Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   De Belgen zullen verrast zijn als ze de eerste economische resultaten zien (https://forum.politics.be/showthread.php?t=227091)

demonen 23 december 2015 19:10

De Belgen zullen verrast zijn als ze de eerste economische resultaten zien

Jambon : "Vanaf januari merken ze het positieve effect van de taxshift op hun nettoloon. En ik denk ook dat we positieve effecten zullen zien op de werkgelegenheid en de ondernemingsinvesteringen".

In dit forum ga ik de positieve effekten van deze rechtse regering opvolgen vanaf 1/1/2016.

Karel Martel B 23 december 2015 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7937119)
In dit forum ga ik de positieve effekten van deze rechtse regering opvolgen vanaf 1/1/2016.

Twijfel je er soms aan dat de werkloosheid gaat afnemen?

Of toch het aantal uitkeringsgerechtigde werklozen?

non-conformist 23 december 2015 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 7937145)
Twijfel je er soms aan dat de werkloosheid gaat afnemen?

Of toch het aantal uitkeringsgerechtigde werklozen?

Dat het aantal werklozen afneemt omdat je ze schorst, lijkt me evident.

Of er ook economische groei gaat zijn ? :lol:

Karel Martel B 23 december 2015 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JohnR (Bericht 7937200)
Als deze rechtse regering haar grote voorbeeld Duitsland met uurlonen �* rato van 5 €/uur gaat volgen, dan zullen de bedrijven ongetwijfeld veel geld verdienen.

Ongeschoolden mogen niet werken van jou?

Of ze mogen wel, maar moeten evenveel verdienen als iemand met een diploma/stielkennis?

Tavek 23 december 2015 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 7937204)
Ongeschoolden mogen niet werken van jou?

Of ze mogen wel, maar moeten evenveel verdienen als iemand met een diploma/stielkennis?

Dat is onvoldoende om de basisbehoeftes mee te voorzien, bij een fulltime betrekking.

Kortom: laaggeschoolden kunnen dus beter criminelen worden volgens u ?

Karel Martel B 23 december 2015 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7937211)
Dat is onvoldoende om de basisbehoeftes mee te voorzien, bij een fulltime betrekking.

5 euro per uur, dat is 800 euro in de maand.

Daar kunt ge toch een kamer mee huren en van eten?

Karel Martel B 23 december 2015 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JohnR (Bericht 7937222)
Gaat U ervan uit dat iedereen alleenstaande is ?

Ik ga er inderdaad van uit dat normale mensen met verantwoordelijkheidszin geen gezin starten voor ze ervoor kunnen instaan.

Ik ga er ook van uit dat de meeste normale ouders hun dochter niet laten trouwen met een ongeschoolde die geen enkel vooruitzicht op werk heeft.

Tavek 23 december 2015 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 7937230)
Ik ga er inderdaad van uit dat normale mensen met verantwoordelijkheidszin geen gezin starten voor ze ervoor kunnen instaan.

Ik ga er ook van uit dat de meeste normale ouders hun dochter niet laten trouwen met een ongeschoolde die geen enkel vooruitzicht op werk heeft.

Het leven verloopt niet lineair.

Het kan goed zijn dat iemand in die situatie belandt, met een gezin. Ongewild.

Wat dan ?

Het minimumloon is een goede zaak. Arbeid die dat niet waard is, is verspilling van de moeite.

Tavek 23 december 2015 21:54

Ik kan bijvoorbeeld ook patatten gaan uitsteken op het veld.

Dat zou mij ook een zeer klein loon opleveren.

Echter kan een mens dingen doen die misschien 100 keer zo productief zijn. Kortom, je wilt die 5 euro jobs gewoon niet. Dat soort werk moet geautomatiseerd worden tot in het oneindige. Laar die mens lekkere purree er van maken en ze serveren aan een publiek dat er 10 euro per portie voor wilt betalen.

Karel Martel B 23 december 2015 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JohnR (Bericht 7937235)
Beantwoord dan eens het volgende : kan iemand met 5 €/uur ooit uit die viscieuze circel geraken denkt U ? Of is het misschien juist de bedoeling dat ze erin blijven zitten zodat de werkgevers goedkope arbeidskrachten hebben ?

Een ongeschoolde krijgt geen 5 euro per uur omdat hij uitgebuit wordt, hij krijgt 5 euro per uur omdat hij nu eenmaal niet productiever is.

Een privé-bedrijf moet ook winst maken.

Of hij na verloop van tijd meer kan verdienen hangt enkel van zichzelf af.

Waarom is hij ongeschoold eigenlijk om te beginnen? Er is leerplicht in dit land, dus eigenlijk zouden er geen ongeschoolden mogen rondlopen.

Karel Martel B 23 december 2015 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7937249)
Het leven verloopt niet lineair.

Het kan goed zijn dat iemand in die situatie belandt, met een gezin. Ongewild.

Wat dan ?

Hoe geraak je ongeschoold?

Karel Martel B 23 december 2015 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JohnR (Bericht 7937267)
Ik denk dat U vooral bewezen hebt dat het bedrijf dan in de verkeerde business zit en haar winst niet moet proberen te maken door andere mensen in de armoede te duwen.

