiets doen', of 'ze komen wel met alternatieven'.

Natuurlijk probeert deze Vlaamsche pinokkioregering de goegemeente te sussen (toeval dat dt vlak voor het kerstrecès wordt aangekondigd?) door te zeggen dat ze op zoek gaan naar alternatieven, maar die zullen een stuk duurder uitvallen, zelfs al past men een deel bij en dan in de veronderstelling dat er au fond maatregelen zullen komen.

Ik woon in de stadsrand en sinds juli dit jaar rijden er in mijn 'koekenstad' geen nachtbussen meer in het weekend. Ook deze matregel werd vrij geruisloos aangekondigd, vlak voor de zomervakantie. Toen beloofde men toen ook op zoek te gaan naar alternatieven, tot zelfs gesbubsidieerde taxi's en minibusjes toe. Weet u hoeveel er van die maatregelen is in huis gekomen ? ... wel: nul, nada, noppes,niets !

Wat is eigenlijk het 'hogere doel' van deze asoregering ? Terug alle twijfelaars in de wagen duwen ? Liever de mensen dronken terug laten naar huis rijden ? Mensen die niet kunnen of willen autorijden in hun isolement laten zitten ? Hen in feite huisarrest geven ?

Bejubelaars van deze bende aso's zeggen dat het goedkoper is om mensen in een taxi te duwen op het platteland dan een buslijndienst te laten uitbouwen. Kan goed zijn, maar waar blijven die fameuze gesubsidieerde taxi's dan in godsnaam ? Of gaat men er automatisch van uit dat men die paar fervente busgebruikers zomaar aan hun lot kan overlaten ? Eventjes een 'stormpje' in de media, en dan kunnen we dit euvel rustig terug in de bodemoze Vlaamse kleiput dumpen ?

Goe bezig deze asociale bende onder hun glazen stolp ! Dat het maar niet in hun gezicht ontploft ...

En dat de formummers ook niet afkomen met de drogreden dat ze mee moeten betalen voor het OV zonder er zelf gebruik van te maken. Dat is waar, maar niet-autogebruikers betalen ook mee voor het wegenonderhoud en talloze infrastructuurwerken. En dan zwijg ik nog overde economische kost van alle fileleed. Ook niet-automobilisten zijn daar het slachtoffer van !

Noem me tot slot ook geen 'autohater': ik rij regelmatig en zelfs dikwijls met de wagen. Dit om professionele redenen. Maar in mijn vrij tijd ben ik ook een OV-gebruiker, al is het voor het 'zen-gevoel' en geen stress te moeten hebben in het zoeken naar parkeerplaats of het doorstaan van een file.

In het artikel waarnaar u verwijst, staat nergens wat u hier allemaal uitbraakt. Wel valt te lezen dat er andere partners zullen worden aangetrokken om een deel van het grondgebied op een andere manier te bedienen dan nu door De Lijn wordt gedaan.

Waarom bent u tegen alternatieven? Of vindt u dat er gewoon altijd en overal een bus moet rijden, ook al is die 90% van de tijd leeg? D�*t lijkt me juist morsen met gemeenschapsgeld.

Jan van den Berghe 18 december 2015 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 7932051)
Wie dat verhaaltje van een bus op 500 meter van elke voordeur ervoor geloofde, moet zich nog nooit buiten een stad begeven hebben. Wat een grap.
1,5 km tot de dichtsbijzijnde bushalte waar ik woon, en zo landelijk is dat niet eens.

U vergeet waarschijnlijk de dekking die de belbus beslaat, net te verwarren met de haltes van de lijnbussen.

Jan van den Berghe 18 december 2015 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 7932051)
Er rijden geen bussen wanneer ze nuttig zouden zijn en er rijden te veel bussen wanneer ze totaal onnodig zijn, enkel en alleen om het 9-to-5 model te kunnen invullen voor de meeste buschauffeurs. Compleet absurd. Volgens is het primaire doel van een bedrijf toch aan de noden van de consument tegoed te komen, en niet te bestaan enkel om de wil van de werknemer? Laat het maar aan de Staat over om zulke inefficiënte te sponsoren met uw geld.

Over welke consument hebt u het hier en vertegenwoordigt die de meerderheid van de klanten van De Lijn? U beweert dat er geen bussen rijden als die nuttig zijn, maar er rijden flink wat bussen in de spitsuren. En dan zijn ze broodnodig. Denken we maar aan de talrijke scholieren en studenten die zich op dat moment verplaatsen. Ik denk dat u een beetje te veel naar uw eigen navel zit te staren...

AnarchoChristophe 19 december 2015 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7932122)
Over welke consument hebt u het hier en vertegenwoordigt die de meerderheid van de klanten van De Lijn? U beweert dat er geen bussen rijden als die nuttig zijn, maar er rijden flink wat bussen in de spitsuren. En dan zijn ze broodnodig. Denken we maar aan de talrijke scholieren en studenten die zich op dat moment verplaatsen. Ik denk dat u een beetje te veel naar uw eigen navel zit te staren...

Er rijden te weinig bussen tijdens de spitsuren, en te veel van 9 tot 5 (of 8 tot 6) als er werkelijk enkel bejaarden vrij zijn om de bus te nemen. Resultaat, bussen overvol tijdens de spitsuren, en spilzuchtig leeg rondtoeren overdag.
Wanneer bussen van 9 tot 5 wel nuttig zouden kunnen zijn (zoals in de vakanties of weekenden of avonden) is de dienstverlening minstens gehalveerd (of in het geval van de late avond, onbestaande).

Ja, dat is een inefficiënt model. Die bussen overdag zijn voor niemand nodig, die 3-5 bejaarden die erop zitten zullen wel een taxi kunnen bellen zeker?

AnarchoChristophe 19 december 2015 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 7931812)
Toen beloofde men toen ook op zoek te gaan naar alternatieven, tot zelfs gesbubsidieerde taxi's en minibusjes toe. Weet u hoeveel er van die maatregelen is in huis gekomen ? ... wel: nul, nada, noppes,niets !

En ondertussen voert de Staat verder haar heksenjacht op Uber dankzij de taxilobby.

Jan van den Berghe 19 december 2015 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 7932313)
En ondertussen voert de Staat verder haar heksenjacht op Uber dankzij de taxilobby.

Ik heb niet de indruk dat er in België sprake is van enige "heksenjacht", zeker niet vanuit de overheid. Wel heeft de taxilobby juridische stappen ondernomen.

Jan van den Berghe 19 december 2015 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe (Bericht 7932311)
Er rijden te weinig bussen tijdens de spitsuren, en te veel van 9 tot 5 (of 8 tot 6) als er werkelijk enkel bejaarden vrij zijn om de bus te nemen. Resultaat, bussen overvol tijdens de spitsuren, en spilzuchtig leeg rondtoeren overdag.

Nogal logisch dat er in de spitsuren volle bussen zullen zijn. Of er werkelijk echte capaciteitsproblemen zijn, is nog een andere vraag.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be