Een bedrijf kan ofwel iemand niet aannemen, of wel aannemen aan een loon dat niet hoger kan zijn dan de meerwaarde die hij voor dat bedrijf produceert. Dat is nu eenmaal economie.

non-conformist 23 december 2015 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 7937271)
Een bedrijf kan ofwel iemand niet aannemen, of wel aannemen aan een loon dat niet hoger kan zijn dan de meerwaarde die hij voor dat bedrijf produceert. Dat is nu eenmaal economie.

Stel je bent ongeschoold in België (als daarvan al gesproken kan worden met schoolplicht tot 18). Ga jij dan werken voor € 5 per uur ?

Tavek 23 december 2015 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 7937268)
Hoe geraak je ongeschoold?

Een ongeschoolde die een frituur opendoet, goed boert, maar door persoonlijke dramas rock bottom raakt op een moment dat de mensen geen fritten meer lusten, is nog steeds ongeschoold en kan niks met zijn skillset.

Het is niet allemaal zo zwart/wit.

demonen 23 december 2015 22:10

"De Belgen zullen verrast zijn als ze de eerste economische resultaten zien".
Lezen jullie die zin goed : DE BELGEN!!
Niet de hardwerkende Vlaming maar DE Belgen.
Wat een ommekeer.
Of gaan DE BELGEN verrast zijn van de economische resultaten die geleverd worden door de hardwerkende Vlamingen?
En welke hardwerkende Vlamingen zijn dan hardwerkend?
Zijn dat Dewever, Bracke, Becaus, ...?
Hoort Jambon ook tot de groep "hardwerkende Vlamingen".
Wat indien alle Vlaamse ambtenaren "hardwerkend" worden en de Vlamingen in de privé niet omdat ze al hardwerkend zijn of hun job verliezen aan een vluchteling, een Oost-Europeeër, een robot, een app, ...?
En wanneer moeten wij dan de EERSTE resultaten verwachten?
Na de 100 Euro loonsverhoging?
Gaat de "hardwerkende" dan nog harder werken?
Wat gebeurt er met de niet-hardwerkende Vlamingen die wel willen maar werkloos worden of ziek of gehandicap?
Die worden dan aangepast hardwerkend zeker?
En hoe lang moeten wij wachten?
1 week, 1 jaar, 2 jaar, 5 jaar, 20 jaar?
En wat indien de voorspelling fout is?
Is het dan de fout van de sossen?
En wat bedoelt hij met "de eerste resultaten"?
Dat er nieuwe bedrijven komen?
De deïndustrialisatie stopt?
Er 10.000 jobs bijkomen of 100.000, 200.000, 600.000?

Mambo 23 december 2015 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 7937271)

Er zijn nogal wat bedrijven die heel lage prijzen hanteren.
Bv in transport, textiel enz....
Moeilijk om een meerwaarde te zijn in een bedrijf die onvoldoende geld heeft om meer dan het minimum te betalen.

Karel Martel B 23 december 2015 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7937284)
Er zijn nogal wat bedrijven die heel lage prijzen hanteren.
Bv in transport, textiel enz....
Moeilijk om een meerwaarde te zijn in een bedrijf die onvoldoende geld heeft om meer dan het minimum te betalen.

Als een analfabete Aziaat alles kan wat gij kunt, dan hebt ge inderdaad een probleem.

Maar hoe is het überhaupt mogelijk dat gij niet meer kunt dan een analfabete Aziaat in een land met leerplicht tot 18 jaar?

Mambo 24 december 2015 00:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 7937305)
Als een analfabete Aziaat alles kan wat gij kunt, dan hebt ge inderdaad een probleem.

Maar hoe is het überhaupt mogelijk dat gij niet meer kunt dan een analfabete Aziaat in een land met leerplicht tot 18 jaar?

Hangt ervan af of je moet lezen op uw werk hè.

Maar nogal wat bedrijven hier leveren goederen en diensten aan prijzen die doen denken aanaAziaten.
Als het bedrijf lage inkomsten heeft om de eenvoudige reden dat ze op omzet willen scoren met als enige bedoeling het bedrijf als overdracht van aandelen van de hand te kunnen doen tegen een hoge prijs, dan is de werknemer nooit een meerwaarde maar een noodzakelijk kwaad die zo weinig mogelijk mag en moet kosten.

Maw; je zal nooit goed zijn.

En die markt groeit snel.

hamac 24 december 2015 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JohnR (Bericht 7937267)
Ik denk dat U vooral bewezen hebt dat het bedrijf dan in de verkeerde business zit en haar winst niet moet proberen te maken door andere mensen in de armoede te duwen.

Ik dacht dat een arbeidscontract opgesteld wordt in alle vrijheid tussen twee partijen met een vrije wil. Of niet?

hamac 24 december 2015 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7937277)
Stel je bent ongeschoold in België (als daarvan al gesproken kan worden met schoolplicht tot 18). Ga jij dan werken voor € 5 per uur ?

Als het kiezen wordt tussen omkomen van de honger of niet, ja.
Ik zou natuurlijk ook niet bij de pakken blijven zitten (klagen aan de toog), maar vooruit denken en handelen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